Stalen Big Honzo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Lang meegelezen hier, maar ik begin nu met het opbouwen van een nieuw frame. Dat leek me wel een leuk moment om me aan te melden.

Het zoeken duurde even, maar uiteindelijk toch wat naar wens kunnen vinden in mijn maat.

Bijna helemaal gestript van waar Kona 'm af fabriek mee aflevert. Nu opbouwen...

Afbeelding
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ben benieuwd! Kom maar door met de foto's als je wat hebt :D
En welkom!
Juh!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Cool, benieuwd naar de opbouw.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Bedankt!

De eerste stap zal voor velen hier niet de meest logische zijn, maar de Boost dropouts gingen eraf voor de QR variant:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Altijd gaaf een Honzo ST! Helemaal mooi als je ooit single speed wil rijden met de sliding dropouts.
Zal vast een hele zoektocht zijn geweest voordat je er eentje had gevonden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Fourteen schreef: vr 19 maart 2021, 09:07 Bedankt!

De eerste stap zal voor velen hier niet de meest logische zijn, maar de Boost dropouts gingen eraf voor de QR variant:

Afbeelding
Dat zal dan wel komen omdat je al een setje wielen hebt? Dan is de keus toch juist wel logisch?
Zo niet, dan is het inderdaad onlogisch en ben ik benieuwd naar de reden.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Kabookie schreef: vr 19 maart 2021, 10:09 Altijd gaaf een Honzo ST! Helemaal mooi als je ooit single speed wil rijden met de sliding dropouts.
Dank! Singlespeed nog niet, wel komt er geen derailleur op ;)
Klitse schreef: vr 19 maart 2021, 10:19
Dat zal dan wel komen omdat je al een setje wielen hebt?
Wielen waren er nog niet, maar de naven wel.

Duitse naven:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16790
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kijk, dat maakt zo'n fietsje toch weer net wat interessanter dan de gemiddelde build... ;-)

Een naafdynamo op zo'n type fiets is niet heel gebruikelijk, heb je bijzondere plannen?
En hoe wordt de Rohloff straks tegen gehouden? Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden dan een aantal jaren geleden, ik heb ooit eens de boel pas gemaakt op een poot van de remklauw (toen nog met IS bevestiging).
Frame in kwestie is een 26er Santa Cruz Chameleon:
Afbeelding

(Kort daarna kwam de Monkeybone, om de naaf op een adapter voor PM remmen te kunnen af steunen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

kermit schreef: vr 19 maart 2021, 11:14 Kijk, dat maakt zo'n fietsje toch weer net wat interessanter dan de gemiddelde build... ;-)

Een naafdynamo op zo'n type fiets is niet heel gebruikelijk, heb je bijzondere plannen?
Dank! Bijzonder wordt het voor mij niet, misschien hier iets meer bijzonder? Het wordt ook een bikepacking fiets. Zodoende geheel in de frameprotector plakkers voor de schurende tassen, en switchen tussen een vaste vork met montagenokken en een verende voorvork.

Afbeelding
kermit schreef: vr 19 maart 2021, 11:14
En hoe wordt de Rohloff straks tegen gehouden?
Ik wilde eigenlijk een specifieke sliding dropout laten maken om zo het Rohloff OEM nokje te kunnen borgen. Maar aangezien ik het frame in de toekomst nog wil vervangen door custom staal leek me dat zonde van de moeite.

Zodoende gekozen voor een Rohloff Oem2 asplaat die valt in een Monkeybone. Gelukkig wel de Speedbone kwijt waar ik eerst mee reed, dat vond ik niet echt een fraaie oplossing. Om het maar niet over die torque arm die ze ook leveren te hebben....
kermit schreef: vr 19 maart 2021, 11:14
Frame in kwestie is een 26er Santa Cruz Chameleon:
Netjes opgelost zo! Mooi kleurtje ook, komt daar ook Kermit als nickname vandaan? :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16790
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n monkeybone is toch ook best een strakke oplossing vind ik. Die lange arm is inderdaad wel spuuglelijk :-D
Maar wel functioneel, ik heb meerdere foto's op internet gezien van gescheurde achtervorken die de krachten van een Rohloff op langere termijn niet aan konden en dan is zo'n lange arm gunstiger.
Ik heb de Rohloff verkocht toen ik de SC voor een fully verruilde, had niet genoeg vertrouwen in dat frame icm een Rohloff...

Maar het blijft een goed concept imo.
En mooi passend bij jouw plannen :-q

"Kermit" kwam in me op toen ik me destijds aanmeldde voor dit forum en een nickname moest bedenken. Ik had een Kawasaki motor gehad en de huiskleur van Kawasaki is "Kermit"green. Ondanks dat mijn motor zwart was had ik er toch de naam Kermit op geplakt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

kermit schreef: vr 19 maart 2021, 23:25 Zo'n monkeybone is toch ook best een strakke oplossing vind ik.
Oh zeker, en doet prima wat ie moet doen. De rest van het frame is natuurlijk ook niet Rohloff specifiek, dus ik ontkom voorlopig niet aan wat tie-wraps in de kabelloop ook ;)
kermit schreef: vr 19 maart 2021, 23:25
En mooi passend bij jouw plannen :-q
Ah ja, plannen. :)

Een stap verder volgden de 29er velgen. Die komen uit Nijmegen.

Afbeelding

Met dank aan RAD15 voor de leerzame middag :)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Interessante build. Leuk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16790
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fourteen schreef: za 20 maart 2021, 10:56 ...Een stap verder volgden de 29er velgen. Die komen uit Nijmegen.

Afbeelding

Met dank aan RAD15 voor de leerzame middag :)
Die velgen hebben zowat naast de Rohloff in het magazijn gelegen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

maverick76 schreef: za 20 maart 2021, 17:07 Interessante build. Leuk.
Dank! :)
kermit schreef: za 20 maart 2021, 19:04 Die velgen hebben zowat naast de Rohloff in het magazijn gelegen ;-)
....en gelukkig maar. :) Na het inspaken bleek de naaf toch niet helemaal oliedicht meer na 10.000km. Bij de buren kon dit gelijk verholpen worden ;)

Ook deel van het onderdelen verzamelen waren remschijven:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Best interessante build dit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
En die Rohloffs naven.... Als betrekkelijke rookie op het gebied van MTB techniek ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van deze naven.... Ze zien er in ieder geval bijzonder uit!
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie