Coal Pony "Jolly Jumper"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wat jij het prettigst vind... ik kan stuur iets lager / stuur iets hoger beide comfortabel rijden, maar als ik niet daar de verhoudingen kijk kom ik bijna altijd uit op +/- even hoog:

Afbeelding

Maar dat zijn de verhoudingen van mijn lichaam die dit bepalen denk ik zo....

Ps... onwijs gave bike heb je!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

drBunhead schreef: do 5 augustus 2021, 14:24 Wat is gangbaar voor een aggressievere hardtail qua zadelhoogte vs. stuur/grip hoogte? Op dit moment zijn mijn grips ~3-4cm lager dan mijn zadel, zelf heb ik het gevoel dat dit te laag is (echter nog niet gereden, dus het is echt een gevoel).

Nu zijn er een paar opties om de grips te verhogen; hogere stapel spacers of meer rise in het stuur. Spacers heb ik rekening mee gehouden in het afkorten van de vork, maar doe ik liever niet omdat dit de reach verkort, wil liever iets omlaag/verder naar voren. Dus ik neig ernaar om een riser bar te kopen, maar ik heb geen idee wat de verdere invloed van een riser stuur is, heb nu 25mm dus zal echt flink hoger moeten om het redelijk gelijk te gaan trekken.

Ik ga natuurlijk de fiets proefrijden etc, wellicht is het ook geen issue qua zithouding (vorige fiets had het zadel ook iets hoger staan als ik foto's ervan bekijk).

Iemand (gefundeerde/ervaring gebaseerde) ideetjes over dit onderwerp?
Ik heb met mijn hardtail precies hetzelfde gevoel en heb een riser stuur besteld met een rise van 38mm t.o.v. 20mm standaard. Gezien de stand van jouw zadel ben jij ook aardig lang... Ik laat je weten wat het bij mij heeft gedaan!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon proberen lijkt me. Misschien kom je erachter dat het zo al goed is, misschien wil je iets hoger. Het blijft toch jouw persoonlijke voorkeur en niet die van iemand anders.

Ik probeer doorgaans stuur (handvaten) en zadel ongeveer op gelijke hoogte te krijgen, stuur iig niet lager dan zadel. Maar da's mijn voorkeur, ik kan niet goed tegen dieper zitten.

Of je je stuur nu wat naar boven brengt door een spacertje extra of door een stuur met meer rise maakt volgens mij niet uit. De contactpunten -de grips- komen uiteindelijk op dezelfde positie uit. Aangezien je nu al 25mm rise hebt en ruimte voor een spacer meer zou ik daarvoor kiezen. En bijkomend voordeel, een spacer is goedkoper dan een stuur ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

kermit schreef: do 5 augustus 2021, 14:58 Gewoon proberen lijkt me. Misschien kom je erachter dat het zo al goed is, misschien wil je iets hoger. Het blijft toch jouw persoonlijke voorkeur en niet die van iemand anders.

Ik probeer doorgaans stuur (handvaten) en zadel ongeveer op gelijke hoogte te krijgen, stuur iig niet lager dan zadel. Maar da's mijn voorkeur, ik kan niet goed tegen dieper zitten.

Of je je stuur nu wat naar boven brengt door een spacertje extra of door een stuur met meer rise maakt volgens mij niet uit. De contactpunten -de grips- komen uiteindelijk op dezelfde positie uit. Aangezien je nu al 25mm rise hebt en ruimte voor een spacer meer zou ik daarvoor kiezen. En bijkomend voordeel, een spacer is goedkoper dan een stuur ;-)
Met de huidige opstelling starten doe ik sowieso. Beetje zonde geld om nu al een 2e stuur te kopen als het niet nodig is. Ding is tenslotte helemaal nieuw. Was en ben vooral benieuwd hoe er in het algemeen tegenaan gekeken wordt.

Ik heb al een redelijke stapel spacers eronder, nog meer lijkt mij de reach verder in te korten wat een riser-bar minder zou doen (is mijn idee in ieder geval). Wisselen met spacers onder/boven het stuur is natuurlijk wel een makkelijke manier om het uit te proberen. Die heb ik genoeg liggen.
Mrfrank schreef: do 5 augustus 2021, 14:42 Ik heb met mijn hardtail precies hetzelfde gevoel en heb een riser stuur besteld met een rise van 38mm t.o.v. 20mm standaard. Gezien de stand van jouw zadel ben jij ook aardig lang... Ik laat je weten wat het bij mij heeft gedaan!
Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, als je het heel precies bekijkt is de reach al vastgelegd, die wordt bepaald door de geometrie van het frame en de lengte van de gemonteerde voorvork ;-)
Veranderd dus niet meer door een ander stuur, stuurpen, spacers etc. Wat wel kan veranderen is de afstand tot je stuur (grips), maar dat is wat anders.

En als de handvaten op een bepaalde positie uit moeten komen maakt het theoretisch ook niet uit of dat met rise of spacers gebeurd.
Maar als je liever meer rise dan meer spacers ziet is dat natuurlijk ook een goede reden (niet sarcastisch bedoeld!). En er is ergens een grens qua spacerhoogte, ik zag hier een tijdje geleden ergens een foto van een fiets met enorm veel spacers onder de pen (15cm of zo?), dat is technisch bezien niet de beste keuze :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Touche, reach is inderdaad frame gebonden.

Kan uiteindelijk ook iets met het zadel schuiven als ik het stuur te ver naar achteren vind gaan door toevoegen van meer spacers, zonder dat ik het trappen te veel benadeel natuurlijk.

Het is ook iets wat nooit opgevallen is bij de vorige fiets en daar was het stuur ook iets lager dan het zadel. Die info moest ik notabene uit foto's halen omdat ik het anders niet zou weten.

Leuke materie om in te duiken nu de fiets er is en bijna helemaal in elkaar zit. Vanavond maar afmaken en morgen/zaterdag maar snel een proefrit maken.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zadel schuiven geeft enkel zittend een langer gevoel, staand is dat natuurlijk weer weg.

Wat Kermit al zegt, spacers of stuur maakt het verschil niet. En in je reach kort je dat wel iets in maar te diep zitten op het technischer werk is wat mij betreft vervelender dan 1cm minder "reach naar stuur".

Een van de redenen dat ik bij Pole uitkwam nadat ik besloten had een fiets met meer reach te willen na de Marino was de lekker hoge stack tov de Moxie (28mm meer)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

hmmm klopt dat reach een waarde van het frame is en dat een nieuw stuur meer kost dan spacers.

Maar de effectieve reach wordt wel korter door spacers, ik denk er aan als een verlenging van je balhoofdbuis. Als de stuurhoek 64graden is komt het stuur met 25mm spacers zo'n 25mm x cosinus 64gr naar achteren en dat is pakweg 10mm.

Als je een stuur met 25mm meer rise monteert kom het niet naar achteren vergeleken met het lagere stuur. (met dezelfde bend)
En door draaien van het hoge stuur in de klemming van de stuurpen kun je nog veel meer spelen met de effective reach. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Heckler40 schreef: do 5 augustus 2021, 17:37 hmmm klopt dat reach een waarde van het frame is en dat een nieuw stuur meer kost dan spacers.

Maar de effectieve reach wordt wel korter door spacers, ik denk er aan als een verlenging van je balhoofdbuis. Als de stuurhoek 64graden is komt het stuur met 25mm spacers zo'n 25mm x cosinus 64gr naar achteren en dat is pakweg 10mm.

Als je een stuur met 25mm meer rise monteert kom het niet naar achteren vergeleken met het lagere stuur. (met dezelfde bend)
En door draaien van het hoge stuur in de klemming van de stuurpen kun je nog veel meer spelen met de effective reach. YMMV

Enjoy!!
Dat was dus ook mijn gedachte achter de impact van riser bar vs meer spacers. Ga in ieder geval rijden met de huidige setup en beetje spelen met de spacers. Als blijkt dat hoger inderdaad beter is, maar de horizontale ruimte te kort dan haal ik een riser om dat te proberen. Lijkt mij de beste aanpak
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Welke framemaat heb je nu icm eigen lengte?
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Large bij een lengte van 194
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ja dan zou ik idd die riser pakken, elke cm is dan mooi meegenomen. :-q
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Oke, thanks. Strookt in ieder geval met mijn vermoeden.

Was toch een beetje een gok met het frame, niet mega groot voor mijn lengte. Maar komende van een hele compacte 27.5 wilde ik niet te ver doorslaan en de speelsheid kwijt zijn.

Maar als gezegd, eerst wat dingen proberen en dan kijken of er een goede deal te scoren valt ergens. Het lijkt erop dat ik toch langer in Canada kom te zitten, dus dan wordt het rendabel om de Pony mee te nemen. Wellicht dat daar dan wat meer opties qua bars zijn, mooie Deity of Chromag bar ofzo
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De pony eens vergeleken met mijn Banshee Paradox waarbij ik 186cm ben.

reach 474mm vs. 490mm
vork: 150mm lyrik vs. 150mm lyrik
headtube: 130mm vs. 120mm
stem: 50mm -6graden vs. 38mm 0 graden
stuur: 25mm rise vs. 30mm rise
spacers: - vs. 1cm?
seattube-angle: vergelijkbaar

Dat scheelt verdacht weinig op de driehoek grips, zadel, pedalen.

De paradox past mij goed, zowel zittend als staand op de pedalen. Ik kan me derhalve wel voorstellen dat je iets meer ruimte en hoogte wilt. Een 50mm stem icm stuur met flinke rise proberen te lenen om eens te proberen?

Overigens erg mooi geworden met de combi wit, zwart, rood..
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik heb een 50mm stem te leen mocht dat wat zijn.
Plaats reactie