Stalen Big Honzo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dit ziet er nu al mooi uit! Frame-pack past er wel heel mooi in. Heb je bij aanschaf nog een vergelijk gemaakt met de RC versie van de tas? Ik twijfel tussen beide en ben helaas niet in de gelegenheid om ze hands-on te vergelijken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erwin.vL schreef: zo 21 maart 2021, 17:54 Best interessante build dit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
En die Rohloffs naven.... Als betrekkelijke rookie op het gebied van MTB techniek ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van deze naven.... Ze zien er in ieder geval bijzonder uit!
Alleen de achternaaf is een Rohloff ;-)
(De voornaaf is een dynamonaaf).

En het waarom... 14 versnellingen die altijd schoon blijven en perfect werken, met een bereik dat net zo groot is als van een mountainbike derailleur-drivetrain. Perfect rechte kettinglijn, één tandwieltje dat je tien, vijftien keer kunt vervangen voor de prijs van een beetje moderne cassette. Ketting loopt er nooit af, NW blad niet nodig, ketting klappert ook nooit. Kortom, best wat voordelen ;-)
Naaf is oerdegelijk en heeft niet meer dan een keer olieverversen per jaar nodig als onderhoud. Klusje van tien minuten en een paar euro.

Nadelen, eenmalig wat duurder in aanschaf, iets zwaarder, niet kunnen schakelen onder belasting (maar wel zonder te trappen, dat voordeel ga je ook gebruiken als je de naaf gewend bent). En niet onbelangrijk, de naaf moet "tegengehouden" worden. Dat kan door een specifieke Rohloff achterpat, door hem af te steunen op de remadapter, of door een lange alu arm die aan de liggende achtervork wordt vastgezet.
De kracht die door de naaf uitgeoefend wordt kan aardig oplopen (is afhankelijk van de ingeschakelde versnelling) en als je die kracht verkeerd het frame inleidt kan dat tot scheuren leiden.
Het mooiste is als het frame van een mogelijkheid tot het spannen van de ketting is voorzien, verschuifbare achterpatten zoals deze Kona, of een excentrisch bottom bracket. Anders moet je een losse kettingspanner gebruiken, minder mooi en je introduceert weer derailleurwieltjes en wrjiving.

Bij gebruik op een fully loop je tegen het nadeel van die kettingspanner aan, en je krijgt een relatief hoog onafgeveerd gewicht in je achterwiel.

Toch denk ik dat de Rohloff eigenlijk wat ondergewaardeerd is in mtb-land.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

@ Kermit: dank voor de Rohloff introductie op een rij :)
Erwin.vL schreef: zo 21 maart 2021, 17:54 Als betrekkelijke rookie op het gebied van MTB techniek ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van deze naven.... Ze zien er in ieder geval bijzonder uit!
Dank!

Eigenlijk is het bij mij gewoon omdat ik er niet van hou om m'n fiets schoon te maken ;)
Knakker29 schreef: zo 21 maart 2021, 21:02 Dit ziet er nu al mooi uit! Frame-pack past er wel heel mooi in. Heb je bij aanschaf nog een vergelijk gemaakt met de RC versie van de tas? Ik twijfel tussen beide en ben helaas niet in de gelegenheid om ze hands-on te vergelijken.
Bedankt!

Helaas had ik niet de mogelijkheid om te twijfelen, simpelweg omdat de versie met rolsluiting er nog niet was toen ik mijn tas kocht. Ik zou zeker adviseren de versie met rolsluiting te kiezen, dit is voor mij namelijk al m'n tweede. De eerste is terug naar Ortlieb gegaan door een kapotte rits en keurig vervangen binnen garantie.

Als je een af-fabriek tas niet zo mooi passend kunt krijgen, kijk ook eens naar een op maat gemaakte. Er zijn diverse aanbieders in binnen- en buitenland, en zo kun je 'm helemaal naar wens laten maken en elk hoekje van de framedriehoek benutten als bagageruimte.

Het volgende stukje van de verzamelde onderdelen op de foto... de remmerij:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

@Kermit; Dank voor deze duidelijke uitleg!

@Fourteen; Uiteraard afhankelijk van de woonsituatie, maar voor mij is het reinigen echt altijd zo klaar en totaal geen issue. Maar ieder zijn ding! :-D
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessante fiets.
Staal, Rohloff, vakantie. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Dank! Zou wel lekker zijn als 'ie als 'ie af is snel mee wildkamperend de bergen in zou kunnen ja.... En anders maar gewoon nog een keer de TNNZ rijden. ;)
Erwin.vL schreef: ma 22 maart 2021, 00:06 Uiteraard afhankelijk van de woonsituatie, maar voor mij is het reinigen echt altijd zo klaar en totaal geen issue. Maar ieder zijn ding! :-D
Haha, hier ook niet hoor ;) Stond er ook met een knipoog ;) Misschien had ik beter twee knipogen kunnen kiezen ;) ;)

Een tijdje geleden al op marktplaats een trapas gescoord:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eigenlijk best jammer dat je die trapas niet meer ziet als het spul gemonteerd is.

Nog wel even je cameralens poetsen trouwens voordat je straks foto's van de hele fiets maakt ;-)
Of wachten tot de mist opgetrokken is :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou zat ik even te kijken naar de foto's van de schijven, maar hebben die nou maar vier boutgaten? Dat ken ik niet, hoe gaat de schijfremopname op de naven dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Kapitein Iglo schreef: ma 22 maart 2021, 12:17 Nou zat ik even te kijken naar de foto's van de schijven, maar hebben die nou maar vier boutgaten? Dat ken ik niet, hoe gaat de schijfremopname op de naven dan?
Scherp gezien! Deze opname met vier gaten is Rohloff specifiek. De schijven van m'n voorwielen hebben gewoon 6 gaten.
kermit schreef: ma 22 maart 2021, 10:42 Eigenlijk best jammer dat je die trapas niet meer ziet als het spul gemonteerd is.
Hoop dat 'ie heel lang kan blijven zitten ;) Eigenlijk nooit problemen met Shimano gehad, maar ach... de trapas zou nog het enige Shimano deel op de hele fiets worden. Dus toen 'ie op marktplaats voorbij kwam toch maar gezwicht voor Phil.
kermit schreef: ma 22 maart 2021, 10:42
Nog wel even je cameralens poetsen trouwens voordat je straks foto's van de hele fiets maakt ;-)
Of wachten tot de mist opgetrokken is :D
Ai. Ik had al mistlampen gekocht....

Afbeelding
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Al! Phil Wood. Zit ook in mijn Singular. Met titanium as. Mooiste onderdeel van de fiets.... In elf jaar tijd behoorlijk intensief gebruik een keer nieuwe lagers in laten persen. Verder als een zonnetje.
Overigens ook de Rohloff een keer terug geweest vanwege behoorlijke speling. Werd zonder vragen/kosten opgelost....
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Blijft fraai die nazorg van Rohloff. :)

Klinkt als een leuke fiets! Even de zoekfunctie in gedoken voor een plaatje ervan, bevalt het schakelen vanaf de dropbar in combinatie met Rohloff?

En van de trapas naar m'n trouwe Middleburn crank die al mee verhuisd is op meerdere fietsen. 'k Zit er wel aan te denken om het restant zwart er ook maar eens een keer af te halen.

Samen met een stukje idworx, een Heggemann voortandwiel.

Afbeelding
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Ja, schakelen met Cinq werkt prima. Eenvoudig systeem. Heb er een jaar met veel plezier mee gereden op de Singular. Ook bikepacktochtjes gemaakt.

Toen stap gezet naar Sala Cutthroat. Aanleiding was vooral het gewicht van dat hele beest... Paar lange graveldagtochten gemaakt (crossborder graveltochten en dan de langste afstand). Dan vraag je je wel af waarom je dat allemaal meesleept....
Singular is inmiddels weer Singlespeed.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Honey Rider schreef: di 23 maart 2021, 17:45
Singular is inmiddels weer Singlespeed.
En de Rohloff ligt te wachten op een nieuw project, of heeft die een nieuwe eigenaar gevonden? ;)

Weer wat verder in onderdelenland, m'n zadel en grips:

Afbeelding
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Ik ben benieuwd naar je bikepack plannen. Al concrete ideeën of ambities?

De Rohloff hangt in de schuur... Moet ook voor een onderhoudsbeurt want lekt olie.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Honey Rider schreef: wo 24 maart 2021, 18:32 Ik ben benieuwd naar je bikepack plannen. Al concrete ideeën of ambities?
Helaas dat niet. Hangt heel erg af van wanneer er wat weer open is aan grenzen en kan dit jaar. Vorig jaar al van Bikepacking.com een gpx van een rondje Ardennen geplukt en de TNNZ gereden. Eerder al andere stukken Europa gehad. Even kijken wat het dit jaar allemaal wordt, eerst maar eens zorgen dat het project ook fietsbaar is... ;)

Waar ben jij zoal bikepackend geweest, en wat waren de aanraders? :)
Plaats reactie