Open cycles 0-1.0 gewogen: 8,6 kilo, nieuwe remmen Hope XCR P3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hier op het forum stond al een tijdje mijn droomfiets te koop, en het verbaasde me dat hij niet snel weg was. Dus na lang wikken en wegen toch eens contact opgenomen met Heckler40 wat het frame moest kosten.
We waren het snel eens, en een paar dagen later onder het genot van een bak koffie gezellig lopen kletsen én het frame meegenomen.

Afbeelding

En klaar:

Afbeelding

Heel leuke details:
- De kabelloop: met diverse inzetstukjes kun je elke configuratie door het frame laten lopen:
- Onder het BB: daar zit een klepje wat je open kan doen om de interne kabels netjes de goede kant op te sturen.
- Een gaatje in de zitbuis zodat je kunt checken of de zadelpen er ver genoeg in zit.
- versterkingen in de achterbrug waar een band het frame zou kunnen raken als je toch iets te breed gaat.
Je ziet duidelijk dat het frame erg doordacht ontworpen is.

Opbouw wordt, zoals het er nu naar uit ziet deels met onderdelen van de Niner Air9 (die verkocht gaat worden, 1 er in, 1 er uit :(( ):
Vork: DT Swiss OPL Race carbon
Wielen: waarschijnlijk Nextie carbon velgen met Carbon TI SL naven., anders een set met Tune naven en Nextie carbon velgen en rode nippels.
Schakelen: Sram X1
Remmen: Hope Tech 3 in het rood (een beetje kleur mag, normaal ben ik nooit zo'n fan van een zwarte fiets)
Zadelpen: Use carbon
Stuurpen: Easton EA90
Stuur: Use carbon flat
BB: C-Bear press-fit
Crank: E13 TRS+ met Absolute Black oval ring.

Detailfoto's:

Designed in The Netherlands :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ciao
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op zo 26 september 2021, 16:19, 5 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Gaaf frame, ziet er erg mooi uit. Die grote letters staan er ook mooi op. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Geen gezeik, mountainbike!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi Wark :winkie:

En het is Jan wel toevertrouwd er weer wat bijzonders van te maken. :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heb hem al een deel in elkaar zitten. Nog even wachten op een base-plate removal tool omdat ik hem niet met een schroevendraaier voorzichtig af mag halen (carbon kroon en stuurbuis). Dan kan de goede base plate er op.

Ook nog even goochelen met de remleiding achter. Weet niet of hij lang genoeg is.

De E13 crank kan in vrijwel elk BB met de juiste lagers. Toen ik zeker wilde weten welk BB het was om de juiste shims te gebruiken, en niet zo snel op de site kon vinden, gisterenavond een mailtje naar Open gestuurd. Dan kun je kiezen wie je zoekt: Andy voor commercie of Gerard voor Techniek. Dus ik netjes in het Engels een vraag gesteld, in de veronderstelling dat een team erachter zit om volgende week de vragen te beantwoorden. Kreeg ik bijna per kerende post een antwoord in het Nederlands van Gerard zelf (op een vrijdagavond...). :-q . Aan zo'n service kunnen veel andere fabrikanten een puntje zuigen.

Zal straks een fotootje plaatsen van de stand van zaken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Mooi, van de ene connaisseur naar de andere
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je kent het devies van Gerard en Andy

"Working hard to stay small"

Geen team dus. 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hij is nu bijna klaar, foto's in de startpost.

De remkabel bleek toch lang genoeg, en na het zien van de instructievideo van Open was het monteren een fluitje van een cent. Daarna even ontluchten en we kunnen weer stoppen.

Het klepje onder het BB is heel handig om de kabels de goede kant op te sturen. En het trucje met de magneet 'did the job' bij het doortrekken van de versnellingskabel. Bij het balhoofd is een slimme opening met afdekkapje gemaakt welke als kabelstop fungeert, waardoor je geen buitenkabel nodig hebt in het frame. Er zit ook een ander kapje bij als je electronisch wilt gaan schakelen.

