Re: Trek X-Caliber - Wielset en vork!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

rcdol schreef: vr 11 juni 2021, 13:03 Ha allen,
Omdat ik hier en op andere plekken best veel lees en vorige week tijdens een clinic ook weer ter sprake kwam ben ik wel benieuwd van het effect van een kortere stem icm een breder stuur op het rijgedrag. Omdat niet een losstaand iets is ook veel info over geo's, slack, ETT etc gelezen maar uiteindelijk moet je toch testen wat in de praktijk het best werkt. Ik ben er wel achter dat mijn X-Caliber nog redelijk conservatief tov veel andere moderne bikes en vrij hard XC. Leuke vergelijking met de Trek Roscoe ( zelfde frame 120mm vork ) https://99spokes.com/compare?bikes=trek ... 9#geometry

Mn bike heeft een stem van 7 graden, 80 mm lengte en stuur van 5 mm rise ( wel alle spacers gebruikt ) , 720 mm breedte.

Ik zie veel sturen van 780mm icm kortere stems langs komen. Als ik de 1:2 ratio aanhoud zou ik voor een vergelijkbare houding voor een 780mm stuur met een 50mm stem kunnen gaan. Of eventueel nog iets kortere stem. Dan is er natuurlijk ook nog te spelen bijvoorbeeld een 0 graden stem en een stuur met wat meer rise. Zou graag het éen en ander uit proberen maar geen zin om voor het uitproberen €200,- uit te geven. Iemand tips waar te beginnen? :-D :)
Ik heb nog een 50mm stem en iets ingekort stuur liggen van een On-One Scandal. Zal het zo even opmeten maar is nu 720mm breed uit mijn hoofd. Mag wel voor een leuk prijsje weg, dan heb je wat te testen.

https://www.planetx.co.uk/i/q/STOOHBV2/ ... ox-v2-stem
https://www.planetx.co.uk/i/q/HBOOE6/on ... -handlebar in 720mm

Edit: gemeten en is 720mm breed.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Thanks voor de tip! Ga even een oproepje in gezocht doen, mp staat niets boeiends. Ook even bij de oosterburen kijken.
@mark: zeker interesse in de stem! Ik stuur je even pb.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

rcdol schreef: vr 11 juni 2021, 13:03 Zou graag het éen en ander uit proberen maar geen zin om voor het uitproberen €200,- uit te geven.
Twee weken later.. 8) :lol:

My defence voor zover nodig hier: 2e hands was niet te vinden wat ik zocht en deze PNW goodies zijn niet eens zo heel veel duurder tov de budget opties, dan meteen maar goed. En omdat ik nu toch bezig was meteen maar de dropper gescoord die ik al even op het oog had. 8)

Afbeelding

PNW Range bar 780mm, 30mm rise
PNW Range stem 50mm
PNW Loam grips
PNW Rainier Dropper 150mm
PNW Loam lever
BikeYoke seatpost clamp

De nieuwe cockpit: ( de dropper zit er nog niet op )
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kijk, goed bezig!! Staat hem heel goed, mooi zo alles van één merk.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

En de Rainier dropper is ook gemonteerd! Het was even gek*t met de boutjes voor de bidonhouder aan de binnenkant van de zadelpenbuis. (wie verzint dat nou weer :~ ) Die zorgde er voor dat de kabel uit de actuator werd gedrukt, voor dat ik daar achter was.. maar het is gelukt. Netjes afgewerkt met een elegante BikeYoke Sqeezy klem al zeg ik het zelf. 8)
Ik ben alleen bang de de dropper zelf toch net iets omhoog moet om de juiste zadelhoogte te krijgen. Staat iets minder mooi maar een langere dropper ging met die boutjes sowieso niet werken.
Zondag voor het eerst het bos in met de dropper. Harderwijk-Ermelo staat op het programma :)
Het zadeltasje kan ook in de onderdelenbak, dat werkt natuurlijk met een dropper dus ook een Jack Wolfskin Velocity rugzakje gescoord. Dat beviel prima.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Weer een maandje verder en heel wat ervaringen rijker en illusies armer :D
Tripje naar zuid-limburg gehad en daar met wat aanpassen aan de situatie heerlijk kunnen fietsen ondanks de regenval. Wel tot de conclusie gekomen dat de 50mm stem te kort is. Staand op de pedalen zat ik nogal opgesloten op de fiets, vooral downhill totaal geen gevoel en vertrouwen meer in de fiets. Leuk om daar op Strijthagen en Roode Beek achter te komen, dat leverde wat beangstigende situaties op. :-{ Nu weer terug naar de originele 80mm stem gegaan maar wel met het iets bredere stuur met wat meer rise. Dat voelde, voor zover ik dat heb kunnen testen op het Twiske, weer een stuk vrijer. Het lijkt ook of ik veel meer gevoel in de vork en grip op de pedalen had en kon houden zonder steeds met mn voeten te schuiven. De betere positie op de fiets lijkt dus meer voordelen met zich mee te brengen.

Helaas nog niet meer kunnen rijden met deze setup.. De bottombracket (powerspline) is los komen te zitten. Zó los dat ik na het verwijderen van de cranks deze er met de hand uit kon draaien. BB naar z'n grootje na 600km is wel erg snel, maar als deze niet goed gemonteerd is geweest heeft vuil en vocht natuurlijk ook vrij spel gehad. Gister is er onder garantie een nieuwe BB ingezet en is het BSA schroefdraad gecontroleerd op schade, dat was gelukkig niet het geval. Hij staat weer helemaal klaar voor Spaarnwoude vanavond! :-D

Geluk bij een ongeluk is dat ik Schoorl weer een keer heb gepakt op de huur fiets waar ik, voor ik mijn eigen fiets had, eerder meerdere keren op heb gereden. Ik was benieuwd naar de verschillen in geometrie want bij die fiets ( Orbea Alma 2020 ) had ik direct vertrouwen. Dat was nu weer zo, ondanks het smallere stuur. Hopelijk heb ik dat vanavond ook weer bij mijn eigen X-Caliber. De verschillen in geometrie en maatvoering tussen de Alma XL en de X-Caliber 19,5" zijn minimaal, de Alma heeft een smaller stuur en een 110mm stem. Dat moet redelijk overeenkomen met mijn 80mm stem met breder stuur. Het halve graadje van de balhoofdhoek ( Alma 69 vs X-Cal 69.5 ) helpt de Alma wel iets in het vertrouwde gevoel. De trail is 104 vs 94 maakt die 10mm en/of die halve graad een goed merkbaar verschil?

Owja, mn dropper zakte steeds een beetje weg met de BikeYoke Squeezy clamp, na twee boutjes kapot te hebben gedraaid zit de qr clamp er nu weer op. Lelijk maar hopelijk blijf hij nu goed zitten.

geo vergelijking Alma vs X-Cal


Brunssummerheide
Afbeelding

Château de Beusdael
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat die trail (naloop in het Nederlands) meer invloed heeft dan die halve graad balhoofdhoek.
De rake (offset) van de vork heeft daar ook invloed op, met de 44mm van de Orbea neemt de naloop ietsje toe.

Jammer van je zadelpen. Blijkbaar is de passing aan de ruime kant.
Dat kan aan de pen liggen, het frame of een combinatie van die twee als de toleranties net ongunstig samenvallen. Meten = weten.

Ik zou daar iig carbon montagepasta voor gebruiken, die verhoogt de wrijving tussen pen en frame. Blijf je dan nog problemen houden zou je een dubbele klem kunnen overwegen, uiteraard niet kneitervast om de dropper aantrekken ;-)
Let op dat je de juiste diameters kiest die zowel om frame als pen goed passen.

Zoiets dus:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

kermit schreef: do 12 augustus 2021, 11:12 Ik vermoed dat die trail (naloop in het Nederlands) meer invloed heeft dan die halve graad balhoofdhoek.
De rake (offset) van de vork heeft daar ook invloed op, met de 44mm van de Orbea neemt de naloop ietsje toe.

Mijn x-cal heeft overigens ook een offset van 42mm. Dat staat niet helemaal juist in 99spokes. Als ik de rekentooltjes mag geloven zou ik met mijn x-cal naar een balhoofdhoek van 68gr moeten om op 105 te komen.. Vraag me nu af of die trail cijfers van de Orbea op 99 spokes wel koppen dan. Vraag me af waar het verschil dan vandaan zou moeten komen tov de Orbea.
kermit schreef: do 12 augustus 2021, 11:12 Jammer van je zadelpen. Blijkbaar is de passing aan de ruime kant.
Dat kan aan de pen liggen, het frame of een combinatie van die twee als de toleranties net ongunstig samenvallen. Meten = weten.
Ik zou daar iig carbon montagepasta voor gebruiken
Ik ga het eens met carbonpasta proberen, de normale had geen effect helaas. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessante ervaring met je stuurpen.
Ga ik ook eens proberen.
1cm langere pen en mn zadel wat naar voren, gewicht dus iets verder naar voren (ik voel me niet opgesloten).

Trek heeft wel vaker last van zakkende zadelpennen.
Frame te ruim?
Beter de ruimte opvullen (bierblikjes shim) dan een lompere klem toepassen.
Want als je frame te ruim is scheurt het straks onder de klem.
(Maar gelukkig heeft Trek goede garantie)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Mooie fiets! :-q

Ik heb ook een X-Caliber (9 model 2020). Bevalt mij prima, maar na een jaar rondfietsen kom ik er achter dat ik waarschijnlijk liever op een trail fiets zit. Dus heb ik besloten de nieuwe Roscoe 9 te bestellen.
Langere vork, geometrie frame en dropper.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Het ging gister erg lekker op Spaarnwoude. Voor het eerst met mn dropper op Spaarnwoude gereden, het is nog geen tweede natuur maar wen er steeds meer aan. Ik heb het idee dat ik na veel uitproberen nu wel ongeveer op de sweetspot zit. :-) Alleen de zadelpositie misschien een klein stukje naar voren voor een betere positie bij het klimmen. Het kan ook zijn dat ik dat voelde doordat hij helaas weer wat was gezakt. Ook met de qr klem dus. Het lijkt dus niet aan de klem te liggen maar toch aan de combinatie van dropper en frame. Eerst dat maar eens fixen voordat ik iets ga aanpassen. Carbonpasta proberen en als dat niet werkt een shim maken. Thanks voor de tips! :-q
SHJN schreef: do 12 augustus 2021, 22:39 Mooie fiets! :-q
Ik heb ook een X-Caliber (9 model 2020). Bevalt mij prima, maar na een jaar rondfietsen kom ik er achter dat ik waarschijnlijk liever op een trail fiets zit. Dus heb ik besloten de nieuwe Roscoe 9 te bestellen.
Langere vork, geometrie frame en dropper.
.
Thanks! Die nieuwe Roscoe ziet er goed uit ja! En deelt dus niet meer het frame met de X-Cal. Wel een stevige verandering van een XC-racer met 69.5 HTA naar een slacke Trailbike met 65 HTA ;-) Misschien dat ik op termijn nog eens een angle headsetje in mn X-cal wil proberen om hem op 68 HTA te krijgen en te kijken of dat bevalt. Hoop dat de levertijd een beetje oke is voor je!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou toch ook even nauwkeurig (laten) meten, zowel je zadelpen als je zitbuis. Als een van de twee zoveel afwijkt van de norm dat dit probleem ontstaat is er naar mijn idee sprake van een garantiegeval.
Had je dit probleem niet met de pen die erin zat voor de dropper? Meet die dan ook eens op, ben benieuwd naar het verschil.

In principe zou een zadelpen moeten blijven zitten zonder noodgrepen, met een normaal vastgezette klem. Sowieso kun je (met name) bij een dropper niet ongestraft de klem aandraaien, er komt een moment dat de dropperbuis vervormt en hij niet meer dropt. Of terug omhoog komt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

rcdol schreef: vr 13 augustus 2021, 09:19 Thanks! Die nieuwe Roscoe ziet er goed uit ja! En deelt dus niet meer het frame met de X-Cal. Wel een stevige verandering van een XC-racer met 69.5 HTA naar een slacke Trailbike met 65 HTA ;-) Misschien dat ik op termijn nog eens een angle headsetje in mn X-cal wil proberen om hem op 68 HTA te krijgen en te kijken of dat bevalt. Hoop dat de levertijd een beetje oke is voor je!
Verwachte levertijd is 7/2022 maar ik heb geen haast. Geeft ze ook gelijk de tijd om de onderdelen die ik wil upgraden bij elkaar te sprokkelen. Mijn X-Caliber functioneert prima en fiets ik dus lekker op rond.

Ik ben geen racer of (bos)wielrenner. Gezien mijn medische toestand gaan ze mij op vlak en bergop links en rechts voorbij… maar merkte steeds vaker dat dezelfde mensen dan bij een afdaling dan weer tegenkwam en ze, als mogelijk, weer kon inhalen.
Dus ik wilde een wat speelsere fiets maar wel nog een waarmee nog prima mee valt te klimmen.

Immers; om naar beneden te gaan moet je eerst omhoog. 😉
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

rcdol schreef: do 24 juni 2021, 11:23
rcdol schreef: vr 11 juni 2021, 13:03 Zou graag het éen en ander uit proberen maar geen zin om voor het uitproberen €200,- uit te geven.
Twee weken later.. 8) :lol:

My defence voor zover nodig hier: 2e hands was niet te vinden wat ik zocht en deze PNW goodies zijn niet eens zo heel veel duurder tov de budget opties, dan meteen maar goed. En omdat ik nu toch bezig was meteen maar de dropper gescoord die ik al even op het oog had.




PNW Rainier Dropper 150mm
PNW Loam lever
Ben me ook aan het verdiepen in een dropper. En via je 'draadje' werd mijn interesse in de de PNW Rainer of Loam terecht. Ik vind vooral de 'fijnafstelling' geweldig,zo zou ik dan de collar van de pen tot op mijn zadelpenklem laten zakken(vind ik veel mooier uitzien) en dan met de fjjnafstelling op 190 of 195mm zetten. Op dit moment zit ik op 193mm tot onderkant zadelrail.
Hoe bevalt de dropper en is hij alleen on-line bij PNW te krjjgen of voeren andere (on-line) winkels hem ook?



Edit; ik krijg t niet voor elkaar om het citaat te schijnen van mijn reactie.
Mea Culpa.😅
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 15 augustus 2021, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

SHJN schreef: vr 13 augustus 2021, 14:05
Verwachte levertijd is 7/2022 maar ik heb geen haast. Geeft ze ook gelijk de tijd om de onderdelen die ik wil upgraden bij elkaar te sprokkelen. Mijn X-Caliber functioneert prima en fiets ik dus lekker op rond.

Ik ben geen racer of (bos)wielrenner. Gezien mijn medische toestand gaan ze mij op vlak en bergop links en rechts voorbij… maar merkte steeds vaker dat dezelfde mensen dan bij een afdaling dan weer tegenkwam en ze, als mogelijk, weer kon inhalen.
Dus ik wilde een wat speelsere fiets maar wel nog een waarmee nog prima mee valt te klimmen.

Immers; om naar beneden te gaan moet je eerst omhoog. 😉
Dat is bijna een jaar :o Maar als je al fietsend kan wachten is dat inderdaad een stuk minder erg!
Azurri schreef: zo 15 augustus 2021, 16:32 Ben me ook aan het verdiepen in een dropper. En via je 'draadje' werd mijn interesse in de de PNW Rainer of Loam terecht. Ik vind vooral de 'fijnafstelling' geweldig,zo zou ik dan de collar van de pen tot op mijn zadelpenklem laten zakken(vind ik veel mooier uitzien) en dan met de fjjnafstelling op 190 of 195mm zetten. Op dit moment zit ik op 193mm tot onderkant zadelrail.
Hoe bevalt de dropper en is hij alleen on-line bij PNW te krjjgen of voeren andere (on-line) winkels hem ook?
Ik heb zelf nog weinig ervaring met droppers in general zoals je kan lezen, ben er net een paar ritjes mee aan het proberen. Ik zit er ook nog eens mee dat mn pen wat wegzakt. Maar voor zover ik kan inschatten is het wel een heel degelijk stukje techniek en ik vind de snelheid en het gevoel in de Loam lever tot nu toe prima. Even goed kijken wat voor montage van de lever het beste bij jou past. De rainer gen 3 die ik heb wordt in de vergelijkingen vaak naast de One up dropper v2 geplaatst. Die schijnt net iets soepeler en ook net iets duurder te zijn, maar ook kleine insertion depth en goede aanpasbaarheid. Dingetje bij PNW is wel dat je hem idd niet bij een NL ( of EU ) partij kan aanschaffen. Dat is bij One up dacht ik wel het geval. Aangezien ik ook de rest van mn cockpit bij PNW heb was dat voor mij niet zon issue.
Plaats reactie