Uitganspunten
- Hardtail
- Trail/all mountain focus en geometry. 470+ reach, 65-67 deg head angle, 72-75 deg seat tube, 430+ chain stays, 29" wielen
- Ben 191cm lang dus ruime reach was belangrijk. Ook een wat langere chain stay lengte en wielbasis.
- 130mm-150mm travel
- Alu of staal chassis
- Dropper post 150mm+
- Goede wielset
- Bijvoorkeur geschoerfde bottom bracket
- 1x11, 1x12 SLX+ of GX
- 180mm schijven, 2(/4) pots
- Budget <2500 EUR
De long list:
- Kona Honzo
- On-one Scandal
- Santa Cruz Chameleon
- Orbea Laufey
- Vitus Sentier
- Bird Zero 29
- Canyon Grand Canyon
- Merida Big Trail
- Radon Cragger 8.0 (geo + DVO vork)
- Nukeproof Scout 290
Na vele afwegingen uit gekomen op:
- Radon Cragger 8.0
- Nukeproof Scout 290 Comp/Pro
De uiteindelijke keus voor de Scout is een combi van de lovende reviews (met name de gebalanceerdheid en stijfheid/comfort achter) + de feedback van Martijn van NextBikeParts.
De wielset (DT Swiss M1900), de vork (Rockshox Lyrik) en de drijflijn (SLX) hebben we uiteindelijk doen besluiten voor de Pro en niet de Comp te gaan.
Dit vond ik de review met de meeste 'credibility':
https://www.mtb-news.de/news/bestes-tra ... est-fazit/
https://www.mtb-news.de/news/nukeproof-scout-290-test/
En dat voor een Duitse site die een niet Duitse bike voorop plaatsen, dat zegt nogal wat
Het er de Nukeproof Horizon Enduro flat pedals op gezet.
De eerste rit van 30 km (Groesbeek Paars en Nijmegen Rood) zit er inmiddels op. En wat een machine! Totaal andere fiets dan waar ik voorheen op gereden heb.
Initiele setup
- 1.8 bar voor
- 2.0 bar achter
- 30% sag
- 9 clicks rebound (vanaf dicht)
- compressie helemaal open
- Stem zo hoog mogelijk (alle spacers onder)
Pro's
- Zitpositie
- Stabiele maar toch speelse geometry
- Wielcontact en grip, grip en grip aan voorzijde (met de Merida met groote regelmate een wash out, deze lijkt met mijn beperkte skills oneindige grip te hebben)
- Rolt heel mooi/soepel over kleine oneffenden/wortels ed
- Dropper bereik, echt een verademing
- Hele mooie chassis behandeling (geborsteld alu met transparante laklaag) en kleur stelling. Al is dat natuurlijk persoonlijk
"Cons"
- Deze Lyrik (Select) heeft een demper met een floating piston (dus niet de Charger 2.1 met 'bladder'). Op zich niets mis mee maar de compressie settings (5 clicks) maken wening evrschil. Rebound overigens wel. Ik kwam ook telkens aan einde veerweg. Wat meer tokens en wellicht wat minder sag + compressie dicht mocht dit denk ik wel oplossen.
- De vork heeft ook veel last van plakken/stiction. De nacht ervoor heb ik de fiets verticaal gehangen zodat de olie in de foam ringen kon lopen, maar dat heeft weinig geholpen lijkt het. Wellich moet deze nog wat inlopen? Na het wassen heb ik de stantions en de (binnenkant van de) wipers met wat siliconen spray ingespoten. Dit helpt in ieder geval al wat.
- Ondanks de lovende kritiek over stijfheid/comfort in de achterdeel van de chassis vind ik deze toch nog best hard. Weinig comfortabeler dan mijn Merida op een 2.0" achterband. Ik denk dat ik nog wel wat met de druk naar benenden kan (1.6bar of zo).
- 4 pots remmen zijn echt overkill, in ieder geval voor wat ik doe en kan (niet echt een con, maar toch)
- De drijflijn schakelt prima maar ik had er meer van verwacht ten opzichte van mijn oude 3x8. Hij lijkt soms wat 'afwachtend', zowel op- als af schakelend. De stelschroef omd e hoek van de derialleur on te stellen staat goed, maar misschien toch nog even mee expirimenteren of het wat beter te krijgen is.
Maar wat een apparaat zeg! Echt superblij! Ik verwacht nog lang plezier van deze fiets te hebben. Nog wat foto's (niet op de high-tech standaard letten ) :
--- EDIT ---
Specs
- Lyrik Charger RC (floating piston demper) 140mm
- DT Swiss M1900 wielset
- Maxxis Assegai 29x2.5 voorband, Dissector 29x2.4 achterband
- Brand-x 170mm dropper post
- Nukeproof Horizon afmontage (zadel, handle bars 800mm, stem 50mm)
- SLX 1x12 aandrijflijn 10-51t achter 30t voor, SLX 170mm crankset, SLX 4-pots remset 200/180mm rotors
- Nukepoof Horizon pro Enduro flat pedals
- Nukeproof Sam Hill grips