Mooto X, retro-ish build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Omdat ik fietsen opbouwen net zo leuk of misschien wel leuker vind dan fietsen zelf, heb ik een frame uit m'n stash opgediept om op te bouwen met mooie onderdelen, In dit geval hing er al een flink aantal jaar een Moots Mooto X 29er frame klaar om opgebouwd te worden. In de loop der tijd heb ik 'n aantal leuke onderdelen verzameld, zoals bijvoorbeeld het Groovy Luvhandle's stuur. Het eerste begin is er:

Afbeelding

Mijn keuze'stress' bestaat uit de vraag welke onderdelen te monteren:
- White Industries dubbel crankset met witte Sram X9 10sp derailleurs, shifters, remmen nog niet bekend maar kan XT's van een andere fiets halen;
- Sram X9 dubbel crankstel (wit) met bovenstaande delen:
- NOS Shimano XT 775 lownormal STIset met licht gebruikt XT 785 dubbel crankstel;
- netjes gebruikte Shimano XTR 975 lownormal STIset met het WI crankstel.

Mijn voorkeur gaat uit naar Shimano XT met WI crankstel: bekend, rustige uitstraling die goed bij rest van de fiets past, beetje Amerikaans thema (hoewel dus geen SRAM), (mat)zwart/witte afmontage zonder dat het een kermis wordt. Ik houd het bij 9sp, ook vanwege de 2x crankstellen die ik heb en minder slijtagegevoeligheid.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik alleen ervaring heb met de Shimano delen en mijn mtb's snel nadat ik ze gebouwd heb verkoop (kan ik weer een andere bouwen!) en geen/weinig ervaring heb met bijv. Sram. Verder ben ik kieskeurig hoe het smoelt. Bovenstaande is mss wel 'consumeerderige' aanstellerij maar ik zie het maar als een begin om overtollige waar te lozen (en meer te gaan fietsen). Ik ben benieuwd naar jullie input en onderbouwde voorkeur voor een van de combo's.
Laatst gewijzigd door Frank Z op zo 14 maart 2021, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi , mooi,

Ik ben erelid van de SRAM club sinds de X-ray 8-Speed maar ben ook wel eens vreemd gegaan.

Die witte X9 is een leuke set gewoon eens doen dus en dan zwarte cranks kiezen, net als de zwarte kroon en stanchions van de vork. En dan de grote driehoek maken: stuur zadel crank allemaal zwart dus. Als je toch voor een zilveren of een witte crank zou gaan blijft de driehoek regel gelden trouwens. Bij blank alu crank dus ook alu stuurpen en zadelpen.

XT cranks past niet op deze build imho. Ik zou zwarte RaceFace of WhiteIndustries zoeken. Ook carbon zwart kan.

Wat wordt de zadelpen? En stuurpen etc Is dat al een gegeven?

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 7 maart 2021, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Een Moots frame een paar jaar laten liggen, als geduld niet bestaan had, zou jij het nu uitgevonden hebben :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

+1
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Ik heb soms ruimte in m'n kop nodig om een fietsproject echt concreet te maken, wielen te maken enzo, maar ik heb soms zoveel 'geduld' dat ik wat achter loop. 10 jaar zag ik net op de productiestempel van de X9 derailleur. Ik ben er nog niet uit en laat dit nu op mij inwerken:

Afbeelding

Zadelpen wordt iig een Cannondale Save in UD carbon, stuupen een zwarte Thomson. Zadel een klassieke Flite.
Laatst gewijzigd door Frank Z op zo 7 maart 2021, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan prima met die witte letters op het frame lijkt me :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Het begint idd te wennen. Ik ga de andere delen ook eens monteren en kijken hoe 't smoelt, wordt 't mss toch functie over vorm. :-?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kleur techisch vind ik het wel kloppen zo zeker als de Thomson, Save en Flite zwart zijn.

Je kunt de crank en Thomson stem anders ook aan Cyclepaint of concullega sturen en custom laten spuiten, de mogelijheden zijn eindeloos. Heb in Zonoskars Patientzero topic gsiteren een thomson met paint gepost.

Eindeloze mogelijkheden. Oh... dat helpt vast niet, maar is wel een optie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie Moots :-q
(maar je Cotic is denk ik, meer mijn ding)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Heckler40 schreef: zo 7 maart 2021, 23:50 Kleur techisch vind ik het wel kloppen zo zeker als de Thomson, Save en Flite zwart zijn.

Je kunt de crank en Thomson stem anders ook aan Cyclepaint of concullega sturen en custom laten spuiten, de mogelijheden zijn eindeloos. Heb in Zonoskars Patientzero topic gsiteren een thomson met paint gepost.

Eindeloze mogelijkheden. Oh... dat helpt vast niet, maar is wel een optie.

Enjoy!!
Driehoek is idd (mat)zwart. Ik zag idd die pen langskomen. Smaakdingetjes zijn idd moeilijk. Ik denk dat ik de delen origineel houd, ti en zwart (en wit in dit geval) smoelen altijd goed met elkaar, hoewel mss wat standaard.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 maart 2021, 00:35 Mooie Moots :-q
(maar je Cotic is denk ik, meer mijn ding)
Thnx, gelukkig hoef ik niet te kiezen tussen de twee en vullen ze qua gebruik elkaar aan.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Ik ben er uit, 't wordt een 2x 9sp retro-ish build:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later weer meer...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zwart en zilver

Heel lang geleden dat ik zo’n 9v XT heb gezien, En een ENO crank, mooie keuze.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Gaaf zeg! Mooie moots en plannen. Het groovy stuur is enorm gaaf. Zoek er al jaren een. Mocht je die ooit weg doen dan stuur me een berichtje.

Overigens mocht je interesse hebben dan heb ik nog een moots stuurpen liggen die over is.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Het was lekker bouw-weer dit weekend: hij is af. Opgepast: fotodump!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben er zo blij mee!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi Wark,

Mixed build met een paar klassieke touches, Salsa Flip-off’s, Flite zadel, Time pedalen :-q
maar ook een relatief moderne Groovy Luv Handle met ESI grips. En de witte Porcs natuurlijk.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie