Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zit normaliter zo'n plastic bus in, met een biba/tooltje/bandenlichters.
Voor de foto heb ik die even eruit gehaald, net als de bidon :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels is de Vitus helemaal aangepast voor de komende herfst-/wintermaanden.
Vooral de spatborden :oops: heb ik daarvoor gemonteerd, scheelt een hoop gepoets.

Verder heb ik een kortere en steilere stuurpen uit de voorraadbak getrokken, de zit is daarmee precies goed.
Wat -bij deze kleine framemaat- Vitus wat beter had kunnen doen is de positie van de bidonnokken. Die op de onderbuis hadden een cm verder naar voren moeten zitten, nu is het bijna onmogelijk twee bidons te monteren omdat de voorste dan tegen de achterste aan komt. Het scheelt natuurlijk iets per type bidonhouder, maar zelfs met de houder die het hoogst uitkomt had ik dit probleem (diverse types uit m'n rommelbak geprobeerd).

Nu heb ik het opgelost met twee Fabric bidons die niet in een houder gaan maar die je vastklikt op twee nokjes. Past nèt :)
plaatje van internet:
Afbeelding
(Ik meen dat Topeak ook een adaptertje heeft om je bidon wat op te schuiven, gewoon een metalen stripje met wat gaten erin).

Voorlopig klaar :D :
Afbeelding

Inmiddels al de derde rit achter de rug en ik ben dik tevreden met de Vitus.
Wat me echt positief opvalt is hoe smeuïg Sora schakelt, dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n basic groep. Je vraag je af hoe buitenaards goed Dura Ace dan wel niet moet zijn... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind hem mooi! :-q
Ziet er sjiek uit qua, zeker voor dit budget.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thanks, ik vind het zelf ook een leuke fiets en hij rijdt prettig. Je vraag je soms af of je wel veel meer fiets nodig hebt...
Inmiddels al meerdere ritten mee gemaakt, onder andere het nuttige met het aangename gecombineerd en per Vitus wat spullen naar iemand die wat verder weg woont gebracht. Want wat je kunt fietsen moet je niet met de auto doen ;-)

Voor die gelegenheden dat ik meer spul mee moet nemen heb ik zo'n drager & tas die je om je zadelpen klemt. Niet heel mooi maar ideaal voor af en toe.
Omdat ik nieuwsgierig was ben ik eens op de digitale personenweegschaal gaan staan met en zonder fiets. Zal niet heel nauwkeurig zijn maar daarop afgaande weegt de Vitus incl. spatborden 11.5kg. De Genesis zat daar ongeveer een kg onder en dat verschil zit 'm denk ik grotendeels in de wielen, banden en spatborden.

Ik zit eraan te denken de banden tubeless te maken, in de koude maanden is lek rijden nog irritanter dan wanneer je in het zonnetje je band kunt fixen. Alleen lees je over de Byways de nodige slechte ervaringen op dat gebied, zijwangen die maar blijven lekken. Denk dat ik eerst maar eens één bandje probeer en dan beslis om ze allebei te doen of het toch bij biba's te houden.
Qua rijgevoel bevallen ze me prima, op straat rolt het als een slick en voor het incidentele bospad heb je wat kleine nopjes aan de rand. Voor echt terreinwerk -zeker in deze maanden- zijn ze echter niet geschikt.

Afbeelding

Speclijstje:
- frame Vitus Substance alu maat S. Nokken voor drie bidonhouders, drager/spatborden, interne kabelgeleiding, ook voor dropperpost.
- vork Vitus carbon met alu vorkbuis.
- balhoofd Acros sealed bearings.
- wielen Alex Bearpawl centerlock 12mm naven met industrielagers (en flinke ratel), 650b WTB i23 velgen.
- banden WTB Byway 650b x 47mm.
- remmen TRP Spyre met 160mm schijven.
- rem/shifters Shimano Sora 3000 2x9.
- achterderailleur Shimano Sora 3000 9-speed.
- voorderailleur verwijderd (was Shimano Sora).
- FSA square taper trapas.
- crank FSA Vero met 38t blad (was FSA Omega 30/46).
- pedalen KCNC enkelzijdig spd/platform.
- cassette 9-speed Sunrace 12-26 (was Sunrace 11-34).
- ketting KMC.
- stuurpen Ritchey 60mm high rise (was Vitus 90mm 7 graden). Ik denk eraan een 70mm pen met rise te nemen, stuur staat nu iets lager dan op de Genesis en dat wil ik graag zoveel mogelijk gelijk hebben.
- stuur FSA 46cm compact met 12 graden flare (was Vitus 42cm).
- zadelpen Vitus 27.2mm met 12mm offset.
- zadel Fi;zi'k Vitesse basic uitvoering.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooi :-q
Eigenlijk weer te mooi voor pekel en bagger........!? :-D
Je hebt ook nog zijsteuntjes voor die drager ( heb ik) zodat je er zelfs een dubbele tas aan kunt hangen. Handig; past op mtb en gravelbike en is er zo weer af.
Ben ik nog steeds de enige ( minderheid) die 650B wel ziet zitten kwa comfort ? :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Comfort of niet, het rijdt iig prima :)
Vandaag weer even lekker uitgewaaid met de Vitus en meteen wat plaatjes geschoten om nog wat vulling aan de boty verkiezing te kunnen geven :D

Had eerst bedacht om de spiegelreflex mee te nemen, maar bij nader inzien toch maar een compact meegenomen...

Plaatjes gemaakt bij de Oisterwijkse vennen / Kampina.
Zal er straks twee uit pikken voor de boty, eerst de spatborden terug schroeven,die had ik verwijderd voor de foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voorbereid voor een stealth dropper:
Afbeelding

De Spyre remmen hebben aan beide zijden in/uit te draaien remblokken (in tegenstelling tot de Avid BB7 waar een kant vast zit en je dus de schijf een fractie verbuigt bij remmen).
Afbeelding

Lekker conventioneel, 130 bcd crank op vierkante as:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ja, mooi hoor, wanneer ga je deze verkopen? :winkie:

Maar vertekent die laatste foto nou een beetje? Het lijkt erop als de tandjes bijna de liggende achtervork raken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt idd maar zo, daar zit nog ruimte genoeg tussen. Af fabriek zat er een 30/46 crank op en die liep ook niet aan.
En nu alweer verkopen, ik denk dat ik dat thuis niet verkocht krijg :wink: :D
(al zou ik het willen, wat niet het geval is).

Ik heb trouwens zojuist de voorband tubeless gemaakt, eens kijken of die een beetje op druk wil blijven. De WTB Byways schijnen nogal eens lastig dicht te willen gaan...
Tubeless tape zat er al in, ventielen waren meegeleverd dus het was op zich een eitje.

Edit, dagje later: in eerste instantie bleef de band niet op druk, de ochtend na de behandeling was hij zacht. Ook de nodige kleine witte druppeltjes aan de zijwangen vlakbij de velgrand.
Toen wat extra latex toegevoegd, weer de rol/draai/schud-behandeling gegeven en nu lijkt het een stuk beter. Binnenkort maar eens een rondje mee rijden en als het dan nog oké is ook het achterwiel maar even doen.

Edit twee, nog een dagje later was de band weer plat :-{
Zo licht en papierdun zijn die Byway's toch ook niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de tussentijd weer de nodige ritjes gemaakt met de Vitus, dit is toch het seizoen waarin hij het meest gebruikt zal worden.
Ik ben een week of twee uit de roulatie geweest nadat ik door m'n rug gegaan was, maar inmiddels weer lekker aan het fietsen. Vorige week in de sneeuw met de mtb, met de huidige blubberbende in het bos gisteren weer op de Vitus gestapt.

Wat valt er verder over te zeggen, weinig :)
De WTB bandjes hadden in eerste instantie wat moeite om tubeless goed op druk te blijven maar dat lijkt definitief opgelost dus ze mogen blijven zitten. Het achterspatbord begon te rammelen op de bevestiging, maar dat is met twee stukjes rubber ertussen ook weer tot zwijgen gebracht.
Al met al een fietsje dat me precies bracht waar ik op gehoopt had, voor niet teveel geld toch lekker kunnen rijden :-q

Plaatjes in natuurgebied De Kampina in de driehoek Tilburg-Boxtel-Eindhoven, een kant die ik vaak op fiets vanuit huis.
Grote zadeltas omdat ik niet goed wist wat ik van het weer kon verwachten, dus een regenjack en extra shirt mee voor het geval het toch natter en/of kouder zou worden dan ik dacht... De bus onder het frame bevat een biba + tooltje en hangt er standaard onder.
Afbeelding

Afbeelding

Als het weer mooi voorjaarsweer is -en de spatborden er dus vanaf kunnen- ga ik denk ik een keer een wielenwissel met de Genesis doen. Eens kijken hoe het voelt om hier met een lichtere 700c wiel/bandcombinatie in te rijden.
En andersom ook eens proberen hoe de Genesis met brede 650b banden rijdt, dat is de setup waarin Genesis de Fugio als complete fiets zelf op de markt brengt.
Ik hoef alleen de cassette te wisselen (9 versus 11-speed), de rest is een op een over te zetten (hopelijk is de freewheelbody wel geschikt voor 11-speed road...)

Qua gewicht scheelt het best wel denk ik, de Rolf wielen wegen maar iets meer als 1.500 gram en deze wielen gaan waarschijnlijk meer richting 2kg. Dan nog een ons per band verschil en dat moet toch te voelen zijn...
Van pagina 1 nog een keer gebroederlijk naast elkaar:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft een mooi duo :-q

Merk je nou nog verschil in rij-eigenschappen tussen beide bikes / frames of is dat voornamelijk wielset?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Moeilijk te zeggen omdat ik ze nog niet kort na elkaar gereden heb. De Genesis hangt al een tijdje niks te doen :)
Ik heb wel het gevoel dat de banden/wielen het grootste verschil maken. Inmiddels ben ik wel gewend aan de Vitus dus als ik weer eens op de Genesis stap zal ik waarschijnlijk iets beter over de verschillen kunnen oordelen.

De stack van de Vitus is wat lager, het hele frame is net ietsje compacter. Het stuur staat daarom ook iets lager in vergelijking met de Genesis. Ik twijfel dan ook weleens over zo'n riser-dropbar maar vooralsnog lukt het zo ook zonder klachten dus ik laat het nog even zo. De langere ritten zullen toch op de Genesis gereden worden want in de winter ga ik geen vijf uur op de fiets zitten :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil in rijeigenschappen / beleving. Op basis van de foto zou je trouwens zeggen dat de 2 fietsen nooit (ongeveer) dezelfde maat kunnen hebben. Vooral de wielen lijken de boel aardig te vertekenen :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, de wielen vertekenen, de fiets komt toch iets dichterbij de grond heb ik het idee.
Maar ook de slanke stalen buizen versus de dikke alu maken nog een optisch verschil.

De zitbuis is nagenoeg even lang, dus ze zijn "dezelfde maat" maar de Vitus is iets compacter gebouwd. Ik denk dat ik met een M ook goed weg was gekomen, maar die was niet op voorraad :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dit is een handige site als je geo's wilt vergelijken https://geometrygeeks.bike/compare/vitu ... io-2020-s/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die site ken ik, maar daar staat mijn Vitus (nog?) niet bij.
Die jij linkt is de carbon variant met licht afwijkende geo van deze versie.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie