Ednine VHE+ 27.5 met LAUF

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
RoyalCowboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 18:17
Mijn mountainbike: Ednine VHE+ 27.5 met LAUF voorvork

Gaan we dan!....

Vandaag opgehaald, mijn gloednieuwe Ednine VHE+.

Afbeelding

Eerste rit gemaakt: vanuit de winkel naar huis 15km,...meteen een snijdende hagelbui van voren. Maar heerlijk. Ook geen vertraging zodra je de Shimano uitzet of de 25km/u passeert. :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wat is dat voor een futuristisch ding zeg. Ik weet nou niet of het mooi of lelijk moet vinden, maar bij twijfel ga ik dan voor bijzonder! :-q

Veel plezier ermee, dat in ieder geval!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik weet het wel, 100% het tweede :lol:

Maargoed als het doet waarvoor je hem gekocht hebt. (En dan bedoel ik niet door de hagel raggen :wink: )

Is het een std Lauf die dit mastodont moet ondersteunen of zitten er dikkere bladen in?
RoyalCowboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 18:17
Mijn mountainbike: Ednine VHE+ 27.5 met LAUF voorvork

Deze super gave fiets is, met zijn slechts 17 kilo, een waar genot om mee te fietsen. Vooral ook omdat de motor loskoppelt zodra je boven de 25km komt. Dus fiets je heerlijk met je eigen motor/beperkingen :lol:

De Laufs zijn de TR Boost. Geen idee of dat je vraag beantwoord.
Mijn ervaring is dat ik deze prettiger vind dan de andere verende voorvorken tot dus ver (maar dat zegt misschien meer iets over mijn proefrit fietsen in deze prijscategorie dan dat er daadwerkelijk in de markt beschikbaar is).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die Laufs zijn er in twee gewichtsmaten: tot 70 kilo en boven 65 kilo.
Ik denk dat dit bedoeld wordt.
Persoonlijke mening is dat ik een Lauf op een e-bike een aparte combinatie vind.
Maar goed met de 72graden headangle is het sowieso al geen trailgerichte bike maar een crosscountry raceding.
Veel plezier er mee :-q
RoyalCowboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 18:17
Mijn mountainbike: Ednine VHE+ 27.5 met LAUF voorvork

Ah, boven 65kg.
Ja ik krijg in privé berichten ook al bijzondere opmerkingen over de Lauf op de emtb. In de eerste plaats is het voor mij echt puur op basis van persoonlijke rij-voorkeur. Door de kortere wielbasis, zwaarte punt van de motor, lichte frame vs mijn eigen zware gewicht en inderdaad de headangle voelt het allemaal goed samen.

Bedankt :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Geen idee wat het gebruiksdoel is voor deze fiets maar als hij doet wat jij er van wil dan is het prima toch. Zelf zou ik echt op alle vlakken andere keuzes maken, maar wellicht wil ik iets heel anders doen met mijn MTB :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er worden inderdaad wat bijzondere keuzes gecombineerd in deze fiets...
In essentie een zeer oldskool geometrie met ondersteuning en minimale vering.

Voor gebruik op veel NL routes kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar de gemaakte keuzes zorgen ook voor beperkingen in uitdagender terrein. In de Alpen wil je liever een moderne geo, banden met meer grip en wat meer vering heb je ook geen last van :D

De looks zijn polariserend zeg maar ;-)
Als hij echt maar (net boven) 17kg weegt is dat gewoon licht voor zo'n fiets. Maar de kortste achtervorken? Ik las net ergens 444mm waar mijn eigen Merida e-fully met 160mm veerweg achtervorken van 439mm heeft, dus die claim klopt iig niet.
Lijkt me ook niet wenselijk overigens, in combinatie met zo'n steile balhoofdhoek wordt het wel erg nerveus.

De Shimano 8000 motor ontkoppelt niet helemaal boven de ondersteunde snelheid, daarvoor moet je bij Brose zijn (oa Specialized). Wel is de inwendige weerstand van de motor gering, icm de relatief snelle banden op deze fiets zul je redelijk goed boven de ondersteuning kunnen doortrappen.
Dat kost op mijn fiets met grof 2.8 rubber wat meer energie... :-{ :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

RoyalCowboy schreef: wo 7 april 2021, 11:26 Ah, boven 65kg.
Ja ik krijg in privé berichten ook al bijzondere opmerkingen over de Lauf op de emtb. In de eerste plaats is het voor mij echt puur op basis van persoonlijke rij-voorkeur. Door de kortere wielbasis, zwaarte punt van de motor, lichte frame vs mijn eigen zware gewicht en inderdaad de headangle voelt het allemaal goed samen.

Bedankt :-q
Dat is misschien nog wel net zo bijzonder, dat men op een forum in het SYS topic zelf niet durft? Wil? te reageren maar wel de moeite neemt om vragen per PB te sturen. Waarvoor is er dan een topic op een open forum?

Wat Kermit ook zegt, ding is vrij licht van gewicht voor een "MTB" maar gevoelsmatig zit het meer tegen een CX/gravel aan met recht stuur icm deze hoeken.

Dat gewicht zal dus ook wel de lauf minimaal extra belasten als de rijder geen 100+kg gaat wegen
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Wat een bijzondere fiets zeg. Gaaf! :bier:
Juh!
RoyalCowboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 18:17
Mijn mountainbike: Ednine VHE+ 27.5 met LAUF voorvork

Bedankt voor de reacties en kritische opmerkingen. Ze worden gewaardeerd.

Eerste paar ritten zitten er inmiddels op. Huidige gedachten:

De Ednine is naar mijn gevoel zeer wendbaar en heerlijk snel. Met 2 van mijn zonen een kleine mtb route gefietst vlak om de hoek. Scherpe bochten, veel heuvels op en af, etc. Hoewel ik echt niet vol ging was het insturen en hoe de fiets de bocht pakt: snappy.

Om toch eens wat diverse uitdagingen aan te gaan, ben ik een route ten noordoosten van Assen gaan rijden. Heerlijk over Balloerveld, Anderen, etc. Een route wat grotendeels onverhard is: modder, zand, gravel en veel heidepaadjes. En hier komen een paar aandachtspunten:

Grootste plezier was echt op de zandbanken. Lekkere grip en de fiets volgt volledig je stuurbewegingen. Geen moment gehad dat de wielen niet op 1 lijn zaten.
Op de weg rijd hij echt lekker weg. Wel opletten, want af en toe begint hij wat nerveus te zwiebelen. Ben nog niet zeker hoe dat kwam, zijwind, een hand aan het stuur. Even onderzoeken nog.
Even lekker door het modder heen banjeren, was ook best leuk. Niet de meest geschikte banden op de wielen volgens mij, maar geen moment weggegleden.

Waar ik wel echt even mijn enthousiasme voor moest inslikken waren de momenten dat de paden nauw werden(ca. 35% van de route). Ik heb nog niet eerder met een MTB van mij meegemaakt dat ik continu met de trappers de begroeiing en/of grond in zette. Gelukkig geen val gemaakt, maar heb wel echt een aantal keren gehad dat ik gewoon geen snelheid kon maken. Okay, de fiets is blijkbaar niet gemaakt voor dit terrein, maar baalde wel enorm omdat de omgeving ontzettend mooi was en de route top.
Geen idee of ik dit nog kan verbeteren.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zo enthousiast als je 1e bericht klonk, ik lees je laatste (overigens heldere) ervaringen als iets minder positief. Zolang het "fietspaden" zijn knalt het lekker maar alles behalve dat is het wat behelpen.

Snel naar de geo gekeken en snappy sturen komt waarschijnlijk door de 72° hta.
Als vergelijk een Canondale topstone gravelfiets erbij gepakt en deze heeft met 71° al een iets vlakkere hta.
En de Ednine vs de 69° XC fiets van Cannondale is het verschil 3° al behoorlijk.

Daarnaast heeft je frame met 70mm bb drop een trapashoogte die aan de lage kant is.
Misschien kun je met hulp van een 2e persoon eens kijken hoeveel cm je stuur omlaag zakt met jou in outfit op de fiets. Misschien zak je dan nog wel verder naar beneden bij inveren van de Lauff.
Icm 175mm cranks zit je dan snel aan de grond.

2 opties, kortere cranks en of dikkere banden. (Laatste ga ik ervanuit dat je nu 29×2.1 erop hebt liggen) er past volgens zeggen 2.8 in.
Echter zomaar 2.8 op de huidige FSA 26mm velgen kan weer andere onprettige gevolgen hebben, al had ik smallere velgen verwacht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets bredere banden en een kortere crank kan inderdaad al veel verbetering geven met die pedalstrikes. En niet te brede pedalen, ik meen op de foto in de startpost vrij brede flatpedals te zien? Compacte klikpedalen of als je niet ingeklikt wilt rijden op zoek naar smallere flatpedals (NC17 Sudpin III S-Pro is maar 9cm breed, dan pak je een cm op veel andere types).

Die Mezcals zijn er ook in 2.35 en 2.6 als ik me niet vergis, en dan heb je nog steeds goed rollende banden (in het terrein rolt breed zelfs beter dan smal). Uiteraard wel een paar gram meer band, maar als de pedalstrikes daarmee verminderen een goede trade-off lijkt me.

Op mijn eigen fiets (ook met Shimano motor) ben ik naar 165mm cranks gegaan, Shimano XT. Dat is een eenvoudige wissel, het kettingblad hoeft niet eens los. Miranda maakt ook cranks met passing voor Shimano motoren, dan kun je zelfs nog korter als die 165mm.

Een langere vork zou ook helpen, maar je hebt natuurlijk bewust voor die Lauf gekozen en het is ook nogal een prijzige optie...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RoyalCowboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 18:17
Mijn mountainbike: Ednine VHE+ 27.5 met LAUF voorvork

Bedankt voor de tips heren! Ik ga er vanmiddag direct mee aan de slag.

Er zitten momenteel 27.5 (2.35) banden op. Die was ik al van plan om te vervangen. Normaliter zitten er 29ers op.

Die cranks en pedalen ga ik dadelijk bestellen.

Nogmaals bedankt voor de tips! :-q
Laatst gewijzigd door RoyalCowboy op wo 14 april 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, dan snap ik wel dat je regelmatig de grond raakt. Ik zie in ieder geval dat deze fiets oorspronkelijk is gebouwd rondom een 120mm Fox en voor 3" banden. Smallere banden en kortere vork zijn dan wel problematisch.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie