Mondraker Podium R (2019) - Lightweight & speedy versie

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

Hallo Iedereen


Hierbij stel ik mijn Mondraker Podium R MTB voor. Ik heb deze vorig jaar gekocht en doorheen het jaar verder verbeterd.

Het was vooral speciale model met de geïntegreerde stuurpen dat me zo aanstond.
Origineel woog hij 9277 gr. (zonder pedalen). Hierdoor ontstond het idee de MTB lichter te maken, zonder afbreuk te doen aan de looks (eigenlijk juist om hem nog meer af te maken). Zo zijn intussen een Darimo zadelbuis & stuur, een Gelu F1 Zadel, een Sram XX1 crack, een Sram XX1 deraillieur, een e*thirteen Helix R cassette, KCNC remschijven, PiRope Squirrel wielen en een Lauf voorvork de grootste toevoegingen. Bij twijfel steeds onder het motto "ge leeft maar ene keer" of "no risk, no fun".

Ik gebruik deze MTB vaak op de weg (wegritten en woon-werk), tijdens de wekelijkse baanrit met fietsploeg of op de lokale offroad tracks, welke niet bepaald ruig zijn (N-Antwerpen). Vandaar de keuze ook van een mtb met focus op forward geometry, waarbij er nu dus nog meer naar snelheid is gewerkt.
De vormgeving en mat zwarte kleur van de Lauf voorvork past (vind ik) heel goed bij het frame. Zo komt de stompe knik van de bovenbuis terug in de benen van de vork. Voor de bidonhouders (klein detail wel :) ) heb ik hetzelfde concept gevolgd: mat zwart met een stompe knik. De PiRope squirrel wielen hebben dezelfde mat zwarte accenten (zowel velg als "spaak").

Hier de algemene afmontage zoals hij nu is:
  • Frame: Mondraker Podium R 2019
  • Framemaat: Large
  • Wielen: Pi Rope Wheelset 29" RL Squirrel X.22 Carbon Gen2 - Black Premium Edition. Boost versie voor- en achteraan
  • Voorvering vooraan: Lauf Forks Trail Racer 29 - boost regular - naked matte

    Versnellingen:
    • Trapas: Sram Eagle XX1;
    • Derailleur: Sram eagle XX1;
    • Shifter: Sram Eagle XX1 (gripshift);
    • Tandwiel vooraan: Sram Eagle X-sync 38T oval
    • Cassette: E*thirtheen Helix R 9-50
    • Ketting: Sram Eagle GX 12 speed
  • Remmen: Sram Level TLM (originele remmen)
  • Remschijven: KCNC Disc Brake Razor
  • Zadel: F-1 Carbon, 3K matte black
  • Zadelbuis: Darimo Carbon Seatpost T1 Loop 400 mm - UD matte / black
  • Stuur: Darimo Carbon Flatbar - 9°, 680 mm - UD matte / black
  • Banden: Continental Race King Racesport 2.2
  • Binnenbanden: Vittoria Tube 29" Latex Competition
  • Triathlonstuur: Controltech Triathlon Aero Cockpit Plus Carbon
  • Pedalen: Xpedo M-Force 8 Ti
  • Bidonhouders: Merida Bottle Cage Carbon Light
  • Bell: O-design bel
  • Optioneel (zie verder): Tailfin X Series Pannier Rack (bagagedraker)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips voor verdere gewicht besparing zijn steeds welkom. De Mondraker weegt nu 7975 gr, 7713 gr zonder triathlonstuurtje. Ik koop in het algemeen geen lichtere (en dus duurdere) onderdelen die snel verslijten. De Helix R cassette is tweedelig, zodat ik enkel de binneste pion hoef te vervangen na verloop van tijd (deze zijn even duur als de instap cassettes van Sram).

De achteras heb ik langs beide kanten voorzien van een gat met schroefdraad, zodat ik een Tailfin bagagedrager kan installeren voor bikepacken.
Laatst gewijzigd door jeffers0n op vr 27 november 2020, 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

Hier enkele foto's van de Mondraker in bikepackmodus (enkele stadia eerder). Het principe is dat op deze manier niets rechtstreeks op het frame bevestigd wordt. Aan de zadelbuis wordt bij het Tailfin systeem gebruik gemaakt van een quickreleaseriem.

Afbeelding

Hier dus M5 schroefdraad in de as:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Chique ‘backpacker’ hoor :wink: :-q !
Fraai!
Vond je het geen gewaagde klus, die gaten aanbrengen? Gaat dat niet ten koste van garantie etc.?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Gaaf hoor. Enorm licht ook. Ik blijf het een aparte vork vinden die vaak niet staat op een fiets, maar bij deze past ie dan weet wel. En zelfs over de bidonhouder is nagedacht! :-q
En als je nog lichter wil kun je altijd nog meer gaten boren :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wow, dit is het concept mtb oprekken. Of niet in kaders denken :-q Gave oplossing om de achterdrager zo te monteren.
En er zelfs mee de baan op..
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan nog circa 135 gram besparen op de remmen door Trickstuff Piccola.
Kosten wel wat....
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het is hierboven allemaal gezegd.
Ik vind het gaaf. :-q
"This species has amused itself to death"
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

aurelius schreef: zo 15 november 2020, 08:17 Chique ‘backpacker’ hoor :wink: :-q !
Fraai!
Vond je het geen gewaagde klus, die gaten aanbrengen? Gaat dat niet ten koste van garantie etc.?
Eigenlijk geen idee. Er is een levenslange garantie op het frame. Ik denk niet dat de achterassen hier deel van uitmaken...
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

Jamis Diablo schreef: zo 15 november 2020, 10:45 Je kan nog circa 135 gram besparen op de remmen door Trickstuff Piccola.
Kosten wel wat....
Jep idd, vind dat wat buiten proportie voor die remmetjes. Vandaar ik dit nog niet gewijzigd heb. Remmen zijn moeilijk te vergelijken ook, sram geeft steeds gewicht weer met rotorblade (160mm CL, met 800mm kabel in mijn geval) blijkbaar. Achteraan heb ik ook een flatmount, wat soms de keuze beperkt. Shimano XTR is ook een - meer betaalbare - optie, of de remmen van Hope (duo tech).
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

Jurriaan schreef: zo 15 november 2020, 09:59 Wow, dit is het concept mtb oprekken. Of niet in kaders denken :-q Gave oplossing om de achterdrager zo te monteren.
En er zelfs mee de baan op..
Ik wilde vooral niets aan het frame hangen dat na verloop van tijd krassen of matte plekken opleverd. Vandaar de oplossing met een bagagedrager bevestigd op achteras. De quickrelease klemt zeer goed, waardoor deze het frame niet beschadigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

dit moet wel de snelste backpacker fiets zijn die ik ooit heb gezien :D :-q
Geen liefhebber van die lauf maar dit geheel mag er toch wezen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Strakke bak, met of zonder backpack.

Bijzondere keuzes waar over nagedacht is, qua looks zal het de menigen wel lijven verdelen.
Je hebt een controversiele vork in een controversieel frame gehangen, in elk geal consequent. 8)

Over dat draad tappen in de as, het zou me verbazen als dat geen inbreuk op je garantie maakt. Je vezwakt toch hoe dan ook een onderdeel dat het wiel in de fiets vasthoudt. En de kerf die een gesneden draad in de as maakt kan als startpunt van een scheur gaan fungeren (crack initiation). Als er spanning op komt staan gaat hij met een kerf zeker eerder scheuren dan zonder. En het kan zo maar zijn dat de issues met de bout erin minder zijn dan zonder, hangt van de details af. Is je as ook een lichtgewicht (zeg < 40gr)?

Zal misschien niet zo'n vaart lopen, maar ik zou deze as goed in de gaten houden. En misschien een 2e as zonder draad "erbij" nemen. Voor 23 EUR kun je het issue grotendeels elimineren, en het lijkt me dat je met deze bike ook behoorlijke snelheden gaat maken. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
jeffers0n
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 15 november 2020, 01:52

Heckler40 schreef: zo 15 november 2020, 18:38 Strakke bak, met of zonder backpack.

Bijzondere keuzes waar over nagedacht is, qua looks zal het de menigen wel lijven verdelen.
Je hebt een controversiele vork in een controversieel frame gehangen, in elk geal consequent. 8)

Over dat draad tappen in de as, het zou me verbazen als dat geen inbreuk op je garantie maakt. Je vezwakt toch hoe dan ook een onderdeel dat het wiel in de fiets vasthoudt. En de kerf die een gesneden draad in de as maakt kan als startpunt van een scheur gaan fungeren (crack initiation). Als er spanning op komt staan gaat hij met een kerf zeker eerder scheuren dan zonder. En het kan zo maar zijn dat de issues met de bout erin minder zijn dan zonder, hangt van de details af. Is je as ook een lichtgewicht (zeg < 40gr)?

Zal misschien niet zo'n vaart lopen, maar ik zou deze as goed in de gaten houden. En misschien een 2e as zonder draad "erbij" nemen. Voor 23 EUR kun je het issue grotendeels elimineren, en het lijkt me dat je met deze bike ook behoorlijke snelheden gaat maken. YMMV

Enjoy!!
Hey Heckler 40

Bedankt voor uw tips. Ik zal dat dan inderdaad best doen. Het is de standaardas die inbegrepen was (40gr). Ik zal voor de zekerheid een 2de, dezelfde achteras bestellen. Ik had er een gat in gedraaid, maar er zijn echter holle assen verkrijgbaar (maar afgelopen zomer te kortdag voor mn bikepack verlof om nog tijdig te bestellen). Indien volledig hol, kan er een draadstang door gemonteerd worden, waardoor er niet aan de holle as geraakt of gemanipuleerd wordt.

thx!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het werd in het BOTY-topic al genoemd door iemand, maar inderdaad, dit is tot nu toe het enige frame waar de Lauf goed bij past.
Ik denk dat het knikje in de toptube net die lijn geeft die de Lauf er uit laat zien alsof hij echt bij de fiets hoort.
Knap gedaan (of mazzel) :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad alsof het voor elkaar gemaakt (ontworpen) is, kleur en knikje maakt het een mooi geheel.

Hoe bevalt de lauf verder t.o.v de vork die er eerst inzat? is het vooral leuk op de snellere rotues, of kom je er ook goed mee over wat ruwer terrein?
Plaats reactie