project Victor: MK3.5 p27

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

baron062 schreef: za 5 maart 2022, 11:36

Michiel, als je die lugs nu eens laat "shot peenen" met stalen balletjes? Dit komt de vermoeiingssterkte ten goede.

Is denk ik niet van toepassing.
Shot peenen is een nabewerking om spanningen kwijt te raken. Bij juist afkoelen na het solderen. Komen er geen spanningen in de constructie.

Diepere vraag op het proces van metaal printen.
Gaan deze na printen altijd de oven in om te temperen of sinteren?

Is het aannemelijk dat geprinte delen spanningsvrij zijn ?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

corex schreef: za 5 maart 2022, 12:04
baron062 schreef: za 5 maart 2022, 11:36

Michiel, als je die lugs nu eens laat "shot peenen" met stalen balletjes? Dit komt de vermoeiingssterkte ten goede.

Is denk ik niet van toepassing.
Shot peenen is een nabewerking om spanningen kwijt te raken. Bij juist afkoelen na het solderen. Komen er geen spanningen in de constructie.
Dat klopt niet. Bij shotpeenen creeer je juist spanningen op kristalniveau door koudversteviging. Daardoor wordt het materiaal, doordat aan de oppervlakte de treksterkte omhoog gaat, minder gevoelig voor vermoeiing. Zie ook https://straaltechniek.net/advies-en-ke ... en-kennis/

Ik heb wel eens een stukje plaat gestraald, met korund, en dat trok krom, naar de bestraalde kant toe.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goed bezig Michiel, :-q

Op mijn werk is intussen een hele 3D print werkplaats ingericht compleet met ondersteunend engineering team. De business van emergency spares en obsolete equipment is voorgoed veranderd.

Toepassingen beperken zich zeker niet tot laag belaste onderdelen of onderdelen op druk. Zo printen we bijvoorbeeld een vervangende impeller voor een Compressor die niet meer leverbaar is. Drop in replacement part mechanisch, maar wel met updated waaier geometrie. Die is berekend met CFD om de laatste stand van de techniek van compressie mee te nemen.

Er kan dus best veel, maar belangrijke vraag, is het ook mooier dan je eigen soldeer naden?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: za 5 maart 2022, 10:52 PVD's eerdere enthousiasme was juist de reden om toch ook eens te kijken wat er met printen te bereiken is, maar zijn laatste ervaring had ik dus nog niet gelezen. :o https://www.peterverdone.com/breaking-t ... ving-fast/ Mooi om te zien hoe hij PVD de grenzen opzoekt en regelmatig oversteekt, is leerzaam voor iedereen. :winkie:

Gelukkig ben ik niet zo dom om zwaar belaste onderdelen op high consequence plekken te laten printen.
Ja, dat zei ik hem ook al ...... een stuur, WTF , die gast is z'n eigen lab rat.

De mogelijkheden zijn eindeloos en ik ben benieuwd wat het gaat brengen in de toekomst, had je verder nog veel nabewerking aan de geprinte parts?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Spul ziet er netjes afgewerkt uit, maar ik heb nog geen kans gehad om de buizen erbij te pakken of ze na te meten. Maar behalve stralen voor het solderen lijkt er niet veel nabewerking nodig zo te zien.

@Heckler: Plan is om 3d geprinte parts te gebruiken op plekken waar ze een meerwaarde hebben, dus niet om alle soldeernaden erdoor te vervangen. Zo is de seattubelug een mooie manier om een gebogen zitbuis te vervangen, meteen de dropperport te integreren en een zwaardere buis onder toe te passen zodat er voor het main pivot geen extra versteviging nodig is. Bij de seatstay/seattube "lug" los je de lastigste knoop van de hele fiets op door 1 eenvoudig te solderen onderdeel dat ook nog eens fraai oogt. Maar dit is nog een eerste versie, ik heb nog wel een paar andere ideeën om hierin toe te passen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

baron062 schreef: za 5 maart 2022, 12:22
corex schreef: za 5 maart 2022, 12:04
Is denk ik niet van toepassing.
Shot peenen is een nabewerking om spanningen kwijt te raken. Bij juist afkoelen na het solderen. Komen er geen spanningen in de constructie.
Dat klopt niet. Bij shotpeenen creeer je juist spanningen op kristalniveau door koudversteviging. Daardoor wordt het materiaal, doordat aan de oppervlakte de treksterkte omhoog gaat, minder gevoelig voor vermoeiing. Zie ook https://straaltechniek.net/advies-en-ke ... en-kennis/

Ik heb wel eens een stukje plaat gestraald, met korund, en dat trok krom, naar de bestraalde kant toe.
Okee :-q Dank voor de correctie.
Peenen ken ik met de hamer. Dat is als een werkstuk warm is om de krimpspanningen er uit te hameren.

Ik ben wel benieuwd in welk stadium van het bouwen met hard solderen/lassen je de geprinte lug zou willen shotpeenen.
Verhitten na het shotpeenen zal de koude versteviging sterk verminderen of zelfs te niet doen. Omdat er korrelgroei in de kristalstructuur zal plaatsvinden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: za 5 maart 2022, 12:48 Spul ziet er netjes afgewerkt uit, maar ik heb nog geen kans gehad om de buizen erbij te pakken of ze na te meten. Maar behalve stralen voor het solderen lijkt er niet veel nabewerking nodig zo te zien.

