Jones met nieuwe velgen (P8)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Heckler40 schreef: di 5 januari 2021, 18:32 @maverick, toen je de Jones met mijn opbouw voelde zat er ook een vierkante as in 8)

Een Syncros uit 1992 of zo trouwens, still going strong net als de Shimano vierkante as in mijn Mongoose uit dat jaar.
Die laatste heb ik er zelf ingedraaid, en die loopt nog altijd als een tierelier. Weinig hucken, dat dan wel (of juist niet)

Enjoy!!
Ja jou setup was echt wel relatief ligt maar volgens mij had jij een Titanium as in je Syncros. Lichtebandjes, lichte remmetjes. Volgens mij was alles aardig licht al zal de zadelpen en stuur niet heel veel schelen. Het zijn vooral de banden die verschil gaan maken denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

George schreef: di 5 januari 2021, 17:45 Moet ik het eens wegen? Ik denk namelijk dat het wel meevalt...
Sugino crankset weegt zonder bladen iets meer dan Shimano

Sugino mtb +/- 530 gram
Sh XT. +/- 500 gram

Maar dan komen de BB's!

Shimano square taper. +/- 300 gram
Shimano Hollow Tech. +/- 85 gram.

Huidige NX crankset is 700 gram!

Stalen crankboutjes zijn trouwens ook ongeveer 20 gram per 4 stuks.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hij is iets lichter, +/- 500 gram, bb kon ik zo snel even niet vinden om na te wegen (het reserve exemplaar dan) maar lichter dan een HT bb zal het niet zijn inderdaad. Helaas heeft hij 5 boutjes nodig dus nog zwaarder maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ben je toch een stiekeme weightweenie, ik dacht dat die uitgestorven waren ;)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ben echt een weightweenie ja. 🥴

Je most toch op de kleintjes letten als je zelf niet zwaar bent.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

White Industries heeft ook titanium square tapered assen :winkie: scheelt weer 100gr
https://www.justpedal.nl/en/bottom-brac ... 06099.html

Verder sowieso mooi polished spul bij White maar niet goedkoop :-{ : http://www.whiteind.com/cranks
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Voor het geld van alleen die trapas kan je al een fraaie crank kopen. 😳
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: wo 6 januari 2021, 10:23 Voor het geld van alleen die trapas kan je al een fraaie crank kopen. 😳
Jij wilde toch 1 of 2 ons besparen midden onderin jouw Jones met een mooie klassieke crankset ? :D :wink:

Voordeel van Jis is wel dat je de kettinglijn van een oude crankset makkelijk kunt aanpassen. Zo heb ik een oude slanke polished Shimano STX-RC crankset voor 68mm bb in gebruik als SS crank op mijn 72mm bb KM.

Beetje kwijlen bij mooie spullen is af en toe ook leuk, maar ik zou ook eerder een slijpborsteltje op een oude crankset zetten. :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb trouwens een super tip om alu kaal te krijgen.

2/3 minuten in een lauw badje caustic soda.

Even inweken en met een schuursponsje haal je zonder enige moeite de verflaag of ano laag er af.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

heel vet fietsje! Staat ook hoog op mijn lijstje (mocht mijn El Mar een keer sneuvelen).
Kan zo 123 niet zo snel vinden maar is dit een een SWB of een LWB wheelbase versie?

Zo'n Jones loop bar is echt top....beste aankoop in jaren.
Ik rij er mee op mijn El Mar en het is echt superrelaxed/erg comfi stuur.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dankjewel, dit is de eerste versie toen er nog geen long of short was maar volgens mij is deze zo goed als gelijk aan de short wheelbase. Zelf ligt daar ook wel mijn voorkeur, kort en wendbaar. Ik heb ook lange fietsen gereden maar dat ligt mij persoonlijk toch minder. Al is dit natuurlijk niet te vergelijken met een “gewone” mtb qua geometry.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Cool!

Heb er al heel lang een op mijn verlanglijst staan, en verwacht een enorm sterk 'dat had ik eerder moeten doen' gevoel als ik eenmaal wijs genoeg ben om er een te kopen. Wat zit hier nu als voornaaf in? De vork heeft een afwijkende as breedte toch?

Veel plezier d'r mee :-q
Het is hier geen ponykamp!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De voornaaf van deze truss vork is 135mm QR

De naaf heeft verder Front Disc Spacing, ofwel de remschijf bevestiging is als bij een regulier voorwiel. Dat om te onderscheiden van een 135mm QR achterwiel zoal Surly dat wel heeft toegepast. Bij een achterwiel is de remschijf dieper bevestigd, ofwel verder terug van de drop-out.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Intussen met Wolfpack speed 2.4 bandjes en stuur blank gemaakt en gepolijst. Rolt heerlijk deze mountain cruiser! Ik rij er bijna elke dag een stukje op, maarja wat wil je met dit soort uitzichten op een kleine 10 min fietsen. (zadeltje word nog zwart, crank waarschijnlijk toch maar XO en remmen XTR)

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie omgeving

En de fiets mag er ook zijn. 8)
Alleen komt X0 niet in zilver
En blank maken polijsten ook niet

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Klopt, maar ik heb toch geen goede deal kunnen vinden voor een mooie lichte zilveren crankset.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie