Project 2021, Intense Sniper XC Elite

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

paulus1981 schreef: za 10 april 2021, 22:54 Erg gaaf, zonder decals op de wielen komt het frame wel beter tot zijn recht! Grappig trouwens dat de stijle seatstay in geen velden of wegen te bekennen is. Die heb ik zelf op m'n Giant Anthem nooit gemist, maar ben wel benieuwd of het een bewuste keuze is en hoe t bevalt?
De steilere seattube is vaak onderdeel van de modernere geometrie met als gevolg dat de chainstay korter wordr. Samen met de lange bovenbuis en slacke vorkhoek wordt de wielbasis wel weer een stukje groter. Je zou zeggen dat dat de wendbaarheid nadelig beinvloedt maar niets is minder waar. Tot nu toe nog geen hele lange en/of steile klimmen gehad maar daar zou je de steile seattube wel moeten vernemen. Ik zal verslag hiervan doen wanneer ik er meer over weet. 8)
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gangisalles schreef: zo 11 april 2021, 10:01 Tot nu toe nog geen hele lange en/of steile klimmen gehad
Nou moeten we daar typisch een halve dag voor in de auto zitten, heb je plannen? :winkie:

Ik vind het nog steeds opvallend dat ik met een klassieke 71/73 graden “korte” stalen hardtail en de moderne Long Low en Slack bikes op Drentse routes dezelfde soort tijden neerzet. En dat is ook op de krappe twisty Singletracks door de bomen. De “nadelen” van de langere wielbasis en ik meen ook minder efficiënte positie boven de pedalen zie ik niet terug in de tijden. (Home trails met tientallen runs op meerdere bikes, goed te vergelijken)

Maar als je ooit die lange steile helling naar beneden moet gaan en het is een beetje technisch zijn de ervaringen absoluut niet vergelijkbaar. En de 120mm vork is een prima upgrade die dat karakter nog ondersteund :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Nou ja, zodra het weer even kan ga ik toch graag weer wat vaker richting Teutoburgerwald. Ook in de omgeving van Willingen/Winterberg heb ik een paar mooie routes klaar staan. Ga je mee?

Het is inderdaad typisch dat geometrie niet echt doorslaggevend is in ons mooie vlakke Drenthe. Ik denk dat wanneer het echt omhoog en vervolgens naar beneden gaat wel groot verschil maakt zoals je zegt. Op moderne fietsen waarbij de ‘low, long en slack’ geometrie hand in hand gaan met een lange wielbasis is meestal de chainstay wel aanzienlijk korter wat een stuk wendbaarheid genereert.
Op zich had ik altijd wel redelijk vergelijkbare tijden op de gebruikelijke rondjes ongeacht welke fiets ik mee had. In alle gevallen stijve lichte wielen dus in dat opzicht zijn de vergelijkbare tijden te verklaren. De Intense is wel aanmerkelijk sneller, ik zoek nog een verklaring daarvoor. :P
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er is altijd nog NBS ofwel New Bike Syndrome, altijd goed voor een extra edge 8)

Ik heb op mijn Vertigo in ruim een jaar best veel PRen gereden, maar vind het lastig om daarvoor de geometrie als oorzaak aan te wijzen. Het kan zijn dat ik op een oude geo met diezelfde trail condities en mijn conditie ook een PR gereden zou hebben

Het toont wel vrij overtuigend aan dat het ontwerp van de Vertigo goed werkt en dat nieuwe lange Bikes zeker niet langzamer zijn dan de oude korte Bikes op onze Drentse trails.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Gangisalles schreef: zo 11 april 2021, 12:59 Nou ja, zodra het weer even kan ga ik toch graag weer wat vaker richting Teutoburgerwald. Ook in de omgeving van Willingen/Winterberg heb ik een paar mooie routes klaar staan. Ga je mee?
Ja zodra het kan wil ik ook vaker die kant op, wat ruiger terrein opzoeken :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heb hem van het weekend in het echt mogen zien, erg gaaf apparaat!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weer een zeer unieke fiets er bij op de NL trails :-q


paulus1981 schreef: za 10 april 2021, 22:54 Erg gaaf, zonder decals op de wielen komt het frame wel beter tot zijn recht! Grappig trouwens dat de steile seatstay in geen velden of wegen te bekennen is. Die heb ik zelf op m'n Giant Anthem nooit gemist, maar ben wel benieuwd of het een bewuste keuze is en hoe t bevalt?
Ik denk dat je voor xc niet te steil wilt gaan bij de zitbuishoek. Dat is echt voor super ruig terrein, steil omhoog en nog steiler omlaag. En dan nog een dropper met heul veul drop. Enduro-achtige fietsen dus, niet gemaakt voor glooiender terrein.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie bike hoor! :-q
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Goede kleurstelling
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Ook deze fiets doet mee aan de BOTY... Grijp ik gelijk ook maar de gelegenheid om deze SYS weer even op te frissen.

Inmiddels is de fiets nu zo'n 10 maanden in gebruik en is er natuurlijk ook al weer het één en ander aan verspijkerd. Grootste verschil zijn de wielen; dit is een handgebouwde set Graphene/T700/T800 velgen i.c.m. DT Swiss 240 naven. Velgen hebben een binnenbreedte van 28mm wat mijns inziens een prima breedte is voor het kaliber fiets waar ze in zitten. Ten opzichte van 'normale' carbon wielen zijn ze niet heel veel lichter maar wel merkbaar stijver. Ze rollen extreem licht maar dat kan ook aan de wielenbouwer of de banden liggen. Daarover gesproken; de banden zijn tubeless Wolfpack Race/Speed 2.25" geworden en daar ben ik zeer tevreden over!
Naast de wielen is ook de aandrijving onder handen genomen. Bij wijze van gok heb ik erg voordelig een zilverkleurig XX1 crankstel op de kop kunnen tikken. Met name omdat het frame (nagenoeg) dezelfde kleurdetails heeft leek me dit weer eens wat anders dan het standaard zwart. Om het geheel af te maken eveneens een Garbaruk cassette en 34t oval chainring gemonteerd. De combinatie draait lekker soepel en ik constateer geen nadelige werking tov volledige SRAM aandrijflijn.
Om toch een beetje in het zilver te blijven is er ook een Hope XCR Pro remset op gekomen in plaats van de standaard Shimano XT remmen. Ten opzichte van de Hope Tech 3 remmen hebben ze meer kracht maar zijn ze wel iets feller. Qua gevoel komt het bijna in de buurt van de XT's maar dan met iets meer modulatie.
Laatste 'upgrades' zijn een zadelpen en lowriser van Beast Components, wat een prachtig spul is dat! :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hij is mooi man.

Nog weer mooie upgrades sinds onze rit van de zomer. Ik heb precies zo’n setje velgen van Zoran in de Vertigo ook met WP Soeeds maar dan in 2.4. Super voor NL XC, Max Speed is het,. En niet dat het er veel toe doet, maar wat weegt dit nou?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Heckler40 schreef: ma 6 december 2021, 22:25 En niet dat het er veel toe doet, maar wat weegt dit nou?
Thanks N.! Geen idee, het doet er niet veel toe. ;) Ik schat ergens rond de 10kg.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Mooie ride hoor :-q
Ik heb zijn broertje Sniper T in de bestelling ben heel benieuwd.
We Are Basta
Plaats reactie