Enige wat nu nog moet gebeuren is de juiste baseplate op de vork (en die van de Niner er van af). Het lijkt wel te passen, maar dat risico wil ik niet nemen, dus nog even geduld hebben om hem aan de tand te voelen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Sjieke bak. Heb er een tijdje op zitten loeren, want net zo zwaar als Heckler, alleen zou mn zadel een cm of twee hoger moeten komen (81 cm) dan Heckler had ( 79 cm, meen ik), en dat vond ik toch net te veel op de limiet met een carbon HT. Ik hoop dat je er heul veul leut mee zult hebben, want is echt een mooi frame :-q
Laatst gewijzigd door bongo op zo 27 september 2020, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

DT staat hem goed,

Baseplate is best vaak uitwisselbaar, het draait om de hoeken van de pasvlakken. Ik doe wel eens aan mix & match.

En @bongo volgens mij staat Jan zijn zadel ook wel 2cm hoger als ik de foto zie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ben ook wel benieuwd naar Jan’s ervaringen van de Open t.o.v. zijn Niner :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: zo 27 september 2020, 17:06 Baseplate is best vaak uitwisselbaar, het draait om de hoeken van de pasvlakken. Ik doe wel eens aan mix & match.

En @bongo volgens mij staat Jan zijn zadel ook wel 2cm hoger als ik de foto zie.

Enjoy!!
Ik kan de vork zonder speling afstellen, maar nu ik toch de juiste baseplate heb liggen kan ik die er maar beter op zetten. Dan weet ik zeker dat het 100% goed is.

Oja, en het zadel staat ong. 1,5 cm hoger. Handig dat kijkgat, dan zit je nooit in onzekerheid of hij wel diep genoeg zit. Het ontwerp gaat uit van stack en reach, dus de andere afmeting kunnen dan wat raar overkomen.
bongo schreef: zo 27 september 2020, 17:14 Ben ook wel benieuwd naar Jan’s ervaringen van de Open t.o.v. zijn Niner :-q
Ik ook :wink: . Als je je verdiept in de uitganspunten van het ontwerp wordt je heel nieuwsgierig. Er is werkelijk overal over nagedacht. Naast praktische oplossingen zoal het klepje onder het BB om de kabels goed te monteren, het kijkgat voor de zadelpen, de carbon verstevigingen waar je ze wilt hebben etc.

Hopelijk komend weekend een eerste ritje.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hey hey, zo makkelijk kom je er niet vanaf.

Wat weegt t' ? 😊
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Mooie Bike weer Jan!
Ben erg benieuwd naar je ervaring, zeker in relatie tot de Niner wat toch ook een super frame is
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

maverick76 schreef: di 29 september 2020, 08:59 Hey hey, zo makkelijk kom je er niet vanaf.

Wat weegt t' ? 😊
Geen flauw idee. Het frame is licht (870g) wielen 1400g en vork 1375g. Stuur en zadelpen zijn ook licht, en de crank is ook niet de zwaarste. Er zit natuurlijk wel een loodzware remset op, net als cassette (XT) en zadel :winkie: . Ik schat hem rond de 9 kilo.
mountain-biker schreef: di 29 september 2020, 17:51 Mooie Bike weer Jan!
Ben erg benieuwd naar je ervaring, zeker in relatie tot de Niner wat toch ook een super frame is
Klopt, die Niner beviel eigenlijk uitstekend: veelzijdig (100 en120mm, stealth dropper geschikt) en erg comfortabel en wendbaar. Maar er moest er eentje uit nadat ik van Heckler40 "an offer you can't refuse" kreeg. De Open is natuurlijk een frame wat ik nieuw niet zo snel zou kopen als je naar de prijzen kijkt. Dan moet je zowat een 2e hypotheek nemen :roll: .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:-q :-q Altijd mooi, strak zwart met rood.
Ik was ook al verbaasd dat ie niet veel eerder verkocht was.
Plaats reactie