@Heckler: Plan is om 3d geprinte parts te gebruiken op plekken waar ze een meerwaarde hebben, dus niet om alle soldeernaden erdoor te vervangen. Zo is de seattubelug een mooie manier om een gebogen zitbuis te vervangen, meteen de dropperport te integreren en een zwaardere buis onder toe te passen zodat er voor het main pivot geen extra versteviging nodig is. Bij de seatstay/seattube "lug" los je de lastigste knoop van de hele fiets op door 1 eenvoudig te solderen onderdeel dat ook nog eens fraai oogt. Maar dit is nog een eerste versie, ik heb nog wel een paar andere ideeën om hierin toe te passen.
Prima plekken voor mogelijke verbeteringen en verstevigingen 👍 winst in uiteindelijke kwaliteit en winst in “eenvoudigere” productie
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding


(had je iets anders van mij verwacht ? :wink: )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als ik zeg dat deze delen uit China komen en goedkoop zijn, is het dan wel wat voor je? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In China frezen ze nog, desnoods met de hand :wink:

Nee, ik kijk met 3D printen nog even de kat uit de boom. Die foto's van PVD zagen er niet goed uit, als poreus giet aluminium.
Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Er wordt heel netjes gerekend, maar als het materiaal niet de specs haalt, zit de eindgebruiker met de gebakken peren.
Uiteraard is er dan garantie, maar ik laat het testrijden graag aan anderen over.

Wat niet wegneemt dat ik het een mooi stukje techniek vind.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 maart 2022, 00:33 Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Niet de kwaliteit van uitvoering verwarren met de mogelijkheden van de techniek.

Techniek heeft veel mogelijkheden, maaar een goede uitvoering is belangrijk.
Als een toepassing faalt zijn er foute keuzes gemaakt of het is een slechte uitvoering.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heckler40 schreef: di 8 maart 2022, 01:15
ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 maart 2022, 00:33 Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Niet de kwaliteit van uitvoering verwarren met de mogelijkheden van de techniek.

Techniek heeft veel mogelijkheden, maaar een goede uitvoering is belangrijk.
Als een toepassing faalt zijn er foute keuzes gemaakt of het is een slechte uitvoering.

Enjoy!!
- correct me if I'm wrong - maar doe je met metaal "printen" niet gewoon iets structureel anders met het materiaal dan als je het giet in een Billet en daarna freest. De interne structuur van je eindproduct is dan gewoon anders en meer of minder geschikt voor de eindtoepassing.

Wat ik dus zeggen wil, is dat een gefreesd deel intrinsiek anders is dan een geprint deel en dus anders reageert op bv belasting of lassen/solderen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

yo-eddy schreef: di 8 maart 2022, 11:12 Correct me if I'm wrong - maar doe je met metaal "printen" niet gewoon iets structureel anders met het materiaal dan als je het giet in een Billet en daarna freest. De interne structuur van je eindproduct is dan gewoon anders en meer of minder geschikt voor de eindtoepassing.

Wat ik dus zeggen wil, is dat een gefreesd deel intrinsiek anders is dan een geprint deel en dus anders reageert op bv belasting of lassen/solderen.
Niet "wrong" zeg ik ook niet.

"Additive manufacturing" de andere benaming voor 3D printen is inderdaad anders en deels nieuw. En dat betekent dus ook deels anders denken anders gebruiken, en dat is aan de engineers om op te lossen, en goede keuzes te maken. Er zijn stapels gelukte toepassingen, zoals de compressor waaier in mijn eerdere post.

Ook het door jou aangehaalde frezen uit billet kun je "fout" doen.

Ik herrinner even aan de CNC parts in de 90's, case in point de gefreesde Onza HO remmen. Dat is een ontwerp met een solide ogend blok aluminium dat helaas bij bosjes scheurde door kerfwerking in de (frees) gereedschap groeven. Had met een andere matriaal keuze niet gebeurd, de gekozen legering was extra gevoelig. Had met een andere bewerkings keuze niet gebeurd, de geometrie van de freesgroeven was precies fout en op de plek van de scheuren had het omntwerp al een spannings concentratie. En het had ook nog te maken met juiste aanhaalmoment in de montage (gewoon aan is aan, er bleven er tenslotte ook heel). Maar ze scheurden dus in aantallen, ik heb er zelf een aantal gehad. En dat lag niet aan het frezen uit billet als methode, maar aan slechte keuzes van de parameters.

Afbeelding

Frezen uit billet is niet slecht, maar slecht frezen komt wel degelijk voor.

Additive Manufacturing is anders en biedt een opportunity. En slechte uitvoering bestaat maar reken daar svp de uitvoerder op af en niet de methode. Maar we dwalen af, misschien kan Michiel een plaatje posten van zo'n lug in een frame? Ik wil graag zien of ik het mooi vind.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 8 maart 2022, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie