MTB or not to (E-)MTB? ; 2021 Kona Honzo is weer verkocht.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik weet niet eens wat mijn fietsen wegen, ben er dus ook zeker niet heel erg mee bezig.
Maar een hardtail van bijna 15kg triggerde gewoon mijn nieuwsgierigheid naar waar dat dan in zit.

Stiekem hoop ik toch dat mijn Snowdon daar nog redelijk onder zit... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kwam op Instagram een carbon Honzo tegen van 9.6kg.
Het kan dus wel licht, zij het met wat moeite :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En daarnaast ongetwijfeld ook met "wat" kosten ;-)

Maar framegewicht is nog niet eens zo super belangrijk, tenzij je echt een hele lichte fiets wilt natuurlijk.
Zeg dat een redelijk licht hardtailframe voor trailgebruik 1,5kg weegt, een echte zwaargewicht (lomp staal) zal de 3kg aantikken. Ik mag aannemen dat een alu Honzo die 3kg niet zal halen, dus schat ik dat even rond de 2,5kg.

Er moet dan gewoon nog behoorlijk wat in de parts zitten om aan bijna 15kg te komen. De grote klappen maak je met de grote onderdelen als wielen, vork, banden. Natuurlijk tikt elk onderdeel iets aan, maar met alleen maar een beetje robuuste stuurpen en stuur ga je niet richting 15kg.

Monkey heeft de bandjes al op orde, dus logisch redenerend moeten de wielen en de vork dan relatief zwaar zijn. Van vorken als een Recon bestaan tig types, OEM zijn er allerlei combinaties van eigenschappen die de aftermarket vorken niet hebben. Om de prijs gunstig te houden zie je dan soms ook vorken met stalen stanchions en vorkbuis en dan praat je zo over meerdere onsjes extra vergeleken de lichtere uitvoeringen van dezelfde vork.

Extreem voorbeeld, de Suntour uit de e-mtb van mijn vriendin...
Boost, 120mm, 34mm stanchions van staal (niet butted neem ik aan), beide poten voorzien van een staalveer, stalen vorkbuis. Weet niet meer precies wat dat ding woog, maar het zat ergens rond de 3.300 gram :o :D
Daar heb ik toen voor dik 100 euro een Aion in gezet, functioneert vele malen beter en ook nog eens 1,2kg minder fiets. Dat was een no-brainer, maar zo makkelijk ga je hier de winst niet pakken...
Het kan nog lichter met bijvoorbeeld een Fox 34 maar dan is rond de 100 euro weer een waanidee :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn oude 1x11 Krampus incl 29x3.0 banden op 40mm Dually velgen kwam niet aan de 14kg, mijn singlespeed Karate Monkey haalt de 13kg niet eens met 30mm Blunt en 2.6" - 3.0" banden...........en dat zijn toch echt geen lichtgewicht stalen frames.
Alleen al een dropper en verende voorvork wegen 1.5kg meer als "gewone" alu zadelpen en stalen voorvork. Een 11-51 pannekoek verzet weegt wrsch 3/4 kg meer als een singlespeed kransje.
Goedkoop lichtgewicht is vooral ook de kunst van het weglaten :winkie:

Ik denk dat een 2kg lichtere Honzo ongeveer 3x zo duur is als de huidige standaardversie van 1399€ en voor 1kg minder reken je minimaal 1000€ af aan "upgrades". Ik ga dat niet merken, behalve bij het in de auto tillen.
Wat ik belangrijker vind is dat alles werkt en heel blijft, en daar lijkt het wel op bij de Honzo...................en dat ie daarbij ook nog erg lekker fietst is helemaal mooi meegenomen :D
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Rayb81 schreef: vr 30 oktober 2020, 13:52 Kwam op Instagram een carbon Honzo tegen van 9.6kg.
Het kan dus wel licht, zij het met wat moeite :winkie:
Nu moet je de gewichten wel af en toe met een korreltje zout nemen.

Ik heb zelf ook een Honzo carbon, en weet niet wat hij weegt. Ook best licht maar het moet wel allemaal functioneel blijven. In vergelijking met mijn (geijkt gewogen) Open van 8.9 kilo, is 9,6 voor een Honzo erg ambitieus.
- Honzo carbon frame weegt 1600 gram, Open weegt 870 gram. Is dus op de 8,9 kilo al over de 9,6. Open heeft een DT OPL carbon geveerde vork van 1.350 gram. Weet geen 120-130mm vork te vinden die dat gewicht heeft of lichter is. Zelfde geldt voor de zadelpen: Een dropper (en die hoort imho in een Honzo) is altijd een paar 100 gram zwaarder dan een 27,2 carbonnen pennetje, en met Thunderburts ga je ook niet met een Honzo op pad.

Maar gewoon lekker fietsen met dat ding, daar zijn ze uiteindelijk voor gemaakt.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan the Man schreef: vr 30 oktober 2020, 15:48 Nu moet je de gewichten wel af en toe met een korreltje zout nemen.
Dat, en ook: hoe correct zijn de gebruikte weegschalen (die van Monkey en van anderen die gewichten op het www posten).
Digitaal wil nog niet automatisch zeggen goed geijkt ;-)

Ik heb ooit mijn Morewood eens gewogen (bij de lbs), die kwam rond de 13,5kg uit (140mm am-fully zonder dropper).
Op internet kwam ik eenzelfde fiets tegen waarvan de eigenaar beweerde dat-ie 11,5kg woog. Toen heb ik de speclist van die fiets eens naast die van mijn eigen fiets gelegd en op basis daarvan zou mijn Shova lichter moeten zijn... :D

En natuurlijk gaat het erom hoe het spul aanvoelt als je erop rijdt, die weegschaal laat alleen droge cijfertjes zien en geen "pretscore".
Maar dat wil nog niet zeggen dat je er niet af en toe even over kunt filosoferen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 15:59 En natuurlijk gaat het erom hoe het spul aanvoelt als je erop rijdt, die weegschaal laat alleen droge cijfertjes zien en geen "pretscore".
Maar dat wil nog niet zeggen dat je er niet af en toe even over kunt filosoferen :)
Precies. Eigenlijk zou je het gewicht moeten delen door de pretscore, en dat aanhouden als hoeveel hij virtueel weegt. Dan komt deze Honzo met een pretscore van 10 net onder de 1,5 kilo :lol:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je weet dat een pretscore een continu variabel gegeven is?
Fluctueert (onder andere) naargelang de hellingshoek van de ondergrond waar je je op dat moment op bevindt, alsmede de mate van vermoeidheid van de piloot in kwestie :wink:

Dus wellicht dat zo een Honzo 1,5kg weegt in de afdalingen, en 45kg op een steile klim aan het eind van een 75km rit? :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 14:18 En daarnaast ongetwijfeld ook met "wat" kosten ;-)

Maar framegewicht is nog niet eens zo super belangrijk, tenzij je echt een hele lichte fiets wilt natuurlijk.
Zeg dat een redelijk licht hardtailframe voor trailgebruik 1,5kg weegt, een echte zwaargewicht (lomp staal) zal de 3kg aantikken. Ik mag aannemen dat een alu Honzo die 3kg niet zal halen, dus schat ik dat even rond de 2,5kg.

Er moet dan gewoon nog behoorlijk wat in de parts zitten om aan bijna 15kg te komen. De grote klappen maak je met de grote onderdelen als wielen, vork, banden. Natuurlijk tikt elk onderdeel iets aan, maar met alleen maar een beetje robuuste stuurpen en stuur ga je niet richting 15kg.

Monkey heeft de bandjes al op orde, dus logisch redenerend moeten de wielen en de vork dan relatief zwaar zijn. Van vorken als een Recon bestaan tig types, OEM zijn er allerlei combinaties van eigenschappen die de aftermarket vorken niet hebben. Om de prijs gunstig te houden zie je dan soms ook vorken met stalen stanchions en vorkbuis en dan praat je zo over meerdere onsjes extra vergeleken de lichtere uitvoeringen van dezelfde vork.

Extreem voorbeeld, de Suntour uit de e-mtb van mijn vriendin...
Boost, 120mm, 34mm stanchions van staal (niet butted neem ik aan), beide poten voorzien van een staalveer, stalen vorkbuis. Weet niet meer precies wat dat ding woog, maar het zat ergens rond de 3.300 gram :o :D
Daar heb ik toen voor dik 100 euro een Aion in gezet, functioneert vele malen beter en ook nog eens 1,2kg minder fiets. Dat was een no-brainer, maar zo makkelijk ga je hier de winst niet pakken...
Het kan nog lichter met bijvoorbeeld een Fox 34 maar dan is rond de 100 euro weer een waanidee :)

^^ precies dat dus :winkie:

Ben dus ook aan het kijken naar een Honzo als winterfiets.
Mijn Smuggler fully met 140mm Pike weegt 14kg en die heeft geen krankinnig lichte afmontage, zit ook op het spoor : het moet functioneel zijn en vooral zo lang mogelijk heel blijven, niet alleen maar licht :lol:

Kon er ff niet gelijk bij dat een hardtail met 120mm gewoon meer weegt. Nou is dat geen ramp, maar in mijn geval nou niet direct de bedoeling.

Maar uitleg hierboven snijd hout.


Belangrijkste is dat TS lol heeft, was ook zeker niet als negatief commentaar bedoeld :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Jan the Man schreef: vr 30 oktober 2020, 15:48
Rayb81 schreef: vr 30 oktober 2020, 13:52 Kwam op Instagram een carbon Honzo tegen van 9.6kg.
Het kan dus wel licht, zij het met wat moeite :winkie:
Nu moet je de gewichten wel af en toe met een korreltje zout nemen.

Ciao,
Jan

https://www.instagram.com/p/B5ljjDyDWif ... wc9iiq9aon

Lijkt me ook idd wat ambitieus gezien de onderdelen wat erop zit.
Zonder pedalen maar wel met dropper en een zware vork en banden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou, deze kan best licht zijn.

Vork is zo'n 1650 gram
Dropper is volgens mij een carbon KS
XO groep
Carbon velgen

Maar inderdaad lijkt me 9.6 erg optimistisch.

Maar goed, het is een aparte build. Je gebruikt een relatief zwaar trail frame om er vervolgens een lichte XC fiets van te maken.

:~
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

SYS , dus maar weer eens een foto :

Afbeelding

Uitzicht vanaf de Posbank.........het blijft een erg mooi natuurgebied !
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik met de Honzo weer eens wat vaste mtb routes gereden;
Paar keer thuisrondje Dorst-Vrachelen, LDD, vernieuwde route Nijmegen en Arnhem/Posbank.

Het plan was om dat weer eens wat op te pakken met de nieuwe Honzo en intussen kan ik wel wat conclusies trekken voor mezelf:

De 2021 Honzo is een heerlijke mtb !! Het enige wat ik eraan heb veranderd zijn de banden ( nu Maxxis Rekon Race 2.35 achter en Rekon 2.6 voor) en ik heb er paar flatpedals en bidonhouder op gezet. Verder gewoon standaard is ie gewoon goed en zeer bruikbaar op (vlgs mij) vrijwel alle routes. Alles lijkt gewoon makkelijker; bochten vlieg je door, met het enorme verzet en dropper kom je overal omhoog en omlaag en daarbij zit ik er vrij sportief op zodat ie redelijk hard vooruit wil. Achteraf gezien een fiets die ik 5 jaar geleden al had moeten kopen.

Andere conclusie:

Die gemoderniseerde mtb routes zijn totaal niet mijn ding. Ik vind een uurtje kombochtjes slingeren en remhobbels nemen nog wel leuk, maar dan heb ik het ook wel gezien. Ik vind een traumapad als een soort uitgesleten beekdalletje erg leuk, maar met betonharde kombochten niet zo........en over een kunstmatig slingerpaadje langs een gewoon bospad over de Veluwe rijden geeft mij ook snel een vrij zinloos gevoel. Ik woon vlak bij route Dorst eo en kom daar ook niet echt vaak omdat ik het geslinger gewoon na een tijdje zat ben.

Natuurlijk heeft het ook te maken met mijn leeftijd en gebrek aan power om hard genoeg te gaan met de mtb, maar dit soort routes zijn gewoon niet mijn ding.
Ook ben ik al jaren lang fan van een gravelbike, waarmee ik nagenoeg overal kan rijden en ook alle natuurgebieden en mooie plekken kan bereiken.
To MTB or not to MTB.......that's the question............en daar kan zelfs een lekker fietsje als de Honzo niet zo veel aan veranderen.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.......maar waarschijnlijk gaat de Honzo binnenkort mijn fietsschuur weer verlaten. Ik heb nog een oude Karate Monkey singlespeed waarmee ik uitstekend een lokaal mtb-rondje kan doen en intussen zijn er vele gravelroutes in Nederland die ik nog eens wil gaan rijden met mijn OnOne Pickenflick.............dus waarom nog die (mooie) Honzo ????
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor in de bergen!

Drie maanden corona vakantie bij TSTM weet je nog? :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

George schreef: vr 13 november 2020, 16:30 Voor in de bergen!

Drie maanden corona vakantie bij TSTM weet je nog? :winkie:
Daar heb je wel een punt !! :winkie:
Plaats reactie