Cannondale Scalpel SE1 tegen Specialized Turbo Levo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik ben sinds 4 maanden een fanatiek mountainbiker en kocht daardoor vandaag exact 3 maand geleden een Cannondale Scalpel Carbon SE1 en even later een Specialized Turbo Levo voor mijn vrouw.
Nu maar eens een vergelijkingstest, want ik had nog nooit op een lange singletrack met de Turbo Levo gefietst. En dus ook nooit op tijd zoals ik vaak met de Scalpel SE fiets.

Na 3 maanden kan ik zeggen dat ik nog steeds heel blij ben met de keuze van de Scalpel SE1. Het is een heerlijke snelle lichte trail fiets. Erg direct, fijne zithouding en echt een fiets waarbij het leuk is om zo hard mogelijk te knallen. Het is een fully met 120mm vering waar je nooit in negatieve zin last van hebt, alleen maar voordelen. Dat zie ik wel eens als ik achter een snelle rijder rijdt met een HT die ik dan comfortabeler fietsend kan bijhouden of in sommige situaties op inloop omdat hij niet harder over een lang stuk met veel wortels kan. De grip is zeker nu met de Wolfpacks ( Cross en Race) erg voorspelbaar en door het vertrouwen durf je hard door de bochten. Accelereren en klimmen gaat goed doordat de fiets nog geen 11,5 kg weegt. Ondertussen met deze fiets 1000km singletracks gereden.

Doordat de schakelunit op het stuur net voor het weekend stuk is gegaan ( Blijkbaar Shimano probleempje) heb ik gisteren uit nood de E-MTB van mijn vrouw gepakt, mooie reden om eens te proberen een snelle tijd neer te zetten op de lange route van Appelscha. Just for fun en eens vergelijken hoe die Turbo Levo mij bevalt.

De dag ervoor heb ik een snelle ronde neergezet met mijn Scalpel waarbij ik de 3 hoogste en 3 laagste versnellingen niet kon gebruiken. Doordat ik de hoogste versnellingen niet kon gebruiken kon ik op de lange stukken niet de normale snelheden van rond de 30 km/h halen en bleef ik steken op zo’n 26km/h. Na 47 minuten redelijk op de max fietsen had ik er een rondje op zitten. Ter vergelijk, normaal met alle versnellingen werkend haal ik deze ronde momenteel in 45 minuten.
Ik was benieuwd wat voor een tijd ik kon rijden met de Turbo Levo en vooral hoe het voelde. Ik heb het instap model van de Turbo Levo. Dat betekend een 23 kg zware fiets met dikke grove downhill achtige banden. De fiets kun je met een app instellen op te leveren kracht. Maar omdat ik niks met app’s heb, en geen zin om uit te zoeken hoe het werkt zet ik met een volle accu de fiets op stand 3, de Turbo stand die het meeste kracht levert.

