Independent fabrication ti 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Sjieke fiets. Krijg weer zin om te sleutelen...
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

JurT schreef: vr 13 november 2020, 14:47 Jamis geen probleem. Ben allang blij dat je meedenkt!

Het leek ook wel alsof de cassette niet verder kon draaien op xd body. Ik ga zo even een foto maken en toevoegen, misschien dat het makkelijker te beoordelen is dan.

Owwwwk thanks voor je pb. Is gelezen had alleen nog geen tijd om erop te reageren.

Overigens tijd terug CK 2x gemaild maar nooit een reactie op gekregen.

Bedankt voor de input heren.
Zie PB
StAlTiCa
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Naaf nog nagelopen, zie niks geks. Iemand tips of een idee waarom de cassette niet paste?

Als de 12 speed niet past dan vrees ik dat de 11 ook niet gaat passen.
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

JurT schreef: vr 13 november 2020, 15:17 Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens kan iemand bevestigen dat dit een xd body is? Volgens mij is het er wel een namelijk maar ik kan maar niet begrijpen waarom de cassette er niet op kon.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik zie een XD body. So far so good.

Ik zie ook een end-cap voor een die QR drop-out, niets bijzonders op het eerste gezicht.
Mijn Tallboy had ook een XD body en QR eind cap en werkte prima.

Als je de hoogte van de body en de cassette meet kun je vaststellen hoe ver hij er op schuift.
Misschien komt de cassette niet over de spline aan het einde?

Edit: en is de fijne schroefdraad halverwege de body niet beschadigd?

Succes
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Zie nu pas deze reactie.

Cassette komt inderdaad niet over de spline heen aan het einde. Hoe het komt, geen idee.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er kan een braam zitten op de body of de grote pannenkoek?

Waar hij blijft hangen zou je toch wat moeten kunnen zien.
Sterke lamp en een vergrootglas erbij pakken.

Succes!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Cassette zit erop. Ik maakte gebruik van een cassette tool met een pin, wat in de as gaat. Bleek dat de pin scheef was waardoor de cassette er scheef opgedraaid werd. Dit was minimaal. Gelukkig geen kapotte schroefdraad. Nadat ik het probeerde met een cassette tool van een kennis, uiteraard zonder pin ging de cassette er soepel op. Bedankt voor alle tips.

Alleen de shifter heeft nog steeds vertraging. Ketting en derailleur zitten erop.

Nu eens gaan verdiepen in het afstellen van een 12 speed derailleur.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

:-q

Succes ermee, zijn wel draadjes over te vinden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Lange tijd afwezig geweest ivm drukte op werk. De fiets een tijd terug naar de fm gebracht. Uiteindelijk is de fiets nog niet bruikbaar, dit heeft te maken met mijn crank. De fm geeft aan dat ik de verkeerde eewings heb. Toentertijd contact gehad met cane creek en die gaven aan dat ik de Mtb versie moest hebben, de fm zegt dat ik de allroad versie moet hebben.

Wat nou het ge-euvel is is dat mijn bb 68mm is en de eewings voor 73mm is. Hierdoor moet er met opvulringen gewerkt worden. Volgens de fm komt mijn ketting daardoor te schuin te staan waardoor ik de grotere bladen can de cassette niet kan gebruiken.

Enige oplossing zou zijn de huidige eewings verkopen en er een allroad voor terugkopen. Al blijft het raar dat cane creek aangaf dat de Mtb versie wel voor mijn fiets te gebruiken moest zijn.

To be continued..

Edit: overigens stond me iets bij van een linkje op weightweenies dat iemand hetzelfde probleem had en het wel werkend kreeg. Vanmiddag maar even langs de fm.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

2 ideetjes;
- Kan je de spacers om het verschil in breedte van je crank niet bij de linker crank plaatsen? Op deze manier blijft de kettinglijn ongewijzigd
- Zijn er geen tandwielen met offset verkrijgbaar om de kettinglijn weer terug naar binnen te verplaatsen?
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Ik heb net ook een nieuwe fiets opgebouwd waar ik een beetje aan het stoeien was met de bottom bracket icm chain line. Deze plaatjes hebben mij toen erg geholpen:

Afbeelding

In mijn geval ging het om een boost frame waardoor ik een chainline van 52mm wilde vanuit het hart van de bottom bracket (of midden van de onderbuis, zelfde idee en makkelijker meten). In jouw geval gaat het om een chainline van 49mm ivm een non-boost frame als ik het goed lees?

Die 49mm is dan het eerste uitgangspunt en je moet even aan de rechterkant (drive-side) proberen hoeveel spacers er nodig zijn om tot die 49mm chainline te komen (afstand midden onderbuis tot kettingblad). Dit is ook nog aan te passen door een andere offset van je kettingblad, 6mm naar binnen of 3 mm naar binnen. Vervolgens kijk je aan de linkerkant van de bottom bracket (non-drive side) of er eventueel nog spacers geplaatst moeten worden om 1. je crank goed uit te laten komen (die 73mm te overbruggen), en 2. je linker crankarm vrij te houden van het frame.

Het is een klusje van goed passen en meten idd, het heeft mij 3 pogingen gekost met verschillende combinaties van spacers aan de linker- en rechterkant om aan alle kanten goed uit te komen... Hopelijk lukt dit je zelf en anders de fm!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Deze zou ik nog bijna vergeten, juweeltje, en ik heb nog toegeleverd ook 8)
Eerder deze week las ik over het uitvinden van "geduld", dat past hier ook.

Enne, tijd voor een andere LBS denk ik.

Cranks centreren met de spacers op 68-73mm bracket is normaalste zaak van de wereld, doen we al 30? jaar.
En er zijn standaard 3 verschillende offset direct mount tandwielen te krijgen, moet je toch de chainline goed krijgen?

Kosten nieuw kettingblad vs Eewings verwisselen is een no-brainer, of mis ik iets?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Heren dank voor de info en tips.

Kaper dat is een top plaatje. Ik ga vanmiddag de fiets ophalen en zelf afmaken. Ik had nog terug gebeld naar de fm en gaf aan dat een maatje met een dezelfde setup rijdt en geen problemen ondervindt. Kreeg te horen dat het niet is zoals het hoort en ik toch de eewings allroad moet plaatsen.

Op weightweenies kwam ik tegen dat ik aan de driveside 2x 2,5mm aan spacers moet plaatsen en aan de non drive side 1x 2,5mm. Mijn huidige blad heeft een offset van 3 mm. Ik ga een spacers van de drive side verplaatsen naar de non drive side. En dan kijken of ik een nieuw blad met een offset van 6mm nodig zou hebben. Ik denk dat het zeker te doen moet zijn zolang ik genoeg ruimte tussen frame en traparmen overhoud.

Heckler40 je hebt inderdaad flink gesponsord aan onderdelen haha. Ben er erg blij mee. Van het weekend even zelf tijd maken om het goed te krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zowat alle mtb-cranks met externe lagers (en BSA draad) zijn geschikt voor 68mm en 73mm brede brackets. Standaard wordt er één spacer van 2,5mm gebruikt, omdat ook op een 73mm brede bracketpot nog ruimte moet (moest...) zijn om een voorderailleur met plaat (E-type) of een kettinggeleider te monteren. Dus dan was het of de spacer, of een van die twee zaken aan de driveside onder de cup monteren.

Bij een 68mm bracketpot moet er naast die standaard spacer dus nog 5mm worden toegevoegd om op die 73mm uit te komen. Komt op een totaal van 3 spacers van 2.5mm elk. En die worden bijvoorbeeld bij een Shimano crank standaard meegeleverd.

Bij jouw mtb-crank zul je waarschijnlijk (ik heb de Eewings manual niet opgezocht ;-)) op dezelfde manier moeten werken. Bij een 68mm bracket betekent dat een spacer links en twee aan de driveside. Dan zit je crank "precies in het midden".
Maar je kunt ook spacers verschuiven, ik denk dat de meeste mensen een minimale afwijking van de crank niet voelen. En als je de 2,5mm spacers vervangt door meerdere smallere spacers kun je nog beter finetunen waar de crank (en daarmee kettinglijn) precies uitkomt.

Bij Boost cranks worden op een of andere manier de kettingbladen 3mm meer naar buiten geplaatst, om nog steeds een kettinglijn te geven die precies midden op de cassette uitkomt. Maar midden op de cassette is geen keiharde norm wat mij betreft, afhankelijk van je gebruik kan het best om daar iets vanaf te wijken.

Bij een road crank speelt dit niet, omdat daar alleen 68mm brede (schroefdraad) brackets worden gebruikt. Daarom hebben die cranks een kortere as die precies lang genoeg is voor een 68mm bracket + lagers en vervallen de spacers.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie