Giant XTC advance 2016

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dave024 schreef: zo 24 januari 2021, 21:28 Hij staat nu tussen de 20 en de 25 % , ik ga komend weekend weer fietsen , jullie horen van mij 😁
Goed...Nu de sag goed staat, gaan we verder met de rebound :winkie:
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

🤣 ja nog zo een dingetje , ik ben een al al oog !
Leg uit 😊
Just do it ...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Owkee...ik zal maar even bij het begin beginnen :)

1: Stel je sag in. Sag is, zoals je al weet, de mate van invering onder je eigen gewicht.
2: Dan krijgen we de rebound. De rebound is de snelheid waarmee de vork uitveert naar de "sag-positie". Te langzaam en je gaat door je travel heen bij opeenvolgende bumps, te snel en het wordt een pogo-stick die je OTB kan gooien als je verkeerd land. Fox is makkelijk: haasje/schildpadje, Rockshox is andersom: + voor meer demping (dus langzamer) en - voor minder (sneller uitveren)
3: Als laatste hebben we nog volume-spacers/bottomless tokens, plastic schijfjes in diverse kleurtjes en diktes die je in je vork kan plaatsen om de veercurve/karakteristiek aan te passen. Gaan we pas mee aan de gang als je sag goed is en je toch regelmatig door je volledige veerweg vliegt of juist maar halverwege komt.

*OTB: Over the bars

Als laatste nog een filmpje: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

TenZNL schreef: zo 24 januari 2021, 21:58 Owkee...ik zal maar even bij het begin beginnen :)

1: Stel je sag in. Sag is, zoals je al weet, de mate van invering onder je eigen gewicht.
2: Dan krijgen we de rebound. De rebound is de snelheid waarmee de vork uitveert naar de "sag-positie". Te langzaam en je gaat door je travel heen bij opeenvolgende bumps, te snel en het wordt een pogo-stick die je OTB kan gooien als je verkeerd land. Fox is makkelijk: haasje/schildpadje, Rockshox is andersom: + voor meer demping (dus langzamer) en - voor minder (sneller uitveren)
3: Als laatste hebben we nog volume-spacers/bottomless tokens, plastic schijfjes in diverse kleurtjes en diktes die je in je vork kan plaatsen om de veercurve/karakteristiek aan te passen. Gaan we pas mee aan de gang als je sag goed is en je toch regelmatig door je volledige veerweg vliegt of juist maar halverwege komt.

*OTB: Over the bars

Als laatste nog een filmpje: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
Duidelijke taal , dank je wel !

Hoe weet ik of de rebound goed staat ? Ik heb natuurlijk een rockshox vork en weet het instel schroefje ook te vinden . Moet ik uitgaan van het midden of wat kan ik instellen als basis ?
Just do it ...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dave024 schreef: zo 24 januari 2021, 22:04 Duidelijke taal , dank je wel !

Hoe weet ik of de rebound goed staat ? Ik heb natuurlijk een rockshox vork en weet het instel schroefje ook te vinden . Moet ik uitgaan van het midden of wat kan ik instellen als basis ?
Ik heb die video er niet voor niets bijgedaan, he? :evil: :roll: :wink:
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

TenZNL schreef: zo 24 januari 2021, 22:19
Dave024 schreef: zo 24 januari 2021, 22:04 Duidelijke taal , dank je wel !

Hoe weet ik of de rebound goed staat ? Ik heb natuurlijk een rockshox vork en weet het instel schroefje ook te vinden . Moet ik uitgaan van het midden of wat kan ik instellen als basis ?
Ik heb die video er niet voor niets bijgedaan, he? :evil: :roll: :wink:

Sorry! Niet gezien 😆 , ik ga kijken en kom er op terug .
Just do it ...
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

Vandaag alles kwa vering afgesteld zoals beschreven in het filmpje , het rebound dingetje is toch wel lastig .
Hopelijk staat die goed nu .
De sag is nu 25% procent en als ik voluit inveer komt hij tot 90/95 procent .

Zijn er nog andere manieren om de rebound goed te krijgen ? Ik twijfel hier nog een beetje aan
Just do it ...
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, in de video doet men het ook zo.
Dave024 schreef: ma 25 januari 2021, 19:16 Zijn er nog andere manieren om de rebound goed te krijgen ? Ik twijfel hier nog een beetje aan
Kwestie van rijden, het liefst een stukje wat je goed kent en dan kan je nog een beetje spelen met 1-2 kliks meer of minder.
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

Eerst maar weer eens een ritje rijden , dank voor de tips !

Ik heb een boel geleerd de afgelopen tijd 😁
Just do it ...
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dave024 schreef: ma 25 januari 2021, 21:10 Eerst maar weer eens een ritje rijden , dank voor de tips !

Ik heb een boel geleerd de afgelopen tijd 😁
Dat lukt niet bij iedereen dus pluim voor jezelf. :-q
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

sequence schreef: ma 25 januari 2021, 20:38 Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
Voor 100% induwen moet je met een man of drie zijn en als je dan los laat knalt je bike met een beetje pech door het dak van de schuur naar buiten :winkie:
Ik houd het meestal op zo'n 50% van de veerweg, komt niet op de mm maar vol induwen is volgens mij teveel van 't goeie.
En pas doen nadat je rebound goed staat.
Vervolgens ga je in het bos finetunen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ja idd ik bedoelde ook met het volle gewicht zeg maar en dan is 50 procent induwen wel ongeveer waf je haalt.

Jan Willem schreef: di 26 januari 2021, 09:59
sequence schreef: ma 25 januari 2021, 20:38 Heb de video niet gezien maar een simpele rebound check is toch je vering vol induwen en direct los laten. Komt je voorwiel daarbij los van de grond dan is het te springerig ( dus pogo stick). Begin met de lichte stand dus geen vertraging in heg terugveren en stel vandaar uit bij tot het wiel net op de grond blijft staan. Dan zit je aardig goed lijkt me.
Voor 100% induwen moet je met een man of drie zijn en als je dan los laat knalt je bike met een beetje pech door het dak van de schuur naar buiten :winkie:
Ik houd het meestal op zo'n 50% van de veerweg, komt niet op de mm maar vol induwen is volgens mij teveel van 't goeie.
En pas doen nadat je rebound goed staat.
Vervolgens ga je in het bos finetunen.
Dave024
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 22 december 2020, 19:04
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced 2016

Na een ritje afgelopen weekend en wat bijstellen lijkt hij nu best goed te staan .
Veert lekker , weinig “klappen” gevoeld .

Thnx allen
Just do it ...
Plaats reactie