Vintage 1996 paarse Trek ZX 7000

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

"Gegeven paard....." ( uit erfenis van overleden broer van een vriend) .....heeft minstens 15jr op zolder gestaan en alles lijkt nog in redelijk originele staat.
Voor zover ik het kan nagaan uit de 1996 folder een Trek ZX 7000.

Ik heb geen notie wat ik er mee moet, maar ik kan slecht leuke fietsen afdanken, dus maar weer eens aan een low-budger klusprojectje begonnen.
SYS omdat ik het gewoon een verdomd leuke "tijdcapsule" vind die vlgs mij het showen waard is.

Eerst maar eens alle losse spullen eraf, goed schoongemaakt en met kruipolie weer redelijk gangbaar gemaakt.
Alles lijkt nog te werken, alleen de ingezakte voorvork heb ik vastgezet op hoogte mbv paar inwendige stutjes en de banden zijn echt vergaan.......maar toch leuk om te zien waar we 25 jaar geleden mee rondreden.

Kleurrijk geheel met paars frame en groene banden.

Afbeelding

Afbeelding


Toen nog made in USA "Easton" aluminium :-D

Afbeelding

Afbeelding


De Rockshocks Judy 60mm ( ! ) voorvork. Binnenwerk kwam eruit als gruis en resten roest en rubber ( en geen olie?) . Alles weer netjes in elkaar gezet en inwendig voorzien van 2 alu buisjes die de zaak op hoogte houden....die veert voorlopig niet meer :-D

Afbeelding


Toch leuk dat je dan met 60mm veerweg wel een versterkt downhill stuurtje nodig hebt van 60cm EDIT 57cm ....ja hoor, gewoon downhill met dit fietsje ..... :winkie: :winkie: ..............hoezo 130-160mm fullsuspension-dropper-29x2.6 ???

ITM.....TeHaVa ......ook nooit meer van gehoord ?

Afbeelding


Verder nog
Shimano XT V-brakes met Tektro brake boosters ( waarschijnlijk een upgrade, origineel waren het centerpull remmen)
Shimano XT 3x8 groepset , nog met 5-arm JIS crankset ( die draait nu dus nog steeds :-D )
Dt Hugi naven met Dt Swiss spaken en Mavic velgen ( draaien ook nog steeds mooi, recht en stevige ratel in het achterwiel )

Er komen nog meer foto's
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

DT Hugi naven en snelspanners met DT Swiss spaken en Mavic velgen

Afbeelding

Afbeelding


Bontrager zadel en pen met snelspan zadelklem ( je moet wat zonder dropper )


Afbeelding


8 speed XT met 5 arm JIS crankset

Afbeelding

Afbeelding


Gripshift 8 speed...XT V-brakes en Tektro brake boosters....... ....."those were the days" :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Zijn dat echt Mavic velgen? Ik zou zweren dat het rigida dp22’s waren....

Verder heb ik een zwak voor de trek’s en Klein’s van half jaren 90. Dat was de tijd dat ik op een 930 rond reed en alleen van de dure modellen kon dromen. Na jaren sparen kon ik in 96 mijn eerste Klein kopen. Met een Judy. Vandaar uit is het compleet mis gegaan..... :-D
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Gaaf, mijn 2e mtb was een Trek 6000 denk ook 1997 antraciet.

Mooi projectje


*edit 6000 en 97 alweer
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Gaaf fietsje! Velgen lijken inderdaad meer op Rigida DP22 en de quick releases zijn van Odyssey. Dat setje DT naven stamt ook nog uit de tijd dat ze echt bomb proof spul maakten, daar kun je rustig nog 15 jaar plezier van hebben. Leuk project dus :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Leuke Trek, ZX stond volgens mij voor Zero Excess, aluminium Bikes waren lichter dan staal.

Die Hugi wielen zijn een chique upgrade en wat Hi,hoven zegt, ik ken geen Mavic velgen met dat profiel en de bestickering oogt ook wat geïmproviseerd. Groen Michelin rubber voor de snelle mannen, brake boosters voor meer bite, derde Bike lijkt echt gereden. De 5 arm XT werdt snel opgevolgd door een met een groot blad met integrale spider die niet zo gemakkelijk aftermarket vervangen kon worden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben wat betreft de velgen inderdaad alleen op de sticker af gegaan, zou best eens Rigida kunnen zijn. Ik heb er nog niks aan gedaan, maar de naven lopen nog erg mooi inclusief enorme "ratel" . Wel mooi gemaakt die alu quick releases , moeten wel beetje vet hebben om goed te sluiten.

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Velgen zijn nog steeds een raadsel. Ik kan behalve een Mavic sticker op een velg niks vinden aan merkteken....maar dan wel weer Michelin velglint ( maar die zijn er misschien gelijk met de Michelin banden opgekomen ?)

Afbeelding

Intussen een setje nieuwe Decathlon banden en biba's erop gelegd ( het moest echt low-budget vond ik :wink: ) en verder vlakke pedalen, een zwarte Bontrager zadelpen, zwart rubberen Gripshift grepen en een setje barends (allemaal uit de rommelbak) .

Net ff een klein proefrondje gereden en het is toch wel weer verrassend met zo'n smal stuurtje en hoe diep we vroeger eigenlijk zaten. Ik zou er niet vlug een serieuze mtb-route mee doen :oops: .......eigenlijk is het meer een ....."gravelracer" ?? :D

Zo staat ie er nu bij. Misschien dat ik de voorvork nog eens vervang door star zwart staal (?)


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 15 mei 2021, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Leuk om te doen is dit he ! Vorig jaar een bejaarde TREK 26" weer tot leven gewekt , eigenlijk bedoeld om er een "uitleenfiets" van te maken. Heb er wel een wat moderner breed stuur icm een kortere pen opgezet. Met dat smalle stuur rijden vond ik best tricky... ( vroeger nooit een punt van gemaakt)

De voorvork deed helenaal niets meer , inmiddels wel weer "iets" al is de veerweg maximaal een paar cm 🙈
Probleem is dat de bike na een paar keer uitlenen niet meer is teruggebracht ...wel na betaling overigens 😉....en er een enthousiaste mtb-er is bij gekomen 😊
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Leuk om te doen, was er iets mis met de zadelpen, de zwarte is nu uit de kleur in de driehoek stuurpen, zadelpen crank. Of ga je alles naar zwart ombouwen? Velgen, naven, spaken, en vorkkroon zijn ook zilver/aluminium.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Velgen lijken inderdaad het meest op de Rigida DP22. Die werden toentertijd ook door Campagnolo in wielsets gebruikt (voor op de weg!) en er was toen ook samenwerking met Mavic, hoewel dat rond die tijd spaak liep... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Heckler40 schreef: za 15 mei 2021, 19:17 Leuk om te doen, was er iets mis met de zadelpen, de zwarte is nu uit de kleur in de driehoek stuurpen, zadelpen crank. Of ga je alles naar zwart ombouwen? Velgen, naven, spaken, en vorkkroon zijn ook zilver/aluminium.

Enjoy!!
De originele pen is nogal beschadigd en heeft 1 bouts systeem met erg veel set-back. Dit is ff een testpen, maar ik heb nog wel iets "polished" liggen uit die tijd ( Marin 1996) .

Ik ben nog een beetje aan het bedenken wat ik er mee wil. Eigenlijk vind ik hem zo "retro" met het smalle stuurtje het leukst....maar waarschijnlijk hangt ie dan uiteindelijk meestal aan de schuurmuur. Ombouwen naar iets "moderners" vind ik eigenlijk jammer en nodig heb ik hem al helemaal niet.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik had mijn Brodie eerst erg begin '90's opgebouwd met een flatbar van 56cm. Net geen bingo gevoel, een riserbar van 62 (geloof ik) gemonteerd en dat was het wel. Nu komt ie ook nog buiten en rij ik er fijne rondjes mee. Het stuur kan inderdaad net dat geven wat nodig is om voor jou te werken.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zadelpen met setback was destijds wel de norm.

Die stuurpen en het stuur lijken me ook niet origineel, was waarschijnlijk ooit een flatbar met een lange lagere stuurpen. Die tijd was het Trek System 2 of zoiets.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Uit de 1996 folder en specslist. Er is in de loop der jaren wel wat aangepast inderdaad.


Afbeelding


Afbeelding
Plaats reactie