Orbea Occam alu full option

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

N.a.v. dit topic (viewtopic.php?f=3&t=145895) is dit het eindresultaat :D

Afbeelding

En als ie niet in bed ligt :tong :
Afbeelding

Dit is het topmodel met alu kader, de H10 https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /occam-h10, met de vering upgrade als voornaamste uitschieter.

De AMS Frameguard (in Red Bull Rampage thema) is nog onderweg :wink: .

Eerste indrukken (vooraf reed ik een Cube LTD Race alu hardtail):
De fiets 'zweeft' precies over alle oneffenheden heen. Door het hoge gewicht (15,7kg) had ik schrik om bergop te rijden,
maar heb al meteen een persoonlijk record gereden. Waarschijnlijk moest ik daar met de hardtail afstappen, hier lijkt de grip eindeloos.
Bergaf is het gewoon knallen met 2 vingers in de neus waar ik vroeger met de bibber naar beneden ging.
Onderweg ben ik compleet vergeten te drinken, ik had veel te veel fun om daar aan te denken :-D .
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

StijnVDS schreef: wo 21 oktober 2020, 11:28 N.a.v. dit topic (viewtopic.php?f=3&t=145895) is dit het eindresultaat :D

Afbeelding

En als ie niet in bed ligt :tong :
Afbeelding

Dit is het topmodel met alu kader, de H10 https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... /occam-h10, met de vering upgrade als voornaamste uitschieter.

De AMS Frameguard (in Red Bull Rampage thema) is nog onderweg :wink: .

Eerste indrukken (vooraf reed ik een Cube LTD Race alu hardtail):
De fiets 'zweeft' precies over alle oneffenheden heen. Door het hoge gewicht (15,7kg) had ik schrik om bergop te rijden,
maar heb al meteen een persoonlijk record gereden. Waarschijnlijk moest ik daar met de hardtail afstappen, hier lijkt de grip eindeloos.
Bergaf is het gewoon knallen met 2 vingers in de neus waar ik vroeger met de bibber naar beneden ging.
Onderweg ben ik compleet vergeten te drinken, ik had veel te veel fun om daar aan te denken :-D .
Gefeliciteerd, wat een schoonheid! En die fiets is ook mooi. Staat bij mij ook hoog op verlanglijstje werkelijk een van de mooiste mtb's van moment wat mij betreft.

Waar ga je hem vooral voor gebruiken?
Laatst gewijzigd door I_do op wo 21 oktober 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Beetje erg zwart, maar een supergave fiets!! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Serieus gave bak, veel plezier ermee (maar dat komt wel goed, zo te horen) :-q
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 11:52 Waar ga je hem vooral voor gebruiken?
Behoorlijk allround. Ik heb even overwogen om gravel wielen op de koersfiets te monteren, maar dat werd snel toch weer duur.
Dus alles van gravel tochtjes, naar XC ritjes, terill/trail/enduro-light, tot bikepark.
Als de GPS er is (Hammerhead Karoo 2, dus wellicht pas in januari) staan enkele tochtjes in de Ardennen op het programma,
daarna wil ik graag een freeride sessie bij Mikey's Bike Adventures volgen.

Lars TB schreef: wo 21 oktober 2020, 11:53 Beetje erg zwart, maar een supergave fiets!! :-q
Dat ben ik met je eens, maar het alternatief, zalm-oranje, vond ik ook maar niets.
Er komen nog geelgoude stickers op om het zwart een beetje te doorbreken.

TenZNL schreef: wo 21 oktober 2020, 11:59 Serieus gave bak, veel plezier ermee (maar dat komt wel goed, zo te horen) :-q
Thanks! :D
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

dikke bak!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mooi ding!
Alleen dat gewicht is met volle bidon zeker? Ik heb z'n dikkere broertje, de Rallon, en die weegt met coil shock en pedalen nog minder dan 15kg. De Rallon is carbon, maar dan nog.
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Jurf schreef: wo 21 oktober 2020, 12:50dikke bak!
:-q
Kabookie schreef: wo 21 oktober 2020, 14:21 Mooi ding!
Alleen dat gewicht is met volle bidon zeker? Ik heb z'n dikkere broertje, de Rallon, en die weegt met coil shock en pedalen nog minder dan 15kg. De Rallon is carbon, maar dan nog.
Hmm :-? , ik heb'm gewogen zonder bidon zelfs. Misschien is mijn weegschaal slecht geijkt, dat zou ook goed nieuws zijn voor mezelf :winkie: .
Edit: ik rij met maat Large, als jouw Rallon een Medium is, is dat mogelijk een deel van de verklaring?
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Mooie fiets :-D
Heb zelf de Oiz, zou de occam graag nog eens proberen.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Mooi!
Door die foto krijg ik opeens visioenen dat je wakker wordt en een afgehakt balhoofd met een vork waar olie uitlekt in je bed vindt :winkie:
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

StijnVDS schreef: wo 21 oktober 2020, 14:44
Jurf schreef: wo 21 oktober 2020, 12:50dikke bak!
:-q
Kabookie schreef: wo 21 oktober 2020, 14:21 Mooi ding!
Alleen dat gewicht is met volle bidon zeker? Ik heb z'n dikkere broertje, de Rallon, en die weegt met coil shock en pedalen nog minder dan 15kg. De Rallon is carbon, maar dan nog.
Hmm :-? , ik heb'm gewogen zonder bidon zelfs. Misschien is mijn weegschaal slecht geijkt, dat zou ook goed nieuws zijn voor mezelf :winkie: .
Edit: ik rij met maat Large, als jouw Rallon een Medium is, is dat mogelijk een deel van de verklaring?
Nee ook een large14.6kg
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

@pascalll
Lijkt mij "meer van hetzelfde", al zal een Oiz een pak lichter zijn...

@vibemaker
Jij kijkt te veel maffia films :-D

@Kabookie
Opnieuw gewogen, gewicht blijft hetzelfde.
Dan had ik beter een Rallon gekocht :lol:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lekker belangrijk :lol:, mooie fiets!
Waar woke is, is vuur
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

Nog de Carbon versie overwogen/getest? Ik overweeg de Oiz TR en de Occam, eerdaags naar de Orbea dealer hier in de buurt.
Valt er aan de H10 nog wat te weight-shredden met niet al te veel financiële impact? Andere wielen/bandjes?
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

De carbon versie was simpelweg boven budget.
De wielen en banden zijn inderdaad niet van de lichtste. De voorband (Minion DHF downhill casing) weegt 1300g dacht ik?
Plaats reactie