Ik begon op exact het zelfde punt en meteen begin ik met een paar steile klimmetjes, leuke afdalinkjes en scherpe bochten. Als ik met de Scalpel begin ben ik na 500 meter al aan het hijgen van de plotselinge zware inspanning. Met de Levo raak ik ondanks dat ik meteen zo hard mogelijk ga niet helemaal buiten adem op de steile klimmetjes. Heerlijk, dit gaat lekker. Dan komen een paar krappe bochtjes die ik met de Scalpel behendig vloeiend neem maar nu merk ik de beperking van een zware fiets. Met de Scalpel in gedachten stuur ik in maar haal de bocht niet en raak van het pad. Daarna zit je wel weer meteen op snelheid door de ondersteuning. Na een paar bochten weet ik de beperkingen van het gewicht en neem de bochten vloeiender. De eerste technische kilometers deed ik door wat stuurfoutjes exact even snel als met de Scalpel, ik kon echt niet harder op de Levo maar kom met meer energie het eerste stuk uit. Daarna een klein stukje asfalt fietspad en duik rechts het vervolg van de singletrack in. Meteen weer hogere snelheid, wat is dat fijn! Na een paar kilometer bochtige singletracks en mooie stukken met smalle paden kom ik op een stuk klinkerweg. Normaal ben ik op dit punt 17 minuten onderweg, nu staat de klok op 15 minuten. Dit gaat lekker.
Door de inspanning en constant maximaal te gaan is het echt niet relaxt fietsen zoals velen denken. Ik merk dat ik nat wordt op mijn rug en kan gewoon niet harder. Ik realiseer mij dat ik constant boven de 25km/h fiets. Haal soms 28km/h maar wat is dat zwaar. Alsof je op hele zachte mulle ondergrond fietst. Zo leg ik de hele route af, bijna constant zonder ondersteuning. Maar owh, wat is dit leuk. Ik bedenk mij onderweg al dat ik andere banden wil, want deze banden verliezen snel grip in snelle bochten als het zand wat mul word, ik glij snel en ga echt in bochten op de max van grip en glijden .
Ik baal dat ik op de lange stukken niet harder kan, hier ga ik met de Scalpel harder. Het hoge gewicht en de rolweerstand maakt dat niet mogelijk. Het valt mij op dat ik bijna de hele track in de hoogste twee versnellingen heb gefietst, ik heb denk ik maar vijf keer iets verder hoeven terug te schakelen. Maar de laagste 7 versnellingen kunnen er wel af, die heb je niet nodig op deze Track.
Na 7km zit een stuk vals plat dat steeds steiler wordt, op de Scalpel SE is boven aan als ik helemaal kapot ben mijn snelheid 16km/h en nu met de Levo veel minder ‘stuk’ en toch 22 km/h. Echter bij de snelle kombocht die er achteraan komt kijk ik altijd even in het midden van de bocht snel op mijn Sigma en haal ik 29 km/h op de Scalpel en op de Levo maar 25 km/h. Waarschijnlijk doordat je op een lichtere trail fiets meer durft dan op de logge Levo.
Ergens in het midden van de route zit nog een drop met een hoogteverschil van 80 cm die ik altijd meepak en waar je hard op af komt en de Scalpel veel verder land dan de Levo die meer neerploft dan zacht landt.
Met de Levo moet je veel vaker remmen omdat de snelheid tussen de bochten op een bochtig stukje hoger ligt en de bochtsnelheid juist wat lager. Je neemt daardoor alles minder vloeiend dan met de lichte Scalpel. Met de Scalpel lijkt het soms op dansen, de Levo moet echt nog op dansles.
Snelle en langzame afdalingen zijn beide leuker op de Scalpel SE, je hebt de fiets meer onder controle, je voelt meer wat je doet.

Uiteindelijk kom ik na 39 minuten op de plek waar ik gestart ben. Acht minuten sneller dan de dag ervoor met de Scalpel waar ik de zelfde topsnelheden kon halen doordat ik niet in de hoogste versnellingen kon fietsen. Niet verkeerd voor de eerste keer.
En net als met een rondje op de Scalpel moest ik uithijgen, even bijkomen en herstellen. Maar niet zo erg als bij de Scalpel terwijl ik echt maximaal ging. Wat was dit leuk, eigenlijk té leuk.
Door mijn hoofd schieten gedachten als ‘zal ik de Scalpel inruilen op een lichte Turbo Levo SL?’. Maar nee, ik ben te blij met mijn Scalpel SE en vind deze te mooi om ooit nog weg te doen.
De gemiddelde snelheid op 18km lange track ligt bij de Scalpel op 23km/h en op de Turbo Levo zat ik gisteren op 26,4 km/h. Daarbij in gedachte dat ik op de Scalpel een hogere top haal dan op de Levo. De volle accu was doordat ik bijna alles boven de 25km/h fietste en daardoor geen ondersteuning had maar 10% leger dan 39 minuten daarvoor.

Wat is er met mijn versnelling van de Cannondale Scalpel? Het blijkt dat de ‘schifter’ aan het stuur een te slap veertje heeft dat bij de nieuwe XT en XTR schakelaars kan breken. En dan kun je alleen maar opschakelen en nog maar 4 versnellingen lichter terugschakelen. Ik heb daarna de kabel bij de derailleur zo afgesteld dat ik in ieder geval de meeste gebruikte versnellingen nog had en liet de hoogste en laagste versnellingen even voor wat het was. Dit blijkt een zwak punt en er zijn al mensen die er al meerdere voor garantie hebben gekregen. Dinsdag dus naar de PFB.

Wel leuk verschil te merken tussen Shimano XT op de Scalpel en Sram NX van de Levo. Beiden schakelen ze goed, de Shimano stil waar de Sram knapt en klapt. Maar beiden voelen erg goed aan.
Nu na 500 km op de Specialized Turbo Levo merk ik dat de Rockshox voorveerpoot speling op de geleidebussen heeft. Het voelt aan als balhoofdspeling maar de zuigerstang kantelt in de geleiding. Zal wel een garantie gevalletje worden. Als er een nieuwe in moet vraag ik of ik kan bijbetalen naar een betere Rockshox, wat mijn eigen Rockshoks SID heeft na twee keer die afstand totaal geen speling.

Conclusie voor mij: de Scalpel is echt mijn ding. Een heerlijke fiets die in NL alles doet wat je wilt op de NL tracks. Boven de rivieren in ieder geval, want zuidelijker ben ik nog niet geweest.
De Turbo Levo vind ik ook leuk, maar het gewicht staat mij wat tegen en je moet meer kracht zetten om te sturen. Het fietst zwaarder, alleen door de ondersteuning trapt het tot 25km/h lichter dan de Scalpel bij dezelfde snelheid. Ik had wel de stand op 3 en 2 staan van de 3 mogelijke standen.
Het gewicht van de wielen zou ik lager willen hebben en de hoek van de voorvork zou ik steiler willen om hem iets scherper te laten aanvoelen. Oja, de achterbrug een stukje inkorten lijkt mij ook fijner. Nu is deze wel erg lang.
Al met al wel een heerlijke fiets, maar een andere manier van deze sport te beoefenen. Meer fun en snelheid, minder kapot na een tijd knallen over een singletrack. Maar niet veel minder als je echt het maximale er uit wilt halen.

Sowieso moet ik gaan sparen voor een Turbo Levo SL, want mijn vrouw kan ik ondertussen niet altijd meer bijhouden als ik met de Scalpel fiets. :winkie:


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk stukje om je vergelijkende ervaringen te lezen.
Ik denk wel dat enkele observaties te maken hebben met het feit dat je niet in gelijke mate gewend bent aan de Levo als aan de Scalpel. Als het extra gewicht en het stuurkarakter eenmaal in je systeem zitten ga je in de meeste bochten waarschijnlijk even snel.
Ik fiets ook afwisselend op een e-mtb en analoge bike en ik moet altijd meer wennen aan het hele lichte van de niet e-bike dan andersom. In het begin stuurt dat zo scherp dat ik wat tijd nodig heb om weer de (mijn) grenzen op te zoeken waar de stabiele/rustige e-mtb bijna meteen vertrouwen geeft.

En dit kan ik me bijna niet voorstellen, of je bent echt mega-supersterk ;-)
Erwin25 schreef: zo 3 januari 2021, 15:08 ...doordat ik bijna alles boven de 25km/h fietste en daardoor geen ondersteuning had...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 16:07 En dit kan ik me bijna niet voorstellen, of je bent echt mega-supersterk ;-)
Haha, ik ben helaas niet mega sterk maar een net beginnende fietser op leeftijd die sinds 4 maanden aan het sporten is.

Gelukkig had ik Strava aan en heb een screenshot gemaakt:


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan zou je verwachten dat je op de Scalpel (met alle versnellingen ter beschikking) sneller moet kunnen zijn als op de Levo, want zodra de ondersteuning wegvalt wordt het veel zwaarder om die 23kg tank op gang te houden.
Mij lukt het iig niet om de e-mtb langdurig boven de 25km/h te trappen. Als ik dat kon had ik er hoogstwaarschijnlijk geen gekocht :D

Misschien schakelt de Levo pas een of twee km hoger uit?
Tussen de fiets van mijn vriendin en de mijne zit ook een klein verschil, zij kan nog een dikke km sneller rijden voor haar ondersteuning ermee kapt (Bosch, ik heb zelf een Shimano).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Alles wijst er op dat de Levo bij 25 km/h stopt met ondersteuning. Je voelt dit op het moment dat je 25km/h op de Specialized snelheidsmeter ziet. De hoogste snelheid die ik gisteren op die meter heb gezien was 28 km/h. Later bleek dat Strava één keer 28,8 km/h heeft gemeten. Dus die snelheden liggen erg dicht bij elkaar.

Heel simpel, het kost veel meer energie om met een niet E-MTB deze ronde in 45 minuten te rijden dan met deze E-MTB dezelfde ronde in 39 minuten.

De snelste tijd op de track in Appelscha door een jonge wedstrijdrijder gereden in de afgelopen 3 dagen is ruim 38 minuten. Vergelijkbare omstandigheden dus. Een paar seconden sneller dan ik als amateur op de Turbo Levo. Ik kan dus niet makkelijk sneller worden op een goede XC of Trail fiets t.o.v. de Turbo Levo.
Het trackrecord ligt net onder de 34 minuten en dan moet je een gemiddelde halen van 29 km/h. Dat kunnen maar weinig mensen. Dus onder de 39 minuten op de Scalpel is alleen mogelijk voor de allersnelsten. Niet voor mij.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 16:07 Ik denk wel dat enkele observaties te maken hebben met het feit dat je niet in gelijke mate gewend bent aan de Levo als aan de Scalpel. Als het extra gewicht en het stuurkarakter eenmaal in je systeem zitten ga je in de meeste bochten waarschijnlijk even snel.
Om te beginnen ben ik altijd heel snel gewend aan nieuwe dingen die met snelheid en wielen te maken hebben, na een paar bochten weet ik wel redelijk wat er kan of niet kan.
Met een zware E-MTB ga ik in ieder geval nooit even snel als met een lichte race MTB de bochten door. Het gewicht wil naar buiten , daar doe je niks tegen. De limiet van grip bereik je eerder door de zwaartekracht die de fiets rechtdoor wil laten gaan. Ik ben ook wel blij dat dit zo is, anders had ik voor niks een dure MTB gekocht als je met een zware net zo hard kon gaan. :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch is mijn ervaring niet hetzelfde.
Door het gewicht/lage zwaartepunt ligt de e-mtb "als een blok" op de trail. Ik moest in het begin wel even wennen aan het extra gewicht als ik mijn grenzen opzocht, dat wil inderdaad naar buiten in de bocht. Maar eenmaal gewend gaf de fiets me een zeker gevoel waardoor ik er iig niet langzamer mee ben dan op mijn andere bike.

Met jouw vermogen om veel boven de begrenzing te trappen zou ik persoonlijk ook geen e-mtb kopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Daarom kocht ik hem ook voor mijn vrouw die al 20 jaar reumatische klachten heeft.
Maar ik vond het wel leuk eens te vergelijken wat 'zo'n ding' kan. :-D

kermit schreef: zo 3 januari 2021, 19:02 Door het gewicht/lage zwaartepunt ligt de e-mtb "als een blok" op de trail. Ik moest in het begin wel even wennen aan het extra gewicht als ik mijn grenzen opzocht, dat wil inderdaad naar buiten in de bocht. Maar eenmaal gewend gaf de fiets me een zeker gevoel waardoor ik er iig niet langzamer mee ben dan op mijn andere bike.
Extreem voorbeeld:
Een snelle maar zware Bentley Continental GT ligt als een blok op de weg door zijn gewicht (?) , maar in de Tarzan bocht wordt hij zoek gereden door een Donkervoort die een kwart daarvan weegt en de helft aan vermogen heeft.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Interessant verhaal. Mijn ervaringen samen met mijn fietsmaat die een getunede Turbo Levo rijdt:

- Accu na 60-65 km leeg zelfs op eco omgeving ZW NL. Het meeste is redelijk vlak, vaste routes zijn bochtig en soms hobbelig.
- Op de bochtige stukken kan ik met mijn lichtgewicht carbonnen XC HT bike redelijk in de buurt blijven.
- Rechtdoor (getuned!) kan ik m (net) niet bijhouden afhankelijk van de boost stand. Op turbo zeker niet dan gaat ie dik door de 35 km/u maar dan is de accu na 40 km echt wel leeg.

Hoe jij een ronde van 39 min sneller fietst op de Turbo Levo met maar 10% minder accu terwijl je flink bij moet trappen en toch minder moe is me wel een raadsel. Je gaat 6 volle min sneller dan op je Scalpel volle bak. Zoals ik het lees verlies je het niet in de bochten en niet op de rechte stukken, dus waar dan wel?

Op een steile route in mijn buurt met veel hm's wint de Turbo Levo (op turbo) minuten, het verschil zit dus voornamelijk in het klimmen. Mijn snelste tijd 15:18 naturel, met Turbo Levo op turbo ik meen ergens 12 min dus hij wint een 3 min (tov mij en ik ben niet de KOM). Maar dan is die accu dus wel heel snel leeg (40-50 km of minder).

Zitten er in de ronde Appelscha veel klimmetjes? Dan begrijp ik nog niet dat je accu maar 10% minder staat, die 6 minuten moeten ergens vandaan komen.

In elk geval leuke review.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Crapton schreef: zo 3 januari 2021, 20:41
In elk geval leuke review.
Dank je.

Over de hele route in Appelscha kom je een kleine 20 korte klimmetjes tegen. De tijden die ik noem kloppen.
De fiets is 2.5 maand oud, dus heeft nog een lekkere nieuwe accu. Geen idee hoe snel een MTB accu achteruit gaat in capaciteit bij ouder worden, maar ik had maar één ledje minder branden na 39 minuten hard gaan.

Het verschil tussen een MTB en E-MTB is dat de snelheid veel gelijkmatiger is als je hard gaat met de E-MTB. En eenmaal op snelheid zal het energie verbruik minimaal zijn en boven de 25Km/h nul (?).

Ter vergelijk voor de accu: Mijn vrouw fiets deze ronde in 50 minuten en heeft de fiets altijd in Eco stand staan. ( stand 1)
Na 50 minuten en 18 kilometer fietsen heeft ze 30% verbruikt. Zij fietst soms 3x Appelscha zonder tussendoor te laden. Dus 2,5 uur en een kleine 60 kilometer en dan brand het laatste rode ledje dat de accu bijna leeg is. Dus gelijk aan jouw ervaring.

Bij een gewone MTB is mijn ervaring dat je soms stuk gaat na een klim en dan moet je weer herstellen en fietsen tegelijk. Daar maak je met een E-MTB hele grote stappen die je met een gewone MTB niet meer inhaalt, ook al zal de topsnelheid na herstellen even hoger kunnen liggen bij in mijn geval met de Scalpel.
En omdat je niet grote pieken hebt waarin je veel kracht moet leveren en je buiten adem kunt raken, kun je een constante hoge snelheid rijden, dus ook op eigen kracht heel vaak boven de 25 km/h.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Er valt dus veel te winnen aan je eigen conditie....Als je al kapot gaat op een heuveltje...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mooi vergelijk tussen mtb en e-mtb. Ik snap goed wat je schrijft waardoor je zoveel windt met de e-mtb. Je verzuring is veel minder. Alles wat je lager rijdt dan 25km/h is ondersteunt. En doordat mtb zo dynamisch is zijn dat vele punten, juist de punten die veel kracht kosten.
Maar eens, alle stukken die je zonder trapondersteuning rijdt lijken mijn dan weer niks, zeker niet me zo’n zware tank.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Bonanza schreef: zo 3 januari 2021, 22:41 Er valt dus veel te winnen aan je eigen conditie....Als je al kapot gaat op een heuveltje...
Yep. Werk ik ook aan.

Maar tegelijkertijd, ik zie er meer die een mindere conditie dan mij hebben dan MTB-ers die een betere conditie hebben. :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik weet het niet, maar snelheden van 25-28 op de MTB op een route gedurende 45 minuten getuigen voor mij wel van "enige conditie"

Misschien heeft het meer te maken met de intensiteit dan met de conditie.
Je kunt op elk heuveltje kapot gaan, als je er maar hard genoeg invliegt

Ofwel: als je nog over hebt aan de top kon je dus blijkbaar harder aan de voet :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Heckler40 schreef: wo 3 maart 2021, 15:39 Je kunt op elk heuveltje kapot gaan, als je er maar hard genoeg invliegt
Precies. Mijn reactie toen van 'Yep, werk ik ook' aan was waar maar ook een beetje sarcastisch :winkie:

Maar Heckler: Jij kent Appelscha wel. Als je vanaf de parkeerplaats van SBB het kleine stukje naar de track fietst zonder verdere warming up en je begint links af aan de track is iedereen denk ik na een paar honderd meter wel 'effe kapot'. Daarna, na het stukje fietspad begint het lichaam te wennen aan de inspanning en hou je de resterende 14km het tempo er wel in. :-D

Tegenwoordig begin ik vanaf het fietspad bij het tunneltje, is ook het officiële startpunt. Dan is het laatste stuk veel makkelijker omdat je al in de flow zit.
Plaats reactie