Eerste keer aan een mountainbike sleutelen!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ai. Die fiets is behoorlijk fantasievol omgebouwd... . Het frame is gemaakt voor 29" wielen, de grotere wielen. En standaard zat daar een geveerde voorvork in... . Met het kleinere wiel (559 = 26") en die starre voorvork is de geometrie volledig om zeep en zal de fiets in het terrein een absolute draak zijn... .


Alles uit elkaar trekken. Budget bepalen. En kijken of je de boel eventueel op gaat bouwen met passende delen.


Overigens kloppen die schakeldelen ook niet bij het frame.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Het gaat een serieuze uitdaging worden om deze fiets weer in orde te krijgen! Als ik zo een schatting mag maken dan gaat hij voor voor minder dan 200 euro zeker niet in orde zijn. Je mist behoorlijk wat onderdelen, stuur, derrailleur (zie ook geen pad), voorwiel (de juiste vinden zal niet makkelijk zijn), shifter moet vervangen worden (te gevoellig voor vuil).

Die zwarte ringen rond je voorvork zijn vulringen en misschien 2 lagers of ontbreken die? De vulringen komen in ieder geval boven je balhoofd en zijn bedoeld om de hoogte van je stuur aan te kunnen passen.

Succes!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken, en vooral wat het je gaat kosten. Zou leuk zijn als je topic af en toe update :)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Leuk zo’n project om van (bijna) niets weer iets te maken :-q

Volgens mij mis je ook de achterrem (of stond dit al op je lijstje)...
Het frame is zo te zien niet geschikt voor de V-brakes zoals je nu op de voorvork hebt zitten. Hier moet een schijfrem op.
Ik heb een 1-1/8 29” voorvork liggen (Rock Shox Reba), dit is een verende vork die past bij dit frame. Helaas zijn de binnenpoten versleten waardoor de vering niet veel meer doet. Maar die starre vork veert ook niet :lol:
Je fiets staat dan in ieder geval weer recht!
Als je denkt dat je er nog iets mee kunt laat het maar weten, je mag ‘m gratis hebben.
Je moet dan wel weer op zoek gaan naar (29”) wielen met remschijf en een setje schijfremmen uiteraard.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dit project doet me een beetje aan deze denken :-q
Belangrijkste ingrediënt voor het slagen hiervan, flinke dosis enthousiasme, is bij jou in elk geval dubbel en dwars aanwezig :-q
Op het eerste gezicht zie ik toch wel een handje vol uitdagingen.
Ik denk dat het goed is als je gewoon begint met de boel in elkaar te zetten, kijken waar het schip dreigt te stranden en daarvoor dan een oplossing uit de hoge hoed proberen te toveren.
Je middenblad lijkt trouwens flink versleten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die vaste vork eruit en en budget geveerde 100mm vork erin, dat zou ik doen. Je hebt dan ook een setje schijfremmen nodig. Mocht je interesse hebben dan heb ik wel een setje Shimano SLX hydraulische remmen voor je . Zijn al wat ouder maar werken nog prima en die doneer ik aan je project tegen verzendkosten.

Misschien heeft iemand anders dan nog een (of 2) remschijf voor je. :wink:

Een stuurtje zal ook nog wel ergens bij iemand onder het stof liggen. :-q
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

gisteren een ritchey stuur in de container gegooid, kan er nog uit...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb hier ook nog een stuur liggen; met stuurpen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Gnome schreef: di 17 november 2020, 16:49 ...
Ehm, klinkt wel goed om de voorvork Reba te overnemen. De veer haal ik eruit en mijne voorvork gaat daarin?
...
Eh, nee. Het is een complete voorvork. Dus jouw (witte) voorvork gaat er helemaal uit en daarvoor komt de Reba voorvork in de plaats. Maar ik zie nu dat we een beetje uit de buurt van elkaar zitten, ik woon in de regio Nijmegen.
Be Nice, Say Hi!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben nog zoekende naar een 18-19 inch frame, dus mocht je het toch niet zien zitten dan neem ik het graag van je over.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hahaha, leuk dat enthousiasme :winkie:

Met een beetje goede tips, geduld en koopjes scoren moet je hier voor weinig wel weer een leuk fietsje van kunnen maken :-q

Hoeft echt niet altijd duur te zijn, heb precies hetzelfde gedaan voor mijn kleine neefje met een aftandse en incomplete Cube 260 die men wilde weggooien, uiteindelijk samen een heel net fietsje inelkaar gezet voor weinig en hij heeft er van geleerd en nu een hoop lol van

Zou alleen wel oppassen dat je niet perongeluk verkeerde keuzes maakt waardoor je ineens heel veel boven die 350 euro uitkomt.
Lekker als leerprojectje houden dat je een bruikbare fiets oplevert, maar niet onnodig veel aan uitgeven.

Als je voor weinig een paar 3x8 of 3x9 shifters, derailleur, stuur, voorvork en bruikbare wielen scoort moet dat echt wel lukken

Oh ja, middentandwiel is echt op, das een werpster. 32tands BCD 104 schat ik? Die kosten nieuw gelukkig maar 11 euro van Shimano Deore.

Ik ga ook wel ff kijken of ik nog iets heb in de schuur liggen dat ik kan doneren :winkie:
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Leuk leerproject!

Inderdaad goed om het eerst op een oude fiets te leren ;-)
Ik zou je budget scherp in de gaten houden. Voor €350 koop je namelijk al een heel behoorlijke tweedehands fiets.
Maar daar leer je niks van.

Leuk ook om te zien dat er een hoop spullen gedoneerd worden.
Om je kansen daarvoor te vergroten zou ik in de eerste post een overzicht maken van wat je zoek.
Daarbij zo goed mogelijk beschrijven wat je precies zoekt.

Zo heb ik volgens mij nog wel een setje schijven voor je liggen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

ik heb nog wel een achterderailleur en een shifter voor je ( hoeft niks te kosten ) ga vanavond even voor je kijken wat het precies is.

En bedoel je qua stuur zoiets https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... -31-8.html ??

heb ik evt ook nog liggen ( voor een vriendelijke prijs )
''Only dead fish go with the flow''
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Super goed dat je zelf een fiets gaat bouwen, daar leer je echt veel van. Helaas ook vaak hoe het niet moet en wat niet op elkaar past. Daarom adviseer ik je om voordat je wat gaat kopen dat hier neer te zetten, dan kunnen wij mee denken (veel van ons hebben al de stomme fout gemaakt om wat verkeerds te kopen)

Zoals je de voorvork gemonteerd heb is niet goed, het fiets frame moet op de ring waar de 2 poten bij elkaar komen, hij moet dus nog een cm of 10 verder het frame in.

Daarbij zijn de wielen ook niet geschikt om schijven op te monteren, die moet je dus ook nieuw kopen.
Plaats reactie