On-One Scandal - New frame incoming P6

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Toffe bike hoor! Foto’s zijn ook erg mooi!
Ik denk dat iedereen hier jaloers is dat je woonwerk verkeer dwars door het bos kan! 8)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik ben zeker jaloers op de mooie route en de fiets maar geniet van de foto’s.
Als het voorwiel wegglijdt dan mis je grip. Die komt van de combinatie profiel en de mate waarin dat profiel contact maakt met de ondergrond.
Zo kan je met weinig profiel achter, zachte banden en goed achterover leunen toch klimmen in moeilijk terrein. Zelfde met de voorband, in plaats van achterover te leunen kan je in lastige bochten het voorwiel er meer in duwen en zo grip krijgen. Dat betekent wel iets minder zitten en meer het gewicht verplaatsen tijdens het fietsen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heldere uitleg! Door slechte planning deze en vorige week amper op de fiets gezeten maar ik ga het meenemen in de volgende rit!

Nog wel wat huisvlijt kunnen doen door de velgstickers te verwijderen en een cageless bidon te plaatsen voor de korte ritten zonder camelbag.

Afbeelding

Merkte wel dat er drietal spaken van het achterwiel losser zaten dan nodig, dus daar moet ik iemand naar laten kijken met verstand. Upgraden naar een beter wielset is nog wel een wens, maar financieel nog niet haalbaar. Zou het interessant zijn om deze velgen om te laten spaken naar Erase naven of zijn de Alexrims 30mm echt budgetvelgen?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MarkMeisner schreef: ma 12 april 2021, 20:24 Zou het interessant zijn om deze velgen om te laten spaken naar Erase naven of zijn de Alexrims 30mm echt budgetvelgen?
Die Alexrims zijn niet verkeerd maar wel onderkant markt. Dan zou ik naast andere naven eerder 150-200 extra uitgeven voor een set premium alu velgen.

Vooralsnog zou je de wielen even na kunnen laten kijken. Als ze alleen los zitten lijkt er nog geen kwaad geschied. Niet alleen de 3 spaken aan (laten) pakken maar alles even nakijken en op correcte spanning zetten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Jan zegt.
Deze wielen even goed laten nakijken.
Dan fietsen en tzt andere.
Als je betere (dure) naven gaat kopen kan je daar beter ook betere velgen bij kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook Peter schreef: vr 9 april 2021, 21:57 Ik ben zeker jaloers op de mooie route en de fiets maar geniet van de foto’s.
Als het voorwiel wegglijdt dan mis je grip. Die komt van de combinatie profiel en de mate waarin dat profiel contact maakt met de ondergrond.
Zo kan je met weinig profiel achter, zachte banden en goed achterover leunen toch klimmen in moeilijk terrein. Zelfde met de voorband, in plaats van achterover te leunen kan je in lastige bochten het voorwiel er meer in duwen en zo grip krijgen. Dat betekent wel iets minder zitten en meer het gewicht verplaatsen tijdens het fietsen.
Precies.
De Scandal heeft een geometrie die vraagt om een actieve houding.
Met alleen zitten en sturen kom je er niet.
Je moet je gewicht verplaatsen.
In de bocht je gewicht op het pedaal vd buitenbocht en op de hand vd binnenbocht. Zo duw je de fiets schuin en heb je ineens veel meer grip.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

ThaSingleTrackMastah schreef: di 13 april 2021, 00:38
Ook Peter schreef: vr 9 april 2021, 21:57 Ik ben zeker jaloers op de mooie route en de fiets maar geniet van de foto’s.
Als het voorwiel wegglijdt dan mis je grip. Die komt van de combinatie profiel en de mate waarin dat profiel contact maakt met de ondergrond.
Zo kan je met weinig profiel achter, zachte banden en goed achterover leunen toch klimmen in moeilijk terrein. Zelfde met de voorband, in plaats van achterover te leunen kan je in lastige bochten het voorwiel er meer in duwen en zo grip krijgen. Dat betekent wel iets minder zitten en meer het gewicht verplaatsen tijdens het fietsen.
Precies.
De Scandal heeft een geometrie die vraagt om een actieve houding.
Met alleen zitten en sturen kom je er niet.
Je moet je gewicht verplaatsen.
In de bocht je gewicht op het pedaal vd buitenbocht en op de hand vd binnenbocht. Zo duw je de fiets schuin en heb je ineens veel meer grip.
Vage shit, dit werkt dus echt. Ik heb met motorrijden geleerd kracht te zetten op het stepje aan de binnenkant van bocht, met de fiets zit die omhoog en zet ik daar juist geen druk op. Vanmorgen even een rondje gemaakt en hier actief op gelet en na een tijdje is het vreemde eraf en duw je hem inderdaad veel beter door de bocht.

Het ligt dus gewoon aan mijn techniek en niet aan de banden, wat ik al stilletjes hoopte (scheelt weer geld :D )

Thanks al voor de adviezen, ook over de wielen! Even doorsparen dus voor ook betere velgen, check :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jan the Man schreef: ma 12 april 2021, 21:20
MarkMeisner schreef: ma 12 april 2021, 20:24 Zou het interessant zijn om deze velgen om te laten spaken naar Erase naven of zijn de Alexrims 30mm echt budgetvelgen?
Die Alexrims zijn niet verkeerd maar wel onderkant markt. Dan zou ik naast andere naven eerder 150-200 extra uitgeven voor een set premium alu velgen.

Vooralsnog zou je de wielen even na kunnen laten kijken. Als ze alleen los zitten lijkt er nog geen kwaad geschied. Niet alleen de 3 spaken aan (laten) pakken maar alles even nakijken en op correcte spanning zetten.

Ciao
Jan
Binnenkort maar even werk van maken om beide wielen weer geheel op spanning te zetten, thanks!


Vorige week tussen de regen en hagelbuien nog even een rondje gemaakt. Was de moeite waard :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op wo 14 april 2021, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Knappe foto's! (alleen een beetje klein)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakker29 schreef: di 13 april 2021, 22:00 Knappe foto's! (alleen een beetje klein)
Zoiets ?
https://ep1.pinkbike.org/p6pb20440601/p6pb20440601.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p6pb20440602/p6pb20440602.jpg
https://ep1.pinkbike.org/p6pb20440603/p6pb20440603.jpg

p5*/p5* vervangen door p6 of p7
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Knakker29 schreef: di 13 april 2021, 22:00 Knappe foto's! (alleen een beetje klein)
Kan ze wel groter linken, maar het forum verkleint ze niet zodat ze klikbaar worden naar groter. Kan wel even in de url-link-code duiken. Denk dat ze wel klikbaar te maken zijn.

Edit: nee, dat kan helaas niet.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MarkMeisner schreef: ma 12 april 2021, 20:24
Merkte wel dat er drietal spaken van het achterwiel losser zaten dan nodig, dus daar moet ik iemand naar laten kijken met verstand. Upgraden naar een beter wielset is nog wel een wens, maar financieel nog niet haalbaar. Zou het interessant zijn om deze velgen om te laten spaken naar Erase naven of zijn de Alexrims 30mm echt budgetvelgen?
Don't buy upgrades, ride up grades. :D

Maar even zonder Eddy Merckx's wijsheid, ik zou sparen voor bijvoorbeeld een setje Hunt wielen. Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met velgen maar vind bijvoorbeeld het aangrijpingspunt van de naaf heel erg belangrijk. Hunt, relatief betaalbaar, relatief licht en goede kwaliteit is mijn ervaring.

Maar ik denk dat Jan de Man ook wel wat moois voor je kan maken voor dezelfde prijs.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heb me er nog niet heel ver in verdiept maar Jan de Man heb ik vaker voorbij zien komen hier :-q

Don't buy upgrades, ride up grades. Geld moet rollen, is goed voor de economie (en anders geeft mijn vriendin het uit aan meuk in de huiskamer waar ik dan weer naar moet kijken :lol: ) Maar meer aangrijppunten lijkt wel fijner rijden. Vorige keer met die sessie samen en dan met name voor dat wheelie-droppen lijkt me dat een stuk fijner werken.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Precies, met echt technisch rijden is dat wel erg fijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

maverick76 schreef: wo 14 april 2021, 10:28 Precies, met echt technisch rijden is dat wel erg fijn.
Klopt, als je even een klein stukje terug moet trappen om een pedalstrike met boomstronk/stam of steen te voorkomen heb je gelijk weer tractie.

Voor singlespeed is het ook erg fijn, omdat je daar altijd zo lang mogelijk door blijft trappen om snelheid te houden. Als je dan een keer moet freewheelen is het fijner als je niet eerst een kwart slag in het luchtledige trapt.

Chris King en I9 zijn hier (dure) uitblinkers in. Erase komt als redelijke budgetnaaf hier heel dicht in de buurt (dichter dan DT en Hope bijvoorbeeld).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie