Nordest Britango Ti nieuwe wielen

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Mede door alle info die hier beschikbaar is, het licht gezien en bedacht zelf maar een nieuwe hardtail op te bouwen in plaats van er meer dan een half jaar op te moeten wachten. En natuurlijk veel leuker met alles precies zoals je het zelf wilt.

Rijd nu een Trek X-caliber 8 (2020) die me eigenlijk prima bevalt maar merk dat met name de afmontage niet meer zo goed past bij het gebruik. Haal vooral veel lol uit drops, jumps en snelle afdalingen (nou ja, wat er in NL voor handen is dan...) en dit begint het materiaal een beetje op te breken.
Veel overwogen, van LTHT tot full suspension tot simpelweg een vergelijkbare Trek in een hoger segment met betere afmontage. Tot de conclusie gekomen dat ik op zoek ben naar iets veelzijdigs en dat achtervering voor mij overkill is en waarschijnlijk een deel van de beleving weg haalt. Vond de Orbea Laufey een mooie optie maar levertijd was inmiddels najaar 2021.

Vond toen een frame wat me erg aansprak.
Afbeelding
De Nordest Britango TR heeft precies de geometrie die me denk ik gaat geven waar ik naar op zoek ben. Én beschikbaar in titanium... Heb als Werktuigbouwer altijd al een zwak voor materialen met bijzondere eigenschappen dus die keuze was ook snel gemaakt. Scheelt een kilo, geen onderhoud en vind het een schitterende tijdloze uitstraling hebben.

Het frame komt -naar verwachting- eind februari binnen. Heb ik ondertussen mooi de tijd om alle onderdelen te bestellen, hoewel verreweg het meeste al binnen is.

Wat specs:

- Voorvork Rockshox SID select 120 mm + fender
- Wielen DT Swiss X 1900 SPLINE 29 - 25 MM Nextie carbon VM38 (30 mm intern), Sapim race spaken, DT 350 naven. 1430 gram
- Band voor Specialized Ground control 2.3 Wolfpack Cross 2.4
- Band achter Specialized Renegade 2.3 Wolfpack Speed 2.4
- Stuur Nukeproof Horizon V2 alu, 12 mm rise, 31,8 mm black/black (ga hem wss inkorten naar 740 mm)
- Stuurpen Nukeproof Horizon 50 mm black
- Headset Nukeproof Horizon ZS44-28.6 + EX44-40 black
- Grips ODI Bjorn Bikes black Ergon GA2
- Remmen Shimano XT BR8120 4-piston
- Crank Shimano XT M8100 1x12 170 mm black
- Bottom bracket Shimano BB-MT800
- Voorblad Shimano XT M8100 30t
- Derailleur Shimano XT RD-M8100 12 speed
- Shifter Shimano XT SL-M8100 12-speed
- Cassette Shimano XT CS-M8100-12 - 10-45T
- Dropper Ascend 31,6, 125 mm Fox transfer Factory 150 mm
- Zadel Ergon SMC Sport
- Pedalen Hope F20 zilver flats + XTR spd's

Precies zoals ik hem hebben wil :D . Schat in dat ie op ongeveer 11,5 kg zal uitkomen. Nu wachten totdat de pakkettenbezorger met het frame voor de deur staat :wink:

Zal dan nog wel wat foto's plaatsen van het bouwen en natuurlijk het eindresultaat.
Laatst gewijzigd door Foxc op za 9 juli 2022, 22:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klinkt goed! Maar hoe zit het nu met repareren en titanium?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Ad58 schreef: zo 17 januari 2021, 21:49 Klinkt goed! Maar hoe zit het nu met repareren en titanium?
Zal niet meevallen denk ik. Maar niet iets om te veel van wakker te liggen denk ik. Titanium is vergeleken met aluminium sterker, taaier en kan veel beter tegen wisselende belastingen waardoor het minder snel door vermoeiing zal falen. Daarnaast 5 jaar garantie en ik ga ervan uit dat het bij een kleine framebouwer als Nordest zijn eer te na is om een dergelijk voorval niet even netjes op te lossen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Chique frame, mooie plannen

Nordest timmert behoorlijk aan de weg met een uitgebreid aanbod, deze Britango nog niet veel gezien.
En respiraties zijn idd nIet het eerste waar ik aan denk voor een prachtig nieuw frame met garantie

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 24 mei 2021, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Mooi frame en heb zelf sind half november de alu versie in bestelling. Levertijden zijn voor mijn frame echter wel aan verandering onderhevig en heb nog steeds geen definitieve bevestiging van datum van verzending.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Nice ! Ook gewoon meteen de titanium versie besteld. Mijn stalen frame zit in dezelfde ingesneeuwde vrachtwagen als dat van Burco schat ik.
''Only dead fish go with the flow''
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Burco schreef: zo 17 januari 2021, 23:50 Mooi frame en heb zelf sind half november de alu versie in bestelling. Levertijden zijn voor mijn frame echter wel aan verandering onderhevig en heb nog steeds geen definitieve bevestiging van datum van verzending.
Neem aan dat je staal 4130 bedoeld 😉
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Op die van mij zit 10 weken levertijd, half december besteld. Zou toch moeten lukken 2,5 maand zou je zeggen, maar als ik jullie reactie lees moet ik er maar niet veel op rekenen...
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Foxc schreef: ma 18 januari 2021, 09:47 Op die van mij zit 10 weken levertijd, half december besteld. Zou toch moeten lukken 2,5 maand zou je zeggen, maar als ik jullie reactie lees moet ik er maar niet veel op rekenen...
Bij ons was het grootste probleem dat degene die de frames gespoten had het spuitwerk had verpest daardoor hebben ze een nieuwe spuiter moeten zoeken die alles over ging doen. Daar overheen nog de Corona gerelateerde transport issues en als laatste onverwachte sneeuwval en temperatuurdaling in de regio Madrid waardoor hun warehouse een week lang onbereikbaar is geweest.

Dit hoeft bij jou natuurlijk allemaal niet te gebeuren maar ik zou mijn eerste ritje eind februari nog niet plannen als ik jou was ;)

geen verwachting = geen teleurstelling
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Alleen eigen foto's posten aub.

Plannen zijn voor een ander topic.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dat wordt zeker een lekker fietsje! Mooi gewicht ook als je dat haalt.
Lijkt mij ideaal voor zowel Nederland als echte trails over de landsgrenzen! :-q

Ps. je topic zal wel gesloten worden tot je foto's hebt van je eigen frame, dat is het beleid :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Doe maar een pb-tje naar een van de mods als je eigen plaatjes hebt, dan gooien we 'm weer open.
Zoals Maverick zegt dus ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Na 22 tergend lange weken wachten (10 weken was de oorspronkelijke levertijd bij bestelling) stond het Britango frame voor de deur. Gelukkig was ik begin maart in de gelegenheid om een nieuw Sonder Signal St frame te kopen als tijdelijke oplossing waar praktisch al mijn reeds ingeslagen onderdelen op pasten. Heb dus al even rond gereden met alle onderdelen maar kan nu dus beginnen met de opbouw zoals ik hem echt wil. Btw, het Signal frame beviel super, die gaat niet de verkoop in en voorzie ik later wel weer van onderdelen.

Terug naar de Nordest. Prachtig frame. Mooi afgewerkt en scheelt toch weer even 1,3 kg met de Signal. Enige waar ik minder enthousiast over ben is het bestraalde balhoofd met de vorm van een gierenkop op de tubes. Leuk bedacht, maar ik heb dit liever ook geborsteld en strak. Ga ik dus zelf nog even glad maken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Foxc op zo 23 mei 2021, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik begin een zwak voor Nordest te ontwikkelen :bier: Alsook titanium :winkie:

Bouwen dat ding!
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

Nice , wordt gaaf 👍😀
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
Plaats reactie