Orbea Laufey H10 - Nieuwe wielen en gadgets P4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Allright. Vandaag de eerste echte MTB rit gemaakt met de Laufey op de route Sleen. Vind ik een mooie uitdagende route, weinig hoogteverschil maar wel veel leuke singletracks en flowy heuveltjes, plus wat uitdagingen zoals rockgardens, jumps, (bescheiden) northshore etc. De 2 welkbekende jumps heb ik maar even overgeslagen :wink: Was een boel modder, maar goed te doen.

Wat valt op? Mijn benen hadden het...zwaar! Na zo'n 12km het zadel ietsje hoger gezet en en dat hielp, maar echte snelheid zat er niet in. Hij doet het vergeleken met de c'dale Trail precies andersom; sneller op singletracks, maar flink doortrappen op rechte stukken.

Over wortels vliegt 'ie heen, bochtjes zijn een feest, kuiltjes? geen probleem. Dropper moet ik enorm aan wennen, heb dat ding 1 of 2 keer gebruikt. Als iemand daar tips voor heeft, graag :)

Al met al nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het voelt goed en vertrouwd. Alsof je met een Land Rover door een woonwijk rijdt;) Wil voor de volgende keren toch kijken of de snelheid aan mijn benen lag, of misschien aan de wielen oid. Maar ik heb lekker gespeeld in de modder!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dit is toch wel een van de mooiere hardtails van Orbea.

Hoeveel Veerweg heeft deze machine?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Fraaie bike, super kleurcombi...nog even een oranje vork en je hebt een MvdP edition 😀
( alleen jammer van die gele Maxxis letters op de banden, watervaste stift erover wat mij betreft )
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Het zal wel aanvoelen als een machine :D

Welke banden had je op de vorige fiets liggen, geo zal ook wel anders zijn en voor de rest is het altijd wennen op een nieuwe fiets zeker.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Thegreatgaitie schreef: zo 23 mei 2021, 18:09

Wat valt op? Mijn benen hadden het...zwaar! Na zo'n 12km het zadel ietsje hoger gezet en en dat hielp, maar echte snelheid zat er niet in. Hij doet het vergeleken met de c'dale Trail precies andersom; sneller op singletracks, maar flink doortrappen op rechte stukken.

Over wortels vliegt 'ie heen, bochtjes zijn een feest, kuiltjes? geen probleem. Dropper moet ik enorm aan wennen, heb dat ding 1 of 2 keer gebruikt. Als iemand daar tips voor heeft, graag :)

Al met al nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het voelt goed en vertrouwd. Alsof je met een Land Rover door een woonwijk rijdt;) Wil voor de volgende keren toch kijken of de snelheid aan mijn benen lag, of misschien aan de wielen oid. Maar ik heb lekker gespeeld in de modder!

Ik heb op mijn laufey de banden gewisseld voor wolfpack cross en race. Loopt duidelijk lichter en scheelt ongeveer 300 gr per band. Mijn dochter fiets ook op deze fiets en zij is er blij mee. Ik lever wat in op grip maar niet zoveel dat ik het lichter rollen er voor wil inleveren.

Dropper vond ik ook wennen. Ineens geen zadel meer tussen de benen voelen wat mij een referentie gaf waar de fiets was. Het went snel en nu wil ik niet meer zonder :) .

Patrick
Proberen lukt altijd
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Patrick_V schreef: zo 23 mei 2021, 19:34 Dit is toch wel een van de mooiere hardtails van Orbea.

Hoeveel Veerweg heeft deze machine?
140MM. De Stoic ook toch?
gijsje schreef: zo 23 mei 2021, 20:16 Fraaie bike, super kleurcombi...nog even een oranje vork en je hebt een MvdP edition 😀
( alleen jammer van die gele Maxxis letters op de banden, watervaste stift erover wat mij betreft )
Ik moe(s)t wel even wennen aan deze kleurencombi, dus ik hou het verder lekker rustig;) Gelukkig wel even een keer wat anders dan zwart, grijs, of vuilniszakkengrijs.
tiggermac schreef: ma 24 mei 2021, 11:25 Ik heb op mijn laufey de banden gewisseld voor wolfpack cross en race. Loopt duidelijk lichter en scheelt ongeveer 300 gr per band. Mijn dochter fiets ook op deze fiets en zij is er blij mee. Ik lever wat in op grip maar niet zoveel dat ik het lichter rollen er voor wil inleveren.

Dropper vond ik ook wennen. Ineens geen zadel meer tussen de benen voelen wat mij een referentie gaf waar de fiets was. Het went snel en nu wil ik niet meer zonder :) .

Patrick
Ook in 2.6? Op mijn vorige fiets had ik Ikon's in 2.35, lekker licht en snel maar niet zoveel grip als de banden die nu op de Laufey zitten. Ik twijfel nog om m'n handgemaakte DT-swiss wielsetje te voorzien van iets smallere bandjes, en hieronder te gooien. Kan altijd nog.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Bike in puike kleuren zo.
Thegreatgaitie schreef: zo 23 mei 2021, 18:09 Hij doet het vergeleken met de c'dale Trail precies andersom; sneller op singletracks, maar flink doortrappen op rechte stukken.
Dat is precies mooi zo:
Sneller op singletrack is de handling, dat zit dus wel snor.
Doortrappen op rechte stukken is vooral banden, easy fix.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Thegreatgaitie schreef: zo 23 mei 2021, 18:09 Dropper moet ik enorm aan wennen, heb dat ding 1 of 2 keer gebruikt. Als iemand daar tips voor heeft, graag :)

Al met al nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het voelt goed en vertrouwd. Alsof je met een Land Rover door een woonwijk rijdt;) Wil voor de volgende keren toch kijken of de snelheid aan mijn benen lag, of misschien aan de wielen oid. Maar ik heb lekker gespeeld in de modder!
Dropper is gewoon een kwestie van aanleren. Ik gebruik hem op een rondje van 12km wel 50 keer ofzo. Maar ik denk er nog weinig over na, gaat bijna automatisch. Daarbij scheelt het wel of je 1x rijdt... toen ik nog een 2x setup reed bediende ik wel eens per ongeluk de verkeerde hendel :lol:

En de benen... tja.. misschien een ander houding dan op je vorige fiets, dan werden de spieren net iets anders aangesproken :-q
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Thegreatgaitie schreef: ma 24 mei 2021, 11:36
tiggermac schreef: ma 24 mei 2021, 11:25 Ik heb op mijn laufey de banden gewisseld voor wolfpack cross en race. Loopt duidelijk lichter en scheelt ongeveer 300 gr per band. Mijn dochter fiets ook op deze fiets en zij is er blij mee. Ik lever wat in op grip maar niet zoveel dat ik het lichter rollen er voor wil inleveren.

Dropper vond ik ook wennen. Ineens geen zadel meer tussen de benen voelen wat mij een referentie gaf waar de fiets was. Het went snel en nu wil ik niet meer zonder :) .

Patrick
Ook in 2.6? Op mijn vorige fiets had ik Ikon's in 2.35, lekker licht en snel maar niet zoveel grip als de banden die nu op de Laufey zitten. Ik twijfel nog om m'n handgemaakte DT-swiss wielsetje te voorzien van iets smallere bandjes, en hieronder te gooien. Kan altijd nog.
Sorry, in 2.4

Patrick
Proberen lukt altijd
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

tiggermac schreef: ma 24 mei 2021, 14:09
Thegreatgaitie schreef: ma 24 mei 2021, 11:36


Ook in 2.6? Op mijn vorige fiets had ik Ikon's in 2.35, lekker licht en snel maar niet zoveel grip als de banden die nu op de Laufey zitten. Ik twijfel nog om m'n handgemaakte DT-swiss wielsetje te voorzien van iets smallere bandjes, en hieronder te gooien. Kan altijd nog.
Sorry, in 2.4

Patrick
Heb nu een setje cross/race besteld ook in 2.4. Ben benieuwd, en op dit forum kun je natuurlijk niet achterblijven zonder WP rubber;) Zijn iig niet duur. Gelijk ff tubeless maken.

Gisteren Lemelerberg gepakt, en PR'etjes gefietst op een aantal klimmetjes :-D Maar voor de rest...Hopen dat de snelheid terugkomt met de WP.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels 4 ritjes verder waarvan 1 met de Wolfpacks. De wolfpacks ben ik heel tevreden over, de fiets is nu veel lichtvoetiger en je kan er nu lekker mee knallen op die lange zandpaden. Qua grip had ik na een half rondje alle vertrouwen, was vooral loose over hard. De banden zijn dus 2.4, en tubeless gemonteerd wat echt een eitje was!

Verder heb ik her en der nog wat invisishield geplakt, wat wel lastig is met al die rare hoeken en naden. Pro bar-end plugs gemonteerd.

To do: dropper kabel inkorten, klusje voor de lbs. in de toekomst beter wielsetje. Verder eerst veel rijden!

Al met al ben ik er zeer tevreden mee, volgens strava al genoeg PR's gepakt, al is hier denk ik de berijder de zwakste schakel :D Nee ik merk dat de fiets veel meer capabel is, dat ik er nog veel meer mee kan 'groeien'. Vooral op technisch vlak. Je vliegt lachend overal overheen, waarbij ik op de cannondale het idee had dat dat stuk aluminum onder me elk moment in elkaar kon storten :bier: Wel heb ik heel veel pedalstrikes, misschien doordat de pedalen groter zijn.

Ben vergeten wat foto's van 'in het wild' te maken, komt tzt wel.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Meh, inmiddels wat kleine probleempjes, noem het kinderziektes. De derailleur bleek los te zitten, en de cassette ook. Heb 'm aangedraaid maar er zit nog steeds speling op. Iemand een idee?

Momenteel schakelt het spul dus niet lekker, wat net m'n rondje Rijssen behoorlijk verpest heeft. Ondanks dat wel lekker gestuurd, je knalt er echt heerlijk mee over die flow trails!

Ennnn Vrijdag m'n rondje lemelerberg in een record afgelegd, toch ff 4 minuten eraf gereden 8) Ding knalt heerlijk naar boven, en walst als een tank naar beneden.

Dus momenteel mixed feelings. Ik hou er niet van als een nieuwe fiets gewoon zulke problemen heeft. Nu kan ik het redelijk zelf oplossen, maar dit schakelprobleem weet ik ff niet. Is een SLX derrie en een sun race cassette.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dat cassette probleempje heb ik ook last van. dus ik volg even
hier zit die ondertussen heel wat vaster dan de aanbevolen 40nm.
maar dat maakt vrij weinig uit voor de zijdelingse speling
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niemand een idee wbt de 'losse' cassette? Zit nog steeds speling op maar inmiddels is er prima mee te fietsen.

Heerlijke do-it-all fiets. Kan er lekker hard op trappen en elk worteltje of buitje wordt een uitdaging. Hij vliegt werkelijk over de flowtrails. Naar beneden is nog leuker, ik merk dat ik expres de 'lastige' lijntjes opzoek... :tong

Verder nog niks aan veranderd, alleen het originele stuur er weer op.

De achternaaf is wel &*^)^%. Aangrijppunt duurt lang...Dus best veel 'loos' getrap, vrij irritant :D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie updates, nog steeds een top kleur combo deze Laufey :-q

En als je voor de droge zomers naar de Speed achter gaat krijg je weer allemaal nieuwe bekertjes 8)

En het komt best vaak voor dat nieuwe fietsen niet perfect gemonteerd bij de klant geleverd worden. Daar herken je dan weer de betere LBS aan (of de mindere). Die losse cassette kan ik je niet specifiek mee helpen, maar er zijn wel een paar (overigens tevreden) Sunrace gebruikers hier, kermit en Suravida ook volgens mij.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie