Coal Pony "Jolly Jumper"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Na het vele advies wat ik hier op het forum heb gekregen, wil ik dan ook de uiteindelijke fiets met jullie delen / erover opscheppen. :D Alle onderdelen zijn besteld, het frame is in productie; dus hierbij alvast het begin van mijn SYS.

Heel veel geometrietabellen zijn voorbij gekomen en nog veel meer speclijsten hebben de revue gepaseerd. Uiteindelijk het besluit genomen om een zelf-opbouw projectje van te maken. Dit is iets wat ik nog nooit heb gedaan, maar altijd wel wilde doen; "how hard can it be". :tong

Het zorgt er in ieder geval voor dat ik vrije hand heb in alle onderdelen... Dat dacht ik tenminste, helaas heeft de schaarste ervoor gezorgd dat ik creatief heb moeten boekhouden om er een (in mijn ogen) een mooie en degelijke build van te maken.

Gekozen is voor een stalen long travel hardtail, deels om mezelf technisch uit te dagen en deels om mezelf minder lui te laten zijn op de fiets(zelfkastijding zouden sommige het kunnen noemen). In mijn bikeadvies topic zijn meerdere mooie en gave fietsen genoemd, maar eentje sprong gelijk in het oog; De Coal Pony; een speelse alles-kunner met strakke en elegante lijnen.
  • Frame: Coal Pony - Large
  • Headset: Nukeproof Horizon
  • Fork: RockShox Lyrik Ultimate - 150mm
  • EDC: OneUp V2 EDC + threadless carier
  • Drivetrain: Microshift Advent X - Trail trigger Pro; 11-48 10-speed Advent X cassette
  • Crankset: Truvativ 170mm Stylo met 30t chainring
  • Bashguard: OneUp components V1 chainguide/bashguard
  • Pedals: Crankbrothers Stamp 3 - Large
  • Wheels: Nukeproof Horizon V2
  • Tires:
    • Front: Maxxis Dissector - 2.4 WT EXO
    • Rear: Maxxis Dissector - 2.4 WT EXO + Rimpact Original
  • Brakes: Magura MT Trail Sport
    • Front: Magura MDR-P - 203mm
    • Rear: Magura MDR-P 180mm
  • Dropper: PNW Loam - 200mm + PNW loam lever
  • Saddle: Fabric Scoop Radius
  • Stem: DMR Defy 50; 31.8mm, 50mm length
  • Handlebar: Gusset Components S2: 31.8mm, 50mm rise
  • Grips: DMR Deathgrip
Without further ado. Foto's!

Work in progress:
Afbeelding

Frame klaar om naar Nederland te gaan:
Afbeelding

Laatste stand van zaken:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door drBunhead op vr 17 juni 2022, 11:04, 19 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Daar is de Pony wel. Heel mooi. Ben erg benieuwd naar het eindplaatje. Veel plezier met opbouwen.
Hoe is de microshift drivetrain? Nog nooit van gehoord.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Zelf geen ervaring met Mircoshift, maar de reviews zijn positief.

Widopenmountainbike
Pinkbike

Daarbij past het bij mijn idee van less is more. De (relatieve) eenvoud van 10 versnellingen, maar wel met een wide-range cassette. Plus het is vrij goedkoop en toen ik alles bestelde goed verkrijgbaar in tegenstelling tot alles van SRAM en Shimano.

Ik heb ook gekeken naar Box Prime 9, maar die is een stuk duurder en veel slechter beschikbaar in Europa.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat ziet er appetijtelijk uit! :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ofwel de bike van de man die sneller rijdt dan zijn schaduw,

Toch? :lol:

Enne dat ziet er "purposeful" uit om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken.
wat zou je dan anders gedaan hebben als de supply chain van parts niet gemankeerd was?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Heckler40 schreef: wo 16 juni 2021, 16:28 ofwel de bike van de man die sneller rijdt dan zijn schaduw,

Toch? :lol:
Hopelijk ben ik straks fit genoeg om de titel zijn eer aan te doen :winkie:

Heckler40 schreef: wo 16 juni 2021, 16:28 Enne dat ziet er "purposeful" uit om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken.
wat zou je dan anders gedaan hebben als de supply chain van parts niet gemankeerd was?

Enjoy!!
Headset was ik dan sowieso voor een meer gerenommeerd headset merk gegaan, Canecreek bijvoorbeeld. En qua drivetrain denk ik dat ik dan voor Box prime 9 of Shimano Deore met XT shifter was gegaan. Remmen waren volledig Magura MT5 geworden ipv nu de Trail Sport. Gewoon voor dat extra beetje power. Verder heb ik het redelijk op spec zoals ik in eerste instantie had bedacht.

Wielen heb gekozen ik op advies van big deef en na het zien van wat reviews op YouTube. Prijstechnisch bijna onverslaanbaar. Alternatief was Spank viricide wielen.

Cockpit heb ik gekozen vanwege de vibrocore demping in het stuur, en stem "moet" dan van hetzelfde merk zijn, anders kan ik niet slapen. Plan B was een volledige OneUp cockpit.

Banden zat ik te twijfelen tussen Michelin en Schwalbe, puur omdat ik wat anders wilde dan Maxxis DHF/DHR. Hierbij waren de Schwalbes op voorraad, dus makkelijke keuze.

Ik wilde graag tyre insert in het achterwiel, puur voor stukje versterking en Tim protectie. Plan A was cushcore maar dat is prijzig om even te proberen, de Tannus is ook goed gereviewd en interessant genoeg om een proberen.

Verder heb ik qua andere componenten wel de voor de hand liggende denk ik. Dropper was OneUo vs PNW, beide lastig te krijgen en OneUp had meer drop. Dus OneUp is het geworden. Zadel heb ik maar 1 gekozen in het goedkopere segment. Past qua kleurstelling ook goed bij het geheel. Pedalen, handvatten, rotors en chain guide had ik nog liggen
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hopelijk eindelijk eens iemand die een fiets als dit gaat gebruiken waar hij voor is bedoeld ipv Nederlandse XC rondjes rijden.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Het is absoluut de bedoeling om de fiets de bikeparks en bergen op te laten zoeken. Nederlandse routes zijn bijzaak voor mij.

Moet in september weer voor werk naar Canada en dan gaat Jolly Jumper zeker mee. Wil nog uitzoeken hoeveel trails en wat voor soort trails er op Sardinië te vinden zijn, anders gaat de fiets ook daarnaar toe eind oktober (atijd handig als je veel reist voor werk, kom je nog een ergens). En voor Canada wil ik zeker nog in Winterberg/Willingen/vergelijkbaar geweest zijn om de fiets aan de tand gevoeld te hebben voor een k op reis ga.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sardinië is mooi hoor, en Google is best handig 8)

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Z_SPxV0X9T

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Sweet!! 8)

Thanks for the tip :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: wo 16 juni 2021, 21:47 Hopelijk eindelijk eens iemand die een fiets als dit gaat gebruiken waar hij voor is bedoeld ipv Nederlandse XC rondjes rijden.
Waarom dan eigenlijk, ik heb er persoonlijk niet zo'n last van als iemand "met teveel fiets" een Brabants bosrondje rijdt?
Er staan in elk geval nog wel duizend dingen hoger op mijn ergernislijstje ;-)

On topic, leuk om een merk tegen te komen dat ik nog niet kende :)
En het wordt een leuke fiets denk ik. Lees ik over de gekozen kleur heen of heb je die nog niet genoemd?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Kleur heb ik inderdaad nog niet genoemd. Het wordt de witte versie. Laat de kleur van de vork ook weer terug komen in stukje van de decals.

Nagedacht over andere spectaculaire kleuren, diep donkerblauw ofzo. Echter zie ik zelden een witte fiets (vast met goede reden, kijk nu al op tegen de smerigheid en het continue schoonmaken) dus "af-fabriek" gehouden met het en der wat Boxxer rood om het één geheel te houden.

Meer variatie op de trails is altijd beter, underbiked of overbiked. Als men maar fun heeft.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Sardinië kent echt wel mooie plaatsen ... wel beetje afhankelijk van welke kant je zit. Bij Alghero kan ik https://bikingsardinia.com/ wel aanraden als rental/gidsen ... paar jaar terug e-bikes familie uitje gedaan met hen (porto conte) beviel de rest van het gezin zo goed dat we ook Assassinara gedaan hebben. 90% family ride en dan "let's go crazy! just try to follow me!"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Ik zit dan in de regio van Cagliari, maar ik ben ook niet perse op zoek naar hele tours/georganiseerde tochten.

Met TrailForks en aanverwante apps kom ik meestal een heel eind. Over het algemeen is het 6 dagen in de week werken en dan op zondag de kans om te fietsen (als er gefietst kan worden), dus dan zoek/maak ik online vaak een route die ik dan met de Garmin kan volgen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Alles losse onderdelen inmiddels in huis, het is een PNW Dropper geworden gezien het maar bleef duren bij OneUp. Frame ligt te wachten op de spuiter... Die kon het er net niet door krijgen voor hij met vakantie ging :((

Hopelijk komt de vaart erin binnenkort, geduld is wel behoorlijk op aan het raken. Zit nu wel heel lang zonder fiets...
Plaats reactie