Vitus Substance V2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 13:35
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 juli 2021, 14:08 Ik zou in dat geval deze wielen wel houden, vanwege de mogelijkheid om met iets breder rubber te rijden.
Maar ja, je hebt ook al de Genisis, dus je kan ook de Vitus houden om met breder rubber te rijden.
Maar dan heb je weer geen excuus om een extra setje wielen te bouwen :tong
Dus een luxe probleem. :D
Zojuist de spullen besteld voor andere wielen... :oops: :D
Ryde Edge 22 velgen (390 gram opgegeven), Novatech naven en 28 blank rvs DT comp spaken per wiel. Messing nippels heb ik nog genoeg liggen. Oja, blijft gewoon 650b trouwens.

Nu maar hopen dat alle gegevens voor de calculator klopten en ik de goede spaaklengtes heb besteld... :o
Volgens Roger Musson was het beter om pas spaken te bestellen als je zelf de velgen en naven hebt kunnen opmeten maar ja, twee keer verzendkosten hè :D Dus ik ben maar uitgegaan van de opgegeven maten.

Zal wel ergens volgende week binnenkomen (vanuit D), dus daarna weer eens lekker wat prutsen.
Ik denk dat ik de originele wielset wel te koop zet als het nieuwe spul klaar is. Zo blijft het ook een betaalbare switch.
Heej, dit had ik gemist.
Hopelijk klopt de opgegeven ERD vd Rydes...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar kom ik binnenkort achter, als het goed is wordt het pakket vandaag bezorgd...
Ik geloof dat het morgen slecht weer wordt, als dat zo is en de spaaklengte klopt kan ik meteen aan de slag :-D

Als het redelijk weer is ga ik natuurlijk fietsen :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, voor het voorwiel zijn de spaaklengtes in elk geval prima :)
Gisteren het voorwiel gebouwd, achter moet ik nog aan beginnen (weinig tijd de komende dagen...)

Eerst even de ERD (effective rim diameter) opmeten volgens de methode van Roger Musson. Twee exact op 200mm ingekorte spaken, nippels eraan schroeven en de afstand tussen de beide spaken bij die 400mm optellen. Bleek 3mm meer te zijn dan Ryde opgeeft... gelukkig had ik de spaaklengte naar de lange kant afgerond.
Afbeelding

Van het bouwen verder geen foto's, hier zit de boel al in elkaar:
Afbeelding

Logo op de naaf tegenover ventielgat, dat schijnt zo te horen ;-)
Afbeelding

Beetje dynamiek in de foto :)
Afbeelding

Gewicht voorwiel, zonder tape of wat dan ook. Ik verwacht dat de set ongeveer op 1.600 gram of net daarboven uitkomt.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: do 15 juli 2021, 09:20
Logo op de naaf tegenover ventielgat, dat schijnt zo te horen ;-)
Afbeelding

iedereen die zelf eens een wiel heeft gebouwd volgens de "regels" kan genieten van zo'n foto :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de instructies van Roger Musson volgt komt dit automatisch goed :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi werk :-q
En RVS spaken. Geen zwart, geen wit, maar glanzend RVS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beide wielen zijn inmiddels klaar :)

Ik heb 3M tape gekocht als (tubeless) velglint. Lijkt een fractie dikker te zijn als de bekende gele Stan's tape maar zit er netjes in.
De banden gingen vrij lastig om de velgen, maar ik meen dat dat wel vaker het geval is bij Ryde velgen? Ik had er een bandenlichter voor nodig... (Panaracer Gravelking slicks van 42mm breed).

Ook even de body van de naaf gehaald om te checken of daar alles goed zat, en meteen wat extra vet op de lagers te smeren als (vocht)bescherming. De body eraf is een eitje bij deze naaf. Het is een vrijloop met vier dubbele pallen en de naven draaien ook super soepeltjes. Gevoelsmatig lichter dan de Shimano's in de Genesis (wiel draait langer door).

Binnenkort maar eens schijven en cassette overzetten, en ik denk dat ik toch de banden verwissel met de WTB bandjes die nu nog in de fiets zitten. Op de Vitus staan die tanwall banden gewoon mooier...
Dus ik heb gisteren voor niks staan worstelen met die Panaracers :D

Ik ben vergeten het achterwiel te wegen, als ik banden ga wisselen (zie er nu al tegenop :roll: :D ) en ik denk eraan ga ik dat nog even doen. Ben wel benieuwd wat het setje weegt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien wist je het al, maar als die Rydes asymetrisch zijn moet je de band aan de smalle kant er om en af doen.
Dan zit het gootje dichter bij de velgrand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar had ik idd rekening mee gehouden :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: wo 21 juli 2021, 17:54 Daar had ik idd rekening mee gehouden :-D
OK, sorry, open deurtje. :oops:
Maar ze zijn idd strak.
Ik kan me ook nog wel een paar foto's herinneren van mensen die bandenlichters hadden gebruikt en gaten in hun Ryde velg hadden geprikt... :-{

Misschien dat de banden fabrikanten de banden ook wat strakker maken vanwege tubeless.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien dat ik vanavond de banden ga omwisselen, hopelijk gaan de Byway's wat makkelijker. Maar het ligt zeker (grotendeels) aan de velgen, op de originele wielen lagen de Panaracers minder strak.
Zal eens kijken hoe goed het velglint in de goot ligt, het gaat er uiteindelijk vooral om hoe diep die is bij het omleggen van banden.

