Eerste keer aan een mountainbike sleutelen!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Gnome schreef: wo 18 november 2020, 11:40
Bedankt voor het aanbod. Ja zo een stuur zocht ik :-D :-q en dan moet ik ook even kijken welke verstelbare stuurpen erin past. Ik ben niet zo lang, 171cm en 29 inch wielen zijn best hoog, daarom dat het misschien beter is om het stuur wat dichter bij mij te zetten.
De hoogte van de wielen heeft niet zo veel invloed op je zithouding, uiteraard kun je met een verstelbare stuurpen werken maar dit is niet een hele fraaie en gebruikelijke oplossing .
Je kunt met een aantal spacers onder je stem (stuurpen) je stuur wat verder omhoog brengen en door te varieren met de lengte van je stem je stuur dichterbij halen.
''Only dead fish go with the flow''
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Gnome schreef: wo 18 november 2020, 11:40 Maar de bedoeling is dat ik met dit fiets zo vlot en makkelijk door de wind heen kan fietsen. Voor mijn werk moet ik in de wind fietsen richting het westen en in Nederland hebben we meestal Z Z/W windkracht 2 tot 4. Bij windkracht 3 voel ik het al in de benen, dat komt omdat het ook lange afstand is, bijna 40min fiets ik.
Ik gebruik nu gewone stadsfiets met 7 versnellingen. Het helpt wel dat de fietspaden nu roze en vlak zijn gemaakt maar toch.
Vandaar dat ik blij ben met dit mountainbike frame, zodat ik beter en sneller in de wind kan fietsen. (Misschien is dit wel heel vervelend voor 'die hard' mountainbikers, die zullen misschien zeggen van Zo zonde van dit fiets! Ja ik snap het wel maar het is toch beter dan weggegooid worden door die vriend van mijn buurjongen :) )
Hahaha, dat vermoede had ik al een beetje.

Ik denk dat je eindresultaat dan misschien iets dichter bij een trekkingfiets zou moeten komen :wink:
Zie een trekkingfiets maar even als een mountainbike met schijfremmen, maar dan met spatborden en achterrekje en verlichting.
Dus geschikt voor op de weg, maar ook voor een stukje offroad, alleen wat minder dikke banden :winkie:

Kan overigens bijna hetzelfde zijn qua afmontage en delen die je nog moet aanschaffen.

Zou zelf dan alleen wel kiezen voor een goedkopere vork met montage mogelijkheid voor een koplamp, ga je veel plezier van hebben.
Een veerende Suntour vork uit de trekking serie kun je vaak al van Marktplaats plukken voor 25-50 euro, das wat economischer/zinvoller dan een dure Reba die je toch niet gaat gebruiken/bennutten op de weg.

En bijkomend voordeel trekking voorvorken hebben vaak ook extra bevestigingen voor een spatbord.

Idee van "wielset" zou ik lekker laten varen!
Een geschikt achterwiel waar je een remschijf op kunt zetten zoeken en dan vervolgens investeren in een los voorwiel met een naafdynamo. Ga je heel veel plezier van hebben, nooit meer gezeik met verlichting en batterijen en met een beetje geluk kun je ook nog je telefoon opladen als het moet :D


Dus je hebt nu zoiets : https://www.futurumshop.nl/cube-attenti ... bike.phtml
Maar je wil eigenlijk liever zoiets : https://www.futurumshop.nl/cube-aim-sl- ... 27-5.phtml
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ter info: Ik schoon dit topic af en toe even op. Bij deze het verzoek om het bij on-topic reacties te houden, herinneringen ophalen aan eerdere gebruikers is prima maar niet hier aub.

Thx.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zal het niet weer doen George, beloofd. :kiss:

@TS

Je hebt al vet goede tips gekregen en zo'n lijstje is denk ik wel je startpunt anders verlies je het overzicht. En overweeg nog eens goed om de aangeboden spulletjes wel te accepteren, er komt nog genoeg bij kijken wat je nog zelf kopen moet. Denk ook aan kleding, helm etc. Budget is zo verdampt. Ik (wij van het forum) vinden het leuk om je te helpen en het komt allemaal uit een goed hart. :-q
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Setje gloednieuwe schijfremmen voor 60 euro : https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... set-891269

Kan nog 20 euro goedkoper, maar moet je wel een paar weken geduld hebben voor het weer op voorraad is :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Voorvork met dynamo bevestiging? Trollolol dit topic.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

MVMVML schreef: do 19 november 2020, 07:43 Voorvork met dynamo bevestiging? Trollolol dit topic.
ik dacht het jij zegt het ;)
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

MVMVML schreef: do 19 november 2020, 07:43 Voorvork met dynamo bevestiging? Trollolol dit topic.
Hoewel dit een ongebruikelijker topic dan anders is, is het dermate uitgebreid en onderbouwd met foto's dat ik dit niet als trol zie.
(Of het is een goed bedacht bezigheidstherapietje en dan werk ik alsnog graag mee ;))

Op je dynamo verhaal: neem gewoon een lampie van de action, past ook beter in je budget.
Een mountainbikevork met dynamo gas je niet vinden want daar zijn ze nooit voor ontworpen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Er is echt geen verband met wind en de groote van wielen! En een 29er wiel is exact net zo groot als de wielen van iedere stadsfiets, dus zo groot is het niet.

Daarbij kan je eigenlijk niet kiezen voor een wielmaat, een bepaalde maat hoort bij het frame. Zeker met weg banden zal je met 27,5 wielen een heel stuk lager uitkomen en veel sneller de grond raken met je pedaal.

Een naafdynamo is echt een betere keuze dan een ouderwetse dynamo, maar batterij lampjes gaan tegenwoordig ook zeer lang mee. Ik zou daarvoor gaan.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Sommige mensen zijn nog niet helemaal gewend aan het idee dat jij een 29 inch mountainbike frame wil gebruiken voor weg toepassingen :D

Maar dat iemand in de wind niet vooruitkomt heeft niets te maken met de wielmaat van 29 inch hoor...
Daarnaast is het frame gemaak voor 29 inch, daar moet je niet zomaar kleinere 27.5 wielen in stoppen :-(

Dat het er groot uitziet voor je, komt waarschijnlijk eerder door de dikkere banden dan de wieldiameter.
29 inch mountainbike wiel is even groot als een racefiets wiel, alleen de banden op een mountainbike zijn veel breder en hoger ;-)
Loop anders ff bij een fietsenmaker binnen en vergelijk in de showroom de wieldiameter van een mountainbike en trekking/racefiets, dan zie je het zelf....

Beetje redelijk wiel met naafdynamo weegt overigens niet bijster veel meer dan een wiel zonder + losse dynamo ;)

Mijn vriendin en ik hebben thuis 2 Cube Delhi trekking fietsen staan, een nieuw gekocht, de ander helemaal zelf opgebouwd vanaf een los nieuw frame. Dus zoiets : https://www.cube.eu/nl/2017/trekking/de ... grey-2017/

De zelf opgebouwde fiets heb ik eerst met woon-werk bereden met losse batterij lampjes, uiteindelijk een naafdynamo voorwiel gekocht en ehh, wil echt nooit meer anders!

Naaf weegt misschien 300 gram extra, maar wel automatisch schakelend bij licht/donker en lichtbeeld dat je met een normale dynamo echt never gaat halen.
Op onverlichte wegen seinen auto's omdat ze verblind worden en zelfs midden in een diep donker bos zie ik elk klein steentje liggen :D
Oh ja, en zelfs remlicht :D

Dat extra gewicht weeg je drol 's ochtends ook!
Zou nog eens goed over nadenken over de echte voor- en nadelen.... voorkomt 2x geld uitgeven aan hetzelfde :winkie:
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Naah, heb destijds voor 100 euro een gloednieuw 29 inch voorwiel met naafdynamo en remschijf bevestiging van Marktplaats geplukt en een geveerde Suntour voorvork voor 35 euro.

Die wielen zijn echt niet zo groot als ze lijken, sterker nog kleiner moet je niet eens willen als het fijn moet fietsen.

Gewicht maak jij je wellicht iets te druk om, een beetje doordachte trekking fiets weegt minder dan de gemiddelde stadsfiets met 7 versnelingen :wink:

Als je het mij vraag heb je een grappige basis te pakken om een aparte fiets mee te bouwen, moet je alleen zin in hebben :wink:

Is echt niet zo spannend allemaal hoor :lol:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

1. Als je wilt dat je wielen minder wind vangen moet je smalle banden monteren. Een 27,5" wielset met 2,35" banden is niet kleiner dan een 29" wielset met 35mm banden. 28 (stadsfiets, trekkingfiets, racefiets) en 29 (mtb) is dezelfde wielmaat, ze hebben het alleen 29 genoemd door de bredere banden. Ga nu niet wanhopig zoeken naar een fiets met kleinere wielen want op de weg rolt een 29" set echt het best, als je de goeie banden monteerd.

2. Gewicht vangt geen wind. Een lichtere fiets is geen seconde sneller met wind tegen.

3. Je wilt hoog zitten voor je rug, maar diep zitten is de meest effectieve manier om aerodynamischer te worden, veruit. Een racefiets is het snelst tegen de wind in, veruit. Kijk naar strandracers, mountainbikes die zijn geoptimaliseerd om over het strand te fietsen met veel wind, ze zitten allemaal heel diep en op 29ers.
Waar woke is, is vuur
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hier kun je het een beetje zien, wat oude foto's, moest toen alleen de koplamp nog monteren toen zie ik.

Ik kocht een gloednieuw los frame met bijpassende vork, had nog wat onderdeeltjes in de schuur en verzamelde de rest via Marktplaats en Bikediscount.de

Was leuk tijdverdrijf en koste mij totaal krap 400 euro, maar kan ook zeker voor minder, XT afmontage is natuurlijk onzin :winkie:

Alleen later de voorvork vervangen voor een Suntour. Betere woon-werk fiets kan ik niet wensen :lol:

Is in feite niets anders dan een mountainbike, de speclist van de Cube Delhi van mijn vriendin is bijna hetzelfde als die van jouw Cube Attention mountainbike af fabriek :D

Zijn gewoon mountainbike wielen met quickrelease, alleen dus voorwiel met naafdynamo en normale dunnere wegbanden.

Afbeelding

en

Afbeelding
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Gnome schreef: do 19 november 2020, 13:42
vasquez schreef: do 19 november 2020, 13:15 Naah, heb destijds voor 100 euro een gloednieuw 29 inch voorwiel met naafdynamo en remschijf bevestiging van Marktplaats geplukt en een geveerde Suntour voorvork voor 35 euro.

Die wielen zijn echt niet zo groot als ze lijken, sterker nog kleiner moet je niet eens willen als het fijn moet fietsen.

Gewicht maak jij je wellicht iets te druk om, een beetje doordachte trekking fiets weegt minder dan de gemiddelde stadsfiets met 7 versnelingen :wink:

Als je het mij vraag heb je een grappige basis te pakken om een aparte fiets mee te bouwen, moet je alleen zin in hebben :wink:

Is echt niet zo spannend allemaal hoor :lol:
Ja bij mij is het soms 'overthinking'. Ik laat dit voor even zo. Eerst maar even rondkijken en vergelijken met alle andere fietsen en dan kom ik weer terug.

Ik heb er zeker zin in! Alleen is het ja beetje stressen met gewicht en windkracht :) Het kan ook zijn dat ik TE hoge verwachting heb van dit mountainbike. En van ervaringen die ik heb bij dit soort dingen, viel het daarna echt tegen! Hoge verwachting van mezelf en dit soort dingen zit ook in mij. Maar goed, om niet offtopic te gaan laat ik dit even voor nu en kom ik weer terug wanneer ik al wat meer duiidelijkheid :-q
Ik waardeer je enthousiasme, maar volgens mij ben je beter (en voordeliger) af met zoiets:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Gnome schreef: ma 23 november 2020, 11:10 Even een offtopic vraagje, via de website heb ik gezien dat je zelf een frame set in elkaar kan lassen. Een vriend van mijn pa heeft de las apparaturen. Frame set was iets met stalen buizen van weldegie kit of zoiets. Moet even straks weer op zoeken.
Maar dat is toch ook goed of niet? Als die vriend van mijn pa tijd heeft, dan kan hij het erin lassen. Of denk ik weer te simpel :~ en is dit meer dan alleen lassen? :o
Afhankelijk van hoe goed je pa's maat kan lassen is dit een goed of een geweldig idee. Het is waarschijnlijk niet goedkoper dan het pad wat je in de afgelopen weken hebt bewandeld, maar mocht het lukken is het wel erg gaaf!

(mocht je wat beeldmateriaal willen bekijken; zoek even op Snowdon of Project12 op dit forum.)
Plaats reactie