Lang meegelezen hier, maar ik begin nu met het opbouwen van een nieuw frame. Dat leek me wel een leuk moment om me aan te melden.
Het zoeken duurde even, maar uiteindelijk toch wat naar wens kunnen vinden in mijn maat.
Bijna helemaal gestript van waar Kona 'm af fabriek mee aflevert. Nu opbouwen...
Stalen Big Honzo
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
- Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS
Ben benieuwd! Kom maar door met de foto's als je wat hebt
En welkom!
En welkom!
Juh!
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Dat zal dan wel komen omdat je al een setje wielen hebt? Dan is de keus toch juist wel logisch?
Zo niet, dan is het inderdaad onlogisch en ben ik benieuwd naar de reden.
Dank! Singlespeed nog niet, wel komt er geen derailleur op
Wielen waren er nog niet, maar de naven wel.
Duitse naven:
-
- Moderator
- Berichten: 16790
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Kijk, dat maakt zo'n fietsje toch weer net wat interessanter dan de gemiddelde build...
Een naafdynamo op zo'n type fiets is niet heel gebruikelijk, heb je bijzondere plannen?
En hoe wordt de Rohloff straks tegen gehouden? Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden dan een aantal jaren geleden, ik heb ooit eens de boel pas gemaakt op een poot van de remklauw (toen nog met IS bevestiging).
Frame in kwestie is een 26er Santa Cruz Chameleon:
(Kort daarna kwam de Monkeybone, om de naaf op een adapter voor PM remmen te kunnen af steunen).
Een naafdynamo op zo'n type fiets is niet heel gebruikelijk, heb je bijzondere plannen?
En hoe wordt de Rohloff straks tegen gehouden? Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden dan een aantal jaren geleden, ik heb ooit eens de boel pas gemaakt op een poot van de remklauw (toen nog met IS bevestiging).
Frame in kwestie is een 26er Santa Cruz Chameleon:
(Kort daarna kwam de Monkeybone, om de naaf op een adapter voor PM remmen te kunnen af steunen).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Dank! Bijzonder wordt het voor mij niet, misschien hier iets meer bijzonder? Het wordt ook een bikepacking fiets. Zodoende geheel in de frameprotector plakkers voor de schurende tassen, en switchen tussen een vaste vork met montagenokken en een verende voorvork.
Ik wilde eigenlijk een specifieke sliding dropout laten maken om zo het Rohloff OEM nokje te kunnen borgen. Maar aangezien ik het frame in de toekomst nog wil vervangen door custom staal leek me dat zonde van de moeite.
Zodoende gekozen voor een Rohloff Oem2 asplaat die valt in een Monkeybone. Gelukkig wel de Speedbone kwijt waar ik eerst mee reed, dat vond ik niet echt een fraaie oplossing. Om het maar niet over die torque arm die ze ook leveren te hebben....
Netjes opgelost zo! Mooi kleurtje ook, komt daar ook Kermit als nickname vandaan?
-
- Moderator
- Berichten: 16790
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Zo'n monkeybone is toch ook best een strakke oplossing vind ik. Die lange arm is inderdaad wel spuuglelijk
Maar wel functioneel, ik heb meerdere foto's op internet gezien van gescheurde achtervorken die de krachten van een Rohloff op langere termijn niet aan konden en dan is zo'n lange arm gunstiger.
Ik heb de Rohloff verkocht toen ik de SC voor een fully verruilde, had niet genoeg vertrouwen in dat frame icm een Rohloff...
Maar het blijft een goed concept imo.
En mooi passend bij jouw plannen
"Kermit" kwam in me op toen ik me destijds aanmeldde voor dit forum en een nickname moest bedenken. Ik had een Kawasaki motor gehad en de huiskleur van Kawasaki is "Kermit"green. Ondanks dat mijn motor zwart was had ik er toch de naam Kermit op geplakt
Maar wel functioneel, ik heb meerdere foto's op internet gezien van gescheurde achtervorken die de krachten van een Rohloff op langere termijn niet aan konden en dan is zo'n lange arm gunstiger.
Ik heb de Rohloff verkocht toen ik de SC voor een fully verruilde, had niet genoeg vertrouwen in dat frame icm een Rohloff...
Maar het blijft een goed concept imo.
En mooi passend bij jouw plannen
"Kermit" kwam in me op toen ik me destijds aanmeldde voor dit forum en een nickname moest bedenken. Ik had een Kawasaki motor gehad en de huiskleur van Kawasaki is "Kermit"green. Ondanks dat mijn motor zwart was had ik er toch de naam Kermit op geplakt
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Oh zeker, en doet prima wat ie moet doen. De rest van het frame is natuurlijk ook niet Rohloff specifiek, dus ik ontkom voorlopig niet aan wat tie-wraps in de kabelloop ook
Ah ja, plannen.
Een stap verder volgden de 29er velgen. Die komen uit Nijmegen.
Met dank aan RAD15 voor de leerzame middag
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Interessante build. Leuk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Moderator
- Berichten: 16790
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die velgen hebben zowat naast de Rohloff in het magazijn gelegen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Dank!
....en gelukkig maar. Na het inspaken bleek de naaf toch niet helemaal oliedicht meer na 10.000km. Bij de buren kon dit gelijk verholpen worden
Ook deel van het onderdelen verzamelen waren remschijven:
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Best interessante build dit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
En die Rohloffs naven.... Als betrekkelijke rookie op het gebied van MTB techniek ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van deze naven.... Ze zien er in ieder geval bijzonder uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
En die Rohloffs naven.... Als betrekkelijke rookie op het gebied van MTB techniek ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van deze naven.... Ze zien er in ieder geval bijzonder uit!
Real men think straight and flat are boring