Zelfbouw- en paint projectje

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Aangezien ik graag aan fietsen sleutel, droom ik er al langer van om eens een fiets volledig vanaf 0 en naar wens op te bouwen. Omdat dit financieel vaak minder interessant is dan een volledige fiets te kopen, en omdat ik naar volle tevredenheid op een Spark rijd, is dit er nog nooit van gekomen. Afgelopen zomer 2dehands dan toch eens een carbon no-name hardtail frame gekocht. Deze zal ik opbouwen tot een winterfiets, met onderdelen waarvan zowel mijn hart als mijn portefeuille minder bloeden als ik er mee door de blubber rijd. Belangrijk is wel dat de onderdelen (vork, drivetrain, wielset) uitwisselbaar zijn tussen deze fiets en de Spark. (Shimano 12 speed dus).

Hierbij alvast een verslag van het paint project. Het frame had reeds een blanke lak. Deze heb ik volledig opgeschuurd (foto 1) met daarna een primer als 1e laag (foto 2). Daarna de kleur voor de decals (glanzend zilver). Aangezien ik de primer laag niet dekkend genoeg vond, heb ik heel het frame met de decal-kleur bespoten. Die paar grammen extra zijn geen issue op deze fiets. Mijn eigen logo heb ik laten uitsnijden met stickers, deze heb ik dan op de schuine buis, bovenbuis en het balhoofd geplakt. Daarna de hoofdkleur gespoten (Hercules green van spray.bike). Erg mooie en kwalitatieve verf. Ook van spray.bike kwamen de keirin flakes die voor een zilveren glitter-effect zorgen. (2 laagjes, achteraf bekeken had ik beter nog een 3de laag gespoten). De blanke lak die ik als finish heb aangebracht vermindert het glitter effect een beetje. Alleszins al erg tevreden van het resultaat! Enkele schoonheidsfoutjes, maar die vallen enkel op als je er naar gaat speuren.

Schuren
Afbeelding

Primer
Afbeelding

Decal kleur
Afbeelding

Hoofdkleur
Afbeelding

Keirin flakes van spray.bike
Afbeelding
Afbeelding

Stickers verwijderen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Zeer keurig! En een lekker out of the box kleurtje.

Dit staat ook nog een keer op mijn wenslijstje om een fiets helemaal vanaf Ground-up op te bouwen :-q

Chapeau :bier:
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Dapper. Gewoon doen dus en zo te zien met een mooi resultaat. Althans, het kale gespoten frame dan ;)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Strak gelukt :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Supergaaf. Die flakes staan ook erg nice. Ben benieuwd naar de opbouw.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat ik hier gaaf aan vind, je kijk op de decals. Lekker eerst de onderkleur. Deboised decals en dus daarna de kleur.

Klasse!

Benieuwd nar je eind resultaat.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De decals waren wel een gepruts door de losse letters. In het vervolg zou ik het omgekeerd doen: eerst hoofdkleur, daarna een groot stickerblad kleven waaruit de letters zijn verwijderd, en dan de sticker kleur spuiten.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ziet er erg goed uit!

Paar vragen uit interesse;
Zo te zien heb je buiten gespoten. Is dat goed te doen? Ik bedoel, maakt het nog uit binnen of buiten. Als de condities buiten geod zijn. Wind- en regenstil?
Welke primer en blanke lak heb je gebruikt? 2k?
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Tof ding, mooie flakes.
Ben benieuwd naar de hele fiets straks.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Gravelmarc schreef: do 19 november 2020, 17:24 Ziet er erg goed uit!

Paar vragen uit interesse;
Zo te zien heb je buiten gespoten. Is dat goed te doen? Ik bedoel, maakt het nog uit binnen of buiten. Als de condities buiten geod zijn. Wind- en regenstil?
Welke primer en blanke lak heb je gebruikt? 2k?
Ik heb inderdaad buiten gespoten. De wind kan het een beetje lastig maken. Ik heb altijd wind-mee gespoten en dan het frame omgedraaid. Als chemicus ben ik niet zo'n fan van volatiele solventen wat betreft de gezondheid, dus liever buiten een beetje sukkelen dan dit in mijn garage doen. Uiteraard wel droog en een normale temperatuur (10-25 °C). Vandaar dat het projectje lange tijd is blijven liggen. Het moest dan op weekend dagen ook nog eens droog zijn ;)

Primer en zilver zijn goedkope spuitbussen van de Action. Hercules Green, de Keirin Flakes en de finish zijn van spray.bike. Wat duurdere producten maar erg mooi en kwalitatief. Op hun instagram staan er veel mooie projectjes.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Betere foto's volgen nog. M'n vriendin is er vandaag voor het eerst mee gaan rijden. De bedoeling was om zo goedkoop mogelijk een winter-/modderfiets te bouwen en zoveel mogelijk spullen die ik over had van vroegere fietsen te hergebruiken. 2dehands speuren naar onderdelen is voor mij een deel van de (bouw)pret. Zo heb ik erg weinig nieuw moeten kopen, behalve zaken die erg afhankelijk zijn van frame en/of onderdelen, zoals de trapas.

Crank: Sram Eagle crank met stalen kettingblad dat ik zelf nog had liggen. Zwaar maar ideaal voor de modder.
Shimano SLX 12sp shifter + derrie + remmen: nieuw 2dehands overgekocht van mtb kennis
Wielen: de originele Syncros wielen die in mijn Scott Spark zitten. Wielset + modderbanden zijn uitwisselbaar dus.
Zadelpen, stuur- en stuurpen: 2dehands overgenomen van ploeggenoten
Zadel, grips, pedalen: had ik allemaal nog liggen.

Omdat het een chinees no-name frame was had ik wat schrik voor brackets en schroefdraden die niet helemaal volgens spec zouden zijn. Maar nooit problemen gehad met de opbouw, ook niet met de montage van de remmen. Om eerlijk te zijn heb ik soms als meer gesukkeld met mijn Spark (een fully met bekabelde dropper en achtervering is wat complexer natuurlijk). Erg tevreden van het resultaat. De kleur is iets mooier in het echt, het glitter-effect valt ook niet altijd op op foto.

Afbeelding

Afbeelding
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Ziet er echt super uit, klasse! Wat heeft het je onder aan de streep ongeveer gekost uiteindelijk?
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

780€ momenteel, inclusief verf. Redelijk goede koopjes kunnen doen dus :) En dan heb ik nog 90€ moeten uitgeven om de body van de Syncros wielset te veranderen van Sram XD naar microspline :roll:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Netjes voor die centen. :-q
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ziet er zeer goed uit. Wat voor blanke lak heb je gebruikt?
Plaats reactie