Nukeproof Scout 290 Pro

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Na 2 jaar een tweedehands Merida Crossway met veel plezier ge/misbuikt te hebben op de Nederlandse trails was het tijd voor een echte bike. Na vele maanden overwegen, researchen, lezen, wikken en wegen en bovanal jullie advies de knoop doorgehakt voor mijn nieuwe hardtail. Het is een Nukeproof Scout 290 Pro XL (2021) geworden. Hierbij mijn overwegingen, wellicht heeft iemand anders er iets aan.

Uitganspunten
  • Hardtail
  • Trail/all mountain focus en geometry. 470+ reach, 65-67 deg head angle, 72-75 deg seat tube, 430+ chain stays, 29" wielen
  • Ben 191cm lang dus ruime reach was belangrijk. Ook een wat langere chain stay lengte en wielbasis.
  • 130mm-150mm travel
  • Alu of staal chassis
  • Dropper post 150mm+
  • Goede wielset
  • Bijvoorkeur geschoerfde bottom bracket
  • 1x11, 1x12 SLX+ of GX
  • 180mm schijven, 2(/4) pots
  • Budget <2500 EUR
Met dit budget was een fully ook mogelijk geweest maar ik wilde graag een hardtail. Niet om reden van het onderhoud of looks of wat dank ook, maar vooral voor de speelsheid/fun en ik ben nog een beginner en moet het echte rijden nog leren. Dat schijnt beter te gaan op een hardtail, goed de trail 'lezen' ipv over de hobbels knallen etc. DIt verschil werd voor mij al snel duidelijk toen ik van de zomer de Sint Pietersberg in Maastricht (den Observant) heb gereden. 1 dag op mijn oude Merida en 1 dag op een gehuurde fully.

De long list:
- Kona Honzo
- On-one Scandal
- Santa Cruz Chameleon
- Orbea Laufey
- Vitus Sentier
- Bird Zero 29
- Canyon Grand Canyon
- Merida Big Trail
- Radon Cragger 8.0 (geo + DVO vork)
- Nukeproof Scout 290

Na vele afwegingen uit gekomen op:
- Radon Cragger 8.0
- Nukeproof Scout 290 Comp/Pro

De uiteindelijke keus voor de Scout is een combi van de lovende reviews (met name de gebalanceerdheid en stijfheid/comfort achter) + de feedback van Martijn van NextBikeParts.

De wielset (DT Swiss M1900), de vork (Rockshox Lyrik) en de drijflijn (SLX) hebben we uiteindelijk doen besluiten voor de Pro en niet de Comp te gaan.

Dit vond ik de review met de meeste 'credibility':
https://www.mtb-news.de/news/bestes-tra ... est-fazit/
https://www.mtb-news.de/news/nukeproof-scout-290-test/

En dat voor een Duitse site die een niet Duitse bike voorop plaatsen, dat zegt nogal wat ;)

Het er de Nukeproof Horizon Enduro flat pedals op gezet.

De eerste rit van 30 km (Groesbeek Paars en Nijmegen Rood) zit er inmiddels op. En wat een machine! Totaal andere fiets dan waar ik voorheen op gereden heb.

Initiele setup
- 1.8 bar voor
- 2.0 bar achter
- 30% sag
- 9 clicks rebound (vanaf dicht)
- compressie helemaal open
- Stem zo hoog mogelijk (alle spacers onder)

Pro's
- Zitpositie
- Stabiele maar toch speelse geometry
- Wielcontact en grip, grip en grip aan voorzijde (met de Merida met groote regelmate een wash out, deze lijkt met mijn beperkte skills oneindige grip te hebben)
- Rolt heel mooi/soepel over kleine oneffenden/wortels ed
- Dropper bereik, echt een verademing
- Hele mooie chassis behandeling (geborsteld alu met transparante laklaag) en kleur stelling. Al is dat natuurlijk persoonlijk

"Cons"
- Deze Lyrik (Select) heeft een demper met een floating piston (dus niet de Charger 2.1 met 'bladder'). Op zich niets mis mee maar de compressie settings (5 clicks) maken wening evrschil. Rebound overigens wel. Ik kwam ook telkens aan einde veerweg. Wat meer tokens en wellicht wat minder sag + compressie dicht mocht dit denk ik wel oplossen.
- De vork heeft ook veel last van plakken/stiction. De nacht ervoor heb ik de fiets verticaal gehangen zodat de olie in de foam ringen kon lopen, maar dat heeft weinig geholpen lijkt het. Wellich moet deze nog wat inlopen? Na het wassen heb ik de stantions en de (binnenkant van de) wipers met wat siliconen spray ingespoten. Dit helpt in ieder geval al wat.
- Ondanks de lovende kritiek over stijfheid/comfort in de achterdeel van de chassis vind ik deze toch nog best hard. Weinig comfortabeler dan mijn Merida op een 2.0" achterband. Ik denk dat ik nog wel wat met de druk naar benenden kan (1.6bar of zo).
- 4 pots remmen zijn echt overkill, in ieder geval voor wat ik doe en kan (niet echt een con, maar toch)
- De drijflijn schakelt prima maar ik had er meer van verwacht ten opzichte van mijn oude 3x8. Hij lijkt soms wat 'afwachtend', zowel op- als af schakelend. De stelschroef omd e hoek van de derialleur on te stellen staat goed, maar misschien toch nog even mee expirimenteren of het wat beter te krijgen is.

Maar wat een apparaat zeg! Echt superblij! Ik verwacht nog lang plezier van deze fiets te hebben. Nog wat foto's (niet op de high-tech standaard letten :wink:) :

Afbeelding

Afbeelding

--- EDIT ---

Specs
- Lyrik Charger RC (floating piston demper) 140mm
- DT Swiss M1900 wielset
- Maxxis Assegai 29x2.5 voorband, Dissector 29x2.4 achterband
- Brand-x 170mm dropper post
- Nukeproof Horizon afmontage (zadel, handle bars 800mm, stem 50mm)
- SLX 1x12 aandrijflijn 10-51t achter 30t voor, SLX 170mm crankset, SLX 4-pots remset 200/180mm rotors
- Nukepoof Horizon pro Enduro flat pedals
- Nukeproof Sam Hill grips
Laatst gewijzigd door Willem-Jan MTB op zo 15 november 2020, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Kijk!
Weer een no-nonsense praktijk bike!

Er zijn een aantal fietsen die alle boxes tickt, en dit is inderdaad een van!

Goede keuze en een prachtige bike met een goeie opbouw :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als ze heel blijven zijn ze top ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Prima keuze 👌

Ik heb ergens nog een scout 275 ook liggen als vakantie fiets en die is zeker nog heel. Superding alleen had ik destijds beter ook een 29er moeten kiezen.

Hier ga je nog lang plezier mee hebben.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Tnx!

Haha! Ik ben bekend met je thread Kapitein. Je (initiële) positieve ervaringen hebben ook bijgedragen aan de keuze voor de Scout. Voorlopig maak ik minder zorgen om scheuren van het frame. Enerzijds doe ik de aanname/hoop ik dat Nukeproof over de jaren geleerd heeft van de garantie gevallen en verbeteringen heeft aangebracht. Anderzijds heb ik mijn dropper bijna helemaal in de seat tube zitten wat wat meer stijfheid en sterkte in dat gedeelte moet geven. En met mijn beperkte skills zal de belasting voorlopig nog wel meevallen, haha! Maar ik houd jullie op de hoogte bij het eerste scheurtje ;)

Daarnaast ben ik nog wel benieuwd hoe jij de stijfheid/comfort van de achterkant hebt ervaren ten opzichte van andere hardtails die je hebt gereden. Kan je daar wat over zeggen?
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Mooie bike! Ik heb een soortgelijk lijstje met trail hardtail bikes. Ook ik ga liever voor een ht dan een fully. Met name om beter te kunnen leren en vooral voor de fun die je ervoor terug krijgt.

Waar heb je deze fiets kunnen kopen als ik vragen mag?

Veel van de genoemde merken kan ik ieder geval op internet hier in NL niet vinden..
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Ik heb de fiets uit Duitsland gehaald. Maar ik zou je aanraden om Martijn van NextBikeParts sowieso even te bellen. Afhankelijk van de maat die je zoekt zou het zomaar kunnen dat je op redelijke termijn een fiets hebt. Ik had een XL nodig en daar was nogal een wachtlijst voor, dus met risico dat het al snel 2021 ging worden.

Door covid is de markt helemaal overhit. Minder productie en een veel hogere vraag naar fietsen...

Ik kon mijn ongeduld niet bedwingen en ben de Nukeproof dealers afgegaan in Duitsland. Met veel geluk was er een dealer die nog een XL uit de eerste productie batch had staan.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

willemjanlamers schreef: za 7 november 2020, 10:07 Tnx!

Haha! Ik ben bekend met je thread Kapitein. Je (initiële) positieve ervaringen hebben ook bijgedragen aan de keuze voor de Scout. Voorlopig maak ik minder zorgen om scheuren van het frame. Enerzijds doe ik de aanname/hoop ik dat Nukeproof over de jaren geleerd heeft van de garantie gevallen en verbeteringen heeft aangebracht. Anderzijds heb ik mijn dropper bijna helemaal in de seat tube zitten wat wat meer stijfheid en sterkte in dat gedeelte moet geven. En met mijn beperkte skills zal de belasting voorlopig nog wel meevallen, haha! Maar ik houd jullie op de hoogte bij het eerste scheurtje ;)

Daarnaast ben ik nog wel benieuwd hoe jij de stijfheid/comfort van de achterkant hebt ervaren ten opzichte van andere hardtails die je hebt gereden. Kan je daar wat over zeggen?
We zijn een paar modeljaren verder dus alle kans dat frames nu gewoon beter zijn. En jouw zadelpen steekt ver genoeg het frame in. De ellende is daar bij mij begonnen vermoed ik: dropper was niet lang genoeg.

Het ding was knetterhard en erg stijf. Mijn huidige stalen frame is wat dat betreft een heel pak soepeler. En langer, waarmee het voor mij een betere allrounder is geworden dan de Scout toen kon zijn. Die was echt een stuk beter naar beneden, dan dat je er lekker mee kon klimmen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Minato
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 12:16

Bedankt! Ik zal binnenkort eens even contact opnemen. Ik zag dat de scout 275 comp goed uit de test komt, als 2e bij mbr.uk. Maar de whyte 905 vr lijkt me ook een interessante.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, veel plezier ermee :-q

Het trage schakelen komt waarschijnlijk uit de shifter. XT en XTR schakelen directer. SLX en lager schakelen alsof je elastieken kabels hebt.

In de vork moeten 1 of meer tokens erbij, zodat je bij de gewenste sag niet steeds doorslaat.
Als de klikjes vd compressiedemping geen
verschil maken, dan zit er wellicht te weinig olie in de rechter poot.
RS vergist zich wel eens en omdat dit een Lyric is zonder bladder, hebben ze wellicht iets te weinig afgevuld
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Wat een ontzettend dikke machine, naast de gewoon goede specs blijft het echt een beest om te zien. Ontzettend veel mooie ritten er mee toegewenst!
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie nieuwe aanwinst :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

willemjanlamers schreef: za 7 november 2020, 10:07 Daarnaast ben ik nog wel benieuwd hoe jij de stijfheid/comfort van de achterkant hebt ervaren ten opzichte van andere hardtails die je hebt gereden. Kan je daar wat over zeggen?
Hardtail is hardtail. Zelfs die dingen met een kromme achtervork bewegen niet echt. Of je nu staal, carbon, titanium of aluminium hebt, de verschillen zijn minimaal. Daar moet je niets van verwachten. Hooguit dat een lichter frame (of titanium) wat beter dempende eigenschappen heeft (juist wat meer trilt...), wat je kan opmerken. Maar wat ook weinig verschil maakt als het gaat om comfort.
willemjanlamers schreef: vr 6 november 2020, 19:52 - De aandrijflijn schakelt prima maar ik had er meer van verwacht ten opzichte van mijn oude 3x8. Hij lijkt soms wat 'afwachtend', zowel op- als af schakelend. De stelschroef om de hoek van de derailleur on te stellen staat goed, maar misschien toch nog even mee experimenteren of het wat beter te krijgen is.
Zo slecht was dat oude spul nog niet!


Maar het verschil is dat het nieuwe spul onder belasting soepeler schakelt. Ook als jij volle kracht aan het zetten bent, dan schakelt SLX zonder veel protest gewoon op en af.
De huidige schakelaars zijn prima, ik denk dat je inderdaad nog iets moet spelen met de afstelling van de achterderailleur. Maar sneller schakelen dan een oude 8sp zal er niet bij zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Welke hardtails heb je gehad Lars? Ik heb zo’n beetje alles dat qua comfort tussen een SC Chameleon 4 en een Paduano invalt wel gehad, en ik denk er iets anders over.

Je kunt zeer zeker verschillen merken tussen hardtail frames. Er wordt wel veel onzin over geschreven, en comfort op een hardtail is natuurlijk relatief, maar het verschil tussen een knetterstijf frame en een soepel frame is extreem!

Mooi strak ding die Nukeproof :-q
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qprs schreef: di 10 november 2020, 13:18 Je kunt zeer zeker verschillen merken tussen hardtail frames..... / en comfort op een hardtail is natuurlijk relatief
Eensch.
Die Chameleon was best wel knetterhard ja ;-)
Andere kant van het "comfort-spectrum" van de hardtails die ik zelf gehad heb is mijn huidige Snowdon.

Ik denk dat een beetje stevig gebouwd alu frame meestal behoorlijk hard zal voelen. Combinatie van materiaaleigenschappen en vereiste stevigheid...
Comfortverhogende maatregelen: brede achterband op niet te hoge druk, soepele vork, comfy zadel en grips (= heel persoonlijk) en een stuur dat niet betonhard is maar enigzins trillingen kan dempen.

Strak fietsje! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie