Canyon spectral 29 7.0 2021

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Mooie foto’s in de beginpost. Ik zal zijn zwarte broertje ook eens op de foto zetten in t bos👍🏻
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hele gave bak! Ik vind de huidige Spectral ook mooier dan de Neuron. Ik zou wel enorm twijfelen tussen de twee (ik rijd nu een Nerve, voorloper van de Neuron). Dat de fiets je meer uitdaagt herken ik zeker!
Who needs roads when there's dirt
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

De fiets bevalt uitstekend maar ik heb wel 1 klein probleem. Ik heb nu al 2x de vork uit het balhoofd gehaald en de boel schoongemaakt en de lagers opnieuw gesmeerd, de reden is een irritant kraakje. Gisteren heb ik 'm dus weer schoongemaakt en ingevet en vandaag geen gekraak meer maar de vraag is wanneer die weer terug komt. Heeft iemand een idee van de oorzaak? Top cap zit gewoon goed vast met preload op de vork.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

frank82 schreef: do 22 april 2021, 23:44 De fiets bevalt uitstekend maar ik heb wel 1 klein probleem. Ik heb nu al 2x de vork uit het balhoofd gehaald en de boel schoongemaakt en de lagers opnieuw gesmeerd, de reden is een irritant kraakje. Gisteren heb ik 'm dus weer schoongemaakt en ingevet en vandaag geen gekraak meer maar de vraag is wanneer die weer terug komt. Heeft iemand een idee van de oorzaak? Top cap zit gewoon goed vast met preload op de vork.
Bij mij kraken de kabels op de plekken waar ze het frame in gaan. Is dat het niet?
Who needs roads when there's dirt
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Dat dacht ik eerst ook maar na het schoonmaken van het balhoofd en de lager cups heb ik geen gekraak meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij was hier laatst eenzelfde probleem/vraag.
Een Canyon waar het originele Acros balhoofd vervelend zat te doen.
Als je dit herkent, gewoon een ander balhoofd er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Het kraken is redelijk verholpen door met wat preload de center cap aan te draaien.

Verder heb ik de oem dhf/dissector combo er weer op, verschil in rolweerstand ten opzichte van dissector/ardent is minimaal en ik hou toch wel van maximaal grip, hoe snel ik boven ben of op vlakke paadjes vind ik niet zo interessant.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Kraken was helaas toch weer terug, probleem is zand op de onder lager van de headset. Moet dat toch wel heel regelmatig schoonmaken... Heeft er iemand tips? Heb al een spatbord.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Andere lager erin, iets wat netjes is afgedicht met een rubber ringetje ofzo? Hope is altijd wel netjes, Nukeproof horizon ook..
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Er komt geen zand in het lager zelf maar tussen het lager en de cup waar deze in valt.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ook het headset van mijn Spectral29 kraak zo nu en dan. Even alles uit elkaar, schoonmaken, invetten en weer in elkaar zetten en het gekraak is weer over. Ik moet dit helaas nu zo’n beetje iedere maand doen, ik heb een hekel aan een krakende fiets…

Nu blijken we niet de enige te zijn die last hebben van krakende headsets bij de Spectral29…
Op het Duitse MTB forum staan hier ook meerdere klachten over. Eén van de oplossingen blijkt het vervangen van het headset voor een betere kwaliteit, waarbij men opmerkt dat de afdichting bij het onderste lager zeker voor verbetering vatbaar is.

Ik heb zelf inmiddels contact opgenomen met Canyon en daar melding gemaakt van het krakende headset, nu even afwachten wat de technische dienst voor oplossing heeft. Misschien als er meer klachten hierover binnenkomen, dat het ook structureel opgelost wordt…
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onderste deel vd headset vervangen door Hope?
Heb ik gedaan bij mn xc fiets toen ik nog vaak in de nederlandse blub reed.
Monteren en vergeten.

Hier een plaatje van de crownrace van Hope.
Afbeelding
De rubber ring is een extra afdichting. De meeste headsets hebben een kier waar toch viezigheid binnen komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met canyon, vind ook eigenlijk dat canyon met een oplossing moet komen.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

frank82 schreef: vr 21 mei 2021, 08:30 Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met canyon, vind ook eigenlijk dat canyon met een oplossing moet komen.
Yup, was ook mijn idee. Op heb Duitse forum wordt o.a. lagers en afdichting van Hope geadviseerd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
nordcore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 15 oktober 2004, 16:35
Mijn mountainbike: Trek Remedy en Cube LTD
Contacteer:

Ik vind je Spectral echt een prachtige fiets, had er bijna zelf ook een gekocht.
Plaats reactie