Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach, het is in feite de opvolger van mijn Dahon dropbar-vouw-mtb. Dus ongeacht de kleur van de banden een flinke vooruitgang in elk opzicht behalve de kosten van een treinkaartje voor de fiets :D

Afbeelding

En vooral gekocht om in de herfst- en wintermaanden te gebruiken.
Maar ik ben eigenlijk continu bezig om niet in de upgrade-val te trappen met de Vitus :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, twee zwarte Panaracer Gravelking 42mm slicks gemonteerd :)
Nog even met binnenband om een beetje in vorm te komen, ze kwamen nogal verfrommeld uit de doos.

Behalve dat ze 5mm smaller zijn dan de Byways zijn ze ook ongeveer 190 gram (per band) lichter. Ik ben geen weightweenie maar die grammen zijn makkelijk gewonnen...

Binnenkort maar eens wat km's mee maken :)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels een eerste rit gemaakt met de Panaracers. Ik meende in het begin dat het misschien net wat lichtvoetiger aanvoelde dan met de Byways, maar van dat gevoel was de tweede helft van de rit (2,5 uur) niks meer over. Er stond nogal een wind en die had ik de tweede helft van de rit bijna permanent tegen :D De laatste 2km had ik de wind recht op kop en met de vermoeidheid al in het lijf was dat echt nog even harken...
Maar ze rollen goed, zoals je van een volle 42mm slick op een kleine 4 bar mag verwachten.

Een dag later heb ik voor het eerst sinds maanden op de Genesis gereden, dus dat gaf een goed vergelijk tussen de twee gravelracers. Wat me meteen opviel was dat de Genesis groter lijkt (en ook een beetje is). Ook dat hij lichtvoetiger aanvoelt, wat ik volledig aan de lichtere wiel/bandcombinatie wijt. En dat Sram schakelen heel anders aanvoelt dan Shimano!
Waar de Sora smeuïg en soepeltjes door de versnellingen glijdt geeft Rival een droge scherpe klik bij elke schakelactie. Niet beter of slechter, wel anders.

Toen ik terug was was ik wel benieuwd naar hoe het precies zat met de verschillen in maatvoering tussen de beide fietsen en heb het meetlint erbij gepakt. Daaruit bleek dat de fietsen veel dichter bij elkaar zitten dan ik al rijdend had ingeschat. Zo dacht ik dat het stuur op de Genesis iets breder was, maar dat bleek juist andersom te zijn! Slechts een ruime halve cm, maar toch.
Ook leek het stuur veel verder van me af te staan, ook dat bleek nog geen cm te zijn. Wat wel een duidelijk verschil was is de positie van de rem/schakelhendels op het stuur. Die staan bij de Vitus duidelijk hoger, waardoor je op de Genesis veel verder naar voren moet grijpen om met de handen op de hoods te rijden.
Dat ga ik dus aanpassen, want de hendels wat hoger bevalt me duidelijk beter.

Ik denk dat de gevoelde verschillen vooral tot twee punten te herleiden zijn: de anders gepositioneerde remgrepen en de lagere stack van de Vitus.

Qua stuurkarakter voelt de Genesis een fractie "nerveuzer" dan de Vitus. Dat zou ik andersom verwacht hebben, gezien de steilere balhoofdhoek, kleinere wielen en verschil in achtervorklengte/wielbasis. Misschien ook door de lichtere wielen?

Een ander verschilletje dat me opviel, op beide fietsen zitten TRP Spyre remmen maar die op de Genesis grijpen duidelijk harder aan. Zal de remmen op de Vitus dus eens grondig reinigen (ontvetten + staalborstel over de blokken), want ik herinner me dat dat bij de Genesis een duidelijke verbetering gaf. Echt vet zal er niet op zitten, er komt geen spuitbus in de buurt van mijn bikes.

Anyway, ze rijden allebei lekker en het vormt samen een mooi setje (vind ik :)).
Let op, je vergelijkt hier 700c met 650b wielen, de Vitus is weliswaar ietsje kleiner maar daardoor wordt het verschil optisch nog versterkt. Ook de dikke alu buizen van de Vitus laten de fiets compacter ogen dan de slanke stalen Genesis.

Afbeelding

Afbeelding

Ter herhaling nog even het plaatje met de geotabellen naast elkaar:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk dat gepuzzel tussen twee gravelracers. Er zit ook in mijn ervaring in je gevoel soms erg veel verschil in zonder dat je grote meetverschillen hebt. Ik denk dat vork-offset ook een grote rol speelt.
650B stuurt sowieso wat vlotter omdat de diameter kleiner is, ook met dikkere banden. Met 2" 650B was bij mij de diameter ongeveer een cm kleiner als 40mm 700C. 28mm op 700C stuurt ook heel anders als 42mm.
Ik ben duidelijk meer fan van Shimano road als Sram. Werkt altijd in het nadeel van mijn Pickenflick met Rival tov elke Shimano fiets. Twijfel nog steeds of ik wil ombouwen....maar gelukkig is er niks leverbaar :winkie:
Ik stuur met 181.5 ( en ik maar denken dat ik 184 was :oops: ) op mijn jongste fietsje met 560cm ett ook heel anders als op bv mijn Pickenflick met ongeveer 58cm, ondanks langere stuurpen om zitlengte gelijk te houden. Merk je vooral op langere ritten, je houding is natuurlijk veel statischer als op de mtb.

Wel een erg leuk duo dat je hebt. Verschillend genoeg om ze beiden te houden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ze blijven voorlopig zeker allebei, de Vitus vooral voor de nattere maanden en de Genesis is het luxe mooiweer-paard uit de stal :D
Ze hoeven voor mij niet echt verschillend te voelen, dat was de insteek niet.

Ik had net als jou gedacht dat de kleinere wielen de boel iets "nerveuzer" (tussen aanhalingstekens, echt nerveus is het niet) zouden laten sturen maar juist de Genesis voelt wat nerveuzer aan in een direct vergelijk. Ondanks dat dat de langere fiets is, met de flauwste balhoofdhoek.
Alleen de achtervorklengte en de vorkoffset zouden in de richting van de Genesis wijzen, alleen zijn die verschillen zo klein dat me dat geen waarschijnlijke verklaring lijkt (2mm verschil in offset merk je volgens mij niet).
Daarom vermoed ik dat het meer in de wiel/bandcombinatie zit, die is op de Genesis echt lichter.
Maar het gaat om marginale verschillen, als je twee ritten achter elkaar dezelfde fiets pakt ben je aan de betreffende fiets gewend. Het is niet alsof ik van de Merida naar de Snowdon wissel of andersom :D

Qua schakelen heb ik niet een hele duidelijke voorkeur, ben zeer te spreken over de Rival setup maar was ook aangenaam verrast door Sora.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik merk die verschillen tussen 650B en 700C met verschillende banden op dezelfde fiets wel duidelijk (Pickenflick) , maar waarschijnlijk is dat weer anders tussen verschillende fietsen.
Ik ben nog steeds een beetje op zoek naar mijn "ideale" road/gravel bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja. Het ligt natuurlijk voor de hand dat je op een 650b wielsetje wat breder rubber monteert dan op de 700c. En hoogstwaarschijnlijk heb je ook niet precies dezelfde wielen voor beide maten, dus je introduceert al heel snel meer variabelen dan alleen de wieldiameter.

Als je een gravelbike ook echt in het terrein gebruikt krijg je natuurlijk een heel breed inzetbereik. En hoe breder dat is, hoe meer je met compromissen sluiten te maken krijgt... En compromissen sluiten betekent weer kiezen waar je de nadruk op wilt leggen. Maximale snelheid op de weg en wat inleveren op de bospaden? Of juist maximale controle en grip op de singletracks en dan maar wat relaxter over het asfalt?

Volgens mij heb jij fietsen, wielen en banden genoeg om altijd wel tot een redelijk optimale keuze te kunnen komen ;-)

Ik beperk me tot verharde wegen en paden die dermate eenvoudig zijn dat ik de fiets niet speciaal daarop hoef aan te passen. Zodra die paden veeleisender worden pak ik wel een mtb. Maar een rechttoe-rechtaan bospad kun je ook met dit soort banden gewoon vol doorknallen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Valt wel mee met mijn fietsen intussen; een Trek Emonda alu racer op 28mm en Cube Attain disc alu endurance/light gravel op 33mm cx banden met extra wegwielsetje zijn waar ik het mee moet doen........de 650B wielset was al weg en de Pickenflick staat te koop. Mijn oude KM gaat met 2.2" racekings weer als offroader functioneren en mijn e-mtb als mtb .....best overzichtelijk :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat de Genesis even wielloos is in afwachting van een nieuw te bouwen setje blijft de Vitus ook dienst doen met beter weer :)
Mountainbiken betekent vrijwel altijd in de auto stappen (op een lokale route op ~13km van huis na) en daar heb ik lang niet altijd zin in. Als ik een stuk wil fietsen vanuit huis stap ik dus vrijwel altijd op de gravelbike.

Gisteren ook weer een lekker stukkie gereden. Ik wacht wel met smart op iets hogere temperaturen, erg veel zin in het voorjaar!
Maar het zag er ook gisteren niet slecht uit, met een zonnetje erbij wordt alles mooier...

Afbeelding

Ik twijfel nog een beetje over de banden, deze Panaracers zijn wel lichter dan de Byways maar op deze fiets vond ik stiekem die tanwall bandjes toch wel leuk staan... En gewicht is niet echt van belang als je alleen maar wat over vlakke wegen toert.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vond die skinwall's ook wel (onverwacht) mooi staan bij dat grijs. Is dan helemaal een fiets met veel luxere en exclusievere uitstraling dan zijn prijs doet vermoeden.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef: do 15 april 2021, 16:48 Ik twijfel nog een beetje over de banden, deze Panaracers zijn wel lichter dan de Byways maar op deze fiets vond ik stiekem die tanwall bandjes toch wel leuk staan... En gewicht is niet echt van belang als je alleen maar wat over vlakke wegen toert.
Zie je wel!!!!
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik moet jullie teleurstellen, de zwarte bandjes zitten er nog steeds op ;-)

Fietsje wordt driftig gebruikt, afgelopen weekend een rit van net over de 100km gedaan en gisteren ook weer 2,5 uur weggetrapt. Veel gravel ziet hij niet, maar af en toe worden er wel een paar stukjes onverhard meegepikt.
Als ik op de Vitus rijd stel ik mezelf nog steeds af en toe de vraag waarom je eigenlijk een duurdere fiets nodig zou hebben. Hooguit het gewicht zou wat minder kunnen als je ook veel klimt.

Misschien dat ik tzt wel iets met de wielen ga doen. Nu ik die vaardigheid aan het oppikken ben ga je toch steeds op zoek naar mogelijkheden om 'm in de praktijk te brengen :D
De Alex naafjes doen het prima dus ik zou kunnen volstaan met butted spaken (ipv plain) en iets lichtere velgen. Eventueel switchen naar 700c velgen (mits de spatborden dan ook nog passen). Maar aangezien de insteek nog steeds een budget-fietsje is moet dat dan betaalbaar blijven en ik ben er wel achter dat ook als je zelf spaakt het echt niet lukt om voor een prikkie een setje topwielen te bouwen.

De eerste drie foto's zijn langs het spoor Tilburg-Boxtel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is een gravelpaadje over/door De Kampina:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

:-q :-q Bekende paadjes, fiets daar ook graag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik de (gravel)racer pak ga ik vaak die kant op. Inmiddels ken ik er de nodige vrij rustige weggetjes zodat ik naargelang m'n zin de afstand wat kan variëren. Als de grenzen weer open zijn èn de boel wat losser is ga ik ook eens in de richting van België wat meer verkennen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik rijd vaak semi-offroad richting Oisterwijk, rijg alle fietspaden door de Kampina aan elkaar en rijd dan vanaf Boxtel weer terug langs het spoor. Mooi rondje met genoeg mooie plekjes voor een hapje en een drankje. Als het donker wordt wel oppassen voor groot wild op de paden :D
Plaats reactie