BXT Twinmouse

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Afgelopen jaar was ik op zoek naar een nieuwe fiets, omdat de oude Cube LTD het begaf. Het schroefdraad van de BB was weg en er was niet genoeg materiaal om nieuw schroefdraad in te tappen.
Ik was van plan een nieuwe fiets te kopen, maar kon nergens echt vinden wat ik zocht qua combinatie van inzetbereik, voorvork, remmen en aandrijving, passend bij mijn budget. De fietsen die me wel wat leken hadden me een te lange levertijd. Ik kwam op dit forum en verder online wat tegen over BXT en zelfbouw met Chinese frames. Dat zelf bouwen werd ik steeds enthousiaster over, hoe meer ik me erin verdiepte. Het kostte wel even wat tijd om mezelf ervan te overtuigen om alle bijbehorende risico's, die er echt wel zijn met Chinees spul, te accepteren.

Inmiddels rijd ik sinds december met heel erg veel plezier mijn BXT Twinmouse. Waar Twinmouse vandaan komt? Omdat ik voor mijn broertje een bijna zelfde fiets bouw, dus mijn fiets heeft een tweelingbroertje. De mouse heeft iets te maken met mijn eigen naam.

Omdat ik weinig vrije tijd heb rijd ik vooral rond in de bossen rondom Apeldoorn, gewoon direct vanuit huis. Ik zie het het vooral als een uitdaging om de meest technische paadjes die er zijn zo hard mogelijk te rijden. Als ik een keer wat meer tijd heb ga ik ook graag naar officiële mtb routes, hoe technischer hoe beter.

In tegenstelling tot de trend op dit forum richting trail dus gewoon lekker ouderwets een XC fiets opgebouwd. Tot nu toe zonder een seconde spijt. Zoals ik de fiets ervaar: snel, wendbaar en toch stabiel op hogere snelheid. Ik rijd vrij dynamisch en sta op technische stukken eigenlijk altijd op de pedalen. Ik heb dus ook niet het idee veerweg tekort te komen. Hieronder een afbeelding van de bike in zijn natuurlijke habitat:

Afbeelding

De specs:
Frame: BXT-046-148mm
Vork: SID SL Select 2021 (100mm)
Wielen: DT-Swiss X1900, 22,5 intern
Banden: de vriendjes Ray en Ralph, 2,25
Shifter: XT, 11 speed
Derailleur: Shimano XT M8000 GS
Crank: Shimano SLX FC-M7120, met 34t
Cassette: SLX 11-40 (Ik snap die 50 of 51 echt niet voor NL)
Remmen: XT M8100
De meeste overige onderdelen als grips, zadel, stuur, remschijven etc. komt van Ali, veel van ZTTO.
gewicht: 10,5 kg

Op een dag komt er nog een dropper op. En misschien ooit nog een mooie lichte wielset. Deze wielen zijn al een stuk lichter dan die in de oude Cube LTD, maar nog steeds vrij zwaar.

Wat zouden jullie anders gedaan hebben met deze bouw?
Laatst gewijzigd door Mtbmouse op vr 7 mei 2021, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mtbmouse schreef: do 6 mei 2021, 11:29 Wat zouden jullie anders gedaan hebben met deze bouw?
Een stalen trailbike van hebben gemaakt?

:lol:

Geintje natuurlijk, doet er niet toe wat wij anders zouden hebben gedaan - het is jouw fiets en jij bent er blij mee :-q. Wel benieuwd naar je schijven, welk merk is dat?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Kapitein Iglo schreef: do 6 mei 2021, 11:36 Wel benieuwd naar je schijven, welk merk is dat?
De schijven zijn van ZTTO, alhoewel identieke schijven ook onder andere namen op ali staan. Geen idee dus wie ze nou echt maakt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ZTTO begint al bijna hofleverancier te worden hier... :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Kapitein Iglo schreef: do 6 mei 2021, 11:47 ZTTO begint al bijna hofleverancier te worden hier... :winkie:
Cheapass dutchies :D
“Old, not obsolete”
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Kapitein Iglo schreef: do 6 mei 2021, 11:47 ZTTO begint al bijna hofleverancier te worden hier... :winkie:
Ik moet zeggen dat ik ook wel tevreden ben over ZTTO. Er is echt crap te vinden op AliExpress. Maar met ZTTO ben ik tot nu toe geen slechte dingen tegengekomen. Ze verzenden ook altijd snel en ze reageren snel op vragen. Maar je kunt natuurlijk geen topkwaliteit verwachten voor hun prijzen. Dus ZTTO kopen voor weinig en dan zeuren dat het minder goed is dan XT is ronduit dom.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

nice, mooi dat je alle accenten hebt aangepast op het rubberen ringetje op je vork! :winkie:
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Wat is hier bwr aan?
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Matthijs_XtC schreef: do 6 mei 2021, 18:35 nice, mooi dat je alle accenten hebt aangepast op het rubberen ringetje op je vork! :winkie:
Haha, ja andersom leek me zo’n gedoe, heel die vork uit elkaar en geknoei met olie om dat ringetje te matchen. Dan maar overal rode accenten. :winkie:
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

zeroground schreef: do 6 mei 2021, 19:22 Wat is hier bwr aan?
Tja, hangt maar af van hoe je dat interpreteert he. Maar de fiets is in ieder geval gericht op snelheid, (voor het budget) lichtgewicht en weinig veerweg.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Dat anderen jouw fiets bwr zouden kunnen vinden heeft je gelukkig niet weerhouden om hem hier te posten :-q

Jij bouwt een fiets die goed bij jouw inzetgebied past, anderen vinden daar misschien iets van, boeien.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Foto ergens ten westen van de Aardhuisweg? Kroondomeinen zijn wat saai maar mooie uitgestrekte bossen en je komt weinig mensen tegen.
"This species has amused itself to death"
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

kan niet meer schreef: do 6 mei 2021, 21:33 Foto ergens ten westen van de Aardhuisweg? Kroondomeinen zijn wat saai maar mooie uitgestrekte bossen en je komt weinig mensen tegen.
Nee, dit is de Hoog Buurlose heide. Kroondomeinen fiets ik ook veel, daar is het inderdaad prachtig en heerlijk rustig, maar slechts een beperkt aantal leuke singletracks. Als je bekend bent: Ik start vaak in de kroondomeinen, daar pak ik de leuke stukjes als de rollercoaster en de singletrack langs de kathedraal etc. Dan richting Hoog Soeren. Vlak achter Hoog Soeren, aan de kant van Assel, ligt mijn favoriete stukje singletrack, met een flinke drop. Je komt dan uit op een parkeerplaats. Vandaar meestal richting Assel, terug over de singletrack langs het spoor, de A1 over, dan langs Hoog Buurlo richting de singletrack die soort van paralel ligt aan de Otterloseweg en lekker niet in de officiële route ligt, dan de weg oversteken richting wat wel barends trail wordt genoemd. Vandaar via de zwaanspreng richting huis.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

bwr?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

zonoskar schreef: do 6 mei 2021, 22:45bwr?
Idd. die snap ik dus ook niet. Ik kom niet verder dan brandweerrood.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie