Ook nog maar kort gelden begonnen. En ambitie behoorlijk beperkt door Corona...
Afgelopen jaar vooral weekendjes gedaan vanuit Zuid Limburg. Op zich niet spectaculair. Vooral tochtjes in het late najaar en vroege voorjaar vond ik leuk: nog relatief stil. Kamperen op campings van NTKC zodat je ‘s avonds vuurtje kunt stoken. Micro-avonturen!
Als het weer ‘mag’ wil ik graag naar Zwitserland fietsen. O.a. Gebruik makend van stukjes route van bikepacking.com
Stalen Big Honzo
Vanwaar eigenlijk de keuze voor de Honzo? Een trailbike is prima in te zetten voor bikepacking maar gezien je keuze van onderdelen en dat je het frame hebt gestript, de dropouts hebt vervangen en een (lelijke) torsiearm moet monteren voor je Rohloff maakt dat ik me afvraag waarom je niet voor een andere optie hebt gekozen. Iets frame-only uit de Surly stal bijvoorbeeld, een aantal van die frames zijn direct Rohloff compatible en als ik naar bovenstaande onderdelen kijk heb ik niet de indruk dat je voor een 'trail' build gaat (correct me if I'm wrong).
Dit is niet bedoeld als kritiek overigens, ik ben gewoon benieuwd naar het verhaal achter je keuze.
Leuke vraag En als het wel kritiek zou zijn dan mag dat ook zeer zeker, een logische keuze is het ook zeker niet.
Eigenlijk omdat ik het leuk vind als 'ie voor mij in verschillende kanten inzetbaar zou kunnen zijn. Zowel met een 140mm verende vork als een starre, zowel 29er wielen als 27.5+, zowel singlespeed als geared, en zowel een maand erop wildkamperend weg kunnen als een dagje LDD of UHR.
De torque arm is voor Rohloff gelukkig al jaren vergezeld door de Speedbone en Monkeybone als alternatieven. Dat scheelt in het demontagegemak een hoop, en lelijk vind ik zo'n torque arm zeer zeker ook.
Surly heb ik ook gehad, maar de dropouts van Surly ben ik geen fan van in combinatie met Rohloff, ik vind die van Kona een stuk fijner werken. Gelukkig had ik deze QR dropouts nog liggen van een eerdere Kona. Ook nog wel naar andere frames met sliding dropouts gekeken, maar niet iedere fabrikant had de optie om van boost naar 135mm terug te gaan.
Uiteindelijk is het de bedoeling om iets in custom staal te laten bouwen, maar ik wilde ook eerst eens met deze geometrie rijden. Ik ben benieuwd of het bevalt, binnenkort maar eens een voorvork erin
Blijft mooi om de rust op te zoeken inderdaad, tijdens m'n TNNZ kwam ik op stukken ook verrassend weinig mensen tegen. In Noorwegen was dat natuurlijk een stuk makkelijker, en zelfs in toeristische stukken van Italië werd het off-road nog echt wel rustig
Eigenlijk omdat ik het leuk vind als 'ie voor mij in verschillende kanten inzetbaar zou kunnen zijn. Zowel met een 140mm verende vork als een starre, zowel 29er wielen als 27.5+, zowel singlespeed als geared, en zowel een maand erop wildkamperend weg kunnen als een dagje LDD of UHR.
De torque arm is voor Rohloff gelukkig al jaren vergezeld door de Speedbone en Monkeybone als alternatieven. Dat scheelt in het demontagegemak een hoop, en lelijk vind ik zo'n torque arm zeer zeker ook.
Surly heb ik ook gehad, maar de dropouts van Surly ben ik geen fan van in combinatie met Rohloff, ik vind die van Kona een stuk fijner werken. Gelukkig had ik deze QR dropouts nog liggen van een eerdere Kona. Ook nog wel naar andere frames met sliding dropouts gekeken, maar niet iedere fabrikant had de optie om van boost naar 135mm terug te gaan.
Uiteindelijk is het de bedoeling om iets in custom staal te laten bouwen, maar ik wilde ook eerst eens met deze geometrie rijden. Ik ben benieuwd of het bevalt, binnenkort maar eens een voorvork erin
Spectaculair hoeft het ook niet te zijn toch, als je er maar plezier in hebt. Ook Zuid-Limburg kan erg mooi zijn, en de bepakking geeft het fietsen weer een heel andere twist. En zodra de grenzen open gaan komen de eindeloze mogelijkheden vanzelf wel weer.Honey Rider schreef: ↑za 27 maart 2021, 12:33
Afgelopen jaar vooral weekendjes gedaan vanuit Zuid Limburg. Op zich niet spectaculair. Vooral tochtjes in het late najaar en vroege voorjaar vond ik leuk: nog relatief stil. Kamperen op campings van NTKC zodat je ‘s avonds vuurtje kunt stoken. Micro-avonturen!
Als het weer ‘mag’ wil ik graag naar Zwitserland fietsen. O.a. Gebruik makend van stukjes route van bikepacking.com
Blijft mooi om de rust op te zoeken inderdaad, tijdens m'n TNNZ kwam ik op stukken ook verrassend weinig mensen tegen. In Noorwegen was dat natuurlijk een stuk makkelijker, en zelfs in toeristische stukken van Italië werd het off-road nog echt wel rustig
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Leuk project, echt een mooi frame als basis.
Heb je al een vaste vork op het oog? Eén met dezelfde inbouwhoogte als een 140m vork is erg lastig te vinden.
De enige die ik heb kunnen vinden (heb een vaste vork in mijn 120mm Honzo gehad) is een Genesis Tarn.
Heb je al een vaste vork op het oog? Eén met dezelfde inbouwhoogte als een 140m vork is erg lastig te vinden.
De enige die ik heb kunnen vinden (heb een vaste vork in mijn 120mm Honzo gehad) is een Genesis Tarn.
Mooi project, en Honzo altijd goed.
Een van de sterke punten van staal is dat het makkelijk aan te passen is. Waarom niet een Rohloff modificatie aan de drop-out doen met een van de bekende bouwers? Likje verf en je bent af van de suboptimale fix.
Enjoy!!
Een van de sterke punten van staal is dat het makkelijk aan te passen is. Waarom niet een Rohloff modificatie aan de drop-out doen met een van de bekende bouwers? Likje verf en je bent af van de suboptimale fix.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Dank! Ik zit te kijken naar een Bombtrack BPC vork.Jamis Diablo schreef: ↑zo 28 maart 2021, 13:21 Leuk project, echt een mooi frame als basis.
Heb je al een vaste vork op het oog? Eén met dezelfde inbouwhoogte als een 140m vork is erg lastig te vinden.
'k Had het idee een stalen voorvork op maat te laten bouwen, maar de bouwer die ik daarvoor op het oog heb bouwt (nog?) niet in Boost breedte. Denk dat die dan maar op de lange baan gaat tot het wel kan, al is een ander een vork laten bouwen natuurlijk ook nog een optie.
Andere suggesties zijn ook welkom
Dank!
Daar heb ik ook zeker aan zitten denken, maar ik heb nog wat meer plannen die redelijkerwijs niet in dit frame te realiseren zijn. Dan kun je beter blanco beginnen 'k Had al eerder plannen voor een frame op maat, maar een Honzo daarvoor nog even uitproberen leek me geen slechte zet. 'k Denk 'm na afloop altijd wel weer kwijt te kunnen.
Ik kocht 'm frame only van iemand die 'm al gestript had voor een project maar dat strandde. Tegen de tijd dat 'ie weer weg kan maar even kijken of 'ie er dan weer als los frame uit gaat of dat ik 'm voor verkoop opbouw met net wat betere specs dan Kona doet. Met bijvoorbeeld GX Eagle en een Pike worden er vast best wat mensen blij van. En dan kan mijn ongewone afmontage allemaal mee verhuizen naar het volgende frame.
Maar ach, dat is van latere zorg. Eerst het met het Honzo frame eens rijdend krijgen...
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Avaghon verkoopt ook hun stalen vaste x29 vork los, die bouwt ook behoorlijk hoog in.Jamis Diablo schreef: ↑zo 28 maart 2021, 13:21 Leuk project, echt een mooi frame als basis.
Heb je al een vaste vork op het oog? Eén met dezelfde inbouwhoogte als een 140m vork is erg lastig te vinden.
De enige die ik heb kunnen vinden (heb een vaste vork in mijn 120mm Honzo gehad) is een Genesis Tarn.
Ook nog even de Monkeybone op de foto, samen met een losse asplaat van Rohloff, hier de asmoer versie in plaats van de QR versie waar ik mee rij, en de Hope rem adapter die er weer op komt:
Maak jij misschien ook vorken of alleen frames?
Dank voor de tip! Toevallig enig idee of die langer gaat zijn dan de 483mm axle to crown van een Karate Monkey/Krampus vork? Kona adviseerde dat ik naar de 500mm axle to crown ging voor een starre vork namelijk.
Maak jij misschien ook vorken of alleen frames?
Dank! Nog even wachten op de voorste velg uit de USA, en dan wordt het een setje.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Heb even gecheckt en de Avaghon vork is 500 a2c. Tot dusver heb ik me nog niet aan vorken gewaagd, ook omdat er al zoveel moois te krijgen is dat ik mijn meerwaarde nog niet weet.
Interessante optie, houd ik in gedachte. Bedankt!
Maar gelukkig is de vossenjacht ook geslaagd, nog even wachten tot 'ie daadwerkelijk binnen is. Dan wordt het voorlopig eerst met een verende vork rijden. Nog even een gezocht advertentie voor de laatste onderdelen en dan rijdt 'ie eindelijk...
500 a2c, nokken op andere plaatsen dan de concurrentie aanbiedt, en nóg meer ruimte voor een nóg bredere band?
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ok, goed punt. Maar de markt daarvoor is zó klein dat de vork zo duur wordt dat mensen toch maar op zoek gaan naar iets anders. (ik heb wel eens een offerte voor iemand die zoiets wilde gemaakt, en die is toen maar voor een Krampus vork gegaan )
Nog niet helemaal klaar, maar wel rijdend nu
En wat details:
En de specificaties:
- Frame: Kona Big Honzo ST '20, L
- Vork: Fox 34 Performance 150mm
- Headset: Hope
- Stuurpen: Thomson Elite X4 60mm
- Stuur: Ergotec flatbar, 12 graden backsweep
- Grips: Ergon GP5
- Remmen: Hope Tech3 V4
- Schijven: Hope 203mm geventileerd
- Naaf voor: Son 28 15 110 naafdynamo, zwart&zilver
- Naaf achter: Rohloff Speedhub, zwart&zilver
- Velgen 29er: Rad15 Ozone30, zilver
- Velgen 650B: Velocity Dually, zwart
- Zadelpen: Thomson Elite
- Zadel: Brooks Cambium C17S
- Shifter: Rohloff twist grip
- Voortandwiel: idworx Heggemann 35T,
- Achtertandwiel: Rohloff 18T
- Ketting: KMC E1
- Banden 29: Schwalbe SuperMoto 29x2.35 / Vittoria Mezcal 29x2.6
- Banden 650B: WTB Ranger 27.5x3.0 / Onza Canis 27.5x2.85
En wat details:
En de specificaties:
- Frame: Kona Big Honzo ST '20, L
- Vork: Fox 34 Performance 150mm
- Headset: Hope
- Stuurpen: Thomson Elite X4 60mm
- Stuur: Ergotec flatbar, 12 graden backsweep
- Grips: Ergon GP5
- Remmen: Hope Tech3 V4
- Schijven: Hope 203mm geventileerd
- Naaf voor: Son 28 15 110 naafdynamo, zwart&zilver
- Naaf achter: Rohloff Speedhub, zwart&zilver
- Velgen 29er: Rad15 Ozone30, zilver
- Velgen 650B: Velocity Dually, zwart
- Zadelpen: Thomson Elite
- Zadel: Brooks Cambium C17S
- Shifter: Rohloff twist grip
- Voortandwiel: idworx Heggemann 35T,
- Achtertandwiel: Rohloff 18T
- Ketting: KMC E1
- Banden 29: Schwalbe SuperMoto 29x2.35 / Vittoria Mezcal 29x2.6
- Banden 650B: WTB Ranger 27.5x3.0 / Onza Canis 27.5x2.85
Laatst gewijzigd door Fourteen op ma 7 maart 2022, 17:02, 4 keer totaal gewijzigd.