Canyon spectral 29 7.0 2021

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik heb ook een tijdje last gehad van gekraak, na een goede wasbeurt was t weg. Zal er nog eens goed op letten of het nog terug komt. Zo ja dan ga ik ook melding maken bij Canyon. Ook ik dacht eerst dat het aan de kabels lag😂
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Inmiddels reactie terug gehad van Canyon…
Volgens hun is een headset is een onderdeel wat regelmatig onderhoud vergt en als het de lagers waren die kraakte kon ik via hun nieuwe aanschaffen :-{
Zo nu en dan best, maar maandelijks vind ik overdreven. Headset van mijn fatbike gaat 1 tot 2 keer per jaar los, niet eens omdat die dan kraakt, maar gewoon preventief onderhoud.

Spectral is half december geleverd dus een half jaar oud, als de lagers dan al versleten zouden zijn leek mij niet meer dan billijk dat er een set onder garantie toegestuurd zou worden, maar helaas.
Fiets bevalt voor de rest meer dan prima, ik ben echter allergisch voor kraakjes. Daarnaast doet het gewoon afbreuk aan de kwaliteit van de fiets, zeker als je leest dat meerdere eigenaren hetzelfde probleem hebben.

Afgelopen week op aanraden van hier en andere forums bij Bike-Components een onderlager en afdichting van Hope besteld en vanavond gemonteerd. Afdichting is groter als de standaard versie en sluit nu mooi op het frame aan, ruim in het vet gezet en nu wordt het weer afwachten of het gekraak hiermee verholpen is. Keep u posted :-q
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Inderdaad, dan ga je je afvragen wat bij Canyon de definitie van regelmatig is. Dit issue komt de laatste tijd zo vaak voorbij, dat kan bijna geen toeval meer zijn. Een headset met goede lagers en afdichting zou je maar heel af en toe hoeven te servicen en zeker niet meer dan eens per jaar bij 'normaal' gebruik (en bij een goed balhoofd is dat vaak niet eens nodig..). Succes met de Hope seal, want kraakjes zijn inderdaad bloedirritant :)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

petter schreef: vr 18 juni 2021, 23:12 Inmiddels reactie terug gehad van Canyon…helaas...

Afgelopen week op aanraden van hier en andere forums bij Bike-Components een onderlager en afdichting van Hope besteld en vanavond gemonteerd. Afdichting is groter als de standaard versie en sluit nu mooi op het frame aan, ruim in het vet gezet en nu wordt het weer afwachten of het gekraak hiermee verholpen is. Keep u posted :-q

Vandaag ook bij mij weer een hoop gekraak. Het klinkt bijna alsof er een scheurtje in het frame zit. Ik irriteer mij er mateloos aan. Zeker bij een fiets van 3,5 K ... de mijne is Januari geleverd en is net zo vaak schoongemaakt als er op gefietst is.

Nu ben ik best handig maar geen fietsenmaker.
Ik heb nog nooit dit soort lagers zelf vervangen😊

Is dit lager makkelijk zelf te vervangen of heb je er speciaal gereedschap bij nodig? Kun je misschien een korte beschrijving geven hoe je deze hebt vervangen?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

DJMARCO schreef: za 19 juni 2021, 14:32 Vandaag ook bij mij weer een hoop gekraak. Het klinkt bijna alsof er een scheurtje in het frame zit. Ik irriteer mij er mateloos aan. Zeker bij een fiets van 3,5 K ... de mijne is Januari geleverd en is net zo vaak schoongemaakt als er op gefietst is.

Is dit lager makkelijk zelf te vervangen of heb je er speciaal gereedschap bij nodig? Kun je misschien een korte beschrijving geven hoe je deze hebt vervangen?
Dat gekraak is inderdaad heel irritant, terwijl als de boel schoongemaakt is, de fiets juist opvalt door zijn stilte, geen geklapper, geen gerammel. Daarnaast was het richting Canyon niet mijn doel om de fiets af te kraken, maar er juist voor te zorgen dat een goed product nog beter wordt…
Zou zeker ook de klacht bij Canyon neerleggen, misschien dat men er alsnog wat mee gaat doen…

Indien je een beetje handig bent is het best zelf te doen, zie het onderstaande filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=CfDbN6hTu_A

Niet exact hetzelfde headset, maar het gaat even om de handelingen.

Ik heb via Bike-Components het onderstaande headset besteld:
https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p64919/

Allereerst de fiets in de montagestandaard gehangen en het voorwiel eruit gehaald. Daarna inbussen van de stuurpen losgedraaid (los is voldoende, hoeven er niet uit) en vervolgens de inbus in de topcap losgedraaid. Ondersteun wel even je voorvork, die zit nu los in je frame. Stuurpen met stuur en al eraf halen en voorzichtig aan de kabels laten hangen. Spacer verwijderen, vergeet de dunne stalen shimring niet en dan de vork voorzichtig uit je balhoofd schuiven.

Dan kun je aan de boven- en onderzijde de lagers uit de cups halen en de cups schoonmaken. In de bovenste cup vet aanbrengen en het bovenste lager kan weer terug.
Dan komt er een wat lastiger karweitje waar je even tijd voor moet nemen, het verwijderen van de crownrace (ring op de kroon van de voorvork).

Ik heb dit met een platte schroevendraaier en een klein dun stukje plastic voor onder de schroevendraaier gedaan. Aan de achterzijde op de kroon/stuurbuis zit een kleine uitsparing zodat je onder de crownrace kunt komen en zo stapje voor stapje deze naar boven kunnen drukken.
De boel schoongemaakt en de bijgeleverde crownrace weer gemonteerd. Door de uitsparing in de nieuwe crownrace kun je deze met de hand over de stuurbuis schuiven, zorg dat crownrace goed op de kroon draagt.

Daarna ook de onderste cup van vet voorzien en het lager gemonteerd. Dan wordt het tijd om de vork weer te monteren, de dunne shimring en de spacers, gevolgd door de stuurpen, topcap en de bout. Let even op de gaatjes in de spacers en de stuurpen om de boel netjes op de lijnen.

Bout in de topcap aandraaien (2 tot 4Nm) totdat je geen speling meer voelt maar de boel wel soepel draait (fiets op de grond, voorwiel erin en voorrem intrekken en voelen aan de stuurpen of deze beweegt) en dan het stuur rechtzetten en de boutjes van de stuurpen op momentwaarde (6N/m) aandraaien.

Ter afsluiting overtollige vet verwijderen, momentsleutel terug op 0 zetten en je gereedschap opruimen.

Hopelijk was de beschrijving kort genoeg :wink:
Laatst gewijzigd door petter op do 18 augustus 2022, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Plak even een stukje schilderstape op je stuur strak tegen je stuurpen aan en zet daar een streepje op hoe je stuur nu staat tov je stuurpen. Zit je stuur meteen weer in het midden en onder de juiste hoek :)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

petter schreef: za 19 juni 2021, 18:01 Hopelijk was de beschrijving kort genoeg :wink:
Deze was zeker goed, toch heb ik nog wel wat vragen😊.

1 begrijp ik goed dat je alleen het onderste lager hebt vervangen ?

2 is het bovenste lager eruit halen en rondom schoonmaken voldoende of heb je deze ook geopend en schoongemaakt zoals op het filmpje?

3 wat voor vet gebruik ik voor de lagers zelf

4 wat voor vet gebruik ik in het balhoofd,
Moet ik hier nog speciaal vet voor hebben ivm Carbon frame?

5 kan ik de lagers schoonmaken met WD40?

Alvast bedankt👍🏻

Ik ga zeker maandag Canyon een mailtje sturen.
Ik ben eigenlijk van mening dat Canyon dit moet oplossen. Maar zal er wel op neerkomen dat ik het zelf mag oplossen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik zie toch wel wat lager problemen voorbij komen van fietsen van het jaar 2020 -2021 , toch beetje jammer ,gelukkig heeft mn spectral van 2019 en de misses spectral 2018 geen enkel lager issue , tot nu toe ...

Jammer , blijven toch mooie fietsen die spectral's , suc6 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

1 Begrijp ik goed dat je alleen het onderste lager hebt vervangen?
Ik heb inderdaad enkel het onderste lager vervangen. Ik kon helaas de afdichtring/crownrace van Hope nergens los vinden en dit was dus de makkelijkste/goedkoopste oplossing. Op deze manier wist ik ook zeker dat lager en crownrace 100% op elkaar aan zouden sluiten.
Daarnaast had ik al achterhaald dat het gekraak bij mij uit het onderste lager kwam. Het vet wat uit de onderste cup kwam, voelde zanderig aan terwijl het vet in de bovenste cup telkens gewoon schoon aanvoelde. Dus maakte ik later enkel het onderste lager schoon en was de fiets weer even stil…

2 Is het bovenste lager eruit halen en rondom schoonmaken voldoende of heb je deze ook geopend en schoongemaakt zoals op het filmpje?
Gewoon even voelen of het lager soepel loopt. Indien ja niks aan doen, voelt het lager wat stroef en grittig dan inderdaad even schoonmaken. De mijne voelde gewoon soepel en dus lekker dicht gelaten.

3 Wat voor vet gebruik ik voor de lagers zelf
Ik heb hier ooit een tube vet van Parktool gekocht en gebruik dit nog steeds.

4 Wat voor vet gebruik ik in het balhoofd,
Moet ik hier nog speciaal vet voor hebben ivm Carbon frame?
Ook hier gebruik ik hetzelfde vet van Parktool voor, ooit ergens gelezen dat je hier zeker geen carbonpaste moet gebruiken.

5 Kan ik de lagers schoonmaken met WD40?
Dat gaat prima, voordeel is dat WD40 vochtverdrijvend is en er dus geen vocht in het lager achterblijft. Maar je kunt hier bijvoorbeeld ook remmenreiniger voor gebruiken.

Tot op heden nu 2 ritten gereden en nog geen gekraak gehoord :-q So far, so good.

Ik deel ook je mening dat het eigenlijk iets is wat Canyon moet oplossen, maar hun reactie in hun laatste mail was weinig hoopgevend helaas… Hopelijk worden ze bij Canyon een beetje wakker en tackelen ze dit probleem voor hun toekomstige klanten.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

petter schreef: vr 18 juni 2021, 23:12 Afgelopen week op aanraden van hier en andere forums bij Bike-Components een onderlager en afdichting van Hope besteld en vanavond gemonteerd. Afdichting is groter als de standaard versie en sluit nu mooi op het frame aan, ruim in het vet gezet en nu wordt het weer afwachten of het gekraak hiermee verholpen is. Keep u posted :-q
Hoe zijn je ervaringen nu? Bevalt het lager en geen gekraak meer? Ik heb even gewacht op jou ervaringen voordat ik het lager ga bestellen namelijk …😇
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

DJMARCO schreef: zo 27 juni 2021, 09:19 Hoe zijn je ervaringen nu? Bevalt het lager en geen gekraak meer? Ik heb even gewacht op jou ervaringen voordat ik het lager ga bestellen namelijk …😇
Inmiddels 4 ritten gereden, 2 langere van circa 50km en 2 korte van circa 25km. Bij een van de kortere ritten de fiets wat meer op zijn donder gegeven met wat sprongetjes en worteltapijten hier in de buurt. Tot op heden nog steeds stil en geen gekraak meer :-q
Dat je even een afwachtende houding inneemt snap ik helemaal, ik ben ook af gegaan op hetgeen ik op het Duitse MTB forum, maar tot op heden tevreden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

petter schreef: zo 27 juni 2021, 13:41
Inmiddels 4 ritten gereden, 2 langere van circa 50km en 2 korte van circa 25km. Bij een van de kortere ritten de fiets wat meer op zijn donder gegeven met wat sprongetjes en worteltapijten hier in de buurt. Tot op heden nog steeds stil en geen gekraak meer :-q
Dat je even een afwachtende houding inneemt snap ik helemaal, ik ben ook af gegaan op hetgeen ik op het Duitse MTB forum, maar tot op heden tevreden.
Dank voor je snelle reactie, Top👍🏻
Ik heb hetzelfde lager vandaag besteld met een tube vet van Parktool. Het kraken valt bij mij nog mee, het zijn meer wat kleine tikjes. Maar genoeg voor irritatie terwijl de fiets juist zo heerlijk stil was. Ik zie op Facebook heel veel van deze klachten en een zelfde reactie als die jij hebt gekregen. Hier ga ik geen energie in steken.
Ik denk dat Canyon inmiddels wel weet dat dit een zwak punt van de fiets is. Laten we hopen dat het hier bij blijft en dat we niet met de CF7 ook bij de club gescheurde frames gaan horen zoals bij andere modellen en model jaren van de Spectral🙏🏻.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

DJMARCO schreef: zo 27 juni 2021, 14:12
petter schreef: zo 27 juni 2021, 13:41
Inmiddels 4 ritten gereden, 2 langere van circa 50km en 2 korte van circa 25km. Bij een van de kortere ritten de fiets wat meer op zijn donder gegeven met wat sprongetjes en worteltapijten hier in de buurt. Tot op heden nog steeds stil en geen gekraak meer :-q
Dat je even een afwachtende houding inneemt snap ik helemaal, ik ben ook af gegaan op hetgeen ik op het Duitse MTB forum, maar tot op heden tevreden.
Dank voor je snelle reactie, Top👍🏻
Ik heb hetzelfde lager vandaag besteld met een tube vet van Parktool. Ik zie op Facebook heel veel van deze klachten en een zelfde reactie als die jij hebt gekregen. Hier ga ik geen energie in steken.
Ik denk dat Canyon inmiddels wel weet dat dit een zwak punt van de fiets is. Laten we hopen dat het hier bij blijft en dat we niet met de CF7 ook bij de club gescheurde frames gaan horen zoals bij andere modellen en model jaren van de Spectral🙏🏻.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Vandaag het lager gemonteerd en volgens mij goed gelukt met dank aan de reacties. Morgen maar eens de trail op. Op de weg ( test rondje in de straat) bij stuurbewegingen geen gekraak meer 👍🏻
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

DJMARCO schreef: za 19 juni 2021, 14:32 en is net zo vaak schoongemaakt als er op gefietst is.
Minder poetsen = minder kraken. :-q
Plaats reactie