Groene aap, Karate Monkey SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik heb meerdere droppers van One Up gehad en eigenlijk 0 problemen. In beide fietsen heb ik nu de 210mm versie zitten. 2x al wat meer speling vanaf nieuw dan je zou willen. Niet dat je het merkt, maar toch. Overigens als je dit aangeeft bij One Up sturen ze je voor niks een setje overmaatse pennetjes toe en is het geregeld.

Bikeyoke heb ik ook liggen. Ondanks dat deze al wat ouder is, doet ie het nog perfect, wel heeft deze ook wat speling. Maar ik wilde een pen met meer drop en aangezien het prijsverschil tussen een Bikeyoke en One Up (en de tevredenheid over de One Up post) was voor mij de keus snel gemaakt. Wel gebruik ik al sinds jaar en dag de remote van Wolftooth.
“Old, not obsolete”
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ondertussen had ik van mijn vorige fiets nog een M8000 XT crank liggen, die ik toch wel een keer op de Groene Aap wil monteren.

Het probleem alleen was dat ik de oude crankset ooit eens heb geprobeerd te demonteren, alleen toen heb ik de schroefdraad waar de cranktrekker in gaat naar de kl*ten geholpen.

Na voorzichtig met een Dremel geprobeerd te hebben de boel te demonteren (veel te klein natuurlijk), heb ik maar eens grof geschut ingezet.

Maar eerst de Karate Monkey deels tot Karate Mummy omgedoopt.

Afbeelding
Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat het slijpsel van de aluminium crank of de stalen as die mooie groene lak beschadigd.

Vervolgend was dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding
Gevalletje operatie geslaagd, patiënt overleden. Maar dat was de bedoeling in dit geval :P

To be continued...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Zo. Daar is een hoop liefde aan besteed ;)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ondertussen is de Karate Monkey voorzien van een M8000 XT crank, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot.

De crank die ik in de schuur had liggen (inclusief Absolute Black 34t ovaal blad) paste net niet. Iets met (non-)boost.

Dus bij de vrienden van Rose in Duitsland een Boost crank besteld (enige partij die nog iets van deze serie in de schappen had liggen).
Poging 1: er werd een triple crank afgeleverd. Terug gestuurd
Poging 2: er werd een non-boost crank afgeleverd. Ook terug gestuurd

Toen werd ik erop gewezen dat er op het forum een Boost crank werd aangeboden door terunky. Snel contact gelegd, en een deal gemaakt.
Pakketje ontvangen, crank gemonteerd, nog even gekeken naar de cassette die gemonteerd zat, en die bleek nog wat los te zitten. Vervolgens een spacer (met opschrift 11s) gemonteerd, en het was alleen nog een kwestie van afstellen en ik zou de 5 van Hellendoorn kunnen rijden.
Dat ging dus mis. De ketting liep eraf en ik kreeg het allemaal niet voor elkaar. Was er klaar mee. Fiets weer in de schuur en de volgende ochtend als alternatief maar een ronde op de weg gemaakt.

Met in het achterhoofd een week of drie Veluwezoom die eraan komen, heb ik de derailleur en shifter er maar afgehaald en de boel weer teruggezet naar singlespeed want dat beviel vorig jaar ook erg goed!

Afbeelding
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zo'n KM wil nou eenmaal graag star&singlespeed worden gereden.........heeft mijn oude ook last van :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Nou, deze doet het ook erg lekker met een geveerde voorvork erin!

Zojuist weer een ritje gemaakt, mijn rechterduim had er vooral moeite mee om werkeloos aan het stuur te hangen :lol: :lol: :lol:

Helaas wel twee keer de ketting eraf gelopen, dit ovale kettingblad werkt dus niet in de singlespeed setup. (In het verleden wel met een 30 ovaal gereden, dat ging wel goed)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Freekenstein schreef: ma 20 juni 2022, 09:53 ...nog even gekeken naar de cassette die gemonteerd zat, en die bleek nog wat los te zitten. Vervolgens een spacer (met opschrift 11s) gemonteerd, en het was alleen nog een kwestie van afstellen en ik zou de 5 van Hellendoorn kunnen rijden.
Dat ging dus mis. De ketting liep eraf en ik kreeg het allemaal niet voor elkaar...
Wat voor naaf en cassette heb je erop zitten?
Hope Pro4 en 11-speed?

Als je een HG body hebt waar 11-speed road cassettes op passen moet er bij een 11-speed mtb cassette een 1.8mm dikke spacer achter. Die moet van metaal zijn want plastic gaat daar meteen kapot (je draait die lockring namelijk "nogal vast" aan dus plastic wordt meteen geplet :D ).

Plaatje ter verduidelijking. Wat ze hier 10-speed road noemen is wel breed genoeg voor 11-speed mtb-cassettes, maar niet voor 11-speed road.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Anderhalf jaar later...

Nog heerlijk rondjes aan het rijden met deze aap, alleen inmiddels standaard in de omgeving Arnhem (in plaats van afwisselend Twente en Arnhen). Ook hier is alles (behalve de muur van Mariëndaal) prima te doen op singlespeed.

De nieuwste aanwinst voor de Aap is een andere voorvork. Jan the Man had laatst een DVO Sapphire in de aanbieding, en aangezien de fiets 140 mm vering kan hebben, heb ik de vork (na even passen met een 27,5+ wiel) meegenomen.

Gisteravond de boel even voor de vorm in de fiets gezet.
Afbeelding
Ziet er niet heel verkeerd uit volgens mij 8)

Vanochtend de boel maar even goed monteren, met montagepasta enzo, en alles recht zetten en dan vanmiddag eens ervaren hoe dit rijdt!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is dit frame een 29 frame? Of af fabriek berekend op 27.5+?

Kleurtje is goed 🐸
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dit frame is van fabriek af 27,5+, en er kan 29x2,5 in (volgens Surly, ik heb al berichten gezien dat er ook wel 2,6 in past, maar dat past net)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie