Zo, dat was weer even geleden de laatste update hier
Inmiddels flink wat gereden er maar weinig waarbij er geen smile op mn gezicht stond..
Heb heel even enkele maanden na aankoop een klein momentje gehad waarbij ik dacht dat een lichtere versie beter bij me zou passen, maar toen mn maat ook nog een e-bike aanschafte was die gedachte helemaal weg.
70/80 % van de ritjes toch wel gereden in nederland, maar wanneer je de grens overgaat is het echt dubbel genieten van zon apparaat. De laatste trip was in lhr en man wat was dat genieten!!
Ik zag in de vorige post dat ik nog wat aan het experimenteren was met banden en dat heeft ook nog wel even geduurd allemaal. Je zou het wellicht niet denken maar het scheeld op de e-bike ook behoorlijk wat voor banden je rijd in accuradius en snelheid / acceleratie.
Zo heb ik niet onder precies dezelfde omstandigheden, maar voor mijn gevoel behoorlijk gelijk op de snelle banden trailking/crossking een record gezet van 13min 56 sec en met de dhf en nobby nic kom ik niet onder de 16min (op westenschouwen)
Vind het persoonlijk een behoorlijk verschil, maar elke week banden wisselen is ook niet echt handig.. de nobby nic en dhf zitten er nu al een poosje vast op en geven me eigenlijk op elke rit precies wat ik nodig heb.
Zo staat de fiets er dus nu bij
Had net na de winter een behoorlijke kraak of knak in mn fiets zitten die steeds tevoorschijn kwam na ongeveer 10/15km biken.
Heb de achterkant gedemonteerd en alles eens goed schoongemaakt. Veel zand en troep aan de buitenkant bij de lagers maar verder was alles nog in prima staat. Alles voorzien van nieuw vet, terug gemonteerd en getest.. na 15km was het weer raak en na weer wat verder speuren kwam ik erachter dat het punt hieronder het echte probleem was. Dit heb ik dus weer netjes uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van een laagje vet waarna de kraak direct weg was
Ook heb ik de groepset vervangen voor een 10speed deore linkglide set speciaal voor e-mtb. Het is echt totaal niet nodig bij een e-bike om zoveel versnellingen te hebben en ook trap je veel sneller een lekkere cadans bij een ebike. Minder schakelen is ook weer minder risico op een kapotte ketting en ik vond al deze voordelen de overstap op 10sp linkglide wel waard.
Vervangen van de cassette zou nu nog niet de helft kosten vergeleken met een slx 12 speed en hopelijk gaat deze setup sowieso al wat langer mee dan de normale cassettes.
Moet nu ook zeggen dat alles nog beter en sneller lijkt te schakelen.. waar de 12sp nog wel eens flinke herrie kon maken bij het schakelen onder druk, heeft deze groepset daar duidelijk minder problemen mee.
Nou dat was wel weer ff genoeg, tot volgend jaar?