Project 2021, Intense Sniper XC Elite

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Na een jaar op een 2015 Kona Hei Hei Supreme gereden te hebben zag ik ondertussen dat de geometrie van een aantal merken op XC-gebied redelijk drastisch aan het veranderen was. Noem het revolutionair of niet maar de verhoudingen die vanuit moderne trailbikes werden overgenomen vond ik zeer interessant. Als je in acht neemt dat het beoogde doel van een race-XCert snelheid genereren is dan wil je ook deze snelheid vasthouden wanneer het iets minder rechttoe-rechtaan gaat. Precies dát belemmerde mij enigszins bij de Kona. Rechtdoor ging het allemaal soepeltjes maar bij elke bocht ging ik toch enigszins verkrampt op de fiets zitten. Idem met ruige passages in het buitenland. Gelukkig werd bovenstaande theorie bevestigd toen ik het eerste ritje op de nieuwe fiets maakte, wat een verschil in handling! Inmiddels is het vertrouwen in stuurgedrag weer hersteld dus volle kracht vooruit! 8)

Goed, het moest dus een XC-fully worden met moderne geometrie. De gerenommeerde merken waren over het algemeen nog redelijk conversatief, al komt de 2021 Epic toch aardig in de richting. Die viel overigens snel af want de Brain technologie is nogal kwetsbaar en ik vind dat een goede fully dat niet nodig heeft. Er zijn platforms die redelijk efficient zijn en weinig 'bobben' zonder ingewikkelde techniek zoals de brain. Daarnaast was levertijd natuurlijk een behoorlijk issue de afgelopen tijd. Ook zou het leuk zijn om onder de €5k te blijven, ook knap lastig voor een 'high-end' fiets.

In 2008 ben ik in aanraking gekomen met Intense. De toen nog (prachtige) aluminium frames met VPP waren al erg innovatief. Ik heb toen een paar jaar een 5.5FRO (5,5" travel, For Race Only) gehad die ik ook wel meenam naar bikeparks etc. Die fiets bleef me verbazen, altijd stabiel en gaf veel vertrouwen in de afdalingen. Daarnaast ook erg efficient en snel op Nederlandse bodem.

Toen ik op basis van die herinneringen eens op de site van Intense ging kijken vond ik al snel een potentiele kanshebber. Vanwege de nieuwe invalshoek van Intense is de webshop overigens ook de enige manier om een fiets ervan te bemachtigen, ze hebben nog niet zo heel lang geleden besloten om enkel via internet te verkopen... Uiteraard stonden er veelal gravity-georienteerde fullys op de site maar daarin ben ik al voorzien. De Sniper XC is het minst bedeeld als het gaat om veerweg, 'slechts' 100mm! Maar aangezien Intense z'n sporen wel verdiend heeft op het gebied van downhill en enduro durfde ik er wel op te vertrouwen dat het stuurgedrag van deze fiets zeker niet erg slecht zou zijn. In de sale hoek stonden nog een aantal fietsen waaronder de 2019 Sniper XC Elite build. Qua kleurstelling ook mooier dan de nieuwere modellen naar mijn beleving. Daarnaast was de geometrie identiek aan het huidige modeljaar. Die €2,5k korting maakte de keuze nog makkelijker. :bier: Het duurde dus niet heel lang totdat ik op de bestelknop drukte. Wonder boven wonder ontving ik de fiets al binnen 3 weken, wat kon er nog fout gaan?

Afbeelding

Afbeelding

Juist, toch nog even een tegenvaller. :-{ Ondanks het netjes afgevinkte 'quality-check' formulier trof ik al snel een misser aan bij de achteras. Mijn eerste indruk was dat de dropout aan de driveside kant niet netjes gemonteerd was. Na enig mailcontact met Intense werd de schade beschouwd als shipping damage, mijns inziens tamelijk onmogelijk gezien de plek van de schade. Maar goed, er werden 3 opties voorgesteld:
1. Full refund; fiets weer terug sturen en geld weer terug krijgen. Op zich netjes maar hetzelfde model was inmiddels niet meer leverbaar.
2. Terugsturen en onder garantie laten herstellen/vervangen; ben je zo weer een paar weken verder...
3. U krijgt een nieuwe rear-triangle opgestuurd die u zelf of door een LBS laten over zetten. Kosten van de LBS worden eveneens vergoed.
Al met al leek mij de laatste optie het meest praktisch en zo is geschied. Allemaal netjes opgelost. Duimpje omhoog voor de after-sales.

Standaard afmontage:

Travel: 100mm
Rear Shock Fox Factory DPS
Fork Fox Factory 32 Kashima 100mm
Headset Cane Creek AER integrated
Cassette SRAM XG 1295 10-50 tooth
Crankarms SRAM Stylo carbon, 34t
Rear Derailleur SRAM X01 Eagle 12 speed
Chain SRAM GX Eagle
Shifter Pods SRAM GX Eagle
Handlebar Intense flat 760 carbon
Stem Intense Recon Elite 50mm
Grips Intense Nano foam
Brakes Shimano XT
Wheelset Intense Recon XC Carbon
Hubs DT Swiss 350 Classic
Tires Maxxis 29 x 2.25 Rekon
Seat Fabric Line Elite
Seatpost Kind Shock Carbon Lev Ci, 175mm

Afbeelding

Afbeelding

De eerste rit was erg fijn, maar toch had ik behoefte aan een steviger front en iets meer veerweg. De fox 32 is dus vervangen voor een 34 en dat doet de fiets goed in mijn beleving. De standaard carbon wielen vielen niet tegen dus blijven die vooralsnog. De decals zijn inmiddels wel verwijderd. Ik hoorde goede verhalen over Wolfpack tyres, deze zijn er dus opgekomen ter vervanging van de standaard Maxxis banden. Qua remprestaties in het buitenland had ik niet veel vertrouwen in de standaard 160mm schijf, deze zijn geupgrade naar XTR schijven 180/160mm. De KS Lev carbon 180mm dropper was net iets te lang, deze heb ik omgeruild met de Magura Vyron 150mm uit mijn Santa Cruz Hightower. Daarnaast kon ik nog een mooie XX1 crankset bemachtigen, aardige upgrade ten opzichte van de Stylo. De XX1 crank krijgt nog een zilverkleurige chainring. Op de planning staat nog een Thomson carbon riser in combinatie met een silver X4 50mm stem.

Inmiddels staat de fiets er dus zo bij:

Travel 100mm
Rear Shock Fox Factory DPS
Fork Fox Factory 34 Kashima 120mm
Headset Cane Creek AER integrated
Cassette SRAM XG 1295 10-50 tooth
Crankarms SRAM XX1 Eagle, met Garbaruk 34t oval
Rear Derailleur SRAM X01 Eagle 12 speed
Chain SRAM XX1 Eagle
Shifter Pods SRAM X01 Eagle
Handlebar Intense flat 760 carbon
Stem Intense Recon Elite 50mm
Grips Ergon
Brakes Shimano XT
Wheelset Intense Recon XC Carbon
Hubs DT Swiss 350 Classic
Tires Wolfpack Cross en Race
Seat Fabric Line Elite
Seatpost Magura Vyron 150mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Handige snelspanner:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pinkbike heeft deze fiets ook even aan de tand gevoeld: Review

Geometrie maat XL:
Wielbasis: 1206mm
Bovenbuis: 660mm
Chainstay: 439mm
Stuurbuis: 115mm
Head tube angle: 66,5graden
Reach: 490mm
Stack: 593mm
BB-hoogte: 330mm
BB-drop: 38mm
Zadelbuishoek effective: 74graden
Zadelbuishoek actual: 69,4graden
Zadelbuis: 538mm
Standover: 781mm
Laatst gewijzigd door Gangisalles op za 10 april 2021, 14:10, 8 keer totaal gewijzigd.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Gereserveerd voor nadere details. :bier:
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hey! Een jonger broertje op de site 8)

Even volgen dit :bier:
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Volledig verslag in de lucht, zie startpost! :bier:
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Sniper, voor mij ook de beste kleur deze.

Mijn ervaringen met deze generatie Intense zijn ook prima, werking van het veersysteem is top, en goed aan te passen van firm voor NL vlak tot plush voor de betere trails. En de geometrie van deze generatie is prima voor elkaar, getuige ook de reviews van de bekende internationale sites.

Ben je met die 34 ook 20mm langer gegaan trouwens?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Mooie fiets :-q .
Blijft de achterkant rustig bij flink aanzetten?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi frame hoor, ik merk dat ik de Intense vaak wel kan waarderen. Veel mooie kilometers gewenst
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lekker kleurrijk ding, veel plezier er mee.

Grappig dat jouw Intense grote overeenkomst heeft qua componenten met de mijne (vyron, xt-remmen, xo, ergon, wp race en cross)

Plaatje in link om jouw sys niet te vervuilen:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dit is echt een hele mooie, dikke + voor de kleurstelling. Erg fraai geheel zo met de 34 in het oranje.
Ik zou er Intense gelukkig van worden. :winkie:
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Heckler40 schreef: vr 9 april 2021, 21:44 Mooie Sniper, voor mij ook de beste kleur deze.

Mijn ervaringen met deze generatie Intense zijn ook prima, werking van het veersysteem is top, en goed aan te passen van firm voor NL vlak tot plush voor de betere trails. En de geometrie van deze generatie is prima voor elkaar, getuige ook de reviews van de bekende internationale sites.

Ben je met die 34 ook 20mm langer gegaan trouwens?

Enjoy!!
Mee eens, platform is zeer efficient en met demper op standje open bobt de achterkant amper.

En ja, de Fox 34 is een 120mm variant. Maakt de voorkant nog iets slacker en dat bevalt met wel. Z'n broertje, de Sniper Trail komt standaard met een 120mm vork en een andere rear-triangle. Zo zou je mijn Sniper kunnen beschouwen als half XC/half Trail. ;)
Arjan76 schreef: za 10 april 2021, 07:50 Mooie fiets :-q .
Blijft de achterkant rustig bij flink aanzetten?
Beter dan ik had verwacht, dikke meevaller!
Elvander schreef: za 10 april 2021, 12:41 Lekker kleurrijk ding, veel plezier er mee.

Grappig dat jouw Intense grote overeenkomst heeft qua componenten met de mijne (vyron, xt-remmen, xo, ergon, wp race en cross)

Plaatje in link om jouw sys niet te vervuilen:
Ja hoe verzin je het inderdaad. ;) Shimano en centerlock zou zelf niet mijn eerste keus zijn maar het bevalt me eigenlijk wel. De prestaties zijn op z'n minst behoorlijk te noemen, qua looks vind ik ze niet heel denderend.

Maar mooi broertje heb je daar, iets meer enduro dan deze zo te zien. :D
Dice Oldskool schreef: za 10 april 2021, 13:08 Dit is echt een hele mooie, dikke + voor de kleurstelling. Erg fraai geheel zo met de 34 in het oranje.
Ik zou er Intense gelukkig van worden. :winkie:
Thanks! Ik was op zoek naar een zwarte maar kon alleen de oranje nog voor een acceptabele prijs vinden. ;)
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Wat een beauty :-q
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

:-q mooie verschijning. Hoe lang ben je als ik vragen mag?
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Bonanza schreef: za 10 april 2021, 21:04 :-q mooie verschijning. Hoe lang ben je als ik vragen mag?
1,85. Dat is een beetje tussen L en XL in ideaal gezien. Uiteindelijk blij dat ik deze maat genomen heb. ;)
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Mooie bike hoor, gefeliciteerd! De Sniper zie je niet veel op de Nederlandse trails. Komt altijd goed uit de reviews dus kan niet anders dan dat je daar veel plezier aan gaat beleven 😁!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Erg gaaf, zonder decals op de wielen komt het frame wel beter tot zijn recht! Grappig trouwens dat de stijle seatstay in geen velden of wegen te bekennen is. Die heb ik zelf op m'n Giant Anthem nooit gemist, maar ben wel benieuwd of het een bewuste keuze is en hoe t bevalt?
Plaats reactie