Deviate Highlander "There can be only One"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heel erg mooi zo met alleen zwarte parts :-q :-q :-q
Het zwart lijkt door het geel nog zwarter, poepie sjiek.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sjef schreef: vr 12 maart 2021, 17:36 Ik probeer me voor te stellen hoe het veersysteem nou werkt.
Het is een soort van single pivot, maar dan met een linkage naar de demper?
Hij scharniert als een single pivot om het hoge scharnierpunt, toch?
Correct, de high pivot is een single piot, afgeseund op een linkage, dat zorgt dat de achterkant voldoende spoort. En die linkage draait concentrisch rond het bottom bracket met een paar grote kogelllagers.

Op de video in de link zie je het na een seconde of 30 kort maar best duidelijk

https://youtu.be/FcLczvg9UQ4
(Copy paste link geen klik link)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Prachtige fiets zeg!

Geel lijkt een beetje het nieuwe matzwart te worden :wink:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Uiteraard een heel mooie fiets.
Die korte linkjes lijkt me ook weer een nadeel. Met een beetje speling is het bij de achteras verveelvoudigd. Voordeel dan weer dat je het snel opmerkt.
Spot heeft daar een bladveertje (met ook een scharnierpunt trouwens) wat ik dan toch wel mooi vind.
"This species has amused itself to death"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heb je er zelf aan slechte ervaring mee dan?

Dit is mijn 4e fiets met korte links in de vering totaal een jaar of 12 biken en ik heb er nog nooit iets van gemerkt. Bovendien is de Highlander gemaakt voor, en getest in Schotland, als het de modder en regen daar overleeft gaat het hier vast lang genoeg mee.

De draaipunten hebben smeernippels voor onderhoud, vanwege die modder en regen in Schotland. De lagers zijn afgedekt en daaronder voorzien van lip-seals. Met de vetspuit breng je steeds van binnenuit nieuw vet direct op de lagers achter de seals.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op za 13 maart 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Die ervaring heb ik niet met een fiets maar met een trialmotor. Bij een trialmotor worden vaak naaldlagers gebruikt.

Ik bedoel ook niet dat het een probleem hoeft te worden. Als het goed uitgevoerd is -en zoals je schrijft -met smeernippels en voldoende grote lagers dan is er wel over nagedacht. :-q
"This species has amused itself to death"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Een trial motor krijgt ook wel wat heel andere aandrijfkrachten door de ketting en die ketting staat verder uit de as die probeert de linkage zijwaarts uit te buigen. Als ik ooit kuiten van tig PK ontwikkel ga ik daar dan ook last van krijgen :wink:

Ben de aandrijving en remmerij aan het monteren voor een testrit. Wachten is nog op de lange ketting, wordt dus volgende week. Met de Idler komt de kettinglijn wel heel precies. Deviate specificeert 52mm ofwel een standaard 3mm Boost offset. Mijn oog is gevallen op een Garbaruk kettingblad en daar les ik in de beschrijving ineens dit:

Garbaruk´s Variable Kettenlinie
Kettenlinie: 49,6mm (5,1mm Offset) bei 26 und 28 Zähnen
Kettenlinie: 50,7mm (4mm Offset) bei 30 Zähnen
Kettenlinie: 51,4mm (3,3mm Offset) bei 32 Zähnen
Kettenlinie: 51,7mm (3mm Offset) bei 34 und 36 Zähnen


Als je dus kleiner gaat bij Garbaruk krijg je een grotere offset. Ze plaatsen de kleine bladen gewoon dichter op je frame. Gelukkig wilde ik toch al een 34er voor de eerste build, maar de kleinere bladen gaan hem dus niet worden voor de Highlander

En waar komt die 51,7mm bij 3mm offset vandaan? Ik waag er eens een berichtje aan, die van Garbaruk zijn wel communicatief.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 22 maart 2021, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Top, ben benieuwd naar het antwoord. Vroeg ik mij ook al af nl toen ik vorige week bij Garbaruk keek.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Prachtige fiets Nol! Niet te missen in deze kleur, staat hem zeer goed!
Real men think straight and flat are boring :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

dank Erwin, de kleur is voor mij ook een van de sterke punten van dit frame 8)

De build heeft even een kleine tegenslag, bij het monteren van de cassette voelden de lagers wat korrelig. Heb het wiel gisteren bij Zoran afgegeven en die is razend druk, maar maakt het toch voor dinsdag klaar. Dus nog geen foto van de shakedown ride dit weekeinde.

Dus ben ik maar gaan biken vanochtend, rondje Gieten in de zon is nog weer leuker dan sleutelen :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik had nog nooit van het merk Deviate gehoord, maar allemachtig wat een schitterend frame!
En dat geel gecombineerd met alles eromheen zwart vind ik bijzonder geslaagd :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een mooi frame heeft geen optische tierelantijnen nodig in de afmontage (een lelijk frame trouwens ook niet :D ), geslaagde build! :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De Highlander is bijna klaar voor de eerste shakedown. Ik twijfel nog over de cockpit, de Ragley set-up is 76c breed en een stuurpen van 40mm dat is OK, maar de rise van 10mm is aan de lage kant. De wijsheid op het web is dat de Highlander laag bouwt dus wordt een hoge riser aangeraden. En er gaat uiteraard een langere zadelpen in en zijn de remmen nog een week of wat weg, dus dit is een mix & match(not) setje voor zolang. Door de tegenslag met het achterwiel komt dat later deze week pas klaar, en voor de beatuy shots zolang een wiel uit de Veritgo geleend. Here goes:

Afbeelding

FIjn frame om aan te werken trouwens. PM 180 achter voor de schijven, gewoon BSA draad voor de trapas, en full length outer cable voor de schakeldraad. Een slimme kabelgoot onder de bovenbuis met flexibele schroefopnames en klemmen, en de cable routing klopt gewoon. Enig puntje improviseren is dat ze er natuurlijk gewoon van uitgaan dat je de achterrem links monteert, moto style. Maar de fittings net achter het balhoofd zijn symmetrisch en laten het ook toe 2 leidingen linksaf te laten gaan. Ketting "ingekort" tot 124 schakels, langer kan niet met de 10t achter. En de kettinglijn klopt als een bus, ook met de iets eigenwijze Garbaruk ring. Kijk:

Afbeelding

IK heb hem natuurlijk even over de stoep rond de bloembakken gestuurd, het "nieuwe bike gevoel" wordt al sterker. En ik ben ook heel blij dat ik voor de XL ben gegaan. Dat was ook het advies van Ben van Deviate en het voelt meteen "juist". Voor zo'n bruut stuurt hij eigenlijk heel gewillig in, op wandeltempo dan toch. Dit is ook wel een 51mm offset vork, waar ik voor mijn bedoelingen toch eerder een 42-44mm model zou kiezen. En de achterkant voelt meteen al heel plush, nog zonder preload op de veer, maar het is meteen voelbaar anders dan een lucht demper. Wat ook voelbaar is is dat hij in deze set-up al voorbij de 13,5 kilo gaat, en dan moeten de echte banden en de dropper nog komen, zeker nog een kilo er bij.

Affijn, genoeg gepraat deze editie, Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op vr 2 april 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Gewicht is super netjes. Ik reed gewoon xc met een 16,5 kg Sentinel ;)
⛧⛧⛧
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Zoals je zou zeggen Nol.... Mooi wark :-q

Schitterende bike om te zien en de gedachte en studie erbij waarom je de bike wilt hebben naast alle anderen voldoen ook zeker. Weloverwogen of zoiets heet het volgens mij.

Ik rij zelf ook me de bladen van Gabaruk en ze bevallen mij perfect, zeker ook door de wat langere tanden heb je helemaal het idee dat de ketting er nooit meer afvliegt. Binnenkort moet je hem nog maar eens in het echt showen.
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie