Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ondanks goedkope afmontage ziet ie er nu misschien zelfs wel beter uit dan de Genesis ? :winkie:

Ik ben ook wel blij met de looks van 50mm carbon wielen in mijn Marin, rijdt ook wel erg lekker en lijkt zelfs gemiddeld 1km/uur sneller op Strava ( :~ ) .......maar misschien trap ik wel gewoon harder op een mooie fiets ? :-D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Wielen staan hem inderdaad goed.
Goed om te zien dat de skinwallls eraf zijn. :-q

Mocht je een keer in de buurt zijn, ik heb nog wel wat doorzichtige Dyedbro tape voor over de liggende achtervork. Heb deze ook op mijn oranje Rove zitten momenteel.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thanks!
Eigenlijk denk ik dat dit stukje stuurlint niet eens nodig is, maar ik kan ook weleens kijken of ik nog wat transparante tape heb liggen.

Benieuwd of de bandjes zich inmiddels gezet hebben, gisteren zaten ze beiden niet overal goed rondom. Zo niet moet ik de firma Zeep & Sop even ter hulp roepen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Je Vitus ziet er prachtig uit Kermit, zeker zónder tanwalls en met die hoge velgen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dank!
Ik ben er zelf ook mee in m'n nopjes, dus dan is het goed hè :)

Als deze banden aan vervanging toe zijn zal ik eens een paar tanwalls op deze wielen fotosjoppen, kijken of het wel of niet mooi staat. Op zich vond ik de originele banden best goed staan bij de framekleur.

Afgelopen weekend twee keer op pad geweest met de Vitus, de eerste ritjes na een coronabesmetting. Dat viel me niet tegen, ik denk dat ik er goed vanaf gekomen ben. Uiteraard niet te gek gedaan, maar het voelde niet slecht.
Van de andere wielen merkte ik niets, hooguit dat ze ietsje windgevoeliger zijn als de wind van de zijkant komt. Maar zolang je niet met losse handen rijd is er niks aan de hand, waarschijnlijk zou dat met de lagere velgen ook een situatie zijn waarin ik de handjes aan het stuur zou houden.

Ondanks wat zeepsop weigerde de voorband rondom goed in de velg te gaan, dus de eerste km's waren wat hobbelig ondanks het strakke asfalt :D
Na een kwartiertje rijden had het spul zich toch goed gezet en was dat probleempje ook voorbij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vitus09 schreef: ma 14 februari 2022, 11:46 Je Vitus ziet er prachtig uit Kermit, zeker zónder tanwalls en met die hoge velgen!
Toch even checken hoe het er met tanwall bandjes uitziet... :tong
Quick & dirty photoshop-probeerseltje:

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtige conclusie, wordt er niet persé mooier van... vind ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Maar dat komt ook door die bidonhouders en zwarte stoeprandstootkussen op de schuine buis.

Voor de rest mooi fietsje nog steeds
Met of zonder tanwalls / skinwalls
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef: do 17 februari 2022, 18:19...stoeprandstootkussen...
Die houden we erin :-q
Ik kan natuurlijk mijn binnenbandje op die plek met een strap vastknopen, en als ik er dan ook nog een beetje lucht in laat zitten klopt die benaming vrijwel perfect! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Ik ben weliswaar een beetje Vitus bevooroordeeld, maar een fraaie fiets is t wel :-q

Leuk om je even te spreken afgelopen week, meer jammer dat we het wel over fietsen hebben gehad maar ik je fietsen niet eens bekeken heb. Het werd evengoed al weer laat zat.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je komt nog maar een keer (fietsen) schouwen als de boel op het dak ligt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er lag hier al een tijdje een zgan 105 derailleur met korte kooi te niksen, eigenlijk beter geschikt voor deze setup met kleine cassette en enkel voorblad dan de originele Sora van de Vitus. Gisteren met dat k**weer eindelijk even de tijd genomen de wissel uit te voeren.

Dus nu zit er een korter derailleurtje op:
Afbeelding

En daarna de "lange" Sora meteen even grondig schoongemaakt voordat hij de voorraadbak in ging :)
Afbeelding

Er ligt al een nieuwe drivetrain klaar, maar ik wacht nog even tot de slechtste maanden voorbij zijn voordat ik die monteer. Ik denk dat ik dan ook overstap op het smeren met Squirt op deze fiets. Op alle andere (sportieve) fietsen uit de schuur gebruik ik dat spul al, omdat de Vitus echter vaak natte wegen ziet dacht ik die beter te kunnen smeren met olie-smeermiddel (Pedro's en Finish Line wet lube had ik toch nog staan).
Maar ik ben die vieze plakkerig zwarte toestanden een beetje beu, dus ik ga t.z.t. maar eens proberen hoe Squirt het doet.

Zal binnenkort maar eens een grote fles mee laten komen, als ik er vijf drivetrains mee moet smeren... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In deze tijd van het jaar wordt de Vitus niet vaak gebruikt, maar toen vorige week de Genesis met een lekke band in de schuur bleek te staan was het handiger de Vitus te pakken dan die band te fixen :D (dat heb ik inmiddels wel gedaan).
Het is natuurlijk pure decadentie maar toch is het leuk om af te kunnen wisselen tussen die twee fietsen. Ik heb er de spatborden even vanaf gehaald, alleen omdat de fiets zo mooier is en we weten allemaal dat een mooie fiets fijner rijdt dan een lelijke :tong
Tegen de herfst gaan ze er weer terug op.

Morgen een wegritje afgesproken met iemand, dus morgenochtend weer keuzestress... :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mooi fietsje zonder lelijke spatborden maar met veel te veel lelijke andere aanhangsels... :-{
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Mooi of niet, het doet er wat mij betreft niet toe. Ik heb mijn eigen Vitus dit weekend voor een bikepacking tweedaagse volgeladen en hij fietst toch fantastisch, zeker voor het geld. Zeker onder wat zwaardere belading komt hij qua comfort veel beter tot z'n recht. Ik vind 'm behoorlijk robuust gebouwd, hij neigt vind ik behoorlijk naar een hardtail mountainbike als je 'm eens goed bekijkt.

Lekker fietsen en raggen met dat ding!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach ja, dat stoeprandstootkussen... :D
Smaken verschillen, ik vind het mooier om een paar specifiek daarvoor bedoelde nokjes te benutten dan om een of ander zadeltasje te gebruiken (daarvan heb ik er ook nog wel enkele liggen...). En die bidonhouder aan de zadelpen zat er nog aan van een wat langere rit met erg warm weer vorige maand. Daar kon ik nu mooi het regenjack in proppen.
Gaat er nog wel een keer vanaf.

Wat ik nog wel een keer wil doen -maar dat staat laag op de prioriteitenlijst- is eens goed bekijken waarom dezelfde remmen op de Genesis het beter doen dan op de Vitus. Ik denk dat het deels in de kabels zit, de bediening is op de Genesis lichter.

Maar is er misschien ook een verschil in kabeltrek/hefboomwerking tussen Shimano (Sora) en Sram (Rival) hendels? Ik zou denken dat dat voor raceremmen standaard is. De calipers zijn op beide fietsen de raceversie van de Spyre.
Dit verschil was er al vanaf nieuw, dus slijtage van de kabels kan ik uitsluiten als reden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie