MTB or not to (E-)MTB? ; 2021 Kona Honzo is weer verkocht.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 29 oktober 2020, 19:33 Gewogen met digitale unster , doet het vrij nauwkeurig.
Toch echt 14.8kg rijklaar incl pedalen, (light) biba's, dropper ed. Niet echt raar vlgs mij.
Ik heb die unster eens nagemeten met maatkannetjes water in een emmer.
Hij geeft iets te veel aan en de complete Honzo zal ongeveer 200gr lichter zijn en blijven steken op 14.6 echte eerlijke kilo's.
Dat is dus maat L echt rijklaar incl flatpedals, bidonhouder, biba's en dropper en 2.35 / 2.6 banden.
Bijkomend voordeel is dat mijn titanium Pickenflick nu ook ineens 150gr lichter is :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die van mij is inmiddels een kliootje lichter en alles wat ik hoeven doen was vrijwel alle originele onderdelen vervangen :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

George schreef: vr 13 november 2020, 18:54 Die van mij is inmiddels een kliootje lichter en alles wat ik hoeven doen was vrijwel alle originele onderdelen vervangen :winkie:
Eurootje per gram dus ?! :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bij lange na niet, ik heb de winkelprijs niet of nauwelijks overschreden. Nou had ik al wielen natuurlijk, dat scheelt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

George schreef: vr 13 november 2020, 19:43 Bij lange na niet, ik heb de winkelprijs niet of nauwelijks overschreden. Nou had ik al wielen natuurlijk, dat scheelt.
Dat scheelt natuurlijk een stevig bedrag, inderdaad. Denk jij die kilo te merken? ( gewetensvraag natuurlijk :winkie: )

Ik ben een beetje voorzichtig om er veel geld in te stoppen om hem een stuk lichter te krijgen. Ik vind het wel een erg fijn rijdend fietsje, maar weet niet of ik er nou nog zo veel Nederlandse mtb-routes mee zou wilen bezoeken als ie een kilo lichter is?
Lichtere 25mm wielset, lichtere en tubeless banden, die 11- 51t pannekoek eraf vervangen door 11--42, lichtere voorvork, dropper eraf........ik zit dan toch echt wel boven de 1000€ (?)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die kilo is wel met een enigszins natte vinger, ik heb geen goede weegschaal voor dit soort dingen. Ik zal eens kijken of ik hem een keer betrouwbaar kan wegen. Ik houd het budget laag door aanbiedingen, 11 speed is een stuk goedkoper te vinden dan 12 en werkt voor mij evengoed zo niet beter, de vork heb ik zgan. van een vriend overgenomen etc. De aandrijving is 400 gram lichter, vork iets van 200 en qua banden 300/400 gram. Beetje naar mezelf toerekenen en hij is een kilo kwijt (in XC setup dus)

Het gewicht was geen doel op zich, trouwens, betere prestaties wel, De remmen zijn zwaarder bijvoorbeeld. De 2021 Honzo vind ik overigens stock al wel beter afgemonteerd, Deore vs SX is een goede upgrade.

Ik zal eerdaags nog even een stukje wijden aan het effect van de XC bandjes ivm. de zwaardere sloffen waar ik daarvoor mee reed, tipje van de sluier: het rolt een stuk lichter maar dempt ook minder ;)

Hij bevalt me goed dus ik voorzie in de toekomt nog wel wat upgrades en dan gaat het geld kosten, wielset, Pike etc.maar er lekker mee gaan rijden is belangrijker. Ik hoop dat het voorjaar weer wat meer mogelijkheden gaat brengen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Een kilo lichtere Honzo zou je niet meer fijn vinden op een NL route?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

vasquez schreef: vr 13 november 2020, 21:21 Een kilo lichtere Honzo zou je niet meer fijn vinden op een NL route?
Nee, dat begrijp je verkeerd.
Ik bedoel dat ik me afvraag of ik Nederlandse routes leuker zou vinden als hij een kilo lichter is.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Vroeg mij inderdaad af wat jij daarmee bedoelde.

Verschil in gewicht is vaak goed merkbaar, maar je went er ook snel aan en is dan niet echt bepalend meer voor de fun die je hebt gelukkig :wink:

Althans, bij mij :D

Is nou eenmaal geen lichte XC fiets, dus wat extra gewicht kan prima bij een Honzo :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jullie zijn te laat. :((
Momenteel mag je de deelstaat Valencia niet meer in of uit, dus jullie hadden hier al moeten zijn...
(Maar stiekem wel blij dat ik niet 3 maanden met jullie zit opgescheept :tong )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je weet niet wat je mist :D
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en dat is maar goed ook :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4073
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De eerste 0.4 kilo is er intussen "gratis" van af :-D

Ik vond de 2.6 Maxxis Rekon aan de voorkant (icm 2.35 Rekon Race achter) toch wat zwaar en zwaar rollend aanvoelen ( op harde ondergronden) en ik heb nu eens een wat ouder setje Conti Raceking 2.2 achter en Xking 2.4 gemonteerd ( vouwversie niet tubeless) . Ook heb ik de zware Deore 11-51 cassette vervangen door een 11-46 Sunrace. Spullen die ik nog had liggen. Alles bij elkaar wat meer richting XC en het scheelt 0.2 kg voorband, 0.1kg achterband en 0.1 kg cassette. De eerste indruk op een kort rondje straat is dat het in ieder geval lichter rolt en voor minder herrie maakt.
Deze week maar eens een ritje plannen om te kijken of het grip genoeg heeft. Ze vallen in ieder geval mooi breed op de 30mm velgen.

Totaal gewicht nu 14.2kg ( gecorrigeerd voor meetfout) , tubeless gaat ie dus makkelijk onder de 14kg met een stel 2.2-2.4" XC banden en "normale" cassette ( 11-42 kan natuurlijk ook in Nederland) .
Verkoop dus nog maar even niet :winkie: ( is ie ook te mooi voor )
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als het eerste schaap over de dam is volgen de alu schijven en geperforeerde carbon zadelpennen :lol:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die carbon Honzo is ook erg mooi 8)
Plaats reactie