Re: Trek X-Caliber - Wielset en vork!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Leuk dat je mn topic komt checken!

In mn voorstel verhaaltje had ik al aangekondigd dat:
Tzt zal ik een Show your ride topic aanmaken om een beetje stoer te doen met mn nieuwe fiets en evt plannen die ik er mee heb met jullie te delen en te toetsen. :-q
Dus hierbij mn poging een beetje stoer te doen ( i know, dat hoeft niet meer als dertiger :oops: )

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een Trek X-Caliber 8 2021. Specs

In januari besteld en ik mocht hem op mijn verjaardag vorige week ophalen. Best een leuk cadeau voor mezelf als ik dat mag zeggen. :D

Afbeelding
Op de parkeerplaats bij het ophalen. Matched goed met de vierwieler toch?

Afbeelding
En achterop de fietsendrager (ook nieuw)
Laatst gewijzigd door rcdol op wo 20 juli 2022, 17:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Voor het eerste rondje een paar basic aanpassingen gedaan (zie hieronder) en vervolgens lekker naar het Twiske gereden en daar een paar rondes gemaakt. Blij verrast, leuk parcours voor om de hoek :-D
Het is nog even zoeken naar de juiste afstelling van stuur, zadel en banden, daarna ook nog even een check op de vork.
Sowieso kan de luchtdruk in de banden veel lager, ik vond ze vrij onvoorspelbaar qua grip.
Verder heb ik het gevoel dat mn gewicht vrij ver naar voren zit en ik daardoor niet heel lekker door de bochten ging. Een beetje onrustig zeg maar. Is natuurlijk ook wennen aan de nieuwe fiets maar ik ga mn stuur even een tikje hoger zetten en het zadel een tikje naar achter om te kijken hoe dat bevalt.

De vork is een RockShox Judy Solo Air, Deze staat nu op 110psi ( 86kg) en de rebound vrij traag, die gaat een paar klikjes sneller dat moet denk ik ook helpen in voorspelbaarheid de bochten. Ik wil de sag ook nog even goed checken. Zonde om dat niet te doen lijkt me.
Verder viel het me na de rit op dat er best veel olie/vet op de vorkpoten aanwezig was. Na wat googltjes lijkt dit geen probleem te zijn en komt dat vaker voor bij RockShox (Judy) vorken en zou dit na een aantal ritjes moeten verdwijden/verminderen. Voor nu even afgenomen met een zachte doek en in de gaten houden.

Zaterdag op naar Schoorl!

Aanpassingen:
Tacx Deva Bidonhouder in het Grijs-Zwart
Een paar lelijke stickers verwijderd ( ik ben de lelijkste helaas vergeten :oops: )
Crankbrothers Stamp 1 pedalen ipv de simpele standaard pedaaltjes.
Afbeelding


Afbeelding
Eerste rondje Twiske

Afbeelding
Heel stoer bij de rockgarden en trap, die heb ik nog maar even links laten liggen.

Afbeelding
Olie/vet op de vorkpoten
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mooie fiets hoor :-q . Ik zou zeker beginnen met het juist zetten van de Sag op je vork. Pas daarna de instellingen veranderen. Rebound zou ik persoonlijk niet te traag zetten. Je zou natuurlijk ook de "recommended settings" voor je vork op kunnen zoeken en daarmee beginnen.

Die olie op de vork gebeurt inderdaad vaker bij nieuwe vorken. Even schoonmaken en kijken of het de volgende keer minder/weg is.
Verder lijkt het op de onderste foto's ook alsof de remhendels wel erg ver naar onderen staan. Dan krijg je vanzelf dat je meer naar voren op je fiets zit omdat je anders niet bij de rem kan. Wellicht daar ook eens mee experimenteren? (Het kan natuurlijk dat de foto vertekend beeld geeft.)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets, er zijn er genoeg met minder begonnen zeg maar ;-)
(waaronder ondergetekende).

Paar basis tips:
- Bandenspanning is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van enkele factoren maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je boven de 2 bar uitkomt. Probeer eens 1.8 bar en experimenteer wat om te kijken wat je prettig vindt. Zolang de velgen de grond niet raken bij heftige obstakels kun je in principe nog lager zeg maar.
- Sag instellen is de basis, daarna kun je met de rebound gaan uitproberen. Zeker niet te traag zetten, dan kan je vork het niet bijhouden.
- De remhendels moeten ongeveer zo staan dat je handen in het verlengde van je onderarmen staan als je je vinger(s) op de remhendels legt. Omdat je zowel zittend als staand remt moeten ze natuurlijk in beide houdingen goed bereikbaar zijn. En nu het daar toch over gaat, stel ze zover naar binnen dat je met je wijsvinger op het uiteinde van de hendel pakt (net voor het knikje). Je remt immers doorgaans met een vinger en dan heb je de optimale hefboomwerking (mocht de hendel dan te ver weg staan -voor kleine handen- kun je die met de reach-adjust wat dichterbij het stuur draaien).
- Die vettigheid op de vork na elke rit wegpoetsen met een zachte lap, anders blijft de vuiligheid eraan kleven. Je kunt ook nog met een tandenborstel-achtig borsteltje ( :D ) het vuil wegpoetsen dat in het randje blijft liggen van de seals. Ik ben geen poetser, maar dat is iets dat ik na elke rit doe (bij vork, demper en dropper zadelpen). Vuil dat in de vork komt is echt funest.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Klitse schreef: do 8 april 2021, 12:34 Mooie fiets hoor :-q . Ik zou zeker beginnen met het juist zetten van de Sag op je vork. Pas daarna de instellingen veranderen. Rebound zou ik persoonlijk niet te traag zetten. Je zou natuurlijk ook de "recommended settings" voor je vork op kunnen zoeken en daarmee beginnen.

Die olie op de vork gebeurt inderdaad vaker bij nieuwe vorken. Even schoonmaken en kijken of het de volgende keer minder/weg is.
Verder lijkt het op de onderste foto's ook alsof de remhendels wel erg ver naar onderen staan. Dan krijg je vanzelf dat je meer naar voren op je fiets zit omdat je anders niet bij de rem kan. Wellicht daar ook eens mee experimenteren? (Het kan natuurlijk dat de foto vertekend beeld geeft.)
Thanks :-q
Volgens de site van RockShox zit ik aardig goed met mn defaults, 110psi zou een paar hoger mogen. En ik ga mn rebound check dat deze op -2 kliks van de traagste stand afstaat. ( Denk dat ik dar niet ver vanaf zit )

Ik zal de remhendels iets hoger zetten, kijken hoe dat gaat. Thanks voor de tip!
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

kermit schreef: do 8 april 2021, 12:47 Leuke fiets, er zijn er genoeg met minder begonnen zeg maar ;-)
(waaronder ondergetekende).

Paar basis tips:
- Bandenspanning is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van enkele factoren maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je boven de 2 bar uitkomt. Probeer eens 1.8 bar en experimenteer wat om te kijken wat je prettig vindt. Zolang de velgen de grond niet raken bij heftige obstakels kun je in principe nog lager zeg maar.
- Sag instellen is de basis, daarna kun je met de rebound gaan uitproberen. Zeker niet te traag zetten, dan kan je vork het niet bijhouden.
- De remhendels moeten ongeveer zo staan dat je handen in het verlengde van je onderarmen staan als je je vinger(s) op de remhendels legt. Omdat je zowel zittend als staand remt moeten ze natuurlijk in beide houdingen goed bereikbaar zijn. En nu het daar toch over gaat, stel ze zover naar binnen dat je met je wijsvinger op het uiteinde van de hendel pakt (net voor het knikje). Je remt immers doorgaans met een vinger en dan heb je de optimale hefboomwerking (mocht de hendel dan te ver weg staan -voor kleine handen- kun je die met de reach-adjust wat dichterbij het stuur draaien).
- Die vettigheid op de vork na elke rit wegpoetsen met een zachte lap, anders blijft de vuiligheid eraan kleven. Je kunt ook nog met een tandenborstel-achtig borsteltje ( :D ) het vuil wegpoetsen dat in het randje blijft liggen van de seals. Ik ben geen poetser, maar dat is iets dat ik na elke rit doe (bij vork, demper en dropper zadelpen). Vuil dat in de vork komt is echt funest.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! :-q
Top, dank je voor de tips! :-D
De remhendels heb ik al vrij ver naar binnen staan maar kwam wel in de knoei met mn shifter. Die kwam dan ook te ver naar binnen. Omwisselen kwam ook niet uit dan stond de shifter te ver naar binnen, even kijken of ik dat kan aanpassen op de shifter zelf ( met matchmaker testen? )
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Goede schutkleuren tegen die auto zeg ;)
Veel plezier ermee :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

rcdol schreef: do 8 april 2021, 13:03 De remhendels heb ik al vrij ver naar binnen staan maar kwam wel in de knoei met mn shifter. Die kwam dan ook te ver naar binnen. Omwisselen kwam ook niet uit dan stond de shifter te ver naar binnen, even kijken of ik dat kan aanpassen op de shifter zelf ( met matchmaker testen? )
Tsja, dat kan inderdaad een beetje onhandig uitkomen met losse shifters en remhendels. Dan een beetje puzzelen wat het beste uitkomt. Het principe de remhendel zo ver mogelijk naar buiten proberen te pakken blijft natuurlijk overeind, maar je moet ook goed bij de shifter kunnen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Thanks voor de tips! Ze hebben zeker geholpen. :-q Gister 1,5x de route van Schoorl + een stuk in de PWN duinen gereden en het voelde na wat kleine aanpassingen een stuk beter aan! Door mn verbeterde houding en slappere bandjes ook geen last van drukpunten in mn handen. Genoeg vertrouwen om alle drops, trappetjes en de kuil mee te nemen :-q

De bandenspanning is naar ongeveer 1.7 gegaan, wat maakt dat een verschil zeg! Op een wat losse/zanderige ondergrond was het nog glijden als er een beetje snelheid was maar verder stukken beter. De standaard Bontrager XR3 Comp banden staan ook niet heel hoog aangeschreven zie ik :tong

Het zadel een cm naar achter, het stuur iets gedraaid en de remmen iets hoger en verder naar binnen gezet zodat alles met de wijsvinger kan. Ik merkte dat is soms toch een extra vingertje gebruikte omdat de reach denk ik iets te groot is voor mn worstenvingertjes. :lol: Even bijstellen en kijken hoe dat bevalt.

Rechts toch de shifter en rem weer gewisseld. Dat kwam toch mooier uit. Ik zit alleen een beetje met de reach van de shifterpaddle. Helaas is er weinig verstelbaar aan de SX shifter kom ik net achter :-{ even kijken of ik de rem en shifter nog iets hoger kan zetten zonder ik in de knoop kom en anders even een andere shifter zoeken. (volgens mij is vanaf de GX shifter alles goed af te stellen...)

Volgend weekend naar de track in Otterloo, kijken hoe het dan gaat!

Afbeelding
De X-Caliber bovenop de nok van Schoorl ( moest even uitpuffen na de 2e keer omhoog :P )
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Zo! Inmiddels zon 200km verder. Otterloo en meerdere keren Spaarnwoude ( inclusief aan en afrijden ) gepakt. Voor de langere ritten, deels over asfalt toch even gekeken naar een extra bidon houder en een minipompje. Met 1.5 bar in de bandjes nog 1,5uur naar huis fietsen terwijl je 3x dood bent gegaan op het uitkijkpunt van de Spaarnwoude route is wel een goede training maar even wat bijpompen lijkt me wel lekker. Net als wat extra vocht :-)
De rolweerstand van de XR3 comp bandjes en het algehele gevoel in die banden, plus alle comments hier over dat bandjes de beste upgrade zijn value/money wise hebben me doen besluiten over te gaan naar de tubeless Vittoria Barzo/Mezcal combo. Leuk klusje om te doen en de skinwalls smoelen ook erg lekker moet ik zeggen! 8)

Ik merkte ook dat ik me begon te storen aan de grip op mn pedalen en steeds mn positie van mn voeten aan het verplaatsen was. Ik heb al nette pedaaltjes met mn CB Stamp dus ook voor mezelf maar een nieuw setje rubber gescoord. Ik reed met Adidas Samba en heb deze geupgrade naar de five ten versie daarvan, sleuth dlx in het wit. Dat matched lekker met de modder :lol:

De handling en het vertrouwen in mn bike heeft een goede stap voorwaarts gezet met al dit nieuwe rubber.

Een paar schone en vieze plaatjes, het blijft toch een Show your stuff topic
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Goh...al 12 minuten en nog niemand gezeurd over je skinwalls ? 🤪 Ik vind het mooi ! 😎
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Ik vond deze foto het posten wel waard. En als ik dan toch iets moet vertellen.. Als je heel goed kijkt zie je mn nieuwe PNW Loam grips en mn extra zwarte cranks. Lekker clean. 8)

Kleine issue met schakelen gehad, kabel bleek aan de achterkant los te hangen, c-clips foetsie.. Denk dat ik ben blijven hangen achter iets. Voor nu even met een tie-wrappie vast gezet en de derrie opnieuw afgesteld en is nu weer vrij aardig gelukkig.

Ik heb de afdaling van de Nok in Schoorl de 2e keer gedaan met mn zadel helemaal omlaag. Dat gaat zoveel lekkerder.. toch maar een droppertje binnenkort? :roll:

Al met al merk ik dat ik aardig stappen maak qua (fiets)conditie en kracht in de benen. Daarnaast (onderhouds)technisch al een hoop geleerd. Het wordt steeds leuker. 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mooie fiets, goed bezig 💪
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Ha allen,
Omdat ik hier en op andere plekken best veel lees en vorige week tijdens een clinic ook weer ter sprake kwam ben ik wel benieuwd van het effect van een kortere stem icm een breder stuur op het rijgedrag. Omdat niet een losstaand iets is ook veel info over geo's, slack, ETT etc gelezen maar uiteindelijk moet je toch testen wat in de praktijk het best werkt. Ik ben er wel achter dat mijn X-Caliber nog redelijk conservatief tov veel andere moderne bikes en vrij hard XC. Leuke vergelijking met de Trek Roscoe ( zelfde frame 120mm vork ) https://99spokes.com/compare?bikes=trek ... 9#geometry

Mn bike heeft een stem van 7 graden, 80 mm lengte en stuur van 5 mm rise ( wel alle spacers gebruikt ) , 720 mm breedte.

Ik zie veel sturen van 780mm icm kortere stems langs komen. Als ik de 1:2 ratio aanhoud zou ik voor een vergelijkbare houding voor een 780mm stuur met een 50mm stem kunnen gaan. Of eventueel nog iets kortere stem. Dan is er natuurlijk ook nog te spelen bijvoorbeeld een 0 graden stem en een stuur met wat meer rise. Zou graag het éen en ander uit proberen maar geen zin om voor het uitproberen €200,- uit te geven. Iemand tips waar te beginnen? :-D :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien tweedehands wat betaalbaars zoeken? (berichtje in de gezocht hoek plaatsen).
Als je er dan achter bent wat fijn zit voor jou kun je het spul waarschijnlijk ook wel weer kwijt zonder er veel op te verliezen en dan koop je iets vergelijkbaars met een look die je smaak is/bij je fiets past.

En betaalbaar wil niet zeggen dat het niet goed is. Merken als Procraft, Pro, Ritchey etc. hebben betaalbare spullen waar niks mis mee is. Alleen als het ook licht moet zijn gaan de prijzen snel de hoogte in.
Kijk eens bij een shop met behoorlijk assortiment zoals Bike24 of Bike-Components wat zij hebben in de betaalbare range, dan krijg je een goed idee van de mogelijkheden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie