MTB or not to (E-)MTB? ; 2021 Kona Honzo is weer verkocht.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dan wel een carbon dropper .....het blijft wel een Honzo :winkie: https://bikerumor.com/2020/01/23/dt-swi ... -2-30-9mm/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik was het laatste keer op de Posbank na 50km en 550hm behoorlijk zat ( en had de pijp leeg ) en dat zal met 13kg Honzo ( en lege bankrekening) niet veel anders worden denk ik.

Voorlopig eerst maar eens kijken of het met deze banden bevalt. Met die 2.6 Rekon voorop was ik toch geen echte vrienden, zeker niet op mijn lokale rondje...........en het was gisteren vrijdag de 13e natuurlijk :oops:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Honzo bij Nijmegen zwarte aanlooproute richting Reichswald.


Afbeelding


Afgelopen week mijn Honza nog eens een paar keer uitgebreid uitgelaten oa bij Nijmegen.
Vanuit vliegveld Malden stuk (niet afgesloten) paars, blauw en via zwarte verbindingroute wat lastige trails rond de kop van het Reichswald.
35km 450hm zeer afwisselende trails, het blijft een supergebied!

De Honzo doet eigenlijk alles goed. Ik heb last-minute geen banden gewisseld en was in alle nattigheid eigenlijk wel blij met mijn Rekon 2.6 voor. De Rekon Race achter hield het ook goed bij. Het werd een beetje kritisch met deze combi op de slechtste modderstukken ( richting Reichswald) , maar verder vlot en goed.
De Honzo is verder echt een do-it-all bike voor mij; klimt ook op de stijlste technische stukjes top, stuurt echt strak en geeft zowel op hoge snelheid als op kruipsnelheid alle controle die je maar kunt wensen......alles lijkt ineens een stuk makkelijker.

Niks mis met de Honzo dus ..........maar toch gaat ie er weer uit.
Ik ben er intussen wel achter dat ik het vermogen niet meer trap om alles uit de Honzo te halen en ik ben geen grote fan van de huidige trend mtb routes met tig bochtjes. Waarschijnlijk hangt het een en ander samen. Ook een paar weken geleden, toen ik met Kermit de rode route heb gereden, merkte ik al dat ik het niet meer trek op tempo en de lol er dan na een tijdje af is.

Tijd voor een E-mtb dus ?
Voorlopig niet. Op mijn vlakke thuisrondjes kom ik op mijn oude Karate Monkey nog steeds leuk rond en af en toe eens een dagje Nijmegen of Posbank route toeren lukt daar ook nog wel mee. Daarnaast is er nog een gravelbike en racefiets, dus veel tijd zal ik niet op een E-mtb gaan doorbrengen.

Binnenkort in het te koop topic dus ......en direct leverbaar :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zonde man! Maar ik begrijp heel goed waarom.

Ook al "trok ik het net wat beter" toen we daar samen gereden hebben, voor mij is het ook lastig/niet meer mogelijk om langdurig een tempo te trappen waarbij er nog wat uitdaging in het rijden zit. Dat speelt wat mij betreft ook op vlakke routes, op een route als Nijmegen heb je in elk geval de zwaartekracht nog af en toe mee om voldoende snelheid te ontwikkelen :)

In tegenstelling tot jou vind ik de ontwikkelingen met de moderne mtb-routes best leuk, ik neem liever bochten dan dat ik erop zit te wachten terwijl ik over een recht pad fiets. Maar het feit blijft, tenzij je alleen maar van de mooie natuur wilt genieten moet je wel een bepaalde snelheid kunnen ontwikkelen om het biken leuk te maken.
En als dat niet meer lukt heeft dat een flinke impact op hoe je de hobby beleeft, dat onderschatten veel mensen totdat ze zelf op dat punt aangeland zijn en het ook zelf voelen.

Voor mij biedt de e-mtb -gelukkig- wel de best mogelijke oplossing, namelijk het terugbrengen van een basissnelheid om het sturen weer uitdagend te maken. Daarnaast geeft hij me de mogelijkheid weer af en toe samen met anderen te rijden die nog wat jonger & fitter zijn, en kan ik ook ritten met redelijk wat hoogtemeters op een leuke manier doen.

Voor mij dus absoluut een uitkomst, maar voor jou(w smaak/manier van rijden) helaas niet :(
Erg jammer dat je de Honzo daardoor zo snel al weer de deur uit moet doen.

Maar ik zou lekker de opbrengst gebruiken om je KM tot in detail naar je wensen aan te passen.
Weet jij veel, misschien is het je laatste mtb wel, YOLO etc... wat mij betreft is er altijd wel een goede reden om wat aan je fiets uit te geven :-q :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eerlijk gezegd vind ik Nijmegen incl nieuwe trails nog steeds erg leuk rijden, maar dat komt ook door de afwisseling van nieuwe stukken, oude trails ( Reichswald) en verbindingspaden. Ik heb daar alleen met de Honzo niet meer lol als met mijn oude KM, maar dat ligt aan mijzelf.
Dan zoek ik liever een koper die er meer lol mee heeft en reserveer ik het geld voor andere leuke dingen.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

MonkeyRider schreef: ma 23 november 2020, 12:38 Honzo bij Nijmegen zwarte aanlooproute richting Reichswald.


Afbeelding


Afgelopen week mijn Honza nog eens een paar keer uitgebreid uitgelaten oa bij Nijmegen.
Vanuit vliegveld Malden stuk (niet afgesloten) paars, blauw en via zwarte verbindingroute wat lastige trails rond de kop van het Reichswald.
35km 450hm zeer afwisselende trails, het blijft een supergebied!

De Honzo doet eigenlijk alles goed. Ik heb last-minute geen banden gewisseld en was in alle nattigheid eigenlijk wel blij met mijn Rekon 2.6 voor. De Rekon Race achter hield het ook goed bij. Het werd een beetje kritisch met deze combi op de slechtste modderstukken ( richting Reichswald) , maar verder vlot en goed.
De Honzo is verder echt een do-it-all bike voor mij; klimt ook op de stijlste technische stukjes top, stuurt echt strak en geeft zowel op hoge snelheid als op kruipsnelheid alle controle die je maar kunt wensen......alles lijkt ineens een stuk makkelijker.

Niks mis met de Honzo dus ..........maar toch gaat ie er weer uit.
Ik ben er intussen wel achter dat ik het vermogen niet meer trap om alles uit de Honzo te halen en ik ben geen grote fan van de huidige trend mtb routes met tig bochtjes. Waarschijnlijk hangt het een en ander samen. Ook een paar weken geleden, toen ik met Kermit de rode route heb gereden, merkte ik al dat ik het niet meer trek op tempo en de lol er dan na een tijdje af is.

Tijd voor een E-mtb dus ?
Voorlopig niet. Op mijn vlakke thuisrondjes kom ik op mijn oude Karate Monkey nog steeds leuk rond en af en toe eens een dagje Nijmegen of Posbank route toeren lukt daar ook nog wel mee. Daarnaast is er nog een gravelbike en racefiets, dus veel tijd zal ik niet op een E-mtb gaan doorbrengen.

Binnenkort in het te koop topic dus ......en direct leverbaar :winkie:

Ik zeg: tijd voor een Plus bike :tong :lol:

Wat je zegt, kan ik me (nu al) helemaal in vinden. De kracht (of liever gezegd de lol) haal ik ook niet meer uit rondjes fietsen. Gewoon lekker touren op dikke banden en af en toe wat singletrack, technische stukjes meepakken. En weer lekker fietsen in de natuur en genieten.
Ben daarom ook zo blij met de Krampus :winkie:
Daarnaast vind ik het lekker op "enduro" stijl te rijden. Oftewel: 20-25 minuten klimmen gevolgd door een dikke afdaling. En dan maar kijken welke trail je gaat pakken. Maar die geijkte rondjes fietsen, en maar trappen: ik ben er ook wel klaar mee eerlijk gezegd.....
Ride a bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn oude KM is al redelijk 29 "plus" , met Knard 3.0 voor en Mezcal 2.6 ( valt ruim) achter scheelde het niet eens zo veel met de Krampus :winkie:
Hij staat alleen nu nog singlespeed en dat wordt me wat zwaar met 400-500 hm bij Nijmegen/Arnhem....en misschien hang ik de 100mm Reba er af en toe weer eens in als het me teveel stuitert.

Wel leuk dat je zo'n lol hebt met de Krampus :-q :-q
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Zonde, maar snap je wel.

Lol hebben is het belangrijkste en als een fiets daar niet bij past, jammer, maar kun je beter nu achter komen dan later.

Maar ben wel benieuwd wat dan het grote verschil is met je Karate Monkey, wat kunnen daar fijner mee dat op de Kona niet of minder lijkt te gaan?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Karate Monkey oude model is wat korter, speelser en voor mij wat veelzijdiger ( star, staal, singlespeed, dropbar) Daarbij heb ik hem al jaren en ben er erg aan gewend, past als een ouwe jas/broek/schoenen zeg maar. De Kona kan zeker meer aan als het technisch en steil wordt, maar levert me op een vlak xc rondje niks extra op.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De Honzo heeft weer een nieuw baasje en ik ga mijn oude mtb-spul maar weer eens uitmesten.
Snelle inventarisatie:
Oude Karate Monkey semi-29 plus ( 2.6 achter en 3.0 voor) blijft voorlopig lekker singlesspeed voor mijn lokale rondje ( drieluik Dorst)
Ingeruilde Inbred 29 toerfiets gaat met 100mm Reba weer in gebruik als mountainbike met SLX 1x11 voor alle ander mtb gedoe.
Paar spulletjes zijn onderweg, maar verrassend veel komt uit de parts-bin :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Herkenbaar, ik kan ook niet heel erg vrienden worden met mijn “lange” explosif. Misschien is het een kwestie van wennen maar de kans zit er zeker in dat ik ook weer terug ga naar iets ouders/korters.

Je plannen klinken in ieder geval weer goed!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het zal wel een mix van leeftijd en nostalgie zijn, maar ik ben intussen weer bij de stalen 29ers waarmee ik 10jr geleden het mtb-en heb her-ontdekt :oops:
Terug naar 1995-2000 mtb-modellen wil ik nooit meer trouwens.......maar daar "gravelen" we nu op :winkie:
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Leuk, he, zo’n zoektocht op onze ouwe knarrenleeftijd. Heel herkenbaar :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bongo schreef: wo 25 november 2020, 08:31 Leuk, he, zo’n zoektocht op onze ouwe knarrenleeftijd. Heel herkenbaar :-q
En ik maar denken dat wijsheid met de jaren kwam :oops: :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij sommigen wel :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie