Scalpel

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ach iedereen moet doen waar ie blij van wordt. Ik heb ook heus lol in het persoonlijk maken van een fiets, zie mijn Trek 930 ‘classic’. Maar deze opleuken gaat tijd en geld kosten wat ik(er) niet (voor over) heb dus voor nu heel blij met deze bike die inderdaad geweldig rijdt.

En de Ocho; de looks vind ik leuk omdat het wat aparts is. Maar een Fox, DT, RS of DVO zullen het ook prima doen. Gaat nmm meer om de instellingen en tuning. Hoewel de techniek van de Lefty me wel erg aanspreekt met naaldlagers en 1 buis; de servicability is denk ik wat minder dan bij de grote jongens.

Zo heeft alles voors en tegens en halen we de lol uit het rijden en het zaniken over spullen. Als we het allemaal maar niet te serieus gaan nemen en de focus op het rijden houden toch? :-q
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Marco79 schreef: ma 9 november 2020, 18:36 Een hoop aannames, zonder enige onderbouwing. En ook nog enige frustratie lijkt het.
TenZNL schreef: wo 11 november 2020, 16:56 Waar komt dit nu vandaan, is dit een reactie op mijn bovenstaande post?
Dan kan ik je heel snel uit de droom helpen: de Ocho is een XC-vork, die sluit gewoon niet aan op mijn rijstijl en inzetgebied.
Tjonge, wat een reacties. Ik hoop vooral dat Majoorkees heel veel plezier van zijn mooie fiets heeft, en wil inderdaad niet zijn topic kapen.

Maar een korte poging tot onderbouwing dan: als je een beetje onderzoek doet hier op het forum en op andere media naar een Lefty zul je vinden dat er nog hordes mensen zijn die er NIET voor kiezen omdat het "er niet uit ziet". Mij lijkt belangrijker hoe het rijdt, en mijn ervaringen met de Ocho waren "ongekend", tov een standaard xc-vork. Natuurlijk geen vergelijk met bv. een Pike, maar we hebben het over xc,

En frustratie? Hooguit een constatering dat leden met een mainstream fiets (Cubes, Giants etc, en daar reken ik Cannondale ook bij) hier op het forum relatief weinig aandacht krijgen. Kijk eens naar het Sys-forum, beginnersforum of de Boty verkiezing. Je moet minstens een YT, Orange, Kona of Santa Cruz hebben. En dat is logisch natuurlijk want exoten vallen per definitie het meeste op. Verder vind ik dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken en moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt :bier:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Majoorkees schreef: wo 11 november 2020, 22:17 Ach iedereen moet doen waar ie blij van wordt. Ik heb ook heus lol in het persoonlijk maken van een fiets, zie mijn Trek 930 ‘classic’. Maar deze opleuken gaat tijd en geld kosten wat ik(er) niet (voor over) heb dus voor nu heel blij met deze bike die inderdaad geweldig rijdt.

En de Ocho; de looks vind ik leuk omdat het wat aparts is. Maar een Fox, DT, RS of DVO zullen het ook prima doen. Gaat nmm meer om de instellingen en tuning. Hoewel de techniek van de Lefty me wel erg aanspreekt met naaldlagers en 1 buis; de servicability is denk ik wat minder dan bij de grote jongens.

Zo heeft alles voors en tegens en halen we de lol uit het rijden en het zaniken over spullen. Als we het allemaal maar niet te serieus gaan nemen en de focus op het rijden houden toch? :-q
Precies, ieder moet met z`n fiets doen waar hij zin in heeft en blij van wordt. Zo mensen, zo veel wensen en allen hebben hun eigen motivaties waarbij de 1 verder gaat dan de ander.
Agamer schreef: do 12 november 2020, 09:52 Maar een korte poging tot onderbouwing dan: als je een beetje onderzoek doet hier op het forum en op andere media naar een Lefty zul je vinden dat er nog hordes mensen zijn die er NIET voor kiezen omdat het "er niet uit ziet". Mij lijkt belangrijker hoe het rijdt, en mijn ervaringen met de Ocho waren "ongekend", tov een standaard xc-vork. Natuurlijk geen vergelijk met bv. een Pike, maar we hebben het over xc,
En zit `m dat niet eerder in het feit dat een Lefty enkel XC is en C`dale only, eigenlijk voor een hele beperkte doelgroep dus? Het lijkt mij eerder dat niet veel mensen een Lefty kopen omdat het gewoon niet praktisch en duur(der) is. In een niet-C`dale fiets heb je ook nog eens een ander voorwiel/naaf nodig. Het prijskaartje wordt daarmee een stuk hoger dan wanneer je bv een RS SID Ultimate (die niet alleen al 1:1 goedkoper is maar ook nog eens lichter en met minder moeite te monteren is).

En wat versta je onder een standaard XC-vork? Tussen een Recon en een Fox32 Factory stepcast zit nl best wel een hoop verschil.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Afbeelding

Laatste mod: een dropper van 125 mm. Fijn! Best wel een verschil hoe makkelijk je nu je fiets heen en weer zwiert in lastige stukjes :-q
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

TenZNL schreef: do 12 november 2020, 10:56
Majoorkees schreef: wo 11 november 2020, 22:17 Ach iedereen moet doen waar ie blij van wordt. Ik heb ook heus lol in het persoonlijk maken van een fiets, zie mijn Trek 930 ‘classic’. Maar deze opleuken gaat tijd en geld kosten wat ik(er) niet (voor over) heb dus voor nu heel blij met deze bike die inderdaad geweldig rijdt.

En de Ocho; de looks vind ik leuk omdat het wat aparts is. Maar een Fox, DT, RS of DVO zullen het ook prima doen. Gaat nmm meer om de instellingen en tuning. Hoewel de techniek van de Lefty me wel erg aanspreekt met naaldlagers en 1 buis; de servicability is denk ik wat minder dan bij de grote jongens.

Zo heeft alles voors en tegens en halen we de lol uit het rijden en het zaniken over spullen. Als we het allemaal maar niet te serieus gaan nemen en de focus op het rijden houden toch? :-q
Precies, ieder moet met z`n fiets doen waar hij zin in heeft en blij van wordt. Zo mensen, zo veel wensen en allen hebben hun eigen motivaties waarbij de 1 verder gaat dan de ander.
Agamer schreef: do 12 november 2020, 09:52 Maar een korte poging tot onderbouwing dan: als je een beetje onderzoek doet hier op het forum en op andere media naar een Lefty zul je vinden dat er nog hordes mensen zijn die er NIET voor kiezen omdat het "er niet uit ziet". Mij lijkt belangrijker hoe het rijdt, en mijn ervaringen met de Ocho waren "ongekend", tov een standaard xc-vork. Natuurlijk geen vergelijk met bv. een Pike, maar we hebben het over xc,
En zit `m dat niet eerder in het feit dat een Lefty enkel XC is en C`dale only, eigenlijk voor een hele beperkte doelgroep dus? Het lijkt mij eerder dat niet veel mensen een Lefty kopen omdat het gewoon niet praktisch en duur(der) is. In een niet-C`dale fiets heb je ook nog eens een ander voorwiel/naaf nodig. Het prijskaartje wordt daarmee een stuk hoger dan wanneer je bv een RS SID Ultimate (die niet alleen al 1:1 goedkoper is maar ook nog eens lichter en met minder moeite te monteren is).

En wat versta je onder een standaard XC-vork? Tussen een Recon en een Fox32 Factory stepcast zit nl best wel een hoop verschil.
Met de Ocho is de vork ook los verkrijgbaar vertelde mijn LBS. Dus iedereen die hem wil kan hem aanschaffen.

Wat een standaard XC - vork is lijkt mij een definitiekwestie. De meesten zullen zeggen 100 mm veerwerk en een lichte constructie, relatief gezien. En daarmee wat minder stijf dan een Fox 34 of een Lyrik. Ik kan wel aangeven wat ik fijn vind aan de Lefty; ik vind dat hij in bochten geweldig is. Je hebt 1 poot met glijlagers, dus veel minder het gevoel dat de vork in de bochten wat wringt bij het inveren of uitveren. Dat kan natuurlijk ook subjectieve bias zijn :winkie:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb hem nu een dik jaar en ik ben er nog steeds happy mee. Ik geef LarsTB overigens heel groot gelijk als hij zegt dat de vering wat barser is afgesteld op een hardcore xc bak. Het voordeel vind ik dan wel dat die afstelling echt lekker tot zijn recht komt als je gaat rammen. Alles aan de Scalpel is lekkerder als je hard gaat. De vering werkt geweldig dan! Al blijf ik de Monarch aan de achterkant toch niet heel geweldig vinden.

Ik zit er nu aan denken een 190x50 of 51 demper erin te zetten. Op mtbr zijn er lui die aangeven dat gedaan te hebben en dat gaat goed. Een 190x55 zoals in de SE zou een stapje te ver zijn omdat de achterbrug van de SE wat groter is. Weet iemand toevallig meer daarover?
Plaats reactie