idworx Rockn Rohler, Ride it all, all the time

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Het was begin dit jaar dat ik constateerde dat ik heel graag op mijn fatbike fietste, maar dat ik 'm steeds niet zo kon benutten zoals ik graag wilde. In de praktijk betekende het dat ik altijd de fiets op de auto moest zetten om eens ergens lekker te fietsen. En als ik dan op vakantie het potentieel van de fiets wel kon benutten ging de fiets vaak mee in 29"setup omdat 4 fietsen op het dak met daarbij een Fatbike eigenlijk niet lekker paste.

Het leek mij dat een 27,5+ fully wel een mooie vervanging zou kunnen zijn en dus ging ik een beetje op zoek.

Nou is het zo dat ik Rohloff en Pinion ook altijd erg boeiend heb gevonden. Ik had ooit op een Santos proefgereden maar eigenlijk gaf die fiets mij niet echt een super fijn gevoel. Moeilijk uit te leggen, maar er was geen klik.
Toen ik de mogelijkheid had om eens proef te rijden op een idworx Rockn Rohler wilde ik dat eigenlijk wel eens proberen. zou dat nou heel anders zijn? want een Santos en een Idworx lijken op zich best op elkaar. Maar met de idworx had ik heel duidelijk wel een klik. Die fiets paste mij gewoon.

Maar ja. ik was niet op zoek naar een dergelijke fiets, maar had wat anders voor mijzelf bedacht. Toch.. alles wat ik bekeek kon mij gewoon niet bekoren. En gek genoeg die Idworx was ergens onder mijn huid gaan zitten. Eigenlijk werd mij steeds duidelijker dat hier gewoon zo'n fiets in de schuur moest komen te staan.

Dan nu nog kiezen, ga ik voor een Rock oPinion of een Rockn Rohler... Wat al wel vast stond was dat de kleur Oranje moest zijn en de uitvoering in ieder geval een Rough . Oftewel 29" voor en 27,5+ achter.

En toen opeens zonder dat ik er heel bewust naar zocht werd er een Rock n Rohler aangeboden zoals ik 'm graag wilde hebben. Maar ergens had ik gedacht een nieuwe te gaan kopen. Toch.. dit was wel interessant. Ik bekeek de advertentie meerdere malen. En deed gewoon een bod. Want de vraagprijs was me wat te hoog. Het duurde even (maand, maar ik had niet echt haast) maar toen kwamen we toch bij elkaar. De verkoper was erg serieus, ik maakte in de regen een proefrit en het gevoel wat ik eerder had bekroop me nu weer. Met een dikke glimlach stapte ik weer af. Wat een fijne fiets. Dat deze 5 jr oud was, was eigenlijk nergens aan te voelen of te zien. Ik hoefde niet te twijfelen.

Het is een goede keuze geweest, ik heb er nu al bijna meer km's op gemaakt dan op de Fatbike. Sterker nog.. De Rock n Rohler is stiekem mijn meest favoriete fiets aan het worden. Het is inderdaad Ride it all, all the time zoals idworx zegt. Echt een fiets waarbij ik eigenlijk heel graag de hele dag in het zadel zit. Ik kijk echt uit naar dat ik weer lekker op vakantie kan, lange klimmen, veel hoogtemeters maken en relaxed toeren in mooie berggebieden. Want dat is wat ik het allerliefste doe.

Lang verhaal daarom.. Plaatje bij het praatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorvork is de Magura TS 8 120mm . Daar heb ik wel die lelijke stickers vanaf getrokken, vind gewoon zwart zoals nu veel rustiger.

Heb ik nog wensen? niet zo veel. Ik zou achter nog wel naar 2.8 willen in plaats van 2.6 en er staat nog een dropper op het verlanglijstje. Maar moet nog even kijken hoe je die netjes kan monteren. omdat bij een idworx de kabels altijd buiten om lopen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Leuk fietsje hoor, je hebt droppers met kabelwerk aan de buitenkant, of je moet een gaatje durven boren :bier:
Veel veilige kilometers!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Fiets voor het leven hoor ik een vriend van mij vaak liefkozend over zijn tank praten.

Veel sleutelvrije km gewenst.
Laatst gewijzigd door Dutch op zo 22 november 2020, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

mauke schreef: zo 22 november 2020, 17:19 Leuk fietsje hoor, je hebt droppers met kabelwerk aan de buitenkant, of je moet een gaatje durven boren :bier:
Veel veilige kilometers!
thnx.

weet het. Mijn vriendin heeft ook een dropper met externe kabel. maar bij haar lopen de kabels onder haar bovenbuis. dus die kabel kon daar makkelijk mee. Bij de IDworx loopt het hele spul via de schuine buis. dan heb ik volgens mij een nogal lange kabel nodig.

Had het al gevraagd aan Rijn Veenendaal, maar die hebben mijn mail niet gezien denk ik.. Zal er wel eens langs.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Dutch schreef: zo 22 november 2020, 17:37 Fiets voor het leven hoor ik een vriend van mij baak liefkozend over zijn tank praten.

Veel sleutelvrije km gewenst.
haha een Tank is het zeker! en voor het leven... wie weet... :D
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Lekkerrrrrrrr, heb een TiRohler gehad, prima fiets, net iets te kort voor mij, helaas. Hoe bevalt de wielmaat achter?
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Mooi spul, en helemaal in oranje
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

bongo schreef: zo 22 november 2020, 18:29 Lekkerrrrrrrr, heb een TiRohler gehad, prima fiets, net iets te kort voor mij, helaas. Hoe bevalt de wielmaat achter?
bevalt me heel goed. lekker veel grip en net beetje meer comfort.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Inmiddels een dropper gemonteerd. Een rfr/Tranzx.

Moet eerlijk zeggen dat het wel een nogal zwaar ding is. Zeker in vergelijk met de Thomson Elite die er in zat.

Ik wilde de kabel langs de zitbuis laten lopen en dan via de schuine buis samen met de kabels die daar zitten. Maar dan tenminste wel net zo netjes als Idworx dat doet. Dat is niet helemaal gelukt, maar het kan er wel mee door vind ik.

Ik bestelde daarom direct een Jagwire kabel (de standaard kabel is sowieso te kort) mee en kabelclips die ik op de buis zou kunnen plakken.
Afbeelding
Die dingen hebben echter zo'n gladde achterkant dat het dubbelzijdige tape niet bleef plakken... schuurpapiertje er over en beter dubbelzijdige tape zou de truc moeten doen. Ware het niet dat de buizen van de idworx duidelijker ronder zijn dan de bolling van de clips. en dat er toch wat spanning op de kabel staat om 'm netjes te laten lopen. ik had 'm natuurlijk ook gewoon los naar beneden kunnen laten lopen, maar vind ik niet mooi. Nou las ik op een ander forum wel dat als je je druk maakt over hoe het er uit ziet je je druk maakt om de verkeerde dingen. :roll: Maar dat is dan maar zo :lol:

Zo zit het nu
Afbeelding

Zo'n Tranzx dropper is voor velen hier een bekende. Het ding werkt in ieder geval prima. al is het wel zoeken naar de juiste hoogte af en toe. Het zal wel een kwestie van wennen zijn. En waar ik ook aan moet wennen is dat mijn bovenbeen net de kabeluitgang aantikt.

Hoewel de sneeuw inmiddels weg is, toch nog ff een sneeuwplaatje:
Afbeelding

Met de MTB in de sneeuw vind ik namelijk een van de leukste dingen om te doen. En hoewel ik had verwacht dat het fors lastiger zou zijn dan dat ik gewend was van de Fatbike viel me dat allezins mee.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch even wat opmerkingen...


Dat zadeltasje op die manier bevestigen zorgt voor een beperking van het stelbereik van de dropper. Daarnaast gaat het klittenband je dropper op den duur beschadigen (maar of dat op die plek veel invloed heeft betwijfel ik).


En zit je niet veel te laag? Of heb je heel erg korte benen in verhouding?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Hoi Lars,

Dank je voor je opmerkingen.

Eigenlijk had ik de opmerking over het laag zitten al veel eerder verwacht. haha. Nou heb ik inderdaad wel korte benen. Mijn vriendin is net zo lang als ik ben maar haar zadel staat echt een flink stuk hoger. Haar bovenbuis en stuurpen zijn wel korter en als ik op haar fiets zit voelt dat nooit goed. Als ik met de fiets op de weg zit of echt lange rechte stukken fiets dan heb ik het zadel wel ietsje hoger. Hoe dan ook ik begrijp je opmerking heel goed.
Maar heel eerlijk gezegd als ik op de fiets zit voelt het alsof alles klopt. Ik zit zo ontspannen, dat heb ik nog nooit eerder met een fiets (mtb) gehad. En dat geeft dan weer veel vertrouwen. En dan hang ik de school aan van als het klopt dan klopt het.

Dat zadeltasje moet ik nog eens naar kijken dan. behalve een setje pluggen en een multitooltje zit er niks in, dus dat kan ook wel ergens anders.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mocht deze dropper een keer stuk gaan dan zou ik in dit geval zeker een draadloze overwegen.

Je hebt zoveel draden vanaf je stuur komen en die lange omweg doet in mijn ogen wel wat af aan het aanzicht.
Verder toffe algemene reisfiets hoor :-q
Plaats reactie