Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De fiets wordt er met al die aanhangsels niet mooier op, maar zelfs Kermit doet practische concessies, wie had dat ooit gedacht? :lol:
En wat heb je aan een mooie fiets als je onderweg je band niet kunt repareren?

Maar voor de foto mag het gerust ook zonder "bagage". :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vrees niet, de bidonhouder aan de zadelpen is er inmiddels al vanaf ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Laat ze maar lachen Kermit, met dit weer kun je beter een extra bidon aan je frame hangen dan op je rug :bier:

Ik had er allang een rekje gemonteerd :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Breng m nou niet op ideeën :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rekjes zat in de voorraadbakken hier... meer dan fietsen denk ik zelfs :D

De Vitus valt nogal klein, met name de stack is voor mij wat aan de lage kant waardoor er altijd al een 25 graden pennetje op zat om het stuur hoog genoeg te krijgen. Die was 60mm en de zit was daarmee natuurlijk ook vrij kort. Dus ik bedacht me dat een iets langere pen met dezelfde hoek het stuur niet alleen wat omhoog zou brengen, maar ook naar voren.
Procraft maakt nette stuurpennen voor kleine prijsjes en ook nog eens in veel hoeken dus een probeerseltje hoeft niet veel te kosten. Nu zit er een 80mm pen op en de eerste rit afgelopen weekend beviel dat prima.

Verder ook een Bryton GPS-je via het forum gescoord, inclusief een wielsensor zodat ook onder een dik bladerdek de boel correct weergegeven wordt. Wat moet ik ervan zeggen, ook die deed zaterdag wat je ervan verwacht :)

Niet op de foto, maar ik heb ook het zadel gewisseld met eentje die nog op de plank lag, een Charge Spoon. Ondanks vele jaren op de fiets blijft zadelpijn bij mij altijd op de loer liggen, het verschilt per rit of ik nergens last van heb of na een kwartier al irritaties begin te voelen (op dezelfde fiets dus).

Ik weet nog niet of ik die out-front houder laat zitten of de Bryton op het stuur monteer. Ik zit er toch niet de hele tijd op te loeren en zo'n uitsteeksel voor je stuur vind ik niet echt heel fraai:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ondertussen blijft de Vitus onopvallend opvallend goed zijn werk doen :)
Ik houd mijn ritten ouderwets bij in een excelbestand (hekel aan apps/alles in de cloud), en aan het eind van het jaar komen daar wat cijfertjes uitrollen. Het gaat me er vooral om te kunnen zien hoeveel ik in dat jaar gefietst heb, maar ik kan ook per fiets zien hoeveel ik daarop gereden heb.

En dan blijkt elke keer weer dat de Vitus de meeste km's gemaakt heeft van allemaal...
Dat komt vooral omdat ik in de herfst-/winter maanden relatief vaak voor de weg kies, met name om deze twee redenen:
1- het is te modderig in het bos (trailrespect, materiaalrespect en een hekel aan poetsen :D ).
2- ik kan dan van huis uit op de fiets stappen, de mtb-routes liggen me te ver van huis om er op de fiets heen te gaan.
Momenteel komt er nog een derde reden bij, ik heb last van een tennisarm en heb gemerkt dat mountainbiken daar geen goed aan doet. Op de weg heb ik er geen last van.

Hoe dan ook, fietsje doet het nog steeds perfect. De Vitus doet me ook elke keer weer beseffen dat je geen bakken met geld hoeft uit te geven om een hele fijne fiets te kunnen rijden.
Sinds oktober heb ik een andere baan en ik ben van plan om met redelijk weer af en toe op de fiets naar kantoor te gaan (30km enkel). Zaterdag heb ik de route vast even verkend, en ik kwam daarbij onder de aanvliegroute naar Eindhoven Airport door:
Afbeelding

Overigens was 2022 niet zo'n best jaar voor mijn fietskilometers. Heb veel tijd nodig gehad om een huis leeg te maken en te verkopen en in november en december had ik ook -meer dan andere jaren- last van een motivatiedip. En dan heb ik ook nog eens het motorrijden herontdekt waardoor er regelmatig gekozen moet worden wat te doen in die halve droge dag in een weekend... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tussendoor nog even de specs van het ding:
- frame Vitus Substance alu maat S.
- vork Vitus full carbon.
- balhoofdlager Acros geintegreerd.
- stuurpen Procraft met wat rise.
- stuur FSA met 12 graden flare.
- zadelpen Vitus.
- zadel Charge Spoon.
- wielen Novatec R5 carbon (50mm hoog).
- banden Schwalbe G-One Allround 38mm.
- remmen TRP Spyre 160mm.
- shifters Shimano Sora 2x9.
- derailleur Shimano 105 kort.
- crank FSA Vero met 39 blad.
- trapas square taper (merk onbekend, nog niet gedemonteerd geweest...)
- pedalen KCNC AM Trap (eenzijdig spd).
- cassette Sunrace 9-speed 12-25.
- ketting Sram.
- spatborden Curana.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

nog bijna standaard dus :)
Mijne ook. Wat merk je aan verschil van een 105 derailleur vs de standaard Sora?
De trapas is inderdaad bijzonder gedateerd, maar ik krijg steeds meer het idee dat dits pul vele malen betrouwbaarder is dan de nieuwe standaarden.

Ik heb nog een set spatborden liggen, ze liggen al een half jaar te wachten op montage maar twijfel of het wel goed gaat als je wel onverhard gaat rijden. Heb je daar ervaring mee?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet veel, ik rijd vrij weinig onverhard. Deze spatborden (achter) rammelden eerst wel als de hobbels steviger werden, maar sinds ik de beugel van het achterspatbord wat hoger aan het spatbord bevestigd heb niet meer. Ik denk dat spatborden met een extra stangetje minder gevoelig voor rammelen zullen zijn.
Wel is er erg weinig ruimte voor modder tussen band en spatbord, minder dan met de originele 650b wielen & banden.

Van de overstap naar de 105 derailleur merk ik eigenlijk niet echt iets. Maar hij lag toch nog in de voorraadbak en omdat ik voor met een enkel blad rijd kan ik prima met een korte kooi uit de voeten.

Ik moet mezelf regelmatig inhouden om niet hier en daar te upgraden :oops: :D
Maar dan bedenk ik me dat dat eigenlijk voor het inzetgebied totaal zinloze investeringen zijn, want alles wat erop zit doet het gewoon goed voor het doel. En het voordeel van bijvoorbeeld deze 9-speed aandrijving is dat het geen drol kost om te vernieuwen. Voor minder dan 50 euro is het mogelijk om een ketting, cassette en voorblad te kopen. Ideaal voor een fietsje dat regelmatig natte wegen ziet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gefeliciteerd met je nieuwe baan Kermit :-q

Herkenbaar ook voor wat betreft je kilometers met de Vitus :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De eerste woon-werkritten met de fiets zitten er inmiddels op :)
Tot nu een keer per week maar ik hoop als het straks echt beter weer is twee keer per week te gaan fietsen naar het werk. Met 30km enkele reis tikt dat lekker aan.
De Vitus mag zelfs naast mijn buro gestald worden, dus droog, veilig en als bonus krijg ik dan ook nog een mooiere werkplek :D

Gewoon omdat het kan, het leuk is en mijn huidige 700x38 band amper ruimte tot het spatbord heeft (ik hoor hem modderschrapen zodra er ook maar iets van zand of vocht op het wegdek ligt) ga ik weer een setje 650b wielen inspaken. Dat wordt een gruwelijk vet setje want 45mm hoge velgen met 47mm banden er omheen oogt echt serieus dik. Kwestie van smaak maar ik vind dat mooi :tong
Een technische of anderszins rationele reden is er verder niet voor want op deze Novatecs is niks aan te merken. Die gaan tzt waarschijnlijk de verkoop in.

Het worden deze velgen (met andere decals) met een setje oil slick ZTTO naven erin. En zwarte spaken uiteraard.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En er wordt inmiddels gespaakt... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk pure onzin om hier andere wielen voor te bouwen maar ja.
Ik had gewoon zin in bouwen en dan ga je zoeken naar mogelijkheden... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Volslagen onzin inderdaad ( :winkie: ) .......maar wel erg mooi :-q Dat rijdt waarschijnlijk stukken fijner naar je werk :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerlijk gezegd verwacht ik weinig verschil... :oops:

De Novatecs zijn 700c met 38mm Schwalbe G-One Allround erop.
De Nexties zijn 650b en in eerste instantie leg ik daar een setje 42mm Panaracer slicks omheen (die heb ik nog liggen). Op termijn denk ik aan 47mm Vittoria Terreno Zero's. Ook zinloos voor mijn gebruik (max. 5~10% gravel) maar ik vind brede banden nu eenmaal mooi en nadelen hebben ze voor mij ook niet.
De oorspronkelijke WTB Byway's voldeden in principe ook goed, maar waren lastig tubeless dicht te krijgen. Met name voor de woon-werkritten in de koude maanden wil ik wel tubeless gaan, wil liever geen bandje hoeven wisselen als het rond het vriespunt is.

Ik zou mezelf voor de gek houden als ik rationele redenen voor het nieuwe wielsetje zou aandragen.
Gelukkig hoeven hobby's niet rationeel te zijn, maar vooral leuk :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 30 maart 2023, 09:20 Eerlijk gezegd verwacht ik weinig verschil... :oops:
Het "voelt fijner" op een mooie wielset, bedoelde ik eigenlijk 😊
Plaats reactie