Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Jamis Diablo schreef: di 9 februari 2021, 12:45 Ik zeg niet dat iedereen dat zo moet doen he, want ik weet dat veel mensen die custom laten bouwen het heel interessant vinden om elke mogelijke buis en hoek tot op de mm te bepalen.
Maar daar haal ik zelf geen voldoening uit.
Mijn ervaring is dat ik goed zit op heel veel fietsen (heb er ook veel gehad) en dat kleine verschillen snel wennen.
Same here, ik zat goed op mijn vorige fiets, HdB is ongeveer even lang als ik, de geo van mijn hardtail verschilde niet heel drastisch van zijn RP29, hij voelde met een proefrit meteen heel vertrouwd, dus de aanpassingen tov zijn eigen RP29 zijn vooral wat 'ie zelf anders had willen doen :lol:
Geo was zo beklonken, de kleur daarentegen... :bier:
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die sizing was bij mijn Vertigo ook in eerste opzet snel gemaakt. Vooraf proefgereden op 2 andere Vertigo's, en na de eerste opzet nog wel veel over gepraat met Michiel en ook Lars vooraleer het in de soldeer is gezet.

Mijn benadering is ook vanuit zitpositie die ik van al mijn bikes gewoon heb opgemeten. Ik gebruik letterlijk de onderlinge afstand en hoogte van de handvaten tov het hart van het zadel. En in die twee getallen neem je dan mee: de bovenbuis lengte, de zithoek, zadelpen setback, de stack, de stuurhoek, spacers, stuurpen hoogte en lengte, en ook nog rise en backsweep van het stuur. Alles heeft effect, en dan kan ik nog met het schuiven van de rails in de zadelpen klem centimeters corrigeren.

NB Het verschil in reach tussen een 5gr sweep Thomson riser en bv een 12 gr sweep Syntace is meer dan een frame maat.

De Vertigo is mijn eerste bike met een echt steile zithoek 76gr, en dat heeft wel invloed. Ik weet dus dat zadel en grips gelijk staan aan oudere bikes met 73gr zithoek. Ik voel nu dat de andere heuphoek leidt tot bijvoorbeeld meer druk op de handen. Dat is fijn voor de handling, want met de lange reach heb je gewicht op het voorwiel nodig om te draaien, maar bij ritten boven 2 uur ook voelbaar.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij een prima insteek bij het bepalen van de geo hoor, je eigen praktijk ;-)
Ben benieuwd, vooral ook naar de kleur want die is toch altijd heel bepalend voor de looks van een fiets.

Het leuke is ook dat je daar enorm veel kanten mee uit kunt die allemaal een prachtig resultaat geven. Neem bijvoorbeeld de koperkleurige of die magenta Vegur en de Vertigo van Heckler, alledrie totaal verschillend en allemaal mooi.
Wat het ook weer lastig maakt om te kiezen vind ik dan... :D
Jamis Diablo schreef: di 9 februari 2021, 12:45 Er zijn voor mij drie belangrijke punten:
- standover; ik wil een seattube van max 18", op deze wordt het 17"
- ETT, wordt tegenwoordig als ouderwets gezien en focust men vooral op reach.
Maar de reach an sich zegt niks over je zithouding, want is afhankelijk van de seattube hoek.
En die is bij de Vertigo de enige vaste hoek op 76.6.
Ik wil daarbij een ETT van rond de 610-620 hebben en speel daarna met de stuurpen lengte om te finetunen.
Als de seattube hoek en ETT bepaald is, komt daar automatisch een reach uit rollen.
- stack; ik wil met zo min mogelijk spacers rijden en de stack moet in een bepaalde verhouding staan met mijn zadelhoogte.

Daarnaast is de BB drop wel interessant, en die zit wel goed bij de Vertigo.
En uiteraard de headtube hoek, maar daar kan je gewoon overnemen wat op dit moment gangbaar is > 64 graden.

Als je van die drie items standover, ETT en stack weet wat je wil, ben je snel uit de maatvoering.
En dat heeft bij deze letterlijk 3 minuten geduurd. Ik ging op Suravida's Vertigo zitten voor de ETT, die moest wat langer want ik ben iets langer.
Daar kwam een reach uit, Suravida schatte de headtube lengte in voor de stack, standover door zadelhoogte icm met ruimte voor de dropper en hatsflats het stond op een kladje.
Ik zeg niet dat iedereen dat zo moet doen he, want ik weet dat veel mensen die custom laten bouwen het heel interessant vinden om elke mogelijke buis en hoek tot op de mm te bepalen.
Maar daar haal ik zelf geen voldoening uit.
Mijn ervaring is dat ik goed zit op heel veel fietsen (heb er ook veel gehad) en dat kleine verschillen snel wennen.
En dat Suravida zoveel ervaring heeft dat hij het goed kan inschatten, en de tekening bewijst dat het goed is uitgekomen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 9 februari 2021, 15:19 Mijn benadering is ook vanuit zitpositie die ik van al mijn bikes gewoon heb opgemeten. Ik gebruik letterlijk de onderlinge afstand en hoogte van de handvaten tov het hart van het zadel. En in die twee getallen neem je dan mee: de bovenbuis lengte, de zithoek, zadelpen setback, de stack, de stuurhoek, spacers, stuurpen hoogte en lengte, en ook nog rise en backsweep van het stuur. Alles heeft effect, en dan kan ik nog met het schuiven van de rails in de zadelpen klem centimeters corrigeren.
Die benadering lijkt op de ETT, met als goede toevoeging de breedte van het stuur.
Zo praktisch moet je het ook gewoon aanpakken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

kermit schreef: di 9 februari 2021, 16:06 Volgens mij een prima insteek bij het bepalen van de geo hoor, je eigen praktijk ;-)
Ben benieuwd, vooral ook naar de kleur want die is toch altijd heel bepalend voor de looks van een fiets.

Het leuke is ook dat je daar enorm veel kanten mee uit kunt die allemaal een prachtig resultaat geven. Neem bijvoorbeeld de koperkleurige of die magenta Vegur en de Vertigo van Heckler, alledrie totaal verschillend en allemaal mooi.
Wat het ook weer lastig maakt om te kiezen vind ik dan... :D
De twee hoofd kleuren had ik al een tijdje in mijn hoofd, er zit op detail nog een andere kleur in.
Waar ik wel een tijdje mee bezig ben geweest is de verhouding tussen die kleuren, maar die is nu ook wel duidelijk.
De inspiratie is een iconisch voorwerp dat in 1990 uit kwam en die ik veel in mijn handen heb gehad, maar toen niet kon betalen :-D.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jamis Diablo schreef: di 9 februari 2021, 17:22
De twee hoofd kleuren had ik al een tijdje in mijn hoofd, er zit op detail nog een andere kleur in.
Waar ik wel een tijdje mee bezig ben geweest is de verhouding tussen die kleuren, maar die is nu ook wel duidelijk.
De inspiratie is een iconisch voorwerp dat in 1990 uit kwam en die ik veel in mijn handen heb gehad, maar toen niet kon betalen :-D.
Ik vind het nu al mooi. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ben benieuwd, ben meer een AM1 fan :-q

Kleurencombo is zeker top. Maar nu moet niet ineens roze paars blauw wit de boventoon gaan worden in fietsenland :winkie:

Moest naast wheeler hier ook aan denken gisteren
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jamis Diablo schreef: di 9 februari 2021, 17:22
kermit schreef: di 9 februari 2021, 16:06 Volgens mij een prima insteek bij het bepalen van de geo hoor, je eigen praktijk ;-)
Ben benieuwd, vooral ook naar de kleur want die is toch altijd heel bepalend voor de looks van een fiets.

Het leuke is ook dat je daar enorm veel kanten mee uit kunt die allemaal een prachtig resultaat geven. Neem bijvoorbeeld de koperkleurige of die magenta Vegur en de Vertigo van Heckler, alledrie totaal verschillend en allemaal mooi.
Wat het ook weer lastig maakt om te kiezen vind ik dan... :D
De twee hoofd kleuren had ik al een tijdje in mijn hoofd, er zit op detail nog een andere kleur in.
Waar ik wel een tijdje mee bezig ben geweest is de verhouding tussen die kleuren, maar die is nu ook wel duidelijk.
De inspiratie is een iconisch voorwerp dat in 1990 uit kwam en die ik veel in mijn handen heb gehad, maar toen niet kon betalen :-D.

Afbeelding
Daarmee bestaat een reëele kans dat het een gruwelijk lelijk ding wordt. Dat je het nu wel kunt betalen, maakt het niet meteen een goede keus. Maar we houden het in de gaten.

:wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wees gerust, ik heb nog nooit een lelijke fiets gebouwd. Althans, vind ik dan hè :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan is het goed :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Net weer een onderdeel binnen gekomen, ook zo'n klassieker uit 1990.

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wow, een laptop uit 1990!

:tong

Zonder gekheid, ik denk dat we dat laptopje nog vaak als achtergrond gaan zien. Mooi man, genieten toch!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nog een Vertigo, wauw. Helaas wel veel te kleine wieltjes. Ben wel benieuwd naar de kleurtjes, gelukkig wordt het al geen zwart, dus dat is altijd goed. Het zal toch geen Klein kleurenschema worden, of wel?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja kleine wieltjes want ik ben niet zo lang. :wink:
En dat ik al een 27.5 wielset en vork had liggen speelt ook wel mee.
Het wordt zeker niet zo'n schema als van Klein.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jamis Diablo schreef: di 9 februari 2021, 17:22
De inspiratie is een iconisch voorwerp dat in 1990 uit kwam en die ik veel in mijn handen heb gehad, maar toen niet kon betalen :-D.

Afbeelding
Samen met zijn broer de AM1 zitten ze in de meest verschillende colorways al 30 jaar aan mijn voeten.

Kan niet verkeerd gaan nu deze build. :bier:
Gesloten