Maar goed, hier krijg ik de banden nog op met een bandenlichter, ik heb ooit een combinatie gehad waar zelfs dat nog amper te doen was. Toen ik daar lek mee reed was dat de enige keer dat ik in bijna veertig jaar sportief fietsen iemand heb moeten bellen om me op te komen halen... :o
Dat waren Michelin racebandjes op Campagnolo Scirocco wielen, die had ik er thuis al met veel zeepsop, bandenlichters en een hoop gevloek op geworsteld. Langs de weg kreeg ik 'm er met geen mogelijkheid meer vanaf.
Zo erg is het hier gelukkig niet :)

Ik had in de Mondraker trouwens ook wielen met Ryde velgen (Trace), daar gingen de banden volgens mij niet extreem strak omheen (verschillende banden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels een eerste ritje met de nieuwe wieltjes gemaakt. Het kan tussen de oren zitten of het kan echt zijn, maar ik meende bij aanzetten wel een verschilletje te voelen t.o.v. de oude wielen. Het zou echt kunnen zijn want de gewichtswinst is aanzienlijk, dat scheelt namelijk vrij precies vierhonderd gram op de complete wielset :)
(2.000 -> 1.600 gram)

Dat zit 'm in de velgen, in de 28 butted tegen 32 plain spaken, en ook een beetje in de naven denk ik: de body van de Alex naaf is van staal, van de nieuwe Novatec van alu.
De originele wielen hadden niet zo'n gelijkmatige spaakspanning, dat heb ik inmiddels ook verbeterd. De richtbok stond toch nog op de eettafel :D

Zowel de Panaracer Gravelking Slicks als de WTB Byways gaan erg strak om de velgen, maar het is te doen met behulp van een bandenlichter. Hopelijk niet te vaak lek... Of toch weer eens tubeless proberen maar dan met andere vloeistof.
Had ik er nou Stan's of Squirt in geflikkerd bij de eerste poging... :oops: :D (heb ze allebei staan).

De lekkere freewheelratel ben ik helaas kwijt, de Novatec is al net zo stil als de Shimano in de Genesis.

Gewichten, het grappige is dat het nieuwe achterwiel zelfs lichter is dan het oude voorwiel :o

Oude achterwiel:
Afbeelding

Nieuwe achterwiel:
Afbeelding

Oude voorwiel:
Afbeelding

Nieuwe voorwiel (dit is de enige van de vier dat gewogen is zonder velglint).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi setje, RVS. En weer een projectje netjes afgerond. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zal binnenkort wel een keer foto's van de fiets met nieuwe wieltjes maken.
Maar ik heb er de spatborden op zitten, wat ik persoonlijk wat minder fotogeniek vind. Ik pak namelijk met mooi weer elke keer de Genesis en als Weeronline me te wisselvallig voorspelt haal ik de Vitus van stal.

Afgelopen woensdag om die reden ook met Vitus en regenjack op stap, maar gewoon de hele 2,5 uur in het zonnetje gereden... ze zitten er weleens naast die weerjongens en -meisjes.
Nou ja, kon ik in elk geval genieten van het mooie schitteren der spaken in de zon :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch maar een plaatje met spatborden...
Zaterdag waren de weersverwachtingen ook weer wisselvallig, dus Vitus-weer :-D

Regenjack "achterop" en lekker fietsen maar. Ging erg goed, je merkt dat met regenachtig weer er meer zuurstof in de lucht zit. Ik fiets veel liever met een zonnetje natuurlijk, maar meestal draait het (fysiek) wel lekker met nattig weer.

Uiteindelijk het jack niet nodig gehad, alleen een paar druppels die de moeite niet waard waren.

Ben happy met het fietsje, hij rijdt echt prettig.

Afbeelding

Ideaal gravel-velgje, licht en een mooie breedte:
Afbeelding

Deze centerlock schijf is zaterdag verhuist naar de Genesis, op deze "B-fiets" zitten nu de zesbouts schijven met adapters. Het mooiste spul moet natuurlijk op de premium bike... Details maar toch :-D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie