Deviate Highlander "There can be only One"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Juist. Ik snap hem.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Wat een schitterende fiets zeg! :o
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De eerste km zitten er op, een korte shakedown rit gedaan. Demper in de basis instellingen van de Deviate owners groep.

Over de weg naar Rolde ging opvallend goed. Alle gedachten dat het misschien teveel Bike zou zijn voor gewoon lekker bollen op de verbindings stukken kunnen overboord. Die climb swith van de Kitsuma demper is heel effectief. Open is hij echt plush en zo zou ik inderdaad liever geen kilometers maken. Op de midden (tractie?) stand wordt de achterkant een stuk rustiger, maar reageert nog wel op de ondergrond. En de klim stand is dan juist weer een echt stabiel Platform om echt met power tegenaan te kunnen trappen.

In Rolde had ik net de tijd om 1 keer de technische stukjes van de lokale route te doen. De demper in de tractie (midden) positie en alles steeds in de basis settings. De Highlander werkt eigenlijk meteen heel vertrouwd, ik vind een goede flow. De hoge cockpit is even aanpassen, geen van mijn andere Bikes heeft dat. Op het vlakke werk hoeft het ook niet zo hoog, maar dat is ook niet het doel met deze Bike.
Tegen de tijd dat ik langs de zandkuil ben en de weg oversteek naar het bulten en kuilen segment loopt het best aardig. Lang verhaal kort, het voelt goed en bij thuiskomst een paar mooie Strava PRen op de singletracks. Bonus punten 8)

Eigenlijk te kort voor echte conclusies, maar toch ben ik heel content zover. De maat (XL) is goed en ik weet nu dat de Highlander ook de rol van NL trailbike er bij gaat doen. De balans voor-achter kan nog beter, de vork mag wat soepeler en iets meer veerweg gebruiken om de achterkant te matchen. En de X01 schakelde niet lekker, ik verwissel strakes de mix van 11 en 12 Speed voor een complete Eagle set. Gap afstellen moet eigenlijk op het sag punt, en dat moet ik ook nog even uitvogelen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Leuk te lezen. :-q
Ik ging gisteravond een dikke gele carbonfiets voorbij, dacht later dat jij het misschien was geweest. Maar dat kan dus niet als je in Rolde was.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Alweer PRen? Dus deze is ook al sneller dan je Open? :winkie: Of heb jij gewoon enorm last van New Bike Syndrome? :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

suravida schreef: di 30 maart 2021, 11:00 Alweer PRen? Dus deze is ook al sneller dan je Open? :winkie: Of heb jij gewoon enorm last van New Bike Syndrome? :wink:
Dan wordt het snel tijd voor nieuwe PR-en. Zie het te koop topic wel tegemoet :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

NBS works! het is weer aangetoond met de stopwatch :bier:

Actually de route Rolde is vrij recent uitgebreid (sept 2020?) dus deze is niet tegen de Open gereden. Totaal toch al wel 41 keer gedaan volgens Strava, en wel met de Soulcraft, Intense en de Vertigo, maar ook de Independent graveler :winkie:

Ik was toch wel verrast omdat de Vertigo PR met gusto op een droog parcours is gezet met 2 keer Wolfpack Speed 2.4 eronder.
Blijkbaar is het toch technisch genoeg dat de extra grip van de Race/Trail combo netto sneller is als de heel licht rollende Speeds

En @dutch ik wil er niet aan maar de Highlander heeft wel heel veel overlap met mijn Intense, er kan wel iets te koop komen ja.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn favo combo voor NL is toch ook de Trail/Race. De Cross lijkt mij (met mijn schamele wattages) niet veel vlotter te lopen, maar de grip van de Trail vind ik wel veel beter. Maar wellicht zijn de banden BMI rated? :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Heckler40 schreef: zo 28 maart 2021, 20:06 Wat Yo-Eddy zegt. Dit vooral: :winkie: :winkie:
Afbeelding
Wauw, ziet er heftig en leuk uit.
Moet ik ook maar eens naar toe om te spelen. Kun je daar met een lichte trail fiets wat ( lees: sterk genoeg?) of heb je daarvoor minimaal een enduro nodig? Ik heb wel een enduro, maar alleen één met trapondersteuning.

Hmm, zie net op de site dat ze body protector en kniebescherming enzo adviseren . :~
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Schitterende bike zeg!! Dat zal heerlijk trappen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Deze week in de avond uren de build met alle parts volgens plan zo'n beetje voltooid. En dus vandaag de eerste min of meer serieuze rit want een vrije dag, rondje Appelscha gedaan. Min of meer want ik had absoluut pap in de benen, het wilde niet vooruit. Ik dacht eest dat het de kilo extra spullen die ik deze week aangehangen heb en dat de weerstand van het geheel toch beginnen tellen. Maar 5 uur later en ik ben nog steeds brak, niet mijn dag zeg maar.

Woensdag de Hope V4 remmen bij Gangisalles opgehaald :-q Top. Vented discs van Pinkbike waren al met DHL bezorgd @#$%&* een is er krom, slecht verpakt en mishandeld onderweg gemist bij de 1e inspectie. Bij montage viel op hoe soepel de braided hoses zijn. Heel anders dan mijn ervaringen van 10 jaar geleden. De kleuren zijn nog all over the place, daar wordt nog aan gewerkt.

Afbeelding

Gisteren de AXS dropper overgezet van de Vertigo, wat een top product. Alles is kwestie van boutje los, schoonwrijven, wat monatge pasta erop en terug monteren. Easy peasy lemon squeezy. En de kop is super, zadel tilt en positie minder dan een minuut.

De X01 mechanisch schakeld niet lekker op de eerste rit, ook dat is opgelost. Met mijn gewicht op de bike in het sag punt wordt bij een high poivot bike de liggende achtervork langer. De derailleur kooi draait om dat op te vangen en dan is de B-gap groter dan onbelast. IK heb nu de B-gap in de werkstand op gevoel kleiner afgesteld dan de tool en presto, het gaat op de trail nu prima. Nog een keer fijn afstellen met zijn 2en misschien .

Behalve pap in de benen reed de bike weer dikke prima, heel stabiel en toch wendbaar, lekker sturend. En vandaag heb ikde helft van de tijd in trail stand en de helft in de open stand gereden. De trail stand is wel XC firm, daar wil ik nog eens mee gaan spelen. De open stand is ook op het vlakke goed te doen. Alleen als ik eens echt doortrap op korte punchy klimmetjes deint hij wat met de demper open, is ook niet zo gek. En de hoge cockpit deed het ook prima al voel ik wel dat ik anders zit. Ik ga voor NL trails toch ook iets minder rise nog proberen, of het zadel net als bij de Vertigo iets naar voren. De hge cockpit is vooral voor afdalen bedoeld en dat hebben we niet in Appelscha. Het is SYS dus plaatjes van de full build, zo ga ik hem inrijden.

Enjoy!!


Afbeelding
Trail ready
Afbeelding
cockpit met 76cm stuur, 35mm klem, 30mm rise, 50mm stuurpen, Ergon GE1 grips
Afbeelding

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Pfft :bier:

Zonde dat de Intense werkeloos is, smaken verschillen zullen we zeggen :wink:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je meer dan 1 bike hebt staat er altijd minstens een werkeloos. De vork is het enige wat hij nu nog aan de Highlander in bruikleen heeft, de rest is terug. En tot nu toe vond ik de Ohlins beter met de Intense matchen dan bij de Highlander.

De Intense is zeker nog niet afgeschreven, mijn zoon past er intussen ook goed op. :winkie:
(een van de betere N+1 excuses ever......)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gaaf geworden zo!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Thanx,

En nu ook een actiefoto met dank aan Erwin25 :-q

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie