Nieuw op dit forum

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Lars TB schreef: za 14 november 2020, 23:09 Zo dramatisch is een snelspanner ook weer niet.


Dan is er nog een hoop meer aan je fiets wat je belemmert in je zoektocht naar meer snelheid.

De fiets bijvoorbeeld :winkie: :bier:
Ja daar ben ik ook bang voor! :D :D
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Ik vond deze gisteravond:

https://www.bike24.com/p2235841.html

Alleen kan ik de inbouwhoogte nergens vinden (ook niet op de site van Suntour) dus heb ik bike24 een mail gestuurd met die vraag.

HJ
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inbouwhoogte van de enen naar de andere vork met gelijke veerweg en voor dezelfde banden is vrijwel gelijk. Zal hoogstens een paar millimeter schelen, die verwaarloosbaar zijn.

Dan kom je bij een 27,5" met 120 mm op pakweg 505 mm inbouwhoogte.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Lars TB schreef: zo 15 november 2020, 12:06 Inbouwhoogte van de enen naar de andere vork met gelijke veerweg en voor dezelfde banden is vrijwel gelijk. Zal hoogstens een paar millimeter schelen, die verwaarloosbaar zijn.

Dan kom je bij een 27,5" met 120 mm op pakweg 505 mm inbouwhoogte.
En dat is eigenlijk te veel; met een veerweg van 100 mm kom ik dichter in de buurt van een comfortabele, boven de crank gecentreerde zithouding. Nu staat de fiets te ver achterover waardoor ook het stuurgedrag te veel nadelig wordt beïnvloed. De originele 26 inch vork had 80 mm veerweg, dus om dan naar 120 te gaan is overkill. Nu zit een 29 inch vork met 100 mm travel gemonteerd en dat is ook duidelijk te merken (geeft eigenlijk hetzelfde effect)...

Beter terug naar 27.5 met 100 mm, en dus wrs QR in plaats van een 15x100 steekas. Dat zou dan bijv de Rockshox Recon Silver kunnen worden of de Manitou Markhor. Zit daar een duidelijk kwaliteitsverschil in?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Haje74 schreef: zo 15 november 2020, 15:08 ... de Rockshox Recon Silver kunnen worden of de Manitou Markhor. Zit daar een duidelijk kwaliteitsverschil in?
De Mantou werkt waarschijnlijk iets beter, maar de Rockshox is eenvoudiger te laten servicen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

Lars TB schreef: zo 15 november 2020, 16:40
Haje74 schreef: zo 15 november 2020, 15:08 ... de Rockshox Recon Silver kunnen worden of de Manitou Markhor. Zit daar een duidelijk kwaliteitsverschil in?
De Mantou werkt waarschijnlijk iets beter, maar de Rockshox is eenvoudiger te laten servicen.
Ik heb het even nagemeten en zit met de 29er vork nu op 525mm en met de Suntour XCR kom ik dus op +/-505mm. Dus dat scheelt al. Volgens mij zou ik de sag nog wat kunnen aanpassen waardoor het balhoofd nog wat lager komt te staan?

HJ
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De sag moet je instellen op basis van de werking van de vork/vering, niet om je geometrie aan te passen. Dan zou je vering minder goed werken dan mogelijk, alleen om anders op de fiets te zitten.
Maar je gaat al 20mm naar beneden met de inbouwhoogte dus dat is al een mooie stap toch?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En toch.
Een 26" L frame met 27.5" wielen en een rijder die een XL frame nodig heeft.
De 29" vork vervangen door een 27.5 exemplaar gaat dat niet in 1 klap goedmaken.

Verkoop de fiets aan iemand van 1.80m en koop iets dat wel past.
Naast de 70mm riserbar (wat al helpt met de ruimte voor de knieën tijdens het scherp sturen) zou ik ook nog een iets langere stuurpen kunnen monteren om de bewegingsvrijheid wat verder te vergroten.
Begrijp ik nou goed, dat je een stuur hebt met 70mm rise ???
Wat denk je dan te winnen met een 20mm lagere vork?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 november 2020, 19:55 En toch.
Een 26" L frame met 27.5" wielen en een rijder die een XL frame nodig heeft.
De 29" vork vervangen door een 27.5 exemplaar gaat dat niet in 1 klap goedmaken.

Verkoop de fiets aan iemand van 1.80m en koop iets dat wel past.
Naast de 70mm riserbar (wat al helpt met de ruimte voor de knieën tijdens het scherp sturen) zou ik ook nog een iets langere stuurpen kunnen monteren om de bewegingsvrijheid wat verder te vergroten.
Begrijp ik nou goed, dat je een stuur hebt met 70mm rise ???
Wat denk je dan te winnen met een 20mm lagere vork?
Hahaha ja idd verkopen is ongetwijfeld de beste optie!

Het idee van de riserbar kwam voort uit het hebben van een stramme rug dus wilde ik wat rechter op zitten. De set 27.5 wielen was een buitenkansje dus toen zocht ik een andere vork. De 29er leek een goede optie maar ik merkte gaandeweg dat dit overkill was (achteraf is makelijk praten) Niet de beste keuzes gemaakt zeg maar...

Ik denk inmiddels na wat meer onderzoek icm met jullie commentaren dat een A2C van +/- 475 mm voor mij de beste keus is. Dat komt neer op een 27.5 vork met max 100 mm veerweg. Dat is 20 mm meer tov de originele 26 met 80 mm veerweg, en ik las dat zou nog moeten kunnen qua geo-veranderingen.

Mijn doel is om op de fiets te blijven rijden tot er iets langskomt wat beter past. Dit heeft voornamelijk met mijn budget (of het gebrek daaraan) te maken. Ik wil wel graag blijven fietsen en kan de fiets altijd nog verkopen als dat tzt nodig is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je hebt je stuur 70mm omhoog gebracht en je maakt je nu druk om de helft van 1,5 inch?

Anyway, het blijft goed geld naar kwaad geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Grevel 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 november 2020, 22:07 Maar je hebt je stuur 70mm omhoog gebracht en je maakt je nu druk om de helft van 1,5 inch?

Anyway, het blijft goed geld naar kwaad geld.
Klink onlogisch, maar de hoogte van het stuur staat toch los van de balhoofdhoek? Daar gaat het mij om; het frame staat nu te ver achterover met de 29 vork waardoor ik voor mijn gevoel niet meer boven de trapas zit maar teveel erachter. Hierdoor heb ik de hele tijd het gevoel dat ik “tegen de berg op fiets” zeg maar..

Ik denk dat een 27.5 vork met een kleinere A2C (bijv 486 tov de huidige 525) de voor/achter balans van mijn positie op de fiets ten goede komt, los van het stuur. Die 29 vork was gewoon een slechte keus.
Plaats reactie