Koga X29 Sport 2016

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Sinds vorig jaar maart zo'n beetje begonnen te rijden door de bossen hier in de buurt. Ik ging op zoek naar een fiets en niet meteen te duur.
En zoals altijd begin je met een bedrag maar komt je toch vaak hoger uit naarmate je je erin begint te verdiepen. Echter toevallig zag ik bij ons in het dorp een mooie Koga te koop staan. Uiteraard iets boven mijn budget maar toch even wezen kijken en ik was eigenlijk meteen wel al over. Hij schakelde alleen niet goed op de voorste derailleur ,,zo kon er nog wat van de prijs af en kreeg er ook nog een helm bij. Dus , mijn eerste MTB fiets was een feit. Een koga X29 sport uit 2016. Ik heb er eerst niks aan gedaan behalve het zadel afstellen en daar zo in 2020 mee gereden. In het najaar/winter begonnen de achterwiellagers op te spelen , en aangezien ik niet 123 het wiel kon repareren besloot ik een setje FSA NS offroad wielen er bij te kopen , deze waren in totaal ongeveer 200 gram lichter met alles erop. Meteen ook tubeless gemaakt en met vaste lagers erin met een vers setje Schwalbe Rocket Ron addix. Tot zover nog met de originele SLX groepset. Op de route die ik regelmatig fiets zitten aan het einde een paar leuke heveltjes , klimmen en afdalen dus. Wat mij tegen ging staan was dat ik steeds voor de heuvel enorm veel moest schakelen waardoor ik veel snelheid verloor en aar beneden net zo , klooien om weer snel genoeg op te kunnen schakelen. Nu is de SLX groep op een Koga erg goed maar ik vond 3x10 toch wel een beperking. Ik heb toen alles uitgezocht en ben over gegaan op een Scram NX 1x12 groep met ipv 175 nu 170mm cranks , daar heb ik tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt van! wat een genot!! Dit was ook goed te zien aan de tijden die ik reed. Verder ndertussen nog een aantal dingen veranderd zoals zadel , carbon zadelpen , carbonstuur , andere handvaten en meer. Volledige specs heb ik even onder de foto's gezet.

Hier een aantal foto's van hoe de fiets nu is :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


een aantal specs van mijn Koga X29 sport :

-Sram NX Eagle 1x12 groepset
-Jagwire shifterkabel
-Absolute Black oval 32T
-JRC Components ceramic derailleurwieltjes
-FSA NS Off Road wielset tubeless
-Rocket Ron Addix tubeless
-Sram Dub Bottom Bracket
-FSA SL-K carbon zadelpen
-Prologo Dimension NDR T-irox zadel
-FSA K-force carbon stuur
-ESI grips Fit CR handvatten
-schijf achter Tektro
-schijf voor Magura
-Tektro remmklauwen
-voorvork Suntour Raidon XC RL 80mm , aangepast op mijn gewicht.
Laatst gewijzigd door melf#50 op di 1 juni 2021, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lijkt als twee druppels water op mijn X29 Runner 2017 (is dan ook precies hetzelfde frame), maar is toch echt modeljaar 2016.
Vorsprung durch Pedantik.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

O..k. , ik wist niet anders dan dat hij van 2017 was. Misschien is hij toen verkocht dan. Maar maakt ook niet uit , het is een heerlijk fietsje :D
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik heb ook een 2016 X29 Runner, zelfde fiets met een rigide voorvork. Ben het volledig met je eens!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Netjes omgebouwd. Persoonlijk zou ik nog de frisbee achter je cassette verwijderen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Dankje , ik heb hier wel over nagedacht maar dit scheelt een hoop troep op mijn naaf. IUk rijdt door de grootste bagger soms en Ik maak de boel na elke rit schoon en om de zoveel keer pak ik de cassette er ook af. Dan is de naaf nog zo goed als schoon en hoef ik alleen maar de "frisbee" schoon te maken en dat gaat heel gemakkelijk. vandaar dat ik deze laat zitten.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Helaas had mijn originele voorvork onlangs water opgenomen , met zand enz. Daardoor was de coating beschadigd. Ik heb er nieuwe dichtingen in gezet en de poten wat gepolijst. Nu heb ik er een paar weken weer mee gereden en ze doen het nog prima en zijn nog dicht maar hert word er niet beter op. Ik wil eigenlijk proberen een paar binnenpootjes te vinden om de vork weer goed te maken en deze op zolder te leggen bij de rest van de originele onderdelen. Ooit komt er een dag dat ik de fiets aan de kant zet en hem dus mooi origineel weer opbouw. En dan mooi met een andere HT verder. Maar voorlopig gaat de Koga het doen met een nieuwe Rockshox Reba RL , wat toch wel een leuk upgrade is en ook meteen een halve kilo minder :D

Afbeelding
Plaats reactie