Goed...Nu de sag goed staat, gaan we verder met de rebound
Giant XTC advance 2016
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Owkee...ik zal maar even bij het begin beginnen
1: Stel je sag in. Sag is, zoals je al weet, de mate van invering onder je eigen gewicht.
2: Dan krijgen we de rebound. De rebound is de snelheid waarmee de vork uitveert naar de "sag-positie". Te langzaam en je gaat door je travel heen bij opeenvolgende bumps, te snel en het wordt een pogo-stick die je OTB kan gooien als je verkeerd land. Fox is makkelijk: haasje/schildpadje, Rockshox is andersom: + voor meer demping (dus langzamer) en - voor minder (sneller uitveren)
3: Als laatste hebben we nog volume-spacers/bottomless tokens, plastic schijfjes in diverse kleurtjes en diktes die je in je vork kan plaatsen om de veercurve/karakteristiek aan te passen. Gaan we pas mee aan de gang als je sag goed is en je toch regelmatig door je volledige veerweg vliegt of juist maar halverwege komt.
*OTB: Over the bars
Als laatste nog een filmpje: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
1: Stel je sag in. Sag is, zoals je al weet, de mate van invering onder je eigen gewicht.
2: Dan krijgen we de rebound. De rebound is de snelheid waarmee de vork uitveert naar de "sag-positie". Te langzaam en je gaat door je travel heen bij opeenvolgende bumps, te snel en het wordt een pogo-stick die je OTB kan gooien als je verkeerd land. Fox is makkelijk: haasje/schildpadje, Rockshox is andersom: + voor meer demping (dus langzamer) en - voor minder (sneller uitveren)
3: Als laatste hebben we nog volume-spacers/bottomless tokens, plastic schijfjes in diverse kleurtjes en diktes die je in je vork kan plaatsen om de veercurve/karakteristiek aan te passen. Gaan we pas mee aan de gang als je sag goed is en je toch regelmatig door je volledige veerweg vliegt of juist maar halverwege komt.
*OTB: Over the bars
Als laatste nog een filmpje: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 36
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016
Duidelijke taal , dank je wel !TenZNL schreef: ↑zo 24 januari 2021, 21:58 Owkee...ik zal maar even bij het begin beginnen
1: Stel je sag in. Sag is, zoals je al weet, de mate van invering onder je eigen gewicht.
2: Dan krijgen we de rebound. De rebound is de snelheid waarmee de vork uitveert naar de "sag-positie". Te langzaam en je gaat door je travel heen bij opeenvolgende bumps, te snel en het wordt een pogo-stick die je OTB kan gooien als je verkeerd land. Fox is makkelijk: haasje/schildpadje, Rockshox is andersom: + voor meer demping (dus langzamer) en - voor minder (sneller uitveren)
3: Als laatste hebben we nog volume-spacers/bottomless tokens, plastic schijfjes in diverse kleurtjes en diktes die je in je vork kan plaatsen om de veercurve/karakteristiek aan te passen. Gaan we pas mee aan de gang als je sag goed is en je toch regelmatig door je volledige veerweg vliegt of juist maar halverwege komt.
*OTB: Over the bars
Als laatste nog een filmpje: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
Hoe weet ik of de rebound goed staat ? Ik heb natuurlijk een rockshox vork en weet het instel schroefje ook te vinden . Moet ik uitgaan van het midden of wat kan ik instellen als basis ?
Just do it ...
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik heb die video er niet voor niets bijgedaan, he?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 36
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016
Vandaag alles kwa vering afgesteld zoals beschreven in het filmpje , het rebound dingetje is toch wel lastig .
Hopelijk staat die goed nu .
De sag is nu 25% procent en als ik voluit inveer komt hij tot 90/95 procent .
Zijn er nog andere manieren om de rebound goed te krijgen ? Ik twijfel hier nog een beetje aan
Hopelijk staat die goed nu .
De sag is nu 25% procent en als ik voluit inveer komt hij tot 90/95 procent .
Zijn er nog andere manieren om de rebound goed te krijgen ? Ik twijfel hier nog een beetje aan
Just do it ...
-
- All rounder
- Berichten: 116
- Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
- Mijn mountainbike: is voor beginners :-)
Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ja, in de video doet men het ook zo.
Kwestie van rijden, het liefst een stukje wat je goed kent en dan kan je nog een beetje spelen met 1-2 kliks meer of minder.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Voor 100% induwen moet je met een man of drie zijn en als je dan los laat knalt je bike met een beetje pech door het dak van de schuur naar buitensequence schreef: ↑ma 25 januari 2021, 20:38 Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
Ik houd het meestal op zo'n 50% van de veerweg, komt niet op de mm maar vol induwen is volgens mij teveel van 't goeie.
En pas doen nadat je rebound goed staat.
Vervolgens ga je in het bos finetunen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- All rounder
- Berichten: 116
- Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
- Mijn mountainbike: is voor beginners :-)
Ja idd ik bedoelde ook met het volle gewicht zeg maar en dan is 50 procent induwen wel ongeveer waf je haalt.
Jan Willem schreef: ↑di 26 januari 2021, 09:59Voor 100% induwen moet je met een man of drie zijn en als je dan los laat knalt je bike met een beetje pech door het dak van de schuur naar buitensequence schreef: ↑ma 25 januari 2021, 20:38 Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
Ik houd het meestal op zo'n 50% van de veerweg, komt niet op de mm maar vol induwen is volgens mij teveel van 't goeie.
En pas doen nadat je rebound goed staat.
Vervolgens ga je in het bos finetunen.