project Victor: MK3.5 p27

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Complete fiets/frame zal nog even op zich laten wachten, maar ik heb speciaal voor je even de zitbuislug voorzien van de buizen:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik meen me geen knik te herinneren op de Victor die zo extreem is. Zou ook killing zijn voor dropper posts.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik verwacht dat deze knik niet halverwege de zadelbuis zit maar ergens laag bij de bottombracket. Zo hoog de ingang voor de dropperkabel lijkt me geen succes.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Michiel laat hiermee zien hoe fraai dit stukje techniek geïntegreerd kan worden en nou gaan we lopen miepen over de knik?

Kom op. Zoeken we nou gewoon iets om kritisch op te zijn?

Dit ziet er gaaf uit en ik ben erg benieuwd hoe het gaat staan in het totaalplaatje - en hoe het zich laat verwerken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Da's wel mooi zeg zo! Ben benieuwd hoe het verder combineert in een compleet frame.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Knik is 16 graden (niet geheel toevallig net zoveel als de gebogen zitbuis van de laatste Vertigo's) Het hoofddraaipunt zit net onder de lug, dus deze zit inderdaad redelijk dicht bij het bracket. Mooie is dat ik met deze oplossing die onderste buis zwaarder kan uitvoeren zodat ik geen andere verstevigingen rond het draaipunt hoef te maken. Boven de lug kan ik voor de Victors dan een Reynolds zitbuis gebruiken en voor de 29er Vertigos of 650b's met heel veel veerweg een non butted 35mm buis. En dus inderdaad meteen de dropperport netjes afgewerkt.
Overigens hebben de Victors tot dusver een zadelbuis die verder naar voren staat op het bracket. Geen knik dus, maar wel een offset. Mocht men een kortere achterkant willen (wat mij betreft niet nodig voor de rij eigenschappen overigens) dan kan de knik een optie zijn. Of misschien komt er ook een 100mm Victor.... Uiteindelijk probeer ik vooral voor zowel Vertigo als Victor een concept/bouwpakket te ontwikkelen waarmee veel verschillende soorten fietsen te maken zijn.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

"Als je er maar over nagedacht hebt" zei mijn vader altijd. Ik voel deze wel.

Is een kleine teaser natuurlijk maar zIet er heel strak uit, die dikte is mooi en van de vormen krijg ik wel het P12 gevoel. Ik denk ook dat als de randen straks ingesoldeerd worden het ook nog meer een geheel wordt. Ik zie stiekum ook lugs voor me die meer open gewerkt zijn met de P12 signature vakwerk motieven er deels uitgesneden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: di 8 maart 2022, 01:15
ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 maart 2022, 00:33 Dat geeft wat mij betreft precies de achilleshiel weer van deze techniek.
Niet de kwaliteit van uitvoering verwarren met de mogelijkheden van de techniek.

Techniek heeft veel mogelijkheden, maaar een goede uitvoering is belangrijk.
Als een toepassing faalt zijn er foute keuzes gemaakt of het is een slechte uitvoering.

Enjoy!!
Volgens mij is dat ook (gedeeltelijk) wat ik bedoel.
Maar ook dat men een verkeerde techniek kan kiezen.

De foto van Michiel z'n lug ziet er netjes uit, maar je zou toch af en toe zo'n lug door moeten zagen om te controleren of alles echt zo goed is als ontworpen en beloofd.

Ik vind het een mooi stukje techniek, en ik vind het prima, maar voorlopig niet aan mijn fiets.
Vandaar de kat en de boom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Die 3D lugs ziet er super uit. Verwacht op termijn toch wel een wat meer 'eigen' herkenbaar design :wink: . 3D yokes zie je ook steeds vaker (just saying).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ojee, moet ik ook nog aan verwachtingen gaan voldoen... :-{

Maar de volgende Mk2 is alweer op weg naar de poedercoater:

Afbeelding

Nu eerst een p0+, dan een Vegur en dan een Victor Mk3. (Mits ik op tijd leer omgaan met de Haas....)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zit de kabelgeleider van de achterderailleur nu over de chainstay? Er zijn meer merken die dat hebben maar ik snap de logica daarvan niet geheel.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Het lijkt mij dat er dan minder beweging in de kabel is door het inveren?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Al mijn frames hebben dat, valt me tegen dat het je nu pas opvalt ;-)

Maar bij externe kabels lopen ze over de bovenbuis, en dan is bovenkant van de chainstays ook het meest logische vervolg. Anders moet je een lus maken om je bracket heen oid. En je rem is bovenlangs ook handiger met de klauw op de chainstay, en dan is de schakelkabel hetzelfde. Daarnaast voorkom je dat je schakelkabel voorlangs de stay moet naar de derailleur toe.
En bij geveerde fietsen heb je zo idd de minste beweging.

Meer dan genoeg redenen toch? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mijn Rocky Mountain heeft dat ook.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Denk dat het me nu pas opvalt ondat op mijn voorgaande Transition fullys de kabel door de chainstay loopt, en bij de POLE via de seatstay (wat dus niet kan bij een fully)

En ik laatst pas zag dat veel staal het idd over de chainstays heeft lopen. (En dat zie je bij gebruikers dan weer minder omdat er dan al wel iets van protectie overheen zit.)

Bovenlangs voor de remleiding snap ik wel, die zit niet in line of fire van de ketting.

Had ergens gedacht dat XII het door de chainstays liet lopen, maar met de juiste bescherming zal het vast wel goed gaan.

Of AXS :bier:
Plaats reactie