On-One Scandal - New frame incoming P6

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Na in maart 2020 naar de Veluwezoom te zijn verhuist was het tijd om het mountainbiken weer een beetje fatsoenlijk op te pakken. Mijn oude woonplaats Spijkenisse had wel een korte route, maar niets bijzonders. Ik had geen/weinig tijd om de fiets in de auto te mikken en naar routes toe te rijden, dat hielp ook niet echt mee.

Maar nu 500meter van de Veluwe af te wonen en 1km van de route van Rheden/Posbank begon het toch weer te kriebelen. Waar ik voorheen de weg af ging met de motor (KTM Adventure 990) beviel mij de MTB een stuk meer. Je komt op mooiere plekken, het is rustiger én ook nog eens goed voor de conditie.

Om niet gelijk veel geld kwijt te zijn, kocht ik eerst een Scott uit 2010 via Marktplaats. 26" & XT/XTR afgemonteerd, een mooie basis om te kijken of ik het vol zou houden. Dat lukte en na de zomervakantie was het tijd om een betere fiets uit te zoeken. De coronaleveringen waren al in volle gang (nou ja, het wachten overal) wat de keuze voor een opvolger wel een stuk kleiner maakte. Het moest een 29'er LTHT worden en het liefst staal. Na vier keer het budget te hebben verhoogd voor een betere afmontage kwam ik uit bij On-One. Na het topic van Kaper werden mijn vragen beantwoord of ik hiermee zowel in Nederland als in de Alpen uit de voeten kon en zo geschiedde.

De On-One Scandal met GX-afmontage werd besteld het 'lange' wachten van 2-3 weken kon beginnen. 21 september 2020 is hij geleverd en sindsdien heb ik er onwijs veel lol mee.

Speclist:
  • On-One Scandal large black
  • Rockshox 35 Gold RL 130mm DVO Sapphire D1
  • Alex EXR30 velgen + Formula Boost naven Erase naven + Notubes Arcs velgen
  • SRAM Guide RE Magura MT7 Pro HC
  • Jagwire 180/160mm remschijven
  • SRAM GX 12-speed derailleur + trigger
  • SRAM NX 12-speed 11-50 cassette
  • SRAM GX 170mm cranks met 32 tandwiel
  • On-One Enduro 6 handlebar 780mm Renthal Fatbar Lite Carbon35
  • On-One Hot Box 50mm/7 graden stem Renthal Apex 35 33mm stem
  • On-One grips
  • OneUp Components 210mm dropper + Wolftooth remote
  • San Marco Monza zadel
  • Panaracer FireSport 29x2.35 Schwalbe Racing Ray 29x2.35 / Racing Ralph 29x2.35
Het enige nadeel was het gemis aan een dropper. Na een aantal keer fietsen wist ik welke maat ik moest hebben en kon ik de langste aanschaffen die er was. De On-One kreeg een upgrade met een One Up Components 210mm dropper en Wolftooth remote.
Ik ben fan van een cleane look, vandaar een zo lang mogelijke dropper om geen 'bult' te hebben op de zadelpen en de Wolftooth remote kon mooi op de Matchmaker klem van de Guide remmen.

Foto's
De Scandal na levering, nog helemaal schoon en mooi.
Afbeelding

huidige staat met de RR/RR combi, dropper en mini-spatbord (deze is nu weer vanaf, het is weer droog zat)
Afbeelding

Woonwerk is prima te doen als ik naar kantoor moet. 22km enkele reis over de Veluwe naar Arnhem. Op de terugweg trakteer ik mezelf dan graag op een stukje van de route van Rheden.
Afbeelding

Het grote voordeel van thuiswerken. Kids naar school en ik het bos in voor een ritje van een uur/anderhalf voor het werken start.
Afbeelding

Ook tegen het einde van de middag is het op zonder rustig op de Veluwezoom en kun je prima een rondje rondtrappen
Afbeelding

De Scandal leent zich prima voor een rit van 60km, ik daarentegen kon daar wat slechter tegen. Maar 3x in de week fietsen zorgt voor een snel verbeterende conditie.
Afbeelding

Een wens was na een paar weken Limburg te bezoeken om eens écht hoogtemeters te voelen. Wat een schitterende omgeving en wat heerlijk om jezelf af te matten met 800hm op 27km. Zelfs dat red ik niet op de Posbank.
Afbeelding

Afbeelding


Al met al onwijs blij met deze aankoop. Mijn conditie verbeterd flink en de techniek van een fiets is heerlijk simpel vergeleken met de motoren waar ik aan sleutel. Ik moet nog wel erg wennen aan de RR/RR combinatie, ik krijg de grip aan de voorkant maar niet onder controle in snel bochtenwerk.

Ook merk ik nu dat met mijn verbeterende conditie en daarbij hogere snelheid met rijden, ik nu achterblijf in de techniek, met name de bochtentechniek. Maar ja, ik ben nooit te oud om te leren dus het is denk ik tijd voor YouTube filmpjes kijken, mezelf filmen en mij hierin te verbeteren :-q
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op zo 6 juni 2021, 11:42, 18 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Waarom werken de foto's nu niet meer. Na het plaatsen deden ze het wel, na rechtermuisknop afbeelding bekijken werken ze ook :~
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Bij mij werken de fotos! Leuk fietsje en pff wat zou ik graag ergens in de buurt van een route wonen!
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Wat heb je voor aanpassing aan de demper gedaan? Ik las op MTBR iets over het toevoegen van een shim oid?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nieuwe seals, andere/nieuwe olie en inderdaad een shim toegevoegd.

Nu merk niet veel aan die shim maar hij plakt niet meer en is een stuk soepeler.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MarkMeisner schreef: vr 2 april 2021, 20:02 Ik moet nog wel erg wennen aan de RR/RR combinatie, ik krijg de grip aan de voorkant maar niet onder controle in snel bochtenwerk.
Vergis je niet in de balhoofdhoek en lengte van de fiets. Je moet hem toch anders de bocht in zetten dan je oude 26" Scott. Gewicht bij het ingaan verder naar voren om daar goed druk te houden.

Waar ik met bijvoorbeeld m'n Honzo, Open of Pipedream de bocht om kan denken, moet ik bij de Scandal meer 'werken'.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kijk, dat heb ik nog niet geprobeerd. Moet zeggen dat hij nu met een stugger afgestelde voorvork beter gaat maar heb nog steeds af en toe dat hij voor een stap opzij zet.

Mag geen probleem geven, maar het voelt heel onvoorspelbaar. Ik zal eens wat meer naar voren hangen om meer druk op het voorwiel te houden. Thanks!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik kan de foto's ook niet zien :-{
ik ben gek op foto's, zeker van een goede fotograaf ...........
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb de foto's even naar Pinkbike gezet, ik hoop dat ze nu wel blijven werken :-q
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

had je trouwens ons beperkte motorhoekje al gezien op dit forum?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi fietsje en met zwarte banden net iets mooier. :D
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

kan niet meer schreef: ma 5 april 2021, 22:17 Mooi fietsje en met zwarte banden net iets mooier. :D
Oud wijf! 🙊

Super fietsje en zeker met die skinwalls! 👌

Je geeft aan dat je de controle over de voorkant nog wel eens kwijt bent en dat je rijtechniek nog wel eens het probleem kan zijn. Maar wat is je referentiekader?
Hoe ben je erachter gekomen dat het bij jou schort aan bochtensnelheid?

(voordat we allemaal dingen bedenken wat anders kan...)
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Bartje_2.5 schreef: di 6 april 2021, 14:05
kan niet meer schreef: ma 5 april 2021, 22:17 Mooi fietsje en met zwarte banden net iets mooier. :D
Oud wijf! 🙊

Super fietsje en zeker met die skinwalls! 👌

Je geeft aan dat je de controle over de voorkant nog wel eens kwijt bent en dat je rijtechniek nog wel eens het probleem kan zijn. Maar wat is je referentiekader?
Hoe ben je erachter gekomen dat het bij jou schort aan bochtensnelheid?

(voordat we allemaal dingen bedenken wat anders kan...)
Thanks!

Allereerst, ik zoek het probleem sneller bij mezelf dan bij anderen. Dat eigenlijk met de reviews die je her en der leest dat dit goede banden voor NL en goede grip geven. Ik rij pas een klein jaar fanatiek op de MTB, daarvoor sporadisch, dus ik verwacht dat mijn techniek nog niet goed genoeg is voor deze snelle Racing Ray's.

MIjn referentiekader zijn de oude Panaracer FireSports met een veel grover noppenpatroon. Met deze banden heb ik denk één of twee keer gehad dat de voorkant wegschoof in een snelle bocht (op 30/35 ritten), terwijl ik dit met de RR al in enkel de eerste rit had. Daarentegen merk ik wel dat mijn snelheden flink omhoog zijn gegaan sinds het monteren van de RR/RR-combi én mijn conditie flink aan het verbeteren is.

Gister heb ik geprobeerd meer druk te houden op het voorwiel en dat leek gevoelsmatig te schelen, maar meer ritten moeten dat gaan bewijzen. Ik wil ook binnenkort eens kijken naar een bochtenclinic. Misschien zonde van het geld, misschien ook niet. Een nieuwe band is ook weer 50 euro, een clinic 75 dus dan kies ik nu liever voor een clinic.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hilco schreef: zo 4 april 2021, 18:33 had je trouwens ons beperkte motorhoekje al gezien op dit forum?
Heb het voorbij zien komen, maar zit al 70 uur in de week in de motoren. Ik hou het op dit forum lekker bij mountainbiken :D
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

MarkMeisner schreef: di 6 april 2021, 14:33
Hilco schreef: zo 4 april 2021, 18:33 had je trouwens ons beperkte motorhoekje al gezien op dit forum?
Heb het voorbij zien komen, maar zit al 70 uur in de week in de motoren. Ik hou het op dit forum lekker bij mountainbiken :D
goeie insteek :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Plaats reactie