Na 16 maanden (verplichte) rust vanwege het herstellen van een blessure had ik al besloten om de mountainbike aan de wilgen te hangen en wat anders te gaan doen maar ik hoef jullie niet te vertellen hoe het fietsen blijft kriebelen en dus besloot ik om weer een fiets te bouwen.
Daar waar ik het enduro en freeride toch echt het leukste vind besef ik ook wel dat dit in Nederland een beetje lastiger gaat dan in de alpen en ook blessure technisch zou een XC fiets het meest verstandige zijn. Gezien de huidige omstandigheden en een verandering in prive sfeer was er ook niet al te veel budget te realiseren en werd het dus een zelfbouw project gevuld met nieuwe maar zeker ook gebruikte onderdelen.
Na veel speurwerk en reviews lezen ben ik gekomen bij een frame van de Chinese bouwer OG-EVKIN. Ik heb al wat carbon frames gehad waarvan een paar lichtgewichten dus chinees carbon is altijd angstig, nietwaar ? Nee niet helemaal, er zitten best hele aardige tussen maar ook veel gelamineerd papier. De OG-EVKIN is andere koek, een zeer degelijk en sterk frame, zeker geen lichtgewicht en hier en daar lekker dik.
De onderbuis heeft een mooi transitie van vorm en ook de bovenbuis heeft een mooie lijn. Ik koos voor de Non boost versie omdat ik reeds een wielset had gekocht tegen een zeer lage prijs. Degelijke metalen dropouts en natuurlijk steekas. Een 2de hands Reba 100MM moest het veerwerk doen. De vork helemaal uit elkaar gehaald en van wit naar ultra Matt zwart. Vork gelijk een complete service beurt gegeven en functioneert weer als nieuw met een geweldig werkende lockout. Daarna begon de verzamel woede. Een Sram crank en XT 11 speed shifter kwamen van een goede bekende evenals een prachtig YT zadel. Dus ook een Nieuwe XT achter derrie. Een mooie gebruikte SLX remset via het forum en ook een Tranz x dropper was niet nieuw. De mooie Octane one wielen en banden wel ! Ook de Disks met een kleurtje zijn nieuw net als de carbon stem en bar met grips.
Al met al een leuke net over de 1100 euro hardtail geworden die nog geen 10 kg weegt en zeer prettig rijdt.
SYS:
OG- EVKIN 052 carbon frame 29 er maat L met steekas 12mm
RS Reba 100MM repaint 15mm steekas.
Octane one solar wielset. 35mm all black.
Maxxis Rekon Race skinwall 2.35
Driveline: Sram NX crank 32 T XT 11 speed shifter en derailleur. Sunrace 11-46.
Carbon stem en bar -17 760mm Esi grips.
SLX 7000 remset met Avid Black discs.
Transz X dropper 125 mm YT zadel
OG-EVKIN 29er
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Prachtige dat lego poppetje
Zelf vorige week nog op ali zitten kijken en daar kwam ik het merk ook tegen. Was meer uit nieuwsgierigheid aan het kijken voor een gravel/weg frame en zag het toevallig. Het viel me ook op dat ze een magazijn hier in europa hebben waardoor je geen risico loopt met extra kosten.
Ziet er netjes uit en dat voor een laag budget
Zelf vorige week nog op ali zitten kijken en daar kwam ik het merk ook tegen. Was meer uit nieuwsgierigheid aan het kijken voor een gravel/weg frame en zag het toevallig. Het viel me ook op dat ze een magazijn hier in europa hebben waardoor je geen risico loopt met extra kosten.
Ziet er netjes uit en dat voor een laag budget
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Dank voor jullie leuke reacties. De "angry "face van Lego vond ik wel passend op een verder zeer donkere fiets. ook de uitdrukking dat het op dit moment allemaal veel energie kost is passend. De remleiding is zeer kort maar springt zo nu en dan bij maximale stuuruitslag naar binnen. normaal zit ie dus netjes, maar dank voor de tip. De bandjes bevallen zeer goed op het harde Noordwijk parcours, wellicht dat er nog een iets ander stuur op komt omdat ik nu wel heeeuul diep zit.
Strakke bak, ziet er op de foto al snel uit
En non-boost gaan is inderdaad de "geheime" tip voor een top prijs/kwaliteit verhouding
Een beetje kleur zou hem niet misstaan, maar de skinwall banden maken optisch veel goed .
Enjoy!!
En non-boost gaan is inderdaad de "geheime" tip voor een top prijs/kwaliteit verhouding
Een beetje kleur zou hem niet misstaan, maar de skinwall banden maken optisch veel goed .
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Prachtig geworden! Zo'n lekker slank zwart frame met skinwalls ziet er altijd goed en snel uit. Zwarte stanchions waren nog leuk geweest maar je moet wat te klagen hebben he
Rijdt ongetwijfeld heerlijk, in elk geval op de Nederlandse rondjes.
Rijdt ongetwijfeld heerlijk, in elk geval op de Nederlandse rondjes.
Waar woke is, is vuur
He's back!!!!!!!
Welkom terug Jeroen. Meteen even uitgelaten op NW, zie ik
Ik zie deze woorden vaak, zeg/schrijf ze zelf eigenlijk nooit ... maar maak nu absoluut een uitzondering: Veel VEILIGE kilometers
Welkom terug Jeroen. Meteen even uitgelaten op NW, zie ik
Ik zie deze woorden vaak, zeg/schrijf ze zelf eigenlijk nooit ... maar maak nu absoluut een uitzondering: Veel VEILIGE kilometers
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
Merci Mannen,
leuk om te lezen dat iets gebouwd heb wat kennelijk redelijk in de smaak valt.
Zwarte stanchions....... je moest eens weten wat ik gezocht heb. probeer maar een leuke vork te vinden voor een aardig prijs in non boost, 100 mm veerweg met steekas. gezien het budget was dit een heel aardig alternatief. ik moet het er mee doen en de vork doet het na de service beurt heel erg goed.
Marcel, thanks voor de veilige Kilometers. ik hoop snel weer met jou en een groepje een rondje te rijden. nog effe aan de conditie werken.
Intussen een kleine update gedaan, de dropper remote hangt nu via een custom made Ispec mount aan de remhandel. Wel zo netjes.
leuk om te lezen dat iets gebouwd heb wat kennelijk redelijk in de smaak valt.
Zwarte stanchions....... je moest eens weten wat ik gezocht heb. probeer maar een leuke vork te vinden voor een aardig prijs in non boost, 100 mm veerweg met steekas. gezien het budget was dit een heel aardig alternatief. ik moet het er mee doen en de vork doet het na de service beurt heel erg goed.
Marcel, thanks voor de veilige Kilometers. ik hoop snel weer met jou en een groepje een rondje te rijden. nog effe aan de conditie werken.
Intussen een kleine update gedaan, de dropper remote hangt nu via een custom made Ispec mount aan de remhandel. Wel zo netjes.
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
De bike is zeer prettig te rijden , geen enkele kraakjes of wat dan ook .. zeer degelijk frame, wellicht zelfs een beetje overdone. Daar bedoel ik mee dat het frame gewoon lekker sterk is en dat voel je, knetter stijf zonder flex. Ik merk dat mijn rug op de tegenwoordig zo hobbelige parcourtjes wel last hebben van de enorme stijve fiets. wellicht dat er toch nog een XC fully moet komen.