project Victor: MK3.5 p27
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Is denk ik niet van toepassing.
Shot peenen is een nabewerking om spanningen kwijt te raken. Bij juist afkoelen na het solderen. Komen er geen spanningen in de constructie.
Diepere vraag op het proces van metaal printen.
Gaan deze na printen altijd de oven in om te temperen of sinteren?
Is het aannemelijk dat geprinte delen spanningsvrij zijn ?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Dat klopt niet. Bij shotpeenen creeer je juist spanningen op kristalniveau door koudversteviging. Daardoor wordt het materiaal, doordat aan de oppervlakte de treksterkte omhoog gaat, minder gevoelig voor vermoeiing. Zie ook https://straaltechniek.net/advies-en-ke ... en-kennis/
Ik heb wel eens een stukje plaat gestraald, met korund, en dat trok krom, naar de bestraalde kant toe.
Goed bezig Michiel,
Op mijn werk is intussen een hele 3D print werkplaats ingericht compleet met ondersteunend engineering team. De business van emergency spares en obsolete equipment is voorgoed veranderd.
Toepassingen beperken zich zeker niet tot laag belaste onderdelen of onderdelen op druk. Zo printen we bijvoorbeeld een vervangende impeller voor een Compressor die niet meer leverbaar is. Drop in replacement part mechanisch, maar wel met updated waaier geometrie. Die is berekend met CFD om de laatste stand van de techniek van compressie mee te nemen.
Er kan dus best veel, maar belangrijke vraag, is het ook mooier dan je eigen soldeer naden?
Enjoy!!
Op mijn werk is intussen een hele 3D print werkplaats ingericht compleet met ondersteunend engineering team. De business van emergency spares en obsolete equipment is voorgoed veranderd.
Toepassingen beperken zich zeker niet tot laag belaste onderdelen of onderdelen op druk. Zo printen we bijvoorbeeld een vervangende impeller voor een Compressor die niet meer leverbaar is. Drop in replacement part mechanisch, maar wel met updated waaier geometrie. Die is berekend met CFD om de laatste stand van de techniek van compressie mee te nemen.
Er kan dus best veel, maar belangrijke vraag, is het ook mooier dan je eigen soldeer naden?
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ja, dat zei ik hem ook al ...... een stuur, WTF , die gast is z'n eigen lab rat.suravida schreef: ↑za 5 maart 2022, 10:52 PVD's eerdere enthousiasme was juist de reden om toch ook eens te kijken wat er met printen te bereiken is, maar zijn laatste ervaring had ik dus nog niet gelezen. https://www.peterverdone.com/breaking-t ... ving-fast/ Mooi om te zien hoe hij PVD de grenzen opzoekt en regelmatig oversteekt, is leerzaam voor iedereen.
Gelukkig ben ik niet zo dom om zwaar belaste onderdelen op high consequence plekken te laten printen.
De mogelijkheden zijn eindeloos en ik ben benieuwd wat het gaat brengen in de toekomst, had je verder nog veel nabewerking aan de geprinte parts?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Spul ziet er netjes afgewerkt uit, maar ik heb nog geen kans gehad om de buizen erbij te pakken of ze na te meten. Maar behalve stralen voor het solderen lijkt er niet veel nabewerking nodig zo te zien.
@Heckler: Plan is om 3d geprinte parts te gebruiken op plekken waar ze een meerwaarde hebben, dus niet om alle soldeernaden erdoor te vervangen. Zo is de seattubelug een mooie manier om een gebogen zitbuis te vervangen, meteen de dropperport te integreren en een zwaardere buis onder toe te passen zodat er voor het main pivot geen extra versteviging nodig is. Bij de seatstay/seattube "lug" los je de lastigste knoop van de hele fiets op door 1 eenvoudig te solderen onderdeel dat ook nog eens fraai oogt. Maar dit is nog een eerste versie, ik heb nog wel een paar andere ideeën om hierin toe te passen.
@Heckler: Plan is om 3d geprinte parts te gebruiken op plekken waar ze een meerwaarde hebben, dus niet om alle soldeernaden erdoor te vervangen. Zo is de seattubelug een mooie manier om een gebogen zitbuis te vervangen, meteen de dropperport te integreren en een zwaardere buis onder toe te passen zodat er voor het main pivot geen extra versteviging nodig is. Bij de seatstay/seattube "lug" los je de lastigste knoop van de hele fiets op door 1 eenvoudig te solderen onderdeel dat ook nog eens fraai oogt. Maar dit is nog een eerste versie, ik heb nog wel een paar andere ideeën om hierin toe te passen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Okee Dank voor de correctie.baron062 schreef: ↑za 5 maart 2022, 12:22Dat klopt niet. Bij shotpeenen creeer je juist spanningen op kristalniveau door koudversteviging. Daardoor wordt het materiaal, doordat aan de oppervlakte de treksterkte omhoog gaat, minder gevoelig voor vermoeiing. Zie ook https://straaltechniek.net/advies-en-ke ... en-kennis/
Ik heb wel eens een stukje plaat gestraald, met korund, en dat trok krom, naar de bestraalde kant toe.
Peenen ken ik met de hamer. Dat is als een werkstuk warm is om de krimpspanningen er uit te hameren.
Ik ben wel benieuwd in welk stadium van het bouwen met hard solderen/lassen je de geprinte lug zou willen shotpeenen.
Verhitten na het shotpeenen zal de koude versteviging sterk verminderen of zelfs te niet doen. Omdat er korrelgroei in de kristalstructuur zal plaatsvinden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Prima plekken voor mogelijke verbeteringen en verstevigingen winst in uiteindelijke kwaliteit en winst in “eenvoudigere” productiesuravida schreef: ↑za 5 maart 2022, 12:48 Spul ziet er netjes afgewerkt uit, maar ik heb nog geen kans gehad om de buizen erbij te pakken of ze na te meten. Maar behalve stralen voor het solderen lijkt er niet veel nabewerking nodig zo te zien.
@Heckler: Plan is om 3d geprinte parts te gebruiken op plekken waar ze een meerwaarde hebben, dus niet om alle soldeernaden erdoor te vervangen. Zo is de seattubelug een mooie manier om een gebogen zitbuis te vervangen, meteen de dropperport te integreren en een zwaardere buis onder toe te passen zodat er voor het main pivot geen extra versteviging nodig is. Bij de seatstay/seattube "lug" los je de lastigste knoop van de hele fiets op door 1 eenvoudig te solderen onderdeel dat ook nog eens fraai oogt. Maar dit is nog een eerste versie, ik heb nog wel een paar andere ideeën om hierin toe te passen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29973
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
(had je iets anders van mij verwacht ? )
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29973
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
In China frezen ze nog, desnoods met de hand
Nee, ik kijk met 3D printen nog even de kat uit de boom. Die foto's van PVD zagen er niet goed uit, als poreus giet aluminium.
Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Er wordt heel netjes gerekend, maar als het materiaal niet de specs haalt, zit de eindgebruiker met de gebakken peren.
Uiteraard is er dan garantie, maar ik laat het testrijden graag aan anderen over.
Wat niet wegneemt dat ik het een mooi stukje techniek vind.
Nee, ik kijk met 3D printen nog even de kat uit de boom. Die foto's van PVD zagen er niet goed uit, als poreus giet aluminium.
Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Er wordt heel netjes gerekend, maar als het materiaal niet de specs haalt, zit de eindgebruiker met de gebakken peren.
Uiteraard is er dan garantie, maar ik laat het testrijden graag aan anderen over.
Wat niet wegneemt dat ik het een mooi stukje techniek vind.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niet de kwaliteit van uitvoering verwarren met de mogelijkheden van de techniek.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 8 maart 2022, 00:33 Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Techniek heeft veel mogelijkheden, maaar een goede uitvoering is belangrijk.
Als een toepassing faalt zijn er foute keuzes gemaakt of het is een slechte uitvoering.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
- correct me if I'm wrong - maar doe je met metaal "printen" niet gewoon iets structureel anders met het materiaal dan als je het giet in een Billet en daarna freest. De interne structuur van je eindproduct is dan gewoon anders en meer of minder geschikt voor de eindtoepassing.Heckler40 schreef: ↑di 8 maart 2022, 01:15Niet de kwaliteit van uitvoering verwarren met de mogelijkheden van de techniek.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 8 maart 2022, 00:33 Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Techniek heeft veel mogelijkheden, maaar een goede uitvoering is belangrijk.
Als een toepassing faalt zijn er foute keuzes gemaakt of het is een slechte uitvoering.
Enjoy!!
Wat ik dus zeggen wil, is dat een gefreesd deel intrinsiek anders is dan een geprint deel en dus anders reageert op bv belasting of lassen/solderen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Niet "wrong" zeg ik ook niet.yo-eddy schreef: ↑di 8 maart 2022, 11:12 Correct me if I'm wrong - maar doe je met metaal "printen" niet gewoon iets structureel anders met het materiaal dan als je het giet in een Billet en daarna freest. De interne structuur van je eindproduct is dan gewoon anders en meer of minder geschikt voor de eindtoepassing.
Wat ik dus zeggen wil, is dat een gefreesd deel intrinsiek anders is dan een geprint deel en dus anders reageert op bv belasting of lassen/solderen.
"Additive manufacturing" de andere benaming voor 3D printen is inderdaad anders en deels nieuw. En dat betekent dus ook deels anders denken anders gebruiken, en dat is aan de engineers om op te lossen, en goede keuzes te maken. Er zijn stapels gelukte toepassingen, zoals de compressor waaier in mijn eerdere post.
Ook het door jou aangehaalde frezen uit billet kun je "fout" doen.
Ik herrinner even aan de CNC parts in de 90's, case in point de gefreesde Onza HO remmen. Dat is een ontwerp met een solide ogend blok aluminium dat helaas bij bosjes scheurde door kerfwerking in de (frees) gereedschap groeven. Had met een andere matriaal keuze niet gebeurd, de gekozen legering was extra gevoelig. Had met een andere bewerkings keuze niet gebeurd, de geometrie van de freesgroeven was precies fout en op de plek van de scheuren had het omntwerp al een spannings concentratie. En het had ook nog te maken met juiste aanhaalmoment in de montage (gewoon aan is aan, er bleven er tenslotte ook heel). Maar ze scheurden dus in aantallen, ik heb er zelf een aantal gehad. En dat lag niet aan het frezen uit billet als methode, maar aan slechte keuzes van de parameters.
Frezen uit billet is niet slecht, maar slecht frezen komt wel degelijk voor.
Additive Manufacturing is anders en biedt een opportunity. En slechte uitvoering bestaat maar reken daar svp de uitvoerder op af en niet de methode. Maar we dwalen af, misschien kan Michiel een plaatje posten van zo'n lug in een frame? Ik wil graag zien of ik het mooi vind.
Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 8 maart 2